Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oekraine: zijn jullie er mee bezig?

Vanwege mijn "banden" met de Baltische Staten heb ik altijd met veel angst gekeken naar de expansiedrift van Poetin. Het is al lang duidelijk dat de man voormalige Sovjet-Rusland met alle republieken eromheen in ere wil herstellen. Ik maak me zorgen, ook omdat ik veel vrienden en kennissen heb in zogenaamde Oost-Europa. Natuurlijk zijn de Baltische Staten en Polen wel lid van de Navo, maar zijn de mensen in West Europa wel bereidt om te vechten voor Riga of Warschau, of trivialer hun gas het dubbele te betalen? Ik vrees van niet. Het houdt me wel ontzettend bezig en ik ervaar een groot gevoel van machteloosheid.
Sini


Er echt mee bezig zijn (nog) niet maar het raakt me uiteraard wel. 

Ben vooral geschrokken van het hoge nieuwe energie voorschotbedrag. Heb het idee dat ik in Rusland leef qua armoede, woon toch echt in Nederland. Het heeft er deels mee te maken en toch werkt het door op wat je meekrijgt van de dreiging van wellicht een oorlog.
Oekraïne en het gedreig van die Poetin wie wel of niet bij de navo mag, is zo n voorbeeld van hoe de rest van Europa daar naar zou moeten luisteren. Persoonlijk laat ik me liever verkleumen dan daar nog mee handje klap te willen gaan doen. Toch merk ik ondertussen keihard sinds de eerste dag van januari hoe onze koopkracht is gedaald. Van alles nauwelijks kunnen betalen naar alleen je vaste lasten kunnen betalen en verder maar zien. Je zou die man daar bijna zijn zin geven.
Maar of het echt zin heeft?

Eppos schreef op 24-02-2022 om 17:11:

Ben vooral geschrokken van het hoge nieuwe energie voorschotbedrag. Heb het idee dat ik in Rusland leef qua armoede, woon toch echt in Nederland. Het heeft er deels mee te maken en toch werkt het door op wat je meekrijgt van de dreiging van wellicht een oorlog.
Oekraïne en het gedreig van die Poetin wie wel of niet bij de navo mag, is zo n voorbeeld van hoe de rest van Europa daar naar zou moeten luisteren. Persoonlijk laat ik me liever verkleumen dan daar nog mee handje klap te willen gaan doen. Toch merk ik ondertussen keihard sinds de eerste dag van januari hoe onze koopkracht is gedaald. Van alles nauwelijks kunnen betalen naar alleen je vaste lasten kunnen betalen en verder maar zien. Je zou die man daar bijna zijn zin geven.
Maar of het echt zin heeft?

Dat vind ik echt heel erg, dat mensen die het financieel al moeilijk hebben, nu nóg moeilijker of niet meer kunnen rondkomen (overal). Echt letterlijk in de kou moeten zitten vanwege de hoge energienota. En je zult er maar wonen zeg! 

Ik geloof dat ik de reactie van Eppos en Poezekat niet helemaal begrijp. Natuurlijk hebben wij zorgen als de gasprijzen omhoog gaan, maar dat staat toch helemaal in het niet bij de zorgen die mensen in Oekraïne hebben? Ik geloof dat dit draadje daarover gaat. Jullie reacties lijken vrij egoïstisch. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Ik vind het verschrikkelijk. 

Het bruto nationaal product van Rusland is niet groter dan dat van de Benelux. Het BNP van de EU is 10 x zo groot als dat van Rusland. Het is onzin dat we geen opties hebben. We kiezen er voor om niets te doen; of alleen maar wat symbolische dingetjes die onze handelsbelangen niet schaden. We (nou ja, vooral Duitsland) kiezen er voor om Rusland al door te blijven financieren door gas te importeren.

Het gaat om zoveel meer dan "alleen maar" wat territorium. Rusland is de belangrijkste ondermijner van democratie en financierder van terroristen wereldwijd. En we doen niks.
2014: Rusland annexeert de Krim. We doen niets.
2014: Rusland vermoordt 193 Nederlanders en 105 mensen uit andere landen. We doen niets.
2016: Rusland's financiering van de "Leave"-campagne is doorslaggevend en veroorzaakt het de Brexit en daarmee het uiteenvallen van de EU. We doen niets.
2016: Rusland's grijpt in in de verkiezingen in de VS en brengt Trump aan de macht. We doen niets.
2021: Rusland financiert organisaties verantwoordelijk voor de (ternauwernood mislukte) Bierkellerputsch van 6 januari. We doen niets.

Dit stopt niet bij Oekraine. Dit stopt nooit. Dit gaat net zo lang door tot dat Rusland's geld en Rusland's corruptie en Rusland's antidemocratische waarden zo diep in "Nederlandse" organisaties geworteld zijn dat Rusland's wil onze wil geworden is.

Ja en nee. Het voelt ook egoïstisch. Ik heb nog steeds een dak boven mijn hoofd. De vraag is hoe lang voor ik zoveel betalingsregelingen heb dat ik beter geen huur kan hoeven betalen. Dat is mijn probleem.
Ik voel juist mee hoe men daar onder druk en spanningen moet leven. Dan rukken er weer tanks op en dan was het zogenaamd weer een oefening. Het is een hele smerige situatie daar. En die man daar probeert maar van alles te eisen, wat ik zeg. Ik zou bijna zeggen hou je gas maar, wij zoeken het zelf wel uit zonder jou. Het is niet voor te stellen hoe er daar nog dagelijks mensonterende omstandigheden bestaan. Maar dat is in China India Syrie en Afrika niet anders. Koop je dan ook niets meer bij aliexpress? 
Ik hoop dat het bij dreigen blijft, daarmee is de hoop natuurlijk dat hij wint want hij wil. Niemand zit verder te wachten op oorlog.

Granola schreef op 24-02-2022 om 19:13:

Ik geloof dat ik de reactie van Eppos en Poezekat niet helemaal begrijp. Natuurlijk hebben wij zorgen als de gasprijzen omhoog gaan, maar dat staat toch helemaal in het niet bij de zorgen die mensen in Oekraïne hebben? Ik geloof dat dit draadje daarover gaat. Jullie reacties lijken vrij egoïstisch. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Het gaat zeker niet om mezelf maar juist om de mensen die het nu al moeilijk hebben en het nóg moeilijker krijgen door de stijgende gasprijzen. En mijn laatste opmerking: je zult er maar wonen, geeft aan dat ik erg met de mensen daar meeleef. 

Maar je ging toch alleen per 1 jan een hogere prijs betalen als je contract afliep? En nu weer? Waarom dan nooit een jaar of meerjaars contract genomen? Maar goed ik vind dat  de energieprijzen elders thuishoren. 

excuus ik had vandaag het nieuws nog niet meegekregen helemaal. Nou het zegt genoeg. Je zal er inderdaad maar wonen. En je macht zo neerzetten dat je tegen facisten bent maar ondertussen.🤮 lelijk 

Ik denk dat er wel meer aan de hand is dan 'je zal er maar wonen'. We wonen hier in West-Europa en onze samenleving wordt ontwricht door Russische trollen die nepnieuws verspreiden. Dat verzwakt Europa en Rusland slaat toe. Was het maar zo dat alleen de gasprijzen torenhoog worden. Ik denk dat het hier niet bij blijft, vreselijk.

Granola schreef op 24-02-2022 om 19:13:

Ik geloof dat ik de reactie van Eppos en Poezekat niet helemaal begrijp. Natuurlijk hebben wij zorgen als de gasprijzen omhoog gaan, maar dat staat toch helemaal in het niet bij de zorgen die mensen in Oekraïne hebben? Ik geloof dat dit draadje daarover gaat. Jullie reacties lijken vrij egoïstisch. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Nou, als je zelf geldzorgen hebt dan is het toch niet egoïstisch om daaraan te denken, en geen vergelijking bovendien? Eppos benoemt waar zijn/haar zorgen zijn, namelijk bij de eigen situatie. Zo'n dooddoener om te zeggen dat de mensen daar het moeilijker hebben, dan iemand die arm is in Nederland. Mensen in Afghanistan of Ethiopië hebben het nog weer slechter dan in Oekraïne. Sterker nog, Oekraïne haalt nu m.i. veel meer het nieuws en wordt veel erger gevonden omdat het minder ver van ons bed is dan Afrika. Maar op zich is het natuurlijk niet erger. 

Matthijs Bouwman vindt dat we moeten beseffen dat sancties tegen Rusland willen ze werken ook onszelf pijn zullen doen financieel. En dat we dus ook moeten accepteren. We kunnen pijn in Nederland wel verdelen. Dat zei hij er niet bij, maar is hij vast wel mee eens. 

Sinilind

Sinilind

25-02-2022 om 09:49 Topicstarter

Wat ik voornamelijk heel erg vind is dat Europa al jaren ziet waar Poetin mee bezig is (simpelweg Sovjet Rusland doen herleven) en dat er een politiek alla Chamberlain wordt bedreven, namelijk zo lang het de eigen portemonnee of de "echte" buurlanden niet treft dan doen we nog niets.
Het klopt dat de sancties tegen Rusland pijn gaan doen. Gas prijs, al torenhoog, wordt nog hoger. Export van bloemen naar Rusland (ik geloof dat Rusland het grootste exportland is voor de bloemensector) gaat stoppen. Luxe jachten worden niet meer verkocht aan de corrupte oligarchen bevriend met Poetin. Ik hoorde gisteren op het Franse nieuws dat Italië de luxe goederen wou afzonderen van de maatregelen tegen Poetin. Je weet niet wat je hoort...
Een van jullie had het over wat er gaande is in sommige Afrikaanse landen, en had gelijk een punt door te zeggen dat het even erg is. Het is zeker even erg. Mij raakt Oost-Europa meer omdat ik er gewoond heb, er nog steeds vrienden en familie heb, mijn vader is hertrouwd met een Poolse en woont al 25 in Polen, mijn banden met Estland zijn bekend, ik heb goede Russische vrienden in Nederland (die overigens allemaal een Nederlandse paspoort hebben en zich werkelijk doodschamen voor Poetin). 
Het punt is dat Poetin gestopt moet worden. Hij vertoond alle tekenen van een sociopaat die alleen gaat stoppen als het werkelijk pijn doet. Misschien dat de rijkaards in zijn omgeving het op een gegeven momenten zat worden en naar goede Russische traditie naar de Polonium grijpen, maar vergis je niet. Zijn volgende stap zijn de Baltische staten weer terug in de schoot van moedertje Rusland. Alleen: die zijn lid van de Navo. Met alle gevolgen van diens voor ons in West Europa. Als we zelf als Nederland of Frankrijk niet in oorlog met de Rusland van Poetin willen zijn over een jaar of 5, moeten we nu in actie komen. En dat gaat inderdaad echt pijn doen in ons dagelijks leven.
Sini

Het lijkt een ver van je bed show maar dat is het niet. Zeker wat je schrijft Sinilind. Het is dichterbij dan ooit. Vreselijk dat Europa nu eerst denkt aan wat we gaan uitzonderen zoals de diamanten voor België… noem maar op. Dat systeem van de banken hebben ze niet stopgezet.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom niet. Als je toch wil laten merken dat je het niet meer pikt dan moet je nu echt wel harde sancties gaan nemen. Zet alles nu na al die jaren maar eens alles opzij. Het is oorlog! 
Je denkt dat ie niet gaat stoppen. Nou ik denk dat hij pas stopt als er wederom genoeg slachtoffers zijn gevallen en de rest op de vlucht. Dat aankijken moet nu echt iets doen worden. Ik zie nog niet genoeg. Tenzij ze op de achtergrond wel degelijk wat aan het doen zijn. Eeuwig praten en ieder zijn eigen belang heeft geen prioriteit meer. Als Europa samen wil optrekken en een vuist wil maken is het nu het moment. Anders vrees ik dat het een lange alles vernietigende strijd wordt. 

Sinilind

Sinilind

25-02-2022 om 10:37 Topicstarter

Jep. 1525 km naar Lviv (grote stad in West-Oekraine) en 1535 km tussen Utrecht en Barcelona. Het geeft te denken over, toch?
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.