Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ollongren en corona

Ik snap iets niet. Als mensen een coronatest ondergaan, moeten ze toch in quarantaine blijven tot ze de uitslag hebben? Hoe kan het dat Kajsa Ollongren halsoverkop van haar werk weg moest toen ze de uitslag kreeg? Er zijn toch nog geen sneltesten die je op het werk doet? 


Mamajome schreef op 25-03-2021 om 21:34:

Van de GGD site:

Heb je je laten testen op het coronavirus? Op deze pagina vind je meer informatie over hoe het verder gaat na de test.Tot je de uitslag van de test krijgt, is het belangrijk dat je:

  • Thuis blijft.
  • Niet naar buiten gaat.
  • Geen bezoek ontvangt, behalve de huisarts als dat nodig is.
  • 1,5 meter afstand houdt van jouw huisgenoten/gezinsleden.
  • Je handen geregeld wast, in de elleboog niest of hoest en papieren zakdoekjes gebruikt.
  • Goed telefonisch bereikbaar bent voor de testuitslag en/of je e-mail in de gaten houdt.

Als ik de GGD site goed begrijp had Ollongren thuis moeten blijven tot ze de uitslag had.

Dat is als je test omdat je klachten hebt of een nauw contact bent. Dat was hier niet het geval.

Het ging om een categorie 3 contact (langer tijd in 1 ruimte , maar met meer dan 1.5 m afstand). Quarantaine hoeft dan niet, en testen ook niet. Mag wel. Men heeft er voor gekozen om wel te testen.

Toch bijzonder dat hier nu geroepen wordt dat ze zich aan strengere maatregelen dan de officiële hadden moeten houden. Terwijl in andere draadjes regelmatig wordt geroepen dat het beláchelijk is als je vindt dat een ander te laks met de regels omgaat (max. 1 gast "maar dat is slechts een advies" en zo).

https://www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_kamer/de_tweede_kamer_vergadert/stemmingen

Als ik het goed begrijp wordt er bijna dagelijks gestemd in de 2e Kamer?

Op afstand stemmen is dan niet echt haalbaar.

" Elke stem telt

Omdat elke stem telt, is het belangrijk dat zoveel mogelijk Kamerleden naar de vergaderzaal komen. Daarom laat de Voorzitter voor een stemming in het hele gebouw een bel gaan. De meeste stemmingen staan op de agenda en zijn van tevoren bekend. Er wordt alleen schriftelijk gestemd als er personen worden voorgedragen of benoemd, bijvoorbeeld als de Kamer een nieuwe Voorzitter kiest."

Of zit ik nou smoezen te verzinnen voor de 2e Kamerleden.

Wat is eigenlijk de reden dat men toch naar de 1e en 2e Kamer komt? En is dat wel de hele week of wordt er ook thuis of elders gewerkt?

In de Tweede Kamer is het van belang om aanwezig te zijn bij stemming. Maar na de verkiezingen zag ik tot mijn verbazing hele fracties bij elkaar komen. Alleen de vvd deed de fractievergadering online. 

Achteraf (!) had ze beter wel thuis kunnen blijven, want nu (!) heeft ze mogelijk anderen besmet.

Pief, andere fracties dan de VVD kunnen in een zaaltje veeeel makkelijker anderhalve meter afstand houden ...

Groeten,

Temet

Temet schreef op 26-03-2021 om 07:52:

Pief, andere fracties dan de VVD kunnen in een zaaltje veeeel makkelijker anderhalve meter afstand houden ...

Groeten,

Temet

Tuurlijk ze zijn kleiner, maar half nederland doet dit soort dingen online. De overheid vrijwel helemaal. Waarom uitgerekend onze volksvertegenwoordigers dan niet?

Pief schreef op 26-03-2021 om 08:47:

[..]

Tuurlijk ze zijn kleiner, maar half nederland doet dit soort dingen online. De overheid vrijwel helemaal. Waarom uitgerekend onze volksvertegenwoordigers dan niet?

Aan de andere kant vind ik online vergaderingen met grote groepen nog vervelender dan online vergaderingen met kleine groepen. Blijft dat de regering gewoon het goede voorbeeld moet geven. Dat zou echt helpen denk ik.

Overigens zou het voor de pers wel vervelend zijn als iets als het formeren helemaal online zou gaan. Hoe moeten ze dan aan hun nieuws komen? En willen we wel dat er helemaal niet meer te volgen is wat er gebeurd in Den Haag?

Daglichtlamp schreef op 26-03-2021 om 10:33:

[..]

Aan de andere kant vind ik online vergaderingen met grote groepen nog vervelender dan online vergaderingen met kleine groepen. Blijft dat de regering gewoon het goede voorbeeld moet geven. Dat zou echt helpen denk ik.

Overigens zou het voor de pers wel vervelend zijn als iets als het formeren helemaal online zou gaan. Hoe moeten ze dan aan hun nieuws komen? En willen we wel dat er helemaal niet meer te volgen is wat er gebeurd in Den Haag?

Hacken

Ik weet niet of julie allemaal werk doen dat onder rubriceringsniveau Zeer Geheim valt? Stond ook artikel over in de Volkskrant waar Hannemeike ook de link van plaatste, maar misschien kunnen jullie dat niet lezen zonder abonnement.

Maar de hele discussie hier staat weer bol van de achterdocht 'waarom zij wel en wij niet' 'er wordt met twee maten gemeten' etc.  zonder dat mensen zich even goed informeren over de achtergrond van zaken.

Ik snap heel goed dat sommige vertrouwelijke dingen niet online kunnen. Dat is de enige reden dat ik af en toe nog het huis uit kom.  Maar ik ga toch echt in quarantaine als ik lange tijd in 1 ruimte heb gezeten met iemand die besmet blijkt en dan moet het maar even op een andere manier. En fractievergaderingen behoren niet tot staatsgeheim lijkt me,  dus dat hoeft niet fysiek. Beeldvorming is zo belangrijk in een crisis die bestreden wordt door gedrag en dus draagvlak.

Tja, de een vindt dat je vanuit je voorbeeldfunctie in quarantaine moet gaan als dat van de richtlijnen niet hoeft. Maar je kunt ook vinden dat een voorbeeldfunctie betekent dat je jezelf niet bang laat maken. Want daar maak je de burgers 'ongerust' mee.

Het is een beetje een overheidsdingetje... het idee dat de taak van de overheid is om de burgers gerust te stellen en de kalmte te bewaren. Als je gewoon 1.5 meter afstand houdt is er niets aan de hand... dat heeft Rutte echt zo vaak gezegd. Het niet afzeggen van de fysieke bijeenkomsten van de Ministerraad vloeit daar logisch uit voort.

Ik heb hetzelfde verschijnsel gezien bij de gemeente Amsterdam mbt mondkapjes. In de tijd dat dat niet verplicht was, kregen we meerdere instructies dat we als ambtenaren tijdens ons werk die dingen niet MOCHTEN dragen.

Wow Syboor, dat gaat wel heel erg ver.

Mijn werkgever staat daar gelukkig heel anders in.

syboor schreef op 26-03-2021 om 14:40:

Het is een beetje een overheidsdingetje... het idee dat de taak van de overheid is om de burgers gerust te stellen en de kalmte te bewaren. Als je gewoon 1.5 meter afstand houdt is er niets aan de hand... dat heeft Rutte echt zo vaak gezegd. Het niet afzeggen van de fysieke bijeenkomsten van de Ministerraad vloeit daar logisch uit voort.

Nee, het is een overheids'dingetje' om je aan je eigen adviezen te houden. Werk zo veel mogelijk thuis. Doen gemeenteraden en colleges ook, dus waarom zou de ministerraad (niet met een hoofdletter overigens) dat niet doen?

Omdat de vergaderingen als Staatsgeheim Zeer Geheim zijn gerubriceerd en Zoom, Teams en Google Meet daarom ongeschikt zijn. Webex mag ook niet voor staatsgeheime informatie gebruikt worden, net zo min als de Spectra Tiger telefoon van de ministers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.