Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ollongren en corona

Ik snap iets niet. Als mensen een coronatest ondergaan, moeten ze toch in quarantaine blijven tot ze de uitslag hebben? Hoe kan het dat Kajsa Ollongren halsoverkop van haar werk weg moest toen ze de uitslag kreeg? Er zijn toch nog geen sneltesten die je op het werk doet? 


MeikeT schreef op 27-03-2021 om 12:19:

[..]

Nee, het is een overheids'dingetje' om je aan je eigen adviezen te houden. Werk zo veel mogelijk thuis. Doen gemeenteraden en colleges ook, dus waarom zou de ministerraad (niet met een hoofdletter overigens) dat niet doen?

Heb je het artikel in de link van Hannemeike gelezen? De ministerraad is niet een breiclubje of zo.

In de wet is vastgelegd dat zaken die zich bij de ministerraad voltrekken geheim zijn, terwijl juist is vastgelegd dat gemeenteraden openbaar zijn (tenzij deze gericht besloten is). Zie daar al het verschil.

Jesse_1 schreef op 27-03-2021 om 12:43:

[..]

Heb je het artikel in de link van Hannemeike gelezen? De ministerraad is niet een breiclubje of zo.

In de wet is vastgelegd dat zaken die zich bij de ministerraad voltrekken geheim zijn, terwijl juist is vastgelegd dat gemeenteraden openbaar zijn (tenzij deze gericht besloten is). Zie daar al het verschil.

De ministerraad is niet vergelijkbaar met de gemeenteraad, maar met het college van B en W. En die vergaderen ook regelmatig over vertrouwelijke zaken.

Je bent me voor Meike. Dat was ook wat ik wilde zeggen.

Alledrie de bestuurslagen (en het Waterschap geloof ik ook) hebben een soort van Dagelijks Bestuur (Ministerraad, College van B&W, Gedeputeerde Staten) en een Algemeen Bestuur (Tweede kamer, Gemeenteraad, Provinciale Staten). Het AB is het democratisch verkozen orgaan, en uit hun midden wordt een coalitie gekozen die het Dagelijks Bestuur op zich neemt.

Maar nou gaat de ministerraad dus online vergaderen. Met alle veiligheidsrisico's van dien?

EmmaT schreef op 27-03-2021 om 18:38:

Maar nou gaat de ministerraad dus online vergaderen. Met alle veiligheidsrisico's van dien?

Het kan dus wél. Als je jezelf niet boven je eigen regels en adviezen verheven voelt.

MeikeT schreef op 27-03-2021 om 18:48:

[..]

Het kan dus wél. Als je jezelf niet boven je eigen regels en adviezen verheven voelt.

nee, als je besluit je niet aan de wet te houden. De status van vertrouwelijkheid en geheimhouding en de daaruit volgende veiligheidsmaatregelen staat in een wet.

Dat ze nu digitaal gaan betekend dat ze mogelijkerwijs zich nu niet meer aan de wet houden.

Rechtszaken gaan ook gewoon fysiek door met spatschermen, mondkapjes, afstand. Gaan we nou meemaken dat (voor de wet geheime) ministerraadvergaderingen online gaan omdat iedereen roept dat ministers zich ook aan de coronamaatregelen moeten houden?

Ysenda schreef op 27-03-2021 om 19:32:

[..]

nee, als je besluit je niet aan de wet te houden. De status van vertrouwelijkheid en geheimhouding en de daaruit volgende veiligheidsmaatregelen staat in een wet.

Dat ze nu digitaal gaan betekend dat ze mogelijkerwijs zich nu niet meer aan de wet houden.

Nogmaals: dat geldt dus al een jaar ook voor de collegevergaderingen.

Uit het Parool: 'Dat de meeste wereldleiders via beveiligde verbindingen voortdurend overleggen, bewijst dat vertrouwelijk overleg wel degelijk virtueel kan. '

Je hoeft het alleen maar te wíllen!

MeikeT schreef op 27-03-2021 om 19:52:

Uit het Parool: 'Dat de meeste wereldleiders via beveiligde verbindingen voortdurend overleggen, bewijst dat vertrouwelijk overleg wel degelijk virtueel kan. '

Je hoeft het alleen maar te wíllen!

maar Meike, die overleggen staan niet in de Nederlandse wet uitdrukkelijk beschreven. 

Waarschijnlijk wilden ze allang, maar kan het niet door het wettelijk kader.

MeikeT schreef op 27-03-2021 om 19:49:

[..]

Nogmaals: dat geldt dus al een jaar ook voor de collegevergaderingen.

Dit is niet waar. Dit geldt voor raadsvergaderingen.

Vergaderingen van de gemeente zijn in beginsel openbaar. En waar geheimhouding nodig is, valt dit onder 'Geheim'. Een besloten vergadering is wat anders dan een vergadering die onder de rubricering 'geheim' of 'zeer geheim' valt. Met een WOB verzoek kun je altijd informatie opvragen tenzij de vergadering of stukken daarvan specifiek als 'geheim' zijn betiteld (met nog allerlei formeel gedoe).

Vergaderingen van de minsterraad vallen onder 'Zeer Geheim'.

Dit is echt wel een verschil hoor.

Extra complicerende factor is dat je niet alleen een extreem veilige verbinding moet hebben, maar ook de plek waar je zit moet geheel veilig zijn.

Maar ik denk dat het kabinet in een jaar tijd best wel een manier had kunnen vinden om toch (in ieder geval geregeld) digitaal te vergaderen. Mogelijk is het teveel gedoe om dat iedere week te regelen of is er een andere reden.

Goed, dan dan zeg ik het anders (want ik ken een van de gemeenten uit de link vrij goed): dat geldt zeker niet voor alle Collegevergaderingen. 

Hannemeike schreef op 27-03-2021 om 12:29:

Omdat de vergaderingen als Staatsgeheim Zeer Geheim zijn gerubriceerd en Zoom, Teams en Google Meet daarom ongeschikt zijn. Webex mag ook niet voor staatsgeheime informatie gebruikt worden, net zo min als de Spectra Tiger telefoon van de ministers.

Klopt niet helemaal. Mijn vriendin werkt bij het Ministerie van Defensie en heeft ook zo'n speciale telefoon, maar doet in Corona tijd wel volop aan Teams meetings. Zoom is inderdaad verboden, maar Teams wordt volop gebruikt.

Zij kon trouwens niet geloven wat Ollongren had gedaan, had voor haarzelf namelijk direct ontslag betekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.