Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op welke partij gaan jullie stemmen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
M-choice

M-choice

01-03-2011 om 17:33

Gezinsnorm bijstand

Wat ik mis in de hele politieke discussie over het plan voor de gezinsnorm voor de bijstand is de familie waar de inwonende ouder (65+) bijstand ontvangt en inwoont bij de volwassen zonen of dochters (met kinderen) die wel werken. Die ouderen krijgen dadelijk ook te maken met het feit dat zij geen bijstand meer gaan ontvangen en dat zij volledig afhankelijk worden van hun kinderen. De zonen en dochters moeten dus niet alleen voor hun kinderen zorgen maar zijn worden ook verantwoordelijk voor het levensonderhoud van hun ouders. Dit is ook een behoorlijke groep. Het zullen jouw ouders maar zijn.

Ik stem overigens SP. Omdat ik al weet dat het lang leven niet zo maakbaar is als veel mensen denken. Ook al zo'n linkse rakker dus (die trouwens haar eigen financiele broek ophoudt)

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2011 om 17:36

Zero-tolerance

Massi:
"Natuurlijk hoop ik dat hij gevat genoeg zal zijn en sterk genoeg in zijn schoenen zal staan om dit soort idiotie het hoofd te bieden, maar zou niet nodig moeten zijn. Iedereen verdient een neutrale start in het leven. Zolang mensen (en dan bedoel ik echt niet speciaal Dendy, laat dat duidelijk zijn) met woorden als 'rotmarokkaantjes' blijven strooien, is dat onmogelijk."
Ik begrijp je redenering, maar ik ben het niet met je eens. Of beter gezegd, ik denk dat het niet zo werkt.
Het hele begrip 'rotmarokkaantjes' heeft namelijk een heel concrete basis; namelijk het bestaan van groepen marokkaanse jongeren die ernstige (en vooral ook: heel zichtbare) overlast veroorzaken. Alle problemen zijn uiteindelijk terug te voeren op het bestaan van die groepen overlastgevende marokkaanse jongeren. Die jongeren (met nadruk de specifieke groepen overlastveroorzakers) zijn direct verantwoordelijk voor de discriminatie van alle marokkanen, en breder van een hoop discriminatie in het algemeen, en voor de groei van de populariteit van Wilders etc. Het is een illusie om te denken dat dscriminatie, de populariteit van Wilders etc zal afnemen, zolang die groepen overlastgevers blijven bestaan. Het aanpakken van die groepen heeft dus enorme prioriteit, en juist de marokkaanse gemeenschap zelf heeft er alle belang bij, om dit probleem hoog op de agenda te zetten.
Ik ben hier buitengewoon cynisch (en in een aantal opzichten ook heel rechts) over geworden. Overlastgevende marokkaanse jongeren hebben keihard hun eigen glazen ingegooid, de grotere marokkaanse gemeenschap waar ze toe behoren in een kwaad daglicht gesteld, en hebben de inspanningen van allerlei goedwillende mensen die zich bezighielden met antidiscriminatiebeleid totaal verpest. Antidiscriminatiebeleid is in de tokomst alleen geloofwaardig als het gecombineerd wordt met een doortastend law-and-order beleid. Zero-tolerance :-S

Ja maar tinus

ik vind jou inhoudelijk ook zo belachelijk beperkt in de 'marokkanen discussies'. IEDEREEN heeft allang aanvaard dat die cijfers er zijn ! Jij komt ook echt nooit verder dan "vertegenwoordiging in de criminaliteitscijfers" en "de marokkaanse gemeenschap blijft te stil".

Ja constateringen die juist zijn maar plaats ze eens in een plan, in een nieuw vormend idee. Zolang je niet verder komt dan deze constateringen (we zijn geloof ik nu een jaar of 8 verder hier op oo over dit onderwerp) zit een interessante discussie er niet in met jou en reageer ik er ook niet meer op.

ja volledig meta.

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2011 om 18:01

Izar

Izar:
"Heeft de oververtegenwoordiging van bepaalde groepen allochtonen in de misdaadstatistieken te maken met culturele- etnische factoren of met sociaal-economische factoren."
Het eerste; het blijkt namelijk dat de verschillen blijven bestaan als je corrigeert voor sociaal-economische factoren. Is al sinds 1992 bekend; ik kan je de citaten uit het werk van Frank Bovenkerk leveren.
Los daarvan, het doet er eigenlijk niet zo toe. Het feit dat er groepen marokkaanse overlastveroorzakende jongeren zijn, heeft allerlei uiterst negatieve boemerang effecten -dus moet er een einde komen aan de overlast.

Izar:
"En is het dan juist dat je een hele groep kunt aanspreken op het gedrag van een deel van die groep?"
Nee, maar dat is het gevolg van die overlast icm ineffectief beleid. De werkelijke oplossing is dus niet het aanspreken van een hele groep, maar van het systematisch, gericht aanpakken van overlastveroorzakers. Wilders gaat dat niet doen. Of beter gezegd, hij wil idd de hele groep aanspreken, omdat er geen effectief beleid is dat gericht de overlastveroorzakers aanpakt.
De strategie is simpel,de uitwerking lastig en veel werk, maar de oplossing bestaat uit het gericht, systematisch aanpakken van overlastveroorzakers.

Izar:
"Maar schijnbaar ligt dat Marokkanen anders. Waarom eigenlijk?"
Dat is een goede vraag. Waarom distantieren de niet-overlastgevende marokkanen zich niet openlijk? Waarom pleiten ze niet meer voor die gerichte anpak van de jongeren die de hele groep een slechte naam bezorgen?

Mijn cynische antwoord is, dat dat wel eens de schuld zou kunnen zijn van het antidiscriminatiebeleid, omdat juist dat beleid impliciet marokkanen als een homogene groep preseneert, en bovendien gerichte aanpak van individuele overlastplegers heeft geblokkeerd, uit angst dat dat stigmatiserend voor de hele groep zou kunnen zijn. Waarmee dat uitstralingeffect juist is bevorderd.

Nogmaals; doe iets concreet aan de overlast. En houd het concreet. Het alternatief heet Wilders.

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2011 om 18:03

Plan voor manda

manda:
"Ja constateringen die juist zijn maar plaats ze eens in een plan, in een nieuw vormend idee. Zolang je niet verder komt dan deze constateringen (we zijn geloof ik nu een jaar of 8 verder hier op oo over dit onderwerp) zit een interessante discussie er niet in met jou en reageer ik er ook niet meer op."
O, maar ik heb dat plan. Dat plan is zelfs simpel (het is alleen veel werk): Gerichte, systematische aanpak van overlast, en van individuele overlastveroorzakers.
Wat vind je van dat plan?

Dat is geen plan

dat is de omschrijving van een intentie. Hoe ziet die systematische aanpak er dan uit, noem eens wat voorbeelden.

En wat doe je om die criminaliteitscijfers lager te krijgen, hoe voorkom je dat mensen zich anti sociaal gedragen, wat heb je daar voor nodig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-03-2011 om 18:44

Geweldig!

de dPvH. Alstjeblieft Tinus, mag ik dan meedoen? Word ik je secretaris wel!

Dendy ( die dit erg grappig vind!)

Miriam

"En Kamp heeft gelijk dat de meeste inkomens nu eenmaal lage inkomens zijn dus dat daar met dubbeltjes en kwartjes het meest te halen is. "

Het zou wat harder opschieten als bij die minderheid die veel meer dan die 1300 verdient wat meer dan een dubbeltje en kwartje weg harkt.

Ik hoor dat argument wel vaker, dat er te weinig zijn van 3x modaal en meer, maar hoeveel het er nou zijn en wat het zou opleveren bij een flatrate is mij nog steeds niet duidelijk.

Overigens, hier verdienen we nu zoiets, de bedoeling is dat het dit of volgend jaar naar 4x stijgt, ik ga dan de kb weer aan goede doelen schenken net zoals we deden toen we nog maar 1 kind hadden en goedkoop woonde, ja vast niet te begrijpen volgens Carla, maar als je dood gaat dan neem je niets mee en de kinderen erven straks al een afgelost huis. En natuurlijk verder veel sparen en heel veel uitgeven aan absurde luxe zoals vliegvakanties, chiquere auto en decadente dure Italiaanse kleding. Echt meer dan 3x modaal is overbodige luxe, dan heb je de kinderbijsalg echt niet nodig en kan je makkelijk die flatrate betalen.

Het verdient trouwens geen klap

dat besturen van de provincie, ik geloof dat ze op 1200 netto per maand zaten voor 20 uur ? Dat vind ik ook nogal vreemd, je wil toch een beetje kwaliteit en niet afhankelijk zijn van die ene goede die het alleen doet vanwege overtuiging.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2011 om 20:14

Tinus

Terwijl ik stond te koken, hebben Manda en Izar al gezegd wat ik ongeveer wilde terugzeggen. Ik ben het trouwens helemaal eens met een strenge aanpak van overlastgevers - inclusief pluk-ze-regeling, afschaffing van taakstraffen voor misdrijven etc. Wie is daar nu niet voor? Als het maar breed wordt gedaan, dus ook overlastgevers met blauwe ogen moeten eraan geloven. Ik weet niet of je dat geval in Utrecht (Leidscherijn) hebt gevolgd van de twee broers die diverse gezinnen terroriseerden. Wat mij toen zo opviel was dat burgemeester en politie eerst ruim een jaar hebben volgehouden dat ze deze jongens NIET konden oppakken wegens gebrek aan bewijs, maar dat het ineens wel mogelijk bleek toen er een volksopstand dreigde (en terecht). Toen werden ze ineens op heterdaad betrapt. Natuurlijk zet dit soort zaken kwaad bloed. Ik word zelf al woest als ik erover lees. Ik wil alleen maar dat de etniciteit van de daders erbuiten wordt gelaten, want wat jij ook beweert en meent te kunnen staven met allerlei statistieken en deskundigen, het geeft geen pas om iemands afkomst erbij te betrekken. Die jongens in Utrecht moeten hard worden aangepakt om hun misdaden, niet om hun afkomst.
En verder blijf ik erbij dat het belachelijk is om een hele groep aan te spreken op het gedrag van enkelen. Als er ueberhaupt al sprake is van een groep. Je hebt Berbers, Arabieren, Soussieten, middenstanders, analfabeten, universitair opgeleiden, uitkeringstrekkers, dichters, voetballers, eerste, tweede en derde generatie, vrome moslims, atheisten, drankorgels en geheelonthouders, het lijken net mensen. Ik kan ze niet over een kam scheren. Dat anderen dat wel kunnen, wil nog niet zeggen dat je je daarbij dan maar moet neerleggen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2011 om 20:27

Manda

Niet lachen, maar 1200 euro netto voor 20 uur is omgerekend meer dan ik verdien, hoor . Je kunt ook de andere kant op redeneren: als je er teveel salaris aan verbindt, krijg je baantjesjagers. Maar inderdaad, voor provinciebestuur lijkt het me wel aan de magere kant. Je moet toch op zijn minst een net pak kunnen bekostigen, of misschien is er een riante onkostenvergoeding waar dat onder valt?
Ik ga zo naar het debat kijken, heb er wel zin in.
Groetjes
Massi

Ach massi

ik was zwanger van mijn oudste, stond in de Albert Heijn in Amstelveen en een keurige oma kwam achter mij staan en zei zacht "alle buitenlanders moeten dood".

Toen ik met mijn zus en mijn toen kleine super lieve en schattige neefje in de buggy in Eindhoven in het centrum in de rij stond te wachten bij de kassa van de HM zei 1 dame tegen haar vriendin "die Chinezen die staan altijd in de weg", gelukkig hoorde mijn zus het niet en heeft het haar dus niet diep gekwetst, ik vond dat zo vreselijk.

Of ik sta met een klein kind in mijn armen en eentje naast mij te wachten bij de wc van een wegrestaurant en er wordt lacherig door 2 heren aan een tafeltje ge-chinchangchongt, "mama die mannen daar lachen ons uit, zie ik er stom uit ?".

Of mijn oudste zwemt hier al 2,5 jaar en de zwemleraar moet even refereren naar Dat Chineesje. Dat Chineesje heeft een naam, dat Chineesje kent hij al 2,5 jaar en dat kind komt dus na zwemles huilend bij mij.

Ja ik begrijp precies wat jij bedoelt en ik word daar ook emotioneel van, vooral omdat ik weet dat jouw kinderen sneller beoordeeld en negatief aangesproken worden dan de mijne.

Massi

ik vind dat goede docenten ook meer moeten verdienen dan ze nu doen, ze dragen ook een grote verantwoordelijkheid, dit moet ook financieel erkent worden. Ik zit in het hbo met een mooie cao, ik snap niet waarom ik meer verdien dan jij aangezien ik veel minder verantwoordelijkheid draag.

Geen salaris maar 11 euro per uur vergoeding

http://nos.nl/artikel/221116-statenleden-vergoeding-is-te-laag.html

23 uur per week werken, naast een betaalde baan ? Jeetje dat is wel heel bepalend dan voor degene die dit dan doen. Dat doe je niet naast een drukke baan met een sociaal leven en netwerk, zeker voor jonge mensen met een gezin is dit niet te doen als je allebei wil werken.

Hiermee kan ik dan concluderen dat die statenleden niet een goede afspiegeling zijn van de maatschappij.

Ik lees ook dat deze vergoeding sinds 1978 niet meer mee gegroeid is. Tijd dat daar wat aangedaan wordt, zodat die functies serieus interessant worden voor iedereen, ook degene die dus nu die carriere hebben. Daarnaast is 23 uur per week erg veel, ik dacht dat die functies op 1 dag per week gebaseerd was, dat vind ik namelijk wel redelijk qua tijdbesteding versus die vergoeding.

Aha dus ook bij dit soort (belangrijke !) besturen zie je dat de diversiteit beperkt is door slecht beleid en slechte uitvoering van dat beleid.

Kiki

Kiki

01-03-2011 om 21:15

Tinus,

ik zie niet in waarom goedwillende Marokkanen zich moeten distantiëren van overlast gevende jongetjes. Alleen omdat ze toevallig ook Marokkaans zijn.

Ik distantieer me toch ook niet van het Duindorps tuig dat een Vietnamees gezin weggetreiterd heeft.
Ik heb er niets mee te maken, ik wens er zeker niet op aangesproken worden alleen maar omdat ik toevallig een scheveningse achternaam heb en daar geboren ben.

Ik zie gewoon niet in waarom mijn Marokkaanse overbuurvrouw iedere keer verteld moet worden dat zij hartstikke leuk is, maar die Marokkaantjes aan de overkant moeten ze uitzetten. Het is kwetsend voor haar en ze kent die jongens niet eens.

Mijn hulp vindt haar Marokkaanse buurvrouw, haar Turkse kapper en buurtsuper geweldig. Maar ze geeft geen bloed, want dan krijgen ZIJ het ook.

Ja Marokkanen zijn oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken, maar ik vraag mij af als je dat onderzoekt op basis van wijk. Dus alle volkswijken waar autochtoon tuig woont en alle wijken waar veel allochtoon overlast is.
Volgens mij krijg je dan heel andere statistieken.
Gewoon omdat ik denk dat een groot deel van die overlast afhangt van sociaal-economische factoren

fladder

fladder

01-03-2011 om 22:10

Mogelijke oorzaak (kiki)

Als je al vanaf de wieg te horen krijgt dat je tot de "kutmarokkanen" hoort, is de kans groot dat je je daarnaar gaat gedragen. Immers, men verwacht niet anders dan dat je zo bent.
Het is gewoon een feit dat niet alle, maar toch teveel werkgevers liever iemand in dienst nemen die een welklinkende westerse naam heeft in plaats van iemand met een niet-westerse naam.
Taalachterstanden, dus altijd problemen op school, en als je puber bent krijgen veel mensen meteen een bedreigd gevoel als jij met je matties op straat staat te kletsen (terwijl je Hollandse klasgenoten daar veel minder last van hebben). Als je elk moment te horen krijgt dat je een "kutmarokkaan" bent en "op moet rotten", wordt het misschien wel erg verleidelijk om terug te schelden.

Nee, ik praat het NIET goed. Ik baal er ook van dat ik telkens weer in de lokale krant lees dat getinte stadsgenoten (signalement staat erbij) mensen overvallen langs het fietspad, bij de bushalte (klaarlichte dag) en in supermarkten. Als ik lees dat elders mensen uit hun huis worden gepest omdat ze homo zijn. Als ik hoor dat in sommige steden westerse vrouwen standaard worden uitgescholden voor k*hoer. Het maakt me witheet!!!

Maar ik ben ervan overtuigd dat de continue negatieve reacties die bepaalde groepen al van kinds af aan meemaken ook een grote rol kunnen spelen. Een soort van selffulfilling prophecy...

En de praat van de PVV is wat dat betreft flink olie op het vuur.

Ik merk zelf dat ik behoorlijk cynisch word als iemand mensen met een laag inkomen meteen "sloebers" noemt en andere negatieve generalisaties uitbraakt over dingen waar ik zelf mee te maken heb. Wat voor effect moet het dan hebben als je van kinds af aan te horen krijgt dat je tot een fout volk behoort dat maar beter moet oprotten?

Goh ik vond er geen klap aan

wat vonden jullie van dit debat ? Ik vond er een paar leuke vragen langs komen met name richting pvv over die oma van 88 die met een doekje om de bus in gaat, Machiel de Graaf kwam er totaal niet uit. Verder vond ik Eelco slecht overkomen, inhoudelijk maar ook fysiek, alsof hij zich niet lekker voelde, misschien ook wel te oud inmiddels ??

verder vond ik er niets aan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-03-2011 om 22:47

Nou

Ik vond dat Jolande Sap sterk, sympathiek en relaxt overkwam. Dat pleit dan weer voor GL

En Brinkman komt fysiek toch altijd slecht over door die kille priemoogjes?

En wat was die Hermans slecht, hij had geen idee over welke bedragen we het hebben met de studiebeurs. Doet me denken aan de vader van een vriendin van me, directeur van een enorme organisatie, die vond dat ze bij haar eerste baan op mbo-niveau 5000 euro als salariseis moest stellen.

Ik denk dat ik toch maar GL ga stemmen morgen.

vrouw van

vrouw van

01-03-2011 om 23:28

Statenlid - ot

Mijn man is twaalf jaar lid van Provinciale Staten geweest. Toen hij begon. was hij eind twintig. Zoals Manda al stelt: het is erg druk naast een baan en een jong gezin. Vergaderingen van fracties en commissies begonnen vaak om 18.oo uur - na de gewone werkdag dus.

Hij heeft het met veel plezier gedaan en veel geleerd.

Achteraf gezien had ik liever gehad dat hij er wat later aan was begonnen Spitsuur in je eentje, hm, nee, leuk is anders. De meeste statenleden zijn dan ook allang uit de kleine kinderen (of hebben geen kinderen).

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2011 om 01:11

Elco

Ik weet duidelijk niet genoeg van de privélevens van politici af. Ik wist heel vaag dat Brinkman ziek was (geweest). Hoe erg ik het ook vind, geloof ik dat je zo'n man niet meer als lijsttrekker naar voren moet schuiven, als zo duidelijk is dat hij niet meer de flair heeft die hij voorheen wel had.
Wat me trouwens opvalt, en dat is totaal niet negatief bedoeld, is dat hij opeens zo duidelijk met accent praat. Is me dat vroeger nou gewoon niet opgevallen? Ik word er nu op de een of andere manier door afgeleid en ben daar drukker mee dan met wat hij te vertellen heeft.

fladder

fladder

02-03-2011 om 01:19

Kaaskopje

"Wat me trouwens opvalt, en dat is totaal niet negatief bedoeld, is dat hij opeens zo duidelijk met accent praat. Is me dat vroeger nou gewoon niet opgevallen? Ik word er nu op de een of andere manier door afgeleid en ben daar drukker mee dan met wat hij te vertellen heeft."

Het leidde me niet af, maar het viel me inderdaad ook op.

Maar goed... Zet mij 2 dagen middenin een groep mensen-met-accent en ik spreek het (zelfs tegen mijn wil) na. Misschien is hij ook zo?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2011 om 01:28

Fladder o.t.

Ik ben geloof ik een beetje accent-immuun Ik had Amsterdams kunnen klinken (deels opgegroeid), Zwols als mijn vader, of met kustplaatsgeknauw, maar het is redelijk neutraal gebleven.

Oh dat wist ik niet

ik wist niet dat Brinkman zo ziek is geweest.

tonny

tonny

02-03-2011 om 09:23

Brinkman

Hij heeft tweemaal kanker gehad, non-hogkin en daarna een andere vorm.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-03-2011 om 10:06

Pelle (ot)

Vandaag is mijn eerste officiele verlofdag, maar er ligt nog wat achterstallig werk wat ik vrijdag thuis ga doen. En ik zal je iets geks vertellen: het zijn vooral andere Nederlandse vrouwen die met een Marokkaan getrouwd zijn die me aanraden om mijn eigen achternaam aan de kinderen te geven - omdat ze zelf hebben meegemaakt wat het voor hun kinderen betekende om een duidelijk Arabische achternaam te hebben. We hebben het er hier thuis wel over gehad, maar hebben toch besloten dat de kinderen zijn achternaam krijgen (die ook nog eens heel mooi is). En ja, soms twijfel ik of dat wel de juiste beslissing was. Aan de andere kant, waar houd je dan op? Moeten we ze dan voor de zekerheid ook maar Kees en Janneke noemen, blauwe contactlenzen indoen en de Nederlandse vlag op hun winterjas naaien?
Groetjes
Massi

Procentjes wegsnoepen

Manda:"Het zou wat harder opschieten als bij die minderheid die veel meer dan die 1300 verdient wat meer dan een dubbeltje en kwartje weg harkt. "
Aha, je wil dus dat tot 2 x modaal ongemoeid blijft en dat alles wat nodig is bij de hogere inkomens vandaan komt? Dat wordt een rare toestand, want dan heeft een flink deel van hen al snel minder te besteden dan 2 x modaal.
Manda:"maar hoeveel het er nou zijn en wat het zou opleveren bij een flatrate is mij nog steeds niet duidelijk. "
Een beetje inzicht vind je misschien hier:
http://media.leidenuniv.nl/legacy/Verkenning%20van%20een%20vlakke%20belasting%20op%20inkomen.pdf
Het effect voor de laagste inkomens is positief. Het effect voor alle inkomens van 1 x tot 3 x modaal is negatief (-1,4 tot -2,6%) en van de hoogste inkomens (>3x modaal) is positief + 5%.
Hier zijn cijfers gebruikt uit 1997. Het zou kunnen dat de uitkomst iets anders wordt, met name door de enorme toename van het gebruik van hra sinds die tijd. Maar het beeld zal ongeveer hetzelfde blijven: juist de hoogste inkomens profiteren het meest van vlaktaks.
Dat is ook logisch, want het progressieve deel gaat eruit.
Ik ben trouwens niet tegen een vlaktaks, al voelt het onredelijk om de allerhoogste inkomens opnieuw van een cadeautje te voorzien. Ik ben bereid te accepteren dat het voordeeltje weer wegnemen waardoor de vlaktaks operatie voor hen budgetneutraal zou worden, om een te minitieus belastingapparaat vraagt dat zo ver moet gaan als consultatie aan huis.
Wat mij stoort is dat in discussies hierover vanzelfsprekend wordt genomen dat zo'n apparaat voor hoge inkomens ondenkbaar is, terwijl dat soort apparaten voor de laagste inkomens juist steeds verder opgetuigd worden: huisbezoek van een uitkeringsambtenaar is doodnormaal.
Als zo'n apparaat feitelijk nodig zou zijn voor de laagste inkomens, dan zie ik niet in waarom je het niet ook toe zou passen op de hoogste om bij hen minitieus die procentjes voordeel weg te snoepen.
Dan gaat het kennelijk om het principe, meer dan om de kosten en de baten en liberale rechtsbeginselen.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

ik heb je link nog niet gelezen maar ik ga uit van alles boven 3x modaal. Als die hun kinderbijslag inleveren, a E 431 per kwartaal hier = 1727 per jaar. En ipv 50% als maximum aan hra aftrek terug gaan naar 40%, dan schrap je de bovenste schaal en dan kan dat geen positief effect hebben.

Doe maar wel

Lees die link maar wel en kijk ook even bij cbs hoeveel huishoudens dat nou zijn; 3 x modaal met kinderen. Dat is peanuts. 6 miljoen x 2 tientjes levert meer op.
Wat je wil is niet genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Principe

Overigens levert het in principiele zin natuurlijk wel wat op. Als je uitkeringen uit de belastingpot beperkt tot wie het nodig hebben en je meent dat 1300 euro 'meer dan genoeg' is, dan kun je de kinderbijslag bijna helemaal afschaffen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

02-03-2011 om 10:42

Manda kinderbijslag

manda:
"ik heb je link nog niet gelezen maar ik ga uit van alles boven 3x modaal. Als die hun kinderbijslag inleveren, a E 431 per kwartaal hier = 1727 per jaar. En ipv 50% als maximum aan hra aftrek terug gaan naar 40%, dan schrap je de bovenste schaal en dan kan dat geen positief effect hebben."
Zoals Miriam al zei, er zijn te weinig mensen die 3 keer modaal verdienen om zo'n kinderbijslagkorting aantrekkelijk te laten zijn. Het heeft bovendien een ander nadeel: het maakt de regels ingewikkelder, en dus ook moeilijker uitvoerbaar, en er is meer controle nodig -en dat kost weer geld. Nu is de kinderbijslag simpel; als kind, dan geld. KISS -Keep It Simple.
Vwb de hra heb je overigens gelijk: Die kan beter snel vervangen worden door een belastingkorting, van een vast percentage (bv 35%) van de betaalde rente.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.