Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?



https://youtu.be/GFW-F57Ej9o

Informatief filmpje van de NOS over de 13 grootste partijen en hun standpunten. Duurt even om te kijken, maar geeft wel een goed beeld van programma, verhoudingen en dingetjes die spelen.

'Prima voor de minima maar onzinnig voor 2 ouders met een fulltime job en een vet salaris.' Als die mensen nu genoeg belasting betalen is er toch geen probleem?

De kinderopvang is nu ook een megagroot project van rondpompen van geld, waarbij de kans groot is dat er iets mis gaat, met enorme financiële gevolgen voor mensen. En dan doel ik niet alleen op de toeslagenaffaire, maar ook op 'gewone' alledaagse keukentafelzaken. Mijn hoofdpijndossier: iemand volgt een verplichte cursus, cursus is klaar, maar dan moet de kinderopvang worden aangepast. Dat moet je wel doen, binnen het doolhof van alle regelingen. Of iemand krijgt uitbreiding van werk, dan moet je wel aanpassen. Of iemand wordt werkloos, dan vervalt de kinderopvang en kom je op een wachtlijst als je weer werk vindt.

Ik vind het dus een goed plan, ik zou gaan voor 3 dagen gratis. Als je dan allebei 5 dagen wil werken zou je die 2 dagen zelf moeten gaan betalen. Blijft 1 probleem over: alleenstaanden die 5 dagen moeten werken om een minimumloon te verdienen. Wellicht moet dat op gemeentelijk niveau worden opgevangen, omdat het heel specifieke situaties betreft en de gemeente er baat bij heeft als mensen niet op een sociale uitkering blijven zitten.

Tsjor (nog niet beslist wat te stemmen. Dat Rutte het goed doet, nou ja, naar het OMT luisteren kan iedereen en leiderschap tonen in tijden van een crisis, dat vertrouw ik meer mensen toe. Er is teveel schade aangericht door eerder VVD-beleid. Bovendien komt hij altijd aanzetten met minister Blok, wat een kluns, ik schaam me altijd plaatsvervangend als hij optreedt.)

Ixia. schreef op 19-02-2021 om 23:42:

[..]

" Hij doet het ook gewoon goed."

Vind je echt? 

Als je raakvlakken hebt met de PvdD, dan kan ik niet rijmen dat je je thuisvoelt bij de VVD. Naar mijn idee kun je je onmogelijk thuis voelen bij de VVD als je de standpunten van de PvdD op zijn minst acceptabel vindt.

Ja dat vind ik en daar ben ik niet alleen in. Ik denk dat Rutte zo ver voor staat in de peilingen omdat de andere lijsttrekkers niet goed genoeg worden gevonden.

Verder zal ik nooit PvvD stemmen hoor, maar de nieuwe lijsttrekker lijkt wat gematigder. Zij heeft op TV in elk geval een duidelijk verhaal en een breder perspectief. Komt op mij beter over dan Thieme die meer een sekteleider leek met haar veganistische en geloofsovertuiging. Dat vond ik sowieso een merkwaardige combinatie.

Ik vraag me altijd af wat mensen in hun kieswijzer invullen als ze SP of PvvD krijgen. Die staan bij mij altijd op de onderste plekken. Ik vind heel normale dingen en kom altijd op een van de christelijke partijen uit. Vanwege de C kan ik daar niet op stemmen, maar op 2 of 3 heb ik dan altijd VVD. Mijn vriend wil dit jaar wel op Omtzigt stemmen. Hij neigt wel vaker naar het CDA maar voor zover ik weet heeft hij het nog nooit echt gedaan.

Ik las net nog over die gratis kinderopvang voor drie dagen. Ik vind dat het of zo moet blijven, of gratis voor alle werkenden voor het aantal dagen dat ze werken. Volgens mij betaal je per dag kinderdagverblijf zo’n 300 euro (ik ben er al even uit, maar misschien is het wel meer). Dan zou ik dus 600 euro zelf moeten betalen, en dat is op mijn salaris al veel maar op modaal bijna een derde van het netto inkomen. Ik ben eens gaan googelen. Een maand fulltime kinderdagverblijf kost maar liefst rond de 2100 euro. Wie kan dan nog twee dagen zelf betalen?

Jammer, dat er nog geen editfunctie is Ik ben eens gaan googelen. Een maand fulltime kinderdagverblijf kost maar liefst rond de 2100 euro. Wie kan dan nog twee dagen zelf betalen?

Je kunt nu kinderopvangtoeslag voor het kinderdagverblijf krijgen voor 140% van het aantal uren van de minst werkende partner en voor de bso voor 70% van het aantal uren van de minst werkende partner en nooit meer dan 230 uur per maand. Misschien aan de hand van dezelfde berekening het aantal uren gratis opvang vaststellen. 

MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 14:23:

Ik vraag me altijd af wat mensen in hun kieswijzer invullen als ze SP of PvvD krijgen. Die staan bij mij altijd op de onderste plekken. Ik vind heel normale dingen en kom altijd op een van de christelijke partijen uit. Vanwege de C kan ik daar niet op stemmen, maar op 2 of 3 heb ik dan altijd VVD. Mijn vriend wil dit jaar wel op Omtzigt stemmen. Hij neigt wel vaker naar het CDA maar voor zover ik weet heeft hij het nog nooit echt gedaan.

eh.... seriously?

sociaal democratie bevorderen en klimaatproblemen aanpakken vind je toch niet bij de VVD? 

gr Angela

MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 14:23:

Ik vraag me altijd af wat mensen in hun kieswijzer invullen als ze SP of PvvD krijgen. Die staan bij mij altijd op de onderste plekken. Ik vind heel normale dingen en kom altijd op een van de christelijke partijen uit. Vanwege de C kan ik daar niet op stemmen, maar op 2 of 3 heb ik dan altijd VVD. Mijn vriend wil dit jaar wel op Omtzigt stemmen. Hij neigt wel vaker naar het CDA maar voor zover ik weet heeft hij het nog nooit echt gedaan.

Grappig, ik vind ook hele normale dingen en kom altijd uit bij GL en Partij voor de dieren uit

Dit jaar overweeg ik overigens de PvdA, omdat ik Ploumen tamelijk hoog heb zitten, en mocht zich een groot wonder voordoen, ik het liefste haar als premier zou zien. Het wordt tijd voor een vrouwelijke premier als je het mij vraagt. 

https://www.trouw.nl/politiek/doorbraak-meer-vrouwen-en-kleur-op-de-kandidatenlijsten-voor-de-tweede-kamer~b5d5f1b1/

Ook de meeste diversiteit op de kandidatenlijst van de PVDA. 

Lilianne Ploumen, net als Sigrid Kaag, een vrouw die haar sporen verdiend (heeft). 

Er valt in elk geval wat te kiezen. Hoewel ze blijkbaar, volgens de berichten allemaal min of meer hetzelfde programma hebben. Woningen, salarisverhoging voor publieke diensten en minimumverdieners, duurzaamheid.

Wat vinden jullie dan van de verhoging van het minimumloon? Sommige partijen willen dat met bijna 50% verhogen. Wat zou er dan gebeuren in branches waarin nu schalen boven minimumloon vallen, die er dan toch nog onder komen? Dan wordt toch alles veel duurder? Stijgen de huizenprijzen net zo hard mee en zo, waardoor iemand die nu twee keer modaal verdient, in dezelfde positie komt als modaal nu en dus geen huis meer kan betalen. Plus dat het nogal lullig is voor starters die net 4-5-6 jaar studie achter de rug hebben. De startsalarissen voor hbo’ers en academici liggen niet zover boven die 14 of 15 euro per uur, waar de linkse partijen heen willen.

https://www.nu.nl/politiek/6088772/hoger-minimumloon-lijkt-zeker-nu-steeds-meer-partijen-hiervoor-pleiten.html

Het percentage dat ik hier zie is 40%. Het lijkt me redelijk. Mensen aan de onderkant kunnen steeds minder rondkomen van hun inkomen. Wil je dat we hier ook 2 of 3 banen moeten zien te vinden om rond te komen? Net als in Amerika. Waar je je te pletter werkt tegen te weinig geld en slechte arbeidsvoorwaarden?

Het lijkt me goed om daar een stevige basis onder te leggen. En dat ook te handhaven.

Maar ik ben het ook met je eens dat andere kosten dan mogelijk ook gaan stijgen. Hoewel ik daar met het minimumloon niet zo bang voor ben. Wel met de salarisstijgingen voor publieke diensten. Zolang de woningvoorraad nog veel te krap is gaat dat nog verder stijgen. Niet normaal meer. Maar geen reden om de inkomens laag te houden. Wel om de woningmarkt verder en sneller te reguleren.

Volgens mij werk ik ook bij de publieke dienst. 40% erbij lijkt mij dan wel weer prettig. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alleen de onderkant er geld bij krijgt en de verschillen verdwijnen. Dan moeten we straks allemaal grijze uniforms gaan dragen en krijgen we Staatstv.

Ik denk dat daarmee veel productiewerk onbetaalbaar wordt, dus ik geloof niet zo in dat soort maatregelen.

Het grote probleem is volgens mij vooral de armoedeval, waardoor werken niet altijd loont.

Zie je eigen redenatie over onbetaalbaar zijn van 5 dagen kinderopvang (wat in de praktijk meestal wel meevalt).

Klopt Ginny, ik heb altijd 3-5 dagen kinderopvang gehad, en met uitzondering van het eerste jaar voor mijn oudste waren daar goede regelingen voor. De eerste jaren betaalde mijn werkgever mee, daarna werden de toeslagen ingevoerd. Ik betaalde echter echt geen complete twee dagen zelf. Max eigen bijdrage in al die jaren was ongeveer 250 euro. Dat was ook nog voor de minste uren, in mijn bruto duurste kinderopvangjaren was mijn inkomen het laagst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.