Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 15:41:

Wat vinden jullie dan van de verhoging van het minimumloon? Sommige partijen willen dat met bijna 50% verhogen. Wat zou er dan gebeuren in branches waarin nu schalen boven minimumloon vallen, die er dan toch nog onder komen? Dan wordt toch alles veel duurder? Stijgen de huizenprijzen net zo hard mee en zo, waardoor iemand die nu twee keer modaal verdient, in dezelfde positie komt als modaal nu en dus geen huis meer kan betalen. Plus dat het nogal lullig is voor starters die net 4-5-6 jaar studie achter de rug hebben. De startsalarissen voor hbo’ers en academici liggen niet zover boven die 14 of 15 euro per uur, waar de linkse partijen heen willen.

Wat een rare redenering. Het minimumloon wordt verhoogd omdat mensen niet in hun bestaan kunnen voorzien met een fulltime baan. Daar tegen zijn, wil dus zeggen dat je het prima vindt dat een groep mensen veroordeeld is tot armoede omdat jij anders wat meer moet betalen voor je boodschappen. Lekker sociaal.

MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 16:00:

Volgens mij werk ik ook bij de publieke dienst. 40% erbij lijkt mij dan wel weer prettig. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alleen de onderkant er geld bij krijgt en de verschillen verdwijnen. Dan moeten we straks allemaal grijze uniforms gaan dragen en krijgen we Staatstv.

Het minimumloon omhoog betekent dat mensen die nu in relatieve armoede leven een hoger besteedbaar inkomen krijgen. Waardoor zij ook een huis kunnen kopen bijvoorbeeld. En het aantrekkelijker wordt om te gaan werken. Zeker ook als kinderopvang gratis of veel betaalbaarder wordt. Lijkt mij een heel erg goed idee.

Waarom moet jouw salaris dan ook omhoog vind je? 

Ik zie daar gewoon veel haken en ogen aan. Slechts 5% van de werkenden verdient het minimumloon, maar in heel veel CAO’s beginnen de eerste schalen daar net boven. Als die allemaal moeten worden opgehoogd naar 140% van het huidige minimumloon, heeft dat nogal impact, ook voor de hele verdeling binnen zo’n salarisgebouw.

Zojuist zat ik naast mijn zoon die straks voor het eerst mag stemmen. Hij vulde een stemwijzer in en vroeg heerlijk door over elk onderwerp. Dat levert leuke gesprekken op! Hij kwam iets rechtser uit dan ikzelf, ik kwam op D66 en hij op VVD. Maar we zweven allebei nog wat.

In bepaalde takken is dat percentage veel hoger, bijvoorbeeld in de horeca. Ook bepaalde groepen verdienen relatief vaak het minimumloon zoals niet Nederlanders, en van de groep werkende tussen de 20 en 25 verdient wel 20% het minimumloon. Ik vermoed dat deze groep wat minder haken en ogen zien aan het verhogen van het minimumloon. 

Ik snap trouwens wel steeds beter waarom de vvd hoog scoort bij jou. 

Ik vind het belangrijk dat we na de coronocrisis de manier waarop we met de wereld en de samenleving omgaan fors veranderen. Beperken van klimaatverandering en socialer dus. Omdat ik dat belangrijk vind voor de toekomst van mijn (klein)kinderen. Ik stem daarom links, in de hoop dat zij tegenwicht kunnen geven aan VVD en CDA. Partij weet ik nog niet.

MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 15:41:

Wat vinden jullie dan van de verhoging van het minimumloon? Sommige partijen willen dat met bijna 50% verhogen. 

het gaat om het principe, niet om het absolute aantal. Ik vind dat percentage ook zelf te hoog. Maar jij zei: wat vullen mensen dan in dat ze niet bij VVD uitkomen? Ik kijk dan dus bijv. niet naar zo'n absoluut percentage, maar ik vind wel dat het omhoog moet. Ik stem uiteindelijk toch strategisch, dus als ik bijv. lees dat SP +40% zegt en (ik noem maar) GL +20% dan kies ik eerder 20% verhoging. En dan maar zien wat er van komt.

gr Angela

Ik stemde vaak al pvdd, nu in deze coronatijd vind ik het nogal onbegrijpelijk dat deze partij zo weinig aandacht genereert. 

Geen enkele partij gaat 100% voor elkaar krijgen van wat ze in hun programma hebben staan. We hebben hier sinds jaar en dag coalities, uiteindelijk worden er dus compromissen gesloten. En die compromissen zie ik graag iets (behoorlijk) naar links. Dus meer aandacht voor het klimaat en meer aandacht voor de zwakkeren in de samenleving. Daar hoort inderdaad een (forse) verhoging van het minimumloon bij. De verschillen tussen arm en rijk zijn de afgelopen 10 jaar bepaald niet kleiner geworden.

MMcGonagall schreef op 21-02-2021 om 16:24:

Ik zie daar gewoon veel haken en ogen aan. Slechts 5% van de werkenden verdient het minimumloon, maar in heel veel CAO’s beginnen de eerste schalen daar net boven. Als die allemaal moeten worden opgehoogd naar 140% van het huidige minimumloon, heeft dat nogal impact, ook voor de hele verdeling binnen zo’n salarisgebouw.

Dus omdat het op jou een tikje lastig overkomt, gun je anderen armoede?

https://www.businessinsider.nl/president-biden-reiterates-his-support-for-a-15-minimum-wage/

Joe Biden wil het minimumloon in Amerika verhogen van 7.25 dollar naar 15 dollar. Dat is pas een grote stap. Nou zijn die natuurlijk ook al langer en dieper in die neoliberale fuik gestapt.

"Biden also said that if that $7.25 minimum wage had been indexed to inflation, the minimum wage today would be around $20 an hour."

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/21-02-2021/VPWON_1322215

Een pleidooi voor lange termijndenken, Kathedraaldenken, door Roman Krznaric. De auteur van 'empathie' (School of Life). 

Tegen de weeffout van het korte termijndenken in de politiek.

Hahahahaha, ik kom niet meer bij. Ik als rechtgeaarde atheïst kom voor 62% uit op de partij Jezus leeft.

AnneJ schreef op 21-02-2021 om 19:11:

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/21-02-2021/VPWON_1322215

Een pleidooi voor lange termijndenken, Kathedraaldenken, door Roman Krznaric. De auteur van 'empathie' (School of Life).

Tegen de weeffout van het korte termijndenken in de politiek.

Dat gaat niet, met elke vier jaar verkiezingen.

MeikeT schreef op 21-02-2021 om 17:48:

[..]

Dus omdat het op jou een tikje lastig overkomt, gun je anderen armoede?

Nee natuurlijk niet. Maar je moet oppassen dat je jezelf (als land) niet in je eigen voet schiet. Wat betekent dit voor onze concurrentiepositie? Gaat laag betaald werk dan verplaatst worden naar andere landen? Zo ja, dan schiet je er niks mee op.

Ik gun iedereen de wereld en ouders ook gratis kinderopvang, maar elke keuze heeft consequenties en je moet dat dus zorgvuldig afwegen. De linkse partijen maken het plaatje vaak te rooskleurig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.