Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Pief, ik zie niet zozeer pestgedrag van Angela 1967 als wel een tegenwoord.

Ik heb erg genoten van de analyse van Herman Wijffels (CDA) in Buitenhof. Glashelder over de huidige vraagstukken op het gebied van democratie. 'Ander leiderschap' betekent niet dat Kaag nu de 'Leider' moet worden (sommige mensen interpreteren het op de tafel gaan staan zo), maar dat er een open democratie moet komen, met een beperkt regeerakkoord en voldoende ruimte voor de tweede kamer om haar controlerende en corrigerende taak uit te voeren.

Nou ja, ik zou zeggen: kijk dat stukje even terug, dat helpt het gesprek.

Tsjor

Pief schreef op 29-03-2021 om 07:29:

[..]

Rutte reageerde pas s nachts, dus Kaag had de hele dag en avond de tijd om te reageren. In plaats daarvan vroeg ze Rutte om te reageren mede namens haar. Ik vind dat heel vreemd en een contrast met de manier waarop ze zich vorige week gedroeg. Toen nam ze initiatief, nam ze openlijk flink positie in. En nu zien en horen we haar nergens. Al dagen niet.

Even een scenario hoe het gegaan zou kunnen zijn;

 Ruttes reactie was dat hij niet MET Kaag over Omtzigt had gehad" In zijn flexibele opvatting van de waarheid betekent dat het volledig uit zijn koker zou kunnen komen. formeel gezien liegt hij dan niet. (Vergelijk het met  Clinton die met droge ogen beweerde "I did not have sex with that woman" omdat zijn pielemuis alleen in haar mondje was geweest en van onderen.)

Dat laat de mogelijkheid ook open dat de aantekeningen  niet VAN Ollongren maar VOOR Ollongren waren en ze zo overhaast moest vertrekken dat ze de inhoud nog niet gezien had, zich niet bewust was van de explosieve inhoud. Dat verklaart dan weer haar nonchalance dat ze subiet een stofmapje heeft gepakt, al blijft dat een blunder.  Volkomen logisch dat Kaag zich dan op de vlakte houdt en Rutte zijn eigen rotzooi laat opruimen. En hij is tenslotte de MP, niet zij.

Let wel, dit is natuurlijk mijn hersenspinsel. Hopelijk komt woensdag de ware toedracht boven water.

De keuze van verkenners voor van Ark en Mees die beide hoog te paard zitten in de banencarrousel voor Rutte IV is een opmerkelijke. Maar wellicht was met Jorritsma het arsenaal aan oudVVD bewindslieden van onbesproken gedrag uitgeput.

kenfan schreef op 29-03-2021 om 11:12:

[..]

Ruttes reactie was dat hij niet MET Kaag over Omtzigt had gehad" In zijn flexibele opvatting van de waarheid betekent dat het volledig uit zijn koker zou kunnen komen. formeel gezien liegt hij dan niet. (Vergelijk het met Clinton die met droge ogen beweerde "I did not have sex with that woman" omdat zijn pielemuis alleen in haar mondje was geweest en  NIET van onderen.)

waarom zie ik dat soort fouten pas als de reactie er al staat?
kenfan schreef op 29-03-2021 om 11:15:

waarom zie ik dat soort fouten pas als de reactie er al staat?

Vermoedelijk kijkt dan Murphy even om een hoekje mee ...

kenfan schreef op 29-03-2021 om 11:12:

[..]

Even een scenario hoe het gegaan zou kunnen zijn;

Ruttes reactie was dat hij niet MET Kaag over Omtzigt had gehad" In zijn flexibele opvatting van de waarheid betekent dat het volledig uit zijn koker zou kunnen komen. formeel gezien liegt hij dan niet. (Vergelijk het met Clinton die met droge ogen beweerde "I did not have sex with that woman" omdat zijn pielemuis alleen in haar mondje was geweest en van onderen.)

Dat laat de mogelijkheid ook open dat de aantekeningen niet VAN Ollongren maar VOOR Ollongren waren en ze zo overhaast moest vertrekken dat ze de inhoud nog niet gezien had, zich niet bewust was van de explosieve inhoud. Dat verklaart dan weer haar nonchalance dat ze subiet een stofmapje heeft gepakt, al blijft dat een blunder. Volkomen logisch dat Kaag zich dan op de vlakte houdt en Rutte zijn eigen rotzooi laat opruimen. En hij is tenslotte de MP, niet zij.

Let wel, dit is natuurlijk mijn hersenspinsel. Hopelijk komt woensdag de ware toedracht boven water.

De keuze van verkenners voor van Ark en Mees die beide hoog te paard zitten in de banencarrousel voor Rutte IV is een opmerkelijke. Maar wellicht was met Jorritsma het arsenaal aan oudVVD bewindslieden van onbesproken gedrag uitgeput.

Dat denk ik dus ook.

Als ze geweten had wat er stond was ze er vermoedelijk niet zo mee naar buiten gestapt. Ze loopt toch al een tijdje rond in Den Haag.

En dit is echt zo’n moment waarin Rutte doet waar hij goed is: lachje en door....

GinnyT schreef op 29-03-2021 om 11:34:

[..]

Dat denk ik dus ook.

Als ze geweten had wat er stond was ze er vermoedelijk niet zo mee naar buiten gestapt. Ze loopt toch al een tijdje rond in Den Haag.

Nou nou het blijft amateuristisch gedrag. In principe zijn AL haar aantekeningen en verslagen confidentieel en zo moet je er ook mee omgaan. Vond de Hema reclame direct eropvolgend heel treffend.

Ik heb op mijn werk niet echt heel vertrouwelijke verslagen en ik zal ze altijd in een map stoppen.

Het valt maar weer eens op dat niemand dit op het forum objectief kan beoordelen engewoon maar invult op basis van zijn politieke voorkeur. Het was die, want...

Waarschijnlijk is het een hoge ambtenaar geweest en zo niet, dan toch.. komen de bewindslieden (wiens fout het ook was) er weer zonder kleerscheuren uit.

GinnyT schreef op 29-03-2021 om 11:34:

[..]

Dat denk ik dus ook.

Als ze geweten had wat er stond was ze er vermoedelijk niet zo mee naar buiten gestapt. Ze loopt toch al een tijdje rond in Den Haag.

Je bedoelt dat ze de 'aandachtspunten' pas leest tijdens het formatiegesprek zelf en niet vooraf? Dat geloof je vast niet echt. 

Ik bedoel dat ze die pas net onder haar neus geschoven gekregen had.

Granola schreef op 29-03-2021 om 11:47:

[..]

Nou nou het blijft amateuristisch gedrag. In principe zijn AL haar aantekeningen en verslagen confidentieel en zo moet je er ook mee omgaan. Vond de Hema reclame direct eropvolgend heel treffend.

Ik heb op mijn werk niet echt heel vertrouwelijke verslagen en ik zal ze altijd in een map stoppen.

Het valt maar weer eens op dat niemand dit op het forum objectief kan beoordelen engewoon maar invult op basis van zijn politieke voorkeur. Het was die, want...

Waarschijnlijk is het een hoge ambtenaar geweest en zo niet, dan toch.. komen de bewindslieden (wiens fout het ook was) er weer zonder kleerscheuren uit.

Dat vind ik een vreemde opmerking Granola.

Tuurlijk zijn wij niet objectief. Ik was er niet bij hè, dus ik kan alleen maar gokken en invullen.

Persoonlijk vind ik echter wel dat dit niet ons grootste probleem is. Dat heeft niets met mijn stemgedrag te maken.Het probleem is in mijn ogen namelijk niet dat Ollongren haar spullen niet goed afgedekt had, en ook niet dat ze zo’n raar lijstje bij zich had. Het probleem is dat het er de schijn van heeft dat kritische CDA-kamerleden monddood gemaakt worden. Dat vind ik zorgelijk.

GinnyT schreef op 29-03-2021 om 13:33:

[..]

Dat vind ik een vreemde opmerking Granola.

Tuurlijk zijn wij niet objectief. Ik was er niet bij hè, dus ik kan alleen maar gokken en invullen.

Persoonlijk vind ik echter wel dat dit niet ons grootste probleem is. Dat heeft niets met mijn stemgedrag te maken.Het probleem is in mijn ogen namelijk niet dat Ollongren haar spullen niet goed afgedekt had, en ook niet dat ze zo’n raar lijstje bij zich had. Het probleem is dat het er de schijn van heeft dat kritische CDA-kamerleden monddood gemaakt worden. Dat vind ik zorgelijk.

Natuurlijk is dat het probleem. Als Omtzigt hier niet op had gestaan was er niet veel aan de hand geweest. Maar ik vind de aanname dat het Rutte's opmerking is geweest heel vreemd want daar is geen enkele aanwijzing voor. Het betreft iemand van D66, die in dit geval in opdracht van de Tweede Kamer werkt. Er zijn tal van opties die meer voor de hand liggen: Arib, Kaag, een ambtenaar die in opdracht van de verkenners een mediascan deden  enzovoort. Rutte ligt in deze echt niet voor de hand. 

Granola schreef op 29-03-2021 om 11:47:

[..]

Het valt maar weer eens op dat niemand dit op het forum objectief kan beoordelen engewoon maar invult op basis van zijn politieke voorkeur. Het was die, want...

Dan heb je mijn postings niet goed begrepen. Mijn bezwaar tegen Rutte is dat integriteit niet in zijn woordenboek lijkt voor te komen, dat hij of liegt of strategisch dingen "vergeet", dingen verzwijgt voor het parlement   en zelf nergens voor  verantwoording neemt.

Er zijn in het verleden talloze kabinetten geweest die mijn politieke voorkeur niet hadden en toch niet mijn vertrouwen in de overheid aantastten.

Vraagje: word jij nou blij van de gedachte van een coalitie met JA21

Handig als achtergrondinformatie

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/28/vvd-zal-hard-aangepakt-worden-a4037588 

Analyse 

Het geduld met Ruttes bestuursstijl raakt op

Kabinetsformatie Mark Rutte wacht een cruciale week. Kan hij het vertrouwen van de Kamer herstellen?

  • Lamyae Aharouay
  • Guus Valk

28 maart 2021 om 20:55

Het kan een eenzame week worden voor VVD-leider Mark Rutte. In vijf dagen tijd is de positie van de VVD veranderd: van de partij die de regie had over de formatie tot een partij die hard zal moeten werken om ervoor te zorgen dat andere fracties nog met haar samen wíllen werken.

Nadat Kajsa Ollongren (D66) gefotografeerd werd met een notitie waarin onder meer CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt werd genoemd, gevolgd door „functie elders”, stapten zij en medeverkenner Annemarie Jorritsma (VVD) op. De verbijstering richtte zich al snel op Rutte. De demissionair premier deed alsof het geen optie was dat de verkenners zich zouden verantwoorden in de Tweede Kamer.

Een grote meerderheid in het parlement wilde dat juist wél. Zeker het CDA. Dat wil weten wat er over partijleider Wopke Hoekstra en Omtzigt gezegd is, voor er opnieuw gepraat kan worden over formeren. Ook Ruttes eigen VVD en D66 schaarden zich uiteindelijk achter het debatverzoek van PVV-leider Geert Wilders. Ironisch genoeg zal Rutte als fractievoorzitter van de VVD het debat met de verkenners moeten voeren. Ook de ministers Hoekstra en Sigrid Kaag (D66) doen als Kamerlid het woord.

Wie de opmerkingen had gemaakt die in de notitie stonden, is allang niet meer de enige vraag. Het gaat ook over het vertrouwen dat alle andere Kamerfracties nog in de VVD hebben. Was de notitie, of in ieder geval Ruttes reactie daarop, geen voorbeeld van oude bestuurlijke reflexen? Was dit geen heterdaadje van de Rutte-doctrine?

In Buitenhof noemde oud-informateur en CDA’er Herman Wijffels de foto van de notitie „een geluk bij een ongeluk”. Volgens Wijffels geeft die aanleiding tot een debat over welke bestuursstijl Nederland wil. „De klassieke industriële bestuursstijl, command and control van bovenaf. Of een open bestuursstijl, waarbij de regering zich voluit laat controleren door het parlement en dialoog mogelijk is.” In het kort: de stijl van Rutte of die van Omtzigt.

Transparantie

Die vraag zal de komende dagen op het Binnenhof vaak gesteld worden. Na de gecontroleerde val van zijn kabinet beloofde Rutte dat de regering zich transparanter op zou stellen. Dat hij na de foto van Ollongren meteen stelde dat verantwoording afleggen niet nodig was, bewees het tegenovergestelde van dat voornemen en zal hem nog lang nagedragen worden. Politieke partijen zien nu een kans om al langer levende frustraties over de leiderschapsstijl van Rutte te uiten. Zaterdag verweet SP-leider Lilian Marijnissen hem in een toespraak voor haar partijraad „machtspolitiek”, en ze vond dat Rutte zich er „op een arrogante manier” makkelijk vanaf probeerde te maken.

Partijen zien al langer hoe de VVD zich gedraagt alsof haar macht vanzelfsprekend is. Toen de Kamer in januari met Rutte debatteerde over de avondklok grapte hij dat het kabinet „strikt genomen meer macht had”, omdat het parlement het demissionaire kabinet-Rutte III niet meer weg kon sturen. Hij had er vooral zelf hard om moeten lachen.

Woensdag zal meer bekend worden over het debat met oud-verkenners, dat mogelijk dezelfde dag wordt gehouden. Dat is afhankelijk van de medische conditie van Ollongren, zij werd vorige week positief getest op corona.

De whodunnit die sinds donderdag Den Haag in de greep houdt, verplaatst zich dus naar de Tweede Kamer. Het zal een opmerkelijk schouwspel opleveren. Want het debat waarin de VVD het vertrouwen van andere fracties hoopt terug te winnen, zal grotendeels worden uitgevochten door kabinetsleden: Ollongren als ex-verkenner tegenover Rutte, Kaag en Hoekstra in de Kamer. Voor Kaag en Hoekstra is het hun eerste optreden als Kamerlid, en volgens de traditie worden Kamerleden in hun eerste debat niet geïnterrumpeerd, maar gedurende een schorsing gefeliciteerd door collega’s. Wat de spanning zal doen toenemen is dat er geen functionerende coalitie meer is, en dus geen partijen die elkaar moeten vasthouden.

Geen enkele fractievoorzitter heeft er belang bij de VVD níet hard aan te pakken. Het zal ieder voor zich zijn en samen tegen de VVD. En dat kan voor een onvoorspelbare dynamiek zorgen.

Inmiddels zijn demissionair ministers Wouter Koolmees (Sociale Zaken, D66) en Tamara van Ark (Medische Zorg, VVD) aangesteld als nieuwe verkenners. Dinsdag willen ze hun agenda bespreken met Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib. Het liefst willen ze alle zeventien fractievoorzitters niet digitaal maar fysiek ontmoeten. Omdat een aantal fractievoorzitters in quarantaine is gegaan omdat ze met de positief-geteste Ollongren in een ruimte hadden gezeten tijdens de eerste verkenningsgesprekken, kan dat op zijn vroegst vanaf donderdag.

Voordat de nieuwe verkenners echt aan het werk kunnen, zal het beschadigde vertrouwen van de rest van de Tweede Kamer in de VVD hersteld moeten worden. Rutte zal moeten aantonen dat hij zichzelf kan verbeteren. Anders is het opeens helemaal niet zo zeker meer dat de VVD de hoofdrol in de formatie zal blijven spelen.

Granola schreef op 28-03-2021 om 13:06:

[..]

Maar daar hebben we toch een coalitie voor? Stel je voor dat ieder voorstel met alle 150 kamerleden moet worden besproken? Dat iedereen even zijn plasje eroverheen moet doen? Dan wordt het land onbestuurbaar en duurt de besluitvorming eindeloos.

Laten we eerlijk zijn: we hebben een hoop oppositiepartijen die niet eens verantwoordelijkheid *willen* nemen. Die ratelen gewoon elke keer hetzelfde riedeltje en blijven zo eindeloos kamerlid. En hun kiezers trappen er steeds weer in.

Het torentjesoverleg is een overleg tussen Rutte en zijn drie vicepremiers en de fractievoorzitters van VVD, CDA, D66 en CU. Dat betekent dat de andere ministers min of meer hun handtekening bij het kruisje mogen zetten. Daarbij hebben we een parlementaire democratie waarbij de Tweede Kamer de regering controleert. Dat hebben we zo afgesproken. En nee dan hoeven niet alle 150 kamerleden over ieder besluit wat te zeggen. En zo werkt het ook niet, er zijn specifieke commissies, woordvoerders etc

 Maar dat de vier fractievoorzitters al samen met Rutte en de vicepremiers besluiten nemen, staat echt wel ver af van hoe een gezond stelsel kan fungeren. 

'Het liefst willen ze alle zeventien fractievoorzitters niet digitaal maar fysiek ontmoeten.' Ja, het liefst..... daardoor komt er vertraging, want quarantaine En eerlijk, het is niet nodig! Online kun je goed met elkaar praten, je kunt ondertussen nog aantekeningen presenteren en bespreken, er is van alles mogelijk. Iedereen heeft nu gezien dat er risico's aan zitten, zelfs voor leden van de regering. Doe nu eens als de rest van Nederland: pas je aan! Neem genoegen met wat er wel kan en accepteer dat het niet 100% hetzelfde kan zijn. Dat doen wij inmiddels al meer dan een jaar.

Tsjor

Deze zin komt uit de grond van mijn hart: 'Volgens Wijffels geeft die aanleiding tot een debat over welke bestuursstijl Nederland wil. „De klassieke industriële bestuursstijl, command and control van bovenaf. Of een open bestuursstijl, waarbij de regering zich voluit laat controleren door het parlement en dialoog mogelijk is.”

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.