Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

12-10-2012 om 19:33

Ouderwets namendraadje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

13-10-2012 om 10:31

Dan blijft mi over

Ben(jamin)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lizelot

Lizelot

13-10-2012 om 10:37

Nils??Mijn vriendin is Duits,ze vond Niels een mooie naam ,maar die wordt in Duitsland dan anders uitgesproken??Daarom is de spelling Nils,maar iedereen spreekt het uit als Niels.En anders Sam of Sem.

Lizelot

Lizelot

13-10-2012 om 10:37

Nils??Mijn vriendin is Duits,ze vond Niels een mooie naam ,maar die wordt in Duitsland dan anders uitgesproken??Daarom is de spelling Nils,maar iedereen spreekt het uit als Niels.En anders Sam of Sem.

Palm

Palm

13-10-2012 om 10:43

Hugo

wij hebben met onze drietalige zoon Hugo geen enkel probleem. Wij zijn een combi Duits/Amerikaans/Brits/Nederlands gezin (hoe krijg je het voor elkaar.....) en alle familie spreekt het net een beetje anders uit. Onze Hugo vindt het totaal geen probleem, sterker nog, hij vindt het leuk.

Ik vind het nog steeds de aller aller mooiste jongens naam die er is.

Matthias vind ik ook erg mooi, Benjamin ook. Nadeel van Benjamin vind ik dat het Ben wordt en dat vind ik dan weer minder leuk.

Verder: Christiaan, Florian, Paul, Lars, Sam, Sebastiaan (Seb of Bas), Jonathan (Nathan)

Succes! Leuk en lastig, de perfecte naam kiezen...

liora

liora

13-10-2012 om 11:10

Bas

Kijkt me leuk maar wordt in de VS Bes.

Tihama

Tihama

13-10-2012 om 11:56

Top namen

Ik heb zelf een naam die midden jaren 60 populair was. Mijn ouders hadden prima redenen: vernoeming naar pleegmoeder en zojuist gestorven jonge zus van mijn pa.

Maar ik ontmoet te vaak naamgenoten. Mijn man idem.

En dat is gewoon lastig. Laatst op mijn werk. Waren een paar collega's stomverbaasd dat ik op een vergadering verscheen: je was toch ziek? Nee, dat was een naamgenoot.....Of notulen waar iemand alleen voornamen hanteert. Nu zijn er meerdere spellingswijzen. Dat blijkt het in werkelijkheid nog ingewikkelder te maken. Want veel mensen nemen dan aan dat het niet nodig is om de achternaam te vermelden, want de twee personen spellen hun naam anders. Dat klopt, maar dat weet lang niet iedereen.

Ik ben er dus heel alert op geweest dat de kinderen hier beslist geen top-naam kregen.

Niet omdat een naam moet bewijzen dat ze uniek als persoon zijn, maar maar omdat het stomweg veel handiger is als je meestal de enige bent met de voornaam.
Er zijn zo ontzettend veel mooie namen die prima klinken en waarvan er maar heel weinig rondlopen. Echt ontzettend veel. Het is dus helemaal niet nodig om je te beperken tot die top.

Tihama

Valkyre

Valkyre

13-10-2012 om 12:11

Polle (berber) en origineel (tihama)

Is een meisjesnaam, voor zover ik kan ontdekken. Het betekent "behorend tot Apollo." Ik zag ooit op een camping een allerschattigst meisje dat zo heette (ze moet nu al volwassen zijn), en de naam is me altijd bijgebleven.

Tihama, je verwoordt precies mijn gedachtengang. Het gaat er wat mij betreft niet om dat het een zeer onbekende, hoogst originele naam is, maar wel om dat er niet twee Tommen en drie Sams in zijn klas/sportteam/orkest/weetikveel zitten. Er zaten vroeger bij mij in de klas drie Marikekes, en in mijn sportteam twee. Lijkt me niet leuk en al helemaal niet handig...

Valkyre

Topnamen

Bij mijn vorige werk organiseerde ik bijeenkomsten. Op een kwade dag zaten we met een groep van een man of veertig waaronder veel techneuten. Veel uit mijn generatie. Er waren subgroepjes met 80% Maarten en Martijn! Ze baalden er zelf ook van. Net als Tihama (je had er zo tussen gepast! )

dorle

dorle

13-10-2012 om 12:44

Valkyre

Nol, Enno, Elmar......

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2012 om 12:59

Polle?

Ik ken alleen Polle Eduard, een soort van zanger. En was er niet iets met een tvserie ofzo met een Polleke?
OOOOOOOO ik ken wel een meisjesboek van meisje Polly. Maar nee, ik heb niks met Polle(n), te veel allergieen hier om daar lollig over te doen
Mijn zoon heeft een hele mooie naam, maar ja, die ga ik hier niet op het forum zetten.

Tirza

liora

liora

13-10-2012 om 13:28

Polle

Tsja Polle, vinden jullie dat stoer? Ik zie eerder een oude boerenknecht of zo. Nooit getrouwd, werkt al zeventig jaar op de boerderij. Met zonder tanden in z'n bek.

Hier een polle

toen we haar van het asiel kregen was het een kater maar toen bleek ze toch een poes te zijn. En straks gaat ze Chloe heten als ze naar het nieuwe baasje gaat.

Daarvoor heeft onze rode katertje ook een week 'in afwachting van zijn komst' Polle genoemd maar toen wou dochter toch dat hij Tijger ging heten. En toen bleek dat hij ook een zij was en dus is Tijger gewoon Tijgertje gebleven.

Dus de naam polle gaan we maar niet meer gebruiken, de genderproblems zijn nogal flink, je denkt een jongen te krijgen blijkt het toch een meisje....

Ben

gewoon je zoon ben noemen, benjamin en afkorten tot ben.
Benneman. Of Tim, zo heet ons nieuwe katertje (timmy, hij heeft balletjes dus het is echt een jongen). En anders Thijs, dat was hier ook nog een optie toen ik zwaar overtuigd was dat Mandarijntje een jongen was in mijn buik.

Pelle

...

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 13:44

Sem...

Als er een naam in de top 10 staat is het deze wel.

Vind ik overigens wel een heel mooie naam!

Rafelkap

Rafelkap

13-10-2012 om 13:59

Of..

Ik ken een Tobias Hollands, ook wel Duits en naar ik later heb begrepen zelfs ook bijbels. Niet in de top 10, maar niet hyperorigineel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2012 om 14:01

En seb en sepp

Eigenlijk alle korte stoere namen.

Ik heb ook heel lang lopen mutsen om een naam te vinden die niemand anders heeft.

En toch heb ik 3x een top 10 naam gekozen. 2x zonder dat ik er erg in had en de derde keer willens en wetens omdat de naam een speciale betekenis had voor ons.

En het grappige is dat het kind met de minst populaire naam (relatief gezien dan) het meest vaak naamgenoten tegen kwam.

Ik heb overigens wel bewust gekozen voor een gangbare naam. Die heb ik namelijk niet en ik was als kind heftig gefrustreerd dat er nooit hebbedingetjes met mijn naam erop te vinden waren. En laat juist ik nu een collega hebben met dezelfde naam, met de bijbehorende verwarring. En ik heb wel zeker 10 collega's met dezelfde voornaam en juist daarmee is iedereen er gespitst op om voor en achternaam te gebruiken ivm verwarring. Moraal van dit verhaal: je weet niet wat de toekomst je brengt.

Dochter is overigens altijd heel blij al ze een naamgenootje tegenkomt en ja dat gebeurt toch ook nog wel eens.

Nick?

Ook wel universeel. Anders maak je er het Hollandser Niek van.

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2012 om 14:37

En...

Orienteer je ook eens op scandinavische namen?

Tobias

http://collecties.meermanno.nl/handschriften/tobias0 is een naam van een apocrief boek. Het heeft veel symboliek. Daarmee denk ik ook dat het misschien handig is om meer naar de betekenis van een naam te kijken en die te combineren met je eigen achtergrond en je droom voor een kind. Wij hebben overigens onze kinderen vernoemd naar hun grootouders, 1e en 2e naam, dat kwam toevallig heel goed uit. En dat geeft ze ook een nadrukkelijk plekje op een symbolische manier in de familie. En daar ben ik achteraf ook blij om nu ze toch wat bijzonder blijken te zijn.

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2012 om 15:05

Wat heeft je man zelf dan voor ideeen? De ideeen van een ander afschieten is niet zo moeilijk. Maar kom dan eens met een alternatief?

Tirza

Wat namen

Ivo, levi, kim, luca, lorens,

Korte namen uit mn omgeving

Bart
Stan
Stef
Mats
Rens
Goof
Jacco
Noud
Brent
Jur(re)
Roy
Mick
Jord
Luc
Rik

Ouderwetse namen

die niet in een top 10 voorkomen zijn bijvoorbeeld, Jan, Nico, Willem(Wim), Kees, Rein, Koert, Harry, Bert, Bram, Dick, Frank, Rob, Frans, Vincent, Tom, Ijsbrand. Sommige daarvan zijn wel oubollig, maar je hoort ze bijna nooit meer.

Mijn zoon

is vernoemd naar beide opa's. Heb daar nooit spijt van gehad, de opa's vonden het een mooie verassing destijds.

Biene M.

Biene M.

13-10-2012 om 16:27

Polle voor een jongen...

... dat is Zeno.

Valkyre

Valkyre

13-10-2012 om 17:03

Tirza

Ja, dat vind ik dus ook, dat man met een lijstje namen moet komen! Vanavond is hij (eindelijk!) weer eens thuis, dus ik zal er weer eens op hameren. En anders kies ik gewoon

Valkyre

Valkyre

Valkyre

13-10-2012 om 17:06

Fio

Goed idee, Scandinavische namen! Ik stort me erop. (Enig nadeel: ik had ooit een bullterrier, en die hebben vaak Scandinavische namen - vooral godennamen - dus bij Odin zie ik een grote witte hond met een eihoofd en klein kraaloogjes voor me...).

Valkyre

Valkyre

Valkyre

13-10-2012 om 17:52

Roodborst

Ik vind IJsbrand wel mooi, maar dat wordt te lastig met de Duitse en Amerikaanse familieleden, vrees ik.

Jemig, wat is dit moeilijk! Ik zal maar eens het archief induiken. En wat boeken uit de bieb lenen...

Valkyre

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-10-2012 om 18:17

Brand
Eiso
Eise
Hasse
Sven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.