Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

12-10-2012 om 19:33

Ouderwets namendraadje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

13-10-2012 om 18:23

Maarten!

Helaas had mijn dochter al een naam met een M...

Undercover

Undercover

13-10-2012 om 19:40

Als ik nu een jongen

zou krijgen (ik heb er al twee!) zou ik hem Zeb (Bijbels), Jonas (Bijbels) of Jules noemen. Mijn tweede zoon heeft al qua klank een naam die op Zeb lijkt maar je schrijft het anders. Ik leverde de voornamen, 1ste vernoemd naar de achternaam van mijn moeder (die heb ik dus als voornaam gebruikt), 2de heeft een naam uit een boek dat ik las toen ik zwanger was en jongste heeft ook een naam die in de familie voorkomt maar daar als bijnaam wordt gebruikt.

Margriet*

Margriet*

13-10-2012 om 19:41

man leverde zijn achternaam, ik vond het wel een eerlijke verdeling. Gelukkig heb ik een makkelijke man....

Vic

Vic

13-10-2012 om 19:53

Thor

Thor, is dat Scandinavisch? Vind ik in ieder geval een erg leuke naam.

Thea

Thea

13-10-2012 om 20:07

Mats

Vond je Matthias mooi? Matthias huppeldepup, roepnaam: Mats of Mads. (Ik houd zelf helemaal niet van officiele versus roepnaam gebeuren).
Ik vind het een stoere, niet veel voorkomende, korte, niet te trendgevoelige naam. Het is een Zweedse/Noorse naam maar ook een oud-Hollandse naam. De naam komt ook in Dld voor. UK weet ik niet...

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-10-2012 om 21:42

Tja

Jens. Dat is makkelijk uit te spreken voor al die buitenlandse vrienden. En past best bij Spruitje

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-10-2012 om 21:42

En mats

Vind ik ook leuk

Tarte Tatin

Tarte Tatin

13-10-2012 om 21:42

En mats

Vind ik ook leuk

O ja

Nog een mooie naam; olav, of olaf.
Mijn zoon heeft trouwens een retro dubbelnaam. ( opa's)
Als je deze googeld kom je altijd op een voetballer uit.

Drie talen:

Chris, Ron, Will, Eric, Jon, Peter, Ben, Mark, Bart, Rick
Of Christian, Ronald, William, Benno, Benjamin .
Of een leuke Duitse naam: Werner, Bernd, Udo
Succes!

Valkyre

Valkyre

13-10-2012 om 22:53

Ja, ik ben te

...kritisch. Nou ja, we hebben nog drie maanden! Ik ga er eerst maar even een nachtje over slapen. Ik weet ook niet zeker of we een naam kiezen die mijn Amerikaanse familie meteen kan uitspreken - die passen zich wel aan (deden ze met mijn naam ook). En anders bedenkt deze zoon maar een leuke nickname voor zichzelf.

Mats, nee. Kind van een vriend. Best een etter nu, wegens verregaand puberen Er zijn zoveel leuke namen die in mijn directe omgeving voorkomen!

Valkyre

Primavera

Primavera

14-10-2012 om 08:32

Namen toptienen

Als je niet een naam wilt in de toptien, moet je wel even bedenken welke toptien je aanhoudt.
De in dit draadje genoemde Mark bijv. Wordt in Nederland weinig gebruikt maar stond/staat in Duitsland wel hoog in de toptien. En zo kan dat dus ook andersom zijn.
Ook zijn toptienen erg tijdsgevoelig. Een naam als Maarten waarvan in dit draadje genoemd werd dat die zo frequent was dat er bij elk groepje verschillende waren wordt tegenwoordig weer heel zelden gegeven.
De grootste verassingen kunnen trouwens gewone namen geven die niet in de top tien of twintig staan die ineens populair worden. Dat is met met twee kinderen overkomen. De oudste die een toptiennaam heeft is heeft nog nooit een klas of clubgenootje getroffen met dezelfde naam. Haar broertje met een naam die niet eens in de topdertig stond heeft nu zo wel een klasgenoot als een zwemmaatje met dezelfde naam.
De jongste die een naam heeft die niet meer in was toen zij geboren werd wordt niet geconfronteerd met het feit dat jongere zusje van haar vriendinnen en klasgenoten vaak haar naam dragen, die zonaar ineens de toptwintig is binnengeslopen en rap in opmars is.

Ik vind mooi

Hugo
Otto
Marnix
Frank
Midas

mama van twee

mama van twee

14-10-2012 om 12:23

Origineel

Valkyre: Tihama, je verwoordt precies mijn gedachtengang. Het gaat er wat mij betreft niet om dat het een zeer onbekende, hoogst originele naam is, maar wel om dat er niet twee Tommen en drie Sams in zijn klas/sportteam/orkest/weetikveel zitten. Er zaten vroeger bij mij in de klas drie Marikekes, en in mijn sportteam twee. Lijkt me niet leuk en al helemaal niet handig...

Dit kun je toch niet tegenhouden. Mijn zoon heeft een naam die in zijn geboortejaar minder dan 20x gegeven is. Toch zitten er in zijn klas en in zijn team een jongen met precies dezelfde naam (ook hetzelfde geschreven).
Dochter's 2 beste vriendinnen hebben allebei een naam die in de top 10 staat (wel alletwee een verschillende). Beide zijn de enige meisjes met deze naam in de klas en in hun team. Wel zitten er 3 andere meisjes in het team met dezelfde minder voorkomende naam.

Evanlyn

Evanlyn

14-10-2012 om 14:41

Cobi

En als je Goliath als naam geeft, moet je toch wel zeker weten dat je het juiste genetisch materiaal meegeeft, anders wordt je scharminkeltje gepest met zijn naam.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2012 om 14:56

Kaïn o.t.

Cobi, van wie had Eva moeten leren lezen? Ze was naast Adam immers het eerste vrouwmens? (Zegt men....)

Karin

Karin

14-10-2012 om 15:26

Populaire namen

Ikheb zo'n populaire naam. We wonen met drie Karins en een Karen in een straat (14 huizen). En toch, in mijn jeugd was er maar 1 andere Karin op de hele school.

Maar het gedt ook andersom. Zoon had een "Wat zeg je?" naam. Ergens in de top 100 ofzo. Op de eerste camping waar we kwamen hobbelden er meerdere jongetjes met die naam rond. Blijkbaar was de naam een stuk populairder in het westen van NL (maar nog steeds geen top 50 naam).

Bij zoon twee durfden we dus wel een iets meer populaire naam te kiezen. En ja, eigenlijk is er maar 1 jongetje op school dat ook zo heet. Maar ons buurmeisje Sanne werd tegelijkertijd geboren en ze is nog steeds de enige Sanne.

Dochters naam kwam in de hele provincie slechts 2 keer voor (waarvan 1 keer als tweede naam), in onze woonplaats (20.000) helemaal niet. Een halve week later wordt er nog een meisje met die naam geboren aan andere kant van het dorp. Zij is met ouders verhuisd en er zitten nu dus twee kinders met een nog-nooit-eerder-gehoorde-naam bij elkaar in de groep en ze trakteren bijna op dezelfde dag. Directeur snapte er zelf ook niets van.

tonny

tonny

14-10-2012 om 15:55

Ha die cobi

nou zoom je wel erg in op de negatieve eigenschappen hoor. Zo valt er geen enkele beroemdheid meer te vernoemen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-10-2012 om 16:01

3 toms en 2 sams in een klas

Volgens mij speelt dit tegenwoordig niet meer zo omdat de variatie in namen veel groter geworden is. Vroeger had je Mark, Peter, Paul, Roger, Marcel, Erik, Michel en nog wat varianten voor jongens en voor meisjes Sandra, Monique, Annemarie, Petra, Pascalle, Paula, Martine en nog wat andere varianten. De kans dat je een naamgenoot tegenkwam was dus veel groter.

Twee van mijn kinderen hebben echte top 10 top 10 namen en het valt tot nu toe erg mee met de dubbelgangers. De 3e heeft een minder gangbare naam en heeft al jaren bijna overal waar hij komt een naamgenoot. Zal wel Karma zijn....

Lars, Mats, Sven, Tim, Luuk vind ik erg leuke namen.

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2012 om 16:12

Kaaskopje (ot)

Ah joh, dat leren ze vanzelf. Als je wat letters hier en daar in de bomen hangt, ontwikkelt dat lezen zich als organisch.
Ik denk dat Eva dat best had gekund. Leek me altijd wel een slim typje.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2012 om 16:27

Tirza o.t.

De A is van Appel, de B van Boom, de C van ... Cola (jammer dat dat nog uitgevonden moest worden!), de D van Dieren (wist zij veel dat dat schapen en koeien waren? Het was vlees), de E van Eten. De P van Paradijs, de S is van Slang. De G van Gehoorzaam. De O van Ongehoorzaam. De V van Vlees. Ja, dat had ze best kunnen leren. Een autodidact pur sang. Gemiste kans dus.

dihanne

dihanne

14-10-2012 om 18:13

Wat vind je van..

.... Rumo?

ik kende vroeger iemand die Rumo heette, en vond dat wel leuk en apart (kwam van Rumoldus o.i.d)
In het Duits gaat 'ie prima, Engels wat lastiger

verder vind ik het wel belangrijk dat voornaam en achternaam mooi bij elkaar passen, dus dit soort namendraadjes zijn toch lastig

groetjes
Dihanne

carina

carina

14-10-2012 om 18:52

Peter

Gewoon Hollands, Engels, Duits, overal kennen ze de naam (al is het in het engels ietsjepietjse niet klankecht, maar zeer herkenbaar toch). Moesten wij natuurlijk weer met gezinslid met die naam in Franstalig land gaan wonen....

Klaartje

Klaartje

14-10-2012 om 21:12

Dan wordt het gewoon

Paul, kan in engels en frans ook gewoon. Dochter heeft een nederlandse naam , die ze in frankrijk en engeland niet kunnen uitspreken, vind ze erg vervelend.

marinade

marinade

14-10-2012 om 22:00

Nog twee namen

Boaz
Pieter

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Paar mooie namen van mijn kant

Rekening houdend met Duits en Engels, kom ik op de namen van mijn kinderen: Reimer, Enzo en Neo. Alleen de laatste zal [niejo] worden in het Engels, maar persoonlijk zou ik dat niet erg vinden. Is niet heel erg afwijkend.
Ze zijn alleen niet helemaal bijbels. Wat wij - net als je man ook gelovig - gedaan hebben, is een bijbelse naam in de 2e of 3e naam. Is misschien een compromis voor je man?
Ook mooi en geschikt lijkt me zoals iemand al zei: Tobias (idd apocrief bijbelboek) en aaaah wat vind ik Silas mooi!!!!!! Maar ja "sailes", hm. Succes Valkyre!

Oja, een heel mooie naam vergeten:

Brent!!

Evanlyn

Evanlyn

14-10-2012 om 23:03

boaz - cobi?

Ja, mooie naam. En tegen deze man kun je geen bedenkingen hebben, denk ik zo. Multiculti avant la lettre, trouwde met een straatarme Moabitische om de familie uit de armoe te halen.

Maylise

Maylise

14-10-2012 om 23:28

Noam

Ook een mooie naam. Uitspraak in het Engels wordt wel wat anders maar het is daar ook bekend.

Of Gideon of Solomon, hoewel dat laatste misschien wat te bijbels is.

Simon of Timon. Ook bijbels maar allebei ook veel bij niet gelovigen gebruikt. Uitspraak van Simon is het Engels is natuurlijk wel heel anders.

Jozef/Joseph, uitspraak is redelijk hetzelfde.

Justin

Lucas(maar misschien te populair)

Nolan

Alexander/Alex

Alec

Bart

Darius

Killian/Cillian/Kilian

Oscar

Lars

Valkyre

Valkyre

14-10-2012 om 23:51

Bedankt en meer meer!

Ik heb weer wat namen aan mijn lijstje toegevoegd. Van Valkyreman nog steeds geen lijst (maar hij heeft wel vandaag geklust ivm het grote Maak Ruimte Voor De Baby-Schuifspel, dus het zij hem vergeven).

Er komen heel veel mooie namen langs die helaas in mijn directe omgeving al vergeven zijn, en ook mooie namen die met de beoogde tweede naam en/of achternaam niet gaan, enz enz. (Ik ga zelfs twijfelen of die tweede naam niet de eerste naam moet worden, of dat we naar een ander moeten vernoemen, enz enz...). En een paar namen zijn absoluut niet mijn smaak, of juist wel mijn smaak, maar kunnen ab-so-luut niet samen met naam oudste (Simon).

Dusss keep 'em coming! Zo leuk, namendraadjes.

Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.