Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

19-03-2019 om 21:39

Provinciale verkiezingen


Andromeda

Andromeda

20-03-2019 om 15:47

@Paloma

Dat Thierry vrouwen minder vindt dan mannen wellicht? Als je die overtuiging hebt, kun je beter op de SGP stemmen. Die zijn tenminste betrouwbaar.

Hangkous

Hangkous

20-03-2019 om 15:55

Echte mensen met echte zorgen

===Dat zijn wel 'echte' mensen he, met 'echte' zorgen. Het is echt heel elitair om ze weg te zetten als niet weldenkend===

Echte mensen met echte zorgen dat kan ik niet ontkennen maar wel heel naïef / niet weldenkend in mijn ogen dan.
Zij stemmen met volle overtuiging op PVV of FvD, omdat zij vol overtuiging geloven dat hun problemen zijn opgelost als Thierry of Geert MP is en dat is dus niet zo.
Nederland is al eeuwen lang een land waar immigranten hun nieuwe thuis vinden. Vroeger mensen van iets dichterbij, nu van wat verder weg.
Dat kan door niemand nog worden teruggedraaid. Zelfs Wilders of Baudet kunnen dat niet ook al roepen ze heel hard van wel.
Noem het zoals je wilt, ik haakte aan op #22 waarin Kaaskopje begon over weldenkend.

Paloma

Paloma

20-03-2019 om 15:57

Andromeda

Ze is heel erg anti-feministisch. Dus dat gaat niet helpen.
Verder is ze heel lief hoor, trouwens.

Paloma

Paloma

20-03-2019 om 15:58

Oh en

Ze is ook anti-religie, dus SGP wordt het ook niet

Als je het voor de Provinciale Staten niet weet

Kijk dan naar de Eerste Kamer, wil je graag dat de coalitie daar de meerderheid heeft, stem dan op een coalitiepartij. Ben je het niet eens met het huidige beleid dan kan je enigszins een wiel in de spaken van het kabinet steken door voor de PS op een niet-coalitiepartij te stemmen.

skik

Bo

Bo

20-03-2019 om 16:12

Hangkous

"Zij stemmen met volle overtuiging op PVV of FvD, omdat zij vol overtuiging geloven dat hun problemen zijn opgelost als Thierry of Geert MP is en dat is dus niet zo."

Maar dat geldt toch net zo goed voor degene die op de SP stemt? Die gelooft ook dat mw Marijnissen het antwoord is op alle problemen, terwijl het enige wat zij goed kunnen is heel hard NEE roepen.

Ik vind het nogal hooghartig om mensen met een andere visie minder weldenkend te noemen. En zeker als je daarmee een complete laag van de bevolking als minder intelligent weg zet. Ik ga ervan uit dat iedereen zijn eigen goed doordachte keuzes maakt op basis van wat ze nodig denken te hebben.

Argument

Ik ben altijd een beetje vals als er dit soort populisme opduikt. Vooral zoon kan wel eens met FvD achtige opmerkingen thuiskomen. Opgedaan in zijn studentenvereniging denk ik dan maar. Daar houden ze sowieso van stellige standpunten.
Dan vraag ik altijd vals of ik me voor ze moet gaan schamen?
Vervolgens gaan we dan natuurlijk het debat aan van de teleurgestelde burger, die uitgespeeld wordt door de politiek, blablabla.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 16:16

Floria

Ik vind Jesse Klaver toch iets normaler overkomen dan Thierry Baudet. Jesse Klaver is bovendien cru gezegd inwisselbaar. Net als Rutte bij de VVD inwisselbaar is. Maar is FvD los te weken van Baudet?

GroenLinks heeft al een hele geschiedenis en is net als de CDA een fusie-partij. Beide partijen draaien niet om 1 persoon, zoals dat wel bij FvD en PVV opgaat. Hiddema neem ik nogminder serieus in zijn rol van politicus. Man man...

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 16:16

Nogminder

nog minder

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 16:23

Je stemt niet op de Tweede Kamer toch, dus wat doet Jetten ertoe wat D66 betreft? Of stem jij op een persoon en niet op een partij? Ik snap om eerlijk te zijn ook niet waarom ze dat niet anders aanpakken op de NPO. Haal de kopstukken voor de Eerste Kamer naar de debatten. En een selectie kandidaten voor de PS.

Lijsttrekkersdebat

https://lokaal.org/evenement/draad-lijsttrekkersdebat-provinciale-statenverkiezingen/

Beetje ver weg voor mij, maar dit had ik wel op de lokale tv willen zien. Een lijsttrekkersdebat van mijn provincie.

https://www.at5.nl/artikelen/e27444/

Wie er nog niet uit is in Noord-Holland kan hier nog naar het jongerendebat op een ROC kijken met in elk geval provinciale politici.

Paloma

Iemand die tegen buitenlanders en vrouwenrechten is niet echt heel lief. Wijsheid komt hopelijk met de jaren.

Maar sommige mensen zijn toch ook minder weldenkend? Niet omdat ze links of rechts stemmen maar omdat hun argumenten niet onderbouwd zijn met feiten.
Bijvoorbeeld anti-vaxxers. Die hebben geen enkel redelijk argument. Feitelijk hebben ze gewoon ongelijk.
Over sommige zaken kan je uiteraard van mening wisselen maar ik lees elke dag enorm veel meningen die helemaal niet weldenkend zijn en verstookt zijn van elke realiteitszin.
Daarnaast kan je ook je afvragen (afgezien van links/rechts) of je wil stemmen op mensen die constant de boel opstoken en zich niet erg beschaafd opstellen.

Overigens

Ik vind zeker niet dat elke FvD stemmer of zelfs elke PVV stemmer niet weldenkend is. Zeker als het om FvD kan je best een goed onderbouwd verhaal hebben waarom je daar op stemt. Het is ook niet alsof al hun partij standpunten geen enkele onderbouwing hebben. Ik ben het fundamenteel met heel veel niet eens maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Je hebt mensen die uitstekend met argumenten kunnen onderbouwen waarom ze FvD stemmen.

Helaas lijkt het er vaak op, zeker bij PVV stemmers alsof veel mensen er alleen maar op stemmen omdat ze een hekel hebben aan buitenlanders (na alle mitsen en maren komt het vaak daar uiteindelijk op neer) en dat alles de schuld is van buitenlanders/de politiek/de buitenwereld. Dus zonder enige rationele reden en vaak voorkomend uit een xenofobische wereldhouding. Dat soort simplistisch denken zie je helaas vaak bij die partijen. Niet alleen bij die partijen. Je ziet het sowieso vaker bij partijen op de flanken (ook SP). Maar het zwart/wit denken en buitenlanders de schuld van alles geven zie je gewoon gemiddeld vaker bij PVV stemmers en daaruit spreekt uit een weinig beschaafd wereldbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 17:25

Ik heb nooit iets van de boze burger begrepen, terwijl ik vast reden heb om daarbij aan te haken. Onder Rutte zou ik me in mijn situatie als boze burger kúnnen opstellen. Hij heeft nou niet bepaald veel op met de groep waar ik bij hoor.

Ik heb de indruk dat de boze burger nogal egocentrisch is. Als zijn wereldje inclusief geliefden maar prettig is, hoe het een ander vergaat... mwah... boeie. Bovendien heb ik het gevoel dat de boze burger vaak niet eens werkelijk te maken heeft met situaties waar de boosheid op gebaseerd is. Mijn achterbuurman is boos op wat er binnenkomt als vluchteling/immigrant. Hij kán er geen last van hebben. Werkelijk niet. We wonen toevallig al zo'n 34 jaar in dezelfde straat (twee verschillende) en ook van de eerste wijk kan ik stellen dat overlast van bijvoorbeeld moslims daar niet speelde. Dus waarom miept zo'n man dan over dat het zo'n ellende is met 'die mensen'? Zo ken ik meer mensen die persoonlijk géén reden kúnnen hebben voor boosheid richting bijvoorbeeld migranten. Ja... stom dat hun contract niet verlengd werd, maar dat lag niet aan migranten. Men legt de schuld neer bij mensen die er ook niets aan kunnen doen. Een azc is geen pretpark. Zolang men daar woont kan men bitter weinig 'terug' doen voor onze samenleving. Hoe eerder in een eigen huis hoe sneller iemand zijn leven kan herpakken, werk kan zoeken en zo kan bijdragen. Dat er te weinig huurhuizen zijn, is niet zijn schuld, dat is beleid van regeringen. Ze hebben zich onvoldoende op de toekomst voorbereid. En nu zitten we met de gebakken peren. Er komt een inhaalslag van honderdduizenden huizen, maar ook die staan er niet van vandaag op morgen. Dat is een dertigjaren-plan. Dat wij mógelijk langer moeten wachten op een ander huurhuis, leg ik totaal niet neer bij medeburgers. En ik pas de regel toe die ik anderen ook adviseer: als je wilt dat er iets verandert, kom dan zelf ook in beweging. Zeuren en klagen van achter de begonia's in de vensterbank en rododendron in de tuin is lekker makkelijk, maar verandert niets.

Iets doen aan je situatie wat huizen betreft? Dat heeft niet zoveel te maken met tijdig reageren, maar met aan de beurt zijn. Natuurlijk moet je je wel aanmelden bij de sociale huurverdeel-toestand, maar meer kun je eigenlijk niet doen. Ja... wachten. Wij moeten voor het eerst van ons leven wachten op een huis. Dat vind ik niet erg, omdat we eigenlijk heel luxe wonen voor sociale huur en geen haast hebben, maar ja... de leeftijd begint mee te tellen en toch ook een iets andere opvatting over waar we wonen (geluidsoverlast), maar het wordt nog moeilijk om iets te vinden wat niet sléchter is. Ik denk dat we over een jaar (6 jaar wachten) serieuze kansen kunnen gaan krijgen. Vergeleken met wachttijden in andere steden valt dat nog mee.

Hangkous

Hangkous

20-03-2019 om 17:52

Oprechte dank

Kaaskopje en Kyana heel mooi verwoord. Nu hoef ik na de maaltijd het stuk dat ik wilde gaan typen niet meer te maken. Jullie hebben precies verwoord wat ik achter mijn fornuis had staan bedenken om straks te typen.

Bo

Bo

20-03-2019 om 18:07

niet weldenkend

Als we iemand niet weldenkend noemen, gaat het altijd over een ander. Nooit over onszelf. Dat soort verhevenheid is geen argument. Bedenk dan echte argumenten. En verder is de gemiddelde mens niet bijster slim, maar slim is niet altijd beter. Kijk maar naar Baudet, de slimste van het stel maar je hoeft het er niet mee eens te zijn

Verder eens met je Kaaskopje. Ik begrijp ook niet waarom Wilders in Limburg al jaren de grootste is. Volgens mij speelt het 'buitenlanderprobleem' in de grote steden en niet op het Limburgse platteland. Waar zijn ze zo bang voor? Of gaat het erom dat hij er een van hun is.

Maar wat stem jij dan Kaaskopje? Als dat SP is (wat ik me in jouw situatie best kan voorstellen) dan ben je net zo goed een boze burger.

gestemd

Ik ben lokaal actief in een politieke partij en heb uiteraard op die partij gestemd (GroenLinks) ik weet ook wat hun standpunten zijn ten aanzien van het beleid waar de provincie over gaat. Voor de waterschappen heb ik op een niet-politieke partij gestemd die wel door GL en ook D66 gesteund wordt.

Ik vind de politieke situatie in NL waar partijen die fascistische kenmerken (zondeboek benoemen, demcoratische instituten in twijfel trekken zoals parlement, rechtspraak, nep nieuws verspreiden, hang naar grote leider etc) hebben groot dreigen te worden best zorgelijk. En beschamend.

Bo

Bo

20-03-2019 om 18:29

Kaaskopje

"Je stemt niet op de Tweede Kamer toch, dus wat doet Jetten ertoe wat D66 betreft? Of stem jij op een persoon en niet op een partij? "

Ik moet eerlijk bekennen dat als een persoon mij niet aan staat, ik nooit op die partij zal stemmen. Dus Klaver, Jetten en Buma vallen sowieso af. Klaver en Buma's partij staan te ver van mij af, dus daar zou ik sowieso nooit op stemmen maar Jetten's D66 strijdt bij mij vaak met de VVD. Als ze nou Kaag hadden gekozen.... Maar ik ben minder pro-Europa dan D66 dus het is ook beter zo.

De stemwijzer bood mij geen duidelijkheid dus dan maar stemmen op wat je in de 2 kamer stemt, want de 1e kamer volgt toch de lijn van de 2e kamerfractie.

Overigens vind ik Klaver en Jetten net zulke gladjakkers als Baudet.

Onbekendheid

"Ik begrijp ook niet waarom Wilders in Limburg al jaren de grootste is. Volgens mij speelt het 'buitenlanderprobleem' in de grote steden en niet op het Limburgse platteland. Waar zijn ze zo bang voor?"

Voor het onbekende. "Nu gaat het hier nog goed, maar wat als....."

In Spijkenisse is de PVV heel groot. Daar blokken dan weer verrassend weinig Marokkanen te wonen. Idem Urk.

skik

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2019 om 20:01

Dat geroep om Caroliene

Ben ik nou de enige die zich afvraagt of dat een vooropgezet plan was? Hij heeft er enorm veel aandacht mee gegenereerd en het maakte hem zo geweldig authentiek en menselijk. Ik zou het een slimme zet hebben gevonden.

En voor beide gestemd 'natuurlijk'. Ik snap mensen die niet gaan ook maar ik heb voor mezelf een principebesluit genomen dat ik altijd ga. Ik ben de schaamte voorbij dat ik hoegenaamd niet weet waarvoor en op wie precies. Ik doe maar wat. Ik wil gewoon deel uitmaken van het stelsel omdat ik daar grote waarde aan hecht. De inhoud vind ik op dit moment in mijn leven minder belangrijk. Ik ben toch zelden tevreden .

Groet,
Jo Hanna

Keukske

Keukske

20-03-2019 om 21:09

Skik, Bo - Limburg

http://www.arnokorsten.nl/PDF/Politieke%20partijen/De%20monsterscore%20van%20Wilders%20in%202010.pdf

Dit is een analyse over de Wildersstemmers van Arno Korsten, hoogleraar bestuurskunde en ook consultant op het gebied van politiek bestuur en overheidsorganisatie.

Niet zozeer angst voor het onbekende, het wat als... speelt een rol, maar wel oa minder binding met randstad/Den Haag, grensgebied zijn, sociale zekerheid.

Er speelt wél een buitenlanderprobleem, mn van criminelen (drugs) uit Oostbloklanden. Limburg is de meest onveilige provincie.

Zuid-Holland

Stemmen geteld tot 20.30 uur, mogelijk nog 1 zetel verschil als alles geteld is, wint de FvD. Meer stemmen dan de VVD. Voor een deel ten koste van de PVV. En natuurlijk ten koste van de regeringspartijen. Ook de SP heeft fors verloren.

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2019 om 21:29

Buitenlander’probleem’

In het zuiden des lands (ik woon in NBr) zien we relatief weinig niet-westerse allochtonen maar vooral veel Polen. Het grootste probleem daarmee is vermoedelijk dat veel bedrijven zonder hen geen personeel zouden hebben maar dat woonruimte zeldzaam en slecht is. De anti-islam retoriek sluit daar hoe dan ook niet bij aan.

De georganiseerde drugscriminaliteit is in onze provincie een groot ding en een zeer multiculturele sector. Maar dat loopt voor ons, argeloze burgers, niet zo in de gaten.

Groet,
Jo Hanna

Pooh bear

Pooh bear

20-03-2019 om 21:46

ook gestemd

Ik stem altijd dus ook vanmiddag heb ik gestemd. Mijn dochter mocht dit jaar voor het eerst stemmen en was helemaal trots.
De provinciale staten wist ik al vrij snel waar ik op moest stemmen maar waterschap vond ik best lastig had eigenlijk geen idee.

Was wel flink geschrokken van de exit poll zoals ik er nu naar uit zie woon ik in een provincie waar FvD de grootste partij is

Roda

Roda

20-03-2019 om 21:47

FvD

Die FvD die zo ontzettend veel winst maakt. Maar niemand van de collega partijen kent de mensen of hun programma. Wat moet dat worden?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-03-2019 om 21:54

Lijkt wel wat op begintijd van Fortuyn in Rotterdam

En die verkiezingen na zijn plotselinge levenseinde. Het leverde veel gedoe op met allerlei mensen die het lastig vonden in de politiek. We zullen zien wat voor mensen FvD zal inzetten. En of ze serieus gaan meedoen in het provinciebestuur. Een bizarre ontwikkeling is het wel. Al die verschuivingen. Pfoe. Onrust.

Bo

Bo

20-03-2019 om 21:56

idd

Waar halen ze voldoende capabele mensen vandaan? Ben benieuwd of het weer zo'n LPF debacle wordt.

Voor de VVD lijkt me het een prima uitslag. Regeringsverantwoordelijkheid en nauwelijks verlies. Een sterk blok aan de rechterkant maakt het voor de VVD makkelijker steun voor hun plannen te krijgen.

Wir schaffen das!

Volgens zoon kan het Amerikaanse politieke systeem Trump aan, De EU en de Provincie kunnen de FvD aan.

Geharrewar

Ik verwacht van het FvD inderdaad LPF-achtige toestanden. Bij dit soort snel groeiende partijen die het voornamelijk moeten hebben van hun voorman komt er niet zoveel van terecht als er op stel en sprong onervaren mensen in besturen komen te zitten. Dan volgt gehakketak, de boel zakt in en we zijn zo weer een paar jaar verder zonder dat er iets constructiefs is gebeurd. Veel geschreeuw, weinig wol, die PVV voor kakkers.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.