Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

19-03-2019 om 21:39

Provinciale verkiezingen


Bo

Bo

21-03-2019 om 13:23

Alkes

Tja als je dat allemaal elite noemt, hebben we ineens een flinke elitaire bovenlaag. Ik zou studenten aan de EUR nou niet direct vooraanstaand en bevoorrecht noemen, al hangt dat van het referentiekader af natuurlijk.

Zelfs een gewone hoogleraar (toevallig is mijn buurman er één), vind ik niet tot de elite behoren.

In mijn optiek is de elite echt een select groepje met macht en die zich bepaalde privileges toe eigenen. Dat zijn de FvD personen nog niet, maar daar zal snel verandering in komen.

Tamar

Tamar

21-03-2019 om 13:43

dochter

Mijn dochter denkt dat je dit soort toestanden alleen kan vermijden door verlicht absolutisme in plaats van democratie. Met haar als verlicht dictator natuurlijk.

Ik geef het maar even ter overweging. Zou best goed kunnen gaan, ze is meestal erg verstandig.

Tamar

Tamar

21-03-2019 om 13:44

stemwijzer

Overigens heb ik meestal weinig aan de stemwijzers. Ze gaan vaak niet over dingen die ik belangrijk vind en dan kom ik op: 1. Partij voor de Dieren, 2. Denk en 3. PVV. Gaan we allemaal maar niet doen, denk ik.

mijn dochter

Mijn 17-jarige maakt ze minder zorgen over opkomst FvD. "Mama het zijn van die sneue economiestudentjes, die groeien daar wel overheen. En anders helpen we ze daar wel bij". Ondertussen scherpt ze haar nagels en tong verder.
(ik wou dat ik haar optimisme had).

Degenen van wie ik weet dat ze op FvD hebben gestemd (studenten vooral) hebben echt zelden tot nooit een vluchteling van dichtbij gezien (behalve die irakese medestudent die ze dan wel heel aardig vinden) en al helemaal niet gezien dat die vluchteling een huis kreeg waar ze op wachten.
Ze zien wel veranderingen. Hoge opgeleide vrouwen die in telegraaftermen de huizen van de woningmarkt wegkapen. Huizen waar zij als witte man vroeger gewoon recht op hadden. En Baudet brengt die tijden terug. Vrouwen zijn in zijn ogen alleen maar wat linksig totdat er een rechtse man langskomt die ze verstand bijpraat. Vrouwen houden in zijn ogen ook meer van huishoudelijke dingen. Echt een ideaal voor veel mannen.
Dat hele conservatieve beeld kent uiteraard louter witte mensen die genoeglijk samen muziek componeren, boeken lezen en dat alles in boreale wereld.
Ik denk eerlijk gezegd dat de boze burger die jij voor ogen hebt hier echt heel weinig van snapt.

Ouderen en mannen

https://nos.nl/artikel/2276940-forum-voor-democratie-kiezers-komen-vooral-van-pvv-en-vvd.html

Nou weet ik zeker dat er ook groepen studenten weglopen met het FvD, maar het zijn dus vooral ouderen en mannen die er op gestemd hebben.

"Uit de enquête van onderzoeksbureau Ipsos blijkt verder dat meer mannen (64 procent) dan vrouwen (36 procent) stemmen op Forum voor Democratie. De kiezers zijn vooral ouderen: een derde deel is 65-plusser, bijna de helft is tussen de 35 en 64 jaar.

Bijna de helft van de stemmers komen uit het westen van Nederland inclusief de grote steden. In het zuiden, oosten en vooral het noorden zitten minder Forum-stemmers."

Bo

Bo

21-03-2019 om 15:07

diverser

Als alleen wat gesjeesde economiestudenten op FvD hadden gestemd dan waren ze nooit zo groot geworden. Ik denk dat hun achterban veel diverser is. Van boze PVV'ers en SP'ers tot gematigde, teleurgestelde PvdA'ers en CDA'ers.

Ik snap die boodheid gewoon niet. We hebben het toch goed? Maar als je al langer met dit forum meeleest, dan weet je dat die boodheid overal zit. Van links tot rechts. Ik zou zeggen: count your blessings…

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-03-2019 om 15:19

Dat is toch wel raar

Baudet en Hiddema zijn van een ongekend kakkineus kaliber. Meestal hebben witte middelbaar opgeleide oude mannen, diegenen die ons land hebben opgebouwd en keihard gewerkt hebben om nu tot 67+ door te moeten werken, weinig op met zulke types. Hoe ze dat dan toch voor elkaar hebben gekregen om die groep binnen te harken is me een raadsel.

Niet zo vreemd

Zo vreemd is dat niet. Vergeet niet dat deze mensen tegen hun pensioen aanlopen en dan die datum met twee jaar vertraagd zien worden. Een streep door hun toekomstplannen. Ze zijn mogelijk bezig hun hypotheek af te romen en worden onrustig van die kosten in kader van klimaatbeheersing waardoor afromen op de tocht is k9men te staan. Sorry, maar Jesse Klaver heeft heel wat mensen slapeloze nachten bezorgd; ca €38.000 kosten aanpassing volgens onderzoek ver. eigen huis. De winst voor fvd is m.i. een kritiek op huidig beleid waarbij juist deze groep die op punt stonden te genieten van een rust na jarenlang keihard werken.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2019 om 16:05

Phryne

Zo vreemd is het niet. Er is een groot reservoir aan rechtse mensen die de VVD te links en de PVV onacceptabel vinden. Baudet is misschien niet hun gedroomde kandidaat, maar je mot wat...

Phryne

Deze verklaring vond ik wel aardig: men snakt naar een beetje sjeu. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/21/dedain-voor-het-dandyduo-a3954050 . Zie ook de populariteit van Pim F. Een flamboyante bekakt sprekende homo, hoezo is dat een aansprekend iemand voor de standaard boze witte man? (ook op hem stemden vziw meer mannen dan vrouwen). Maar toch, waanzinnig populair ...

Ik blijf het ook raadselachtig vinden. Vreselijk verheven en hooghartig lopen doen, uitgebreid te koop lopen met het feit dat je gymnasium hebt gedaan en mooi kunt spelen op je eigen vleugel, en ondertussen de kampioen van De Gewone Burger uithangen. Ergens wel knap dat ze ermee wegkomen. Ik vermoed trouwens dat een vrouw daar nooit mee weg zou komen, maar misschien gok ik mis, ik weet niet of een vrouw dit ooit geprobeerd heeft.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2019 om 16:52

Wat Ad Hombre zegt

Is denk ik inderdaad de hoofdoorzaak van het succes. Liever een salon-populist, malende advocaat en "niet mijn type"-Annabel, dan een Rutte die te pro-Europa is en opeens met het klimaat begaan blijkt te zijn.

V@@s

V@@s

21-03-2019 om 18:25

zelfs op de site van forum zelf

Kan ik niet vinden wie nu hun kandidaten zijn voor de provincie. Daar staan alleen hun lijsttrekkers.
Uiteindelijk kwam ik uit bij de kiesraad om te ontdekken wie er nu eigenlijk voor hun verkiesbaar waren.

https://www.kiesraad.nl/actueel/nieuws/2019/02/08/kandidatenlijsten-provinciale-statenverkiezingen-2019-vastgesteld

Ben benieuwd of het hun lukt om alle gewonnen zetels in te nemen. Er zal met spoed nog wat verhuisd moeten worden.

Even ano

Even ano

21-03-2019 om 20:12

Zoon

Zit op de school van Baudet.. De docenten die hem
nog in de klas hebben gehad herinneren zich hem als een zeer middelmatige leerling met een grote bek. En schamen zich dood volgens zoon.
Overigens... Baudet betekent ezel in het Frans. Dat jullie het weten
X

Fact check Even ano

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thierry_Baudet

"Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma ging hij in 2001 geschiedenis studeren aan de Universiteit van Amsterdam. In 2002 kwam daar de studie rechten bij. In 2006 behaalde hij zijn doctoraalexamen voor rechten en een academische bachelor voor geschiedenis. In 2007 trad Baudet in dienst van de Universiteit Leiden. Als docent en promovendus was hij verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Onder leiding van Paul Cliteur en Roger Scruton schreef Baudet zijn proefschrift, dat in 2012 gepubliceerd werd onder de naam De Aanval op de Natiestaat en (in het Engels) The Significance of Borders. "

Gelderse

Gelderse

21-03-2019 om 20:29

Goh

10 procent van alle stemmers stemde op FvD. Ik zie hier dat dat allemaal niet weldenkende mensen zijn. Bijzonder om zo’n grote groep op deze manier weg te zetten. Nogal elitair ook. Stemmen alle weldenkende mensen dan GroenLinks? Of is de SP ook geaccepteerd?

Nee, ik heb geen FvD gestemd en ook geen PVV. Heb alleen een enorme hekel aan al die mensen die zelf vinden dat ze wel weldenkend zijn omdat ze op een bepaalde partij stemmen.

Angela67

Angela67

21-03-2019 om 20:39

gelderse

het is een fascist: noem jij mensen die daarop stemmen weldenkend?
Lees even deze verzamelde twitterberichten (let even niet op de naam van de twitteraar)
https://twitter.com/FrontaalNaakt/status/1108786467525062656

Angela67

Angela67

21-03-2019 om 20:40

Nog een

https://twitter.com/i/status/1108654860365254662
"Politiek commentator @keesboonman herkent de retoriek van Thierry Baudet 'Dit hebben we natuurlijk in de jaren dertig ook wel eens gehoord.'

Bo

Bo

21-03-2019 om 20:41

Gelderse

Heel erg eens en dat heb ik ook inderdaad ook gezegd. Het klinkt zoooo elitair en verheven. Bovendien zegt het vooral dat zichzelf weldenkend noemende mensen zelf verre van weldenkend zijn.

Ben trouwens heel erg blij dat zo'n weinig toevoegende partij als de SP eindelijk eens wordt afgestraft. Die hebben nu al lang genoeg bewezen niks te willen, dus wegwezen.

Gelderse

Gelderse

21-03-2019 om 20:44

Dat is wat ik bedoel. Je neemt mensen niet serieus door ze een fascist te noemen.

Gelderse

Gelderse

21-03-2019 om 20:47

Weldenkend

Is er al wel eens onderzocht wat de link is tussen antivaxxers en politiek stemgedrag? Over weldenkend gesproken.

Angela67

Angela67

21-03-2019 om 20:49

door ze fascist te noemen?

heb je gelezen wat er door FvD'ers getwitterd en geschreven is?
Dat zijn fascistische uitingen.
Of wilde je zeggen dat het grapjes waren en dat er zo fijn bekakt gekoketteerd wordt en dat het allemaal niet zo serieus genomen moet worden?
Dan heb je er misschien niet op gestemd maar ben je er wel door besmet. Net zo on-nadenkend en kritisch dus.
gr Angela

Gelderse

Niet alle stemmers van het FvD zou ik wegzetten als niet weldenkend. Echter ik heb toch echt de indruk dat heel veel mensen daar op stemmen uit xenofobische overwegingen. Net zoals bij PVV stemmers. Je krijgt eerst een heel verhaal over waarom ze er op stemmen maar uiteindelijk komt het toch vaak neer op buitenlander haat. En dat is gewoon eng.
En dat geflirt van Baudet met alt right en met fascistische denkbeelden (de boreale wereld) maakt het er niet beter op.

Gelderse

Gelderse

21-03-2019 om 21:04

Tja

Het probleem is dat die stemmen niet uit de lucht komen vallen. Het is niet zo dat het heel lekker loopt met die multiculturele samenleving hier. De problemen worden groter en de tolerantie wordt daardoor kleiner. Tien jaar geleden had je niet kunnen voorspellen dat jonge meiden niet meer met korte rokken over straat durven. Of dat een YouTuber meiden voor hoer uitmaakt. Dat topless op het strand echt niet meer kan. Of dat er terroristische aanslagen worden gepleegd op ‘ongelovigen’. Die vrije en tolerante samenleving die we waren, die brokkelt af. Daardoor ontstaat een tegenbeweging. En misschien blijkt over tien jaar wel dat deze stemmers veel weldenkender waren dan de stemmers van bijvoorbeeld GroenLinks. Als je het hebt over elitair: geen enkele partij heeft meer hoogopleide stemmers dan GroenLinks.

Angela67

Angela67

21-03-2019 om 21:17

elitair

is niet hetzelfde als hoog opgeleid.

De elite is een benaming voor een kleine, besloten groep mensen die bevoorrecht zijn en vooraanstaand zijn. Iets dat elitair is, is dus niet voor het gewone volk. Het woord elitair is afgeleid van het Franse woord élitaire. Het Franse woord élite is afgeleid van het Latijnse eligere , dat 'verkiezen' betekent.

hoogopgeleiden
Mensen met een diploma van hoger beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs.

je kunt prima elitair zijn zonder hoge opleiding.
Ik denk dat veel niet-hoog-opgeleiden zich juist daardoor aantrokken voelen tot fvd omdat je niet hoogopgeleid hoeft te zijn om toch fijn elitair en neerbuigend te zijn.
gr Angela

Even ano

Even ano

21-03-2019 om 21:26

Tja Anne J

Je kan een gepromoveerde “idioot” zijn, ik heb er een paar meegemaakt tijdens mijn carriere.

Bo

Bo

21-03-2019 om 21:47

nee

De FvD stemmer is een gemiddeld iemand, er zijn net zoveel hoog- als laagopgeleiden die op ze hebben gestemd. Iemand met gemiddelde problemen. Zorgen over pensioen, kosten klimaatmaatregelen, zorgen om immigratie en integratie, zorgen om de EU (en bijv de export van onze uitkeringen die nu ineens mogelijk is).

Het is toch vreemd dat de oude partijen het onderwerp immigratie en integratie nooit serieus hebben opgepakt? Dit speelt al sinds Fortuyn en al die tijd hebben zij zelf andere partijen ruimte geboden om in dit gat te duiken en dit electoraat voor zich te winnen.

Dat het kabinet ineens koos voor een kinderpardon en het klimaatakkoord betekende een ruk naar links en daar waren veel kiezers het niet mee eens. Als de VVD hier niet mee had ingestemd waren ze ongetwijfeld de grootste gebleven.

Verder belooft Baudet het anders te doen en dat spreekt veel mensen altijd aan. De vraag is of hij dat wel kan waarmaken natuurlijk.

Gelderse

Gelderse

21-03-2019 om 22:33

Yep

Kinderpardon, immigratie, te weinig integratie en het niet kunnen uitzetten van criminele asielzoekers en de klimaatkosten hebben de kiezers naar FvD getrokken. Als je het weg zet als fascisme dan sla je de plank mis. Ben ik ermee besmet? Nee hoor, het is geen ziekte. Onnadenkend? Ook niet, ik verdiep me juist in wat deze kiezers beweegt. Ik vind het juist enorm elitair om zo’n grote groep mensen weg te zetten als dom en onnadenkend.

Sammie

Sammie

21-03-2019 om 22:58

wie zijn de stemmer?

https://nos.nl/artikel/2277063-waarom-zij-op-forum-stemden-klimaat-migratie-en-geloofwaardigheid.html
Zie einde van dit artikel, 2/3 man, 1/3 65 plus en bijna de helft tussen 35 en 64 en dus 1/6 onder de 35, relatief weinig jongeren. Verder komt bijna de helft uit het westen. 79 procent geeft aan tegen het kabinet te stemmen, belangrijkste motieven kosten van klimaatmaatregelen, integratie en immigratie. Ook de kosten en kwaliteit van zorg en pensioenen worden genoemd (dat snap ik dan wel weer als ik de samenstellling van de kiezers van fvd zie

Sammie

Sammie

21-03-2019 om 23:02

dan dat andere verhaal

het fascisme. Ik denk niet dat het hier gaat om fascisme maar de toon van de rede van Baudet gisteravond en termen als boreaal doen daar wel aan denken.
Interessant leesvoer https://www.ed.nl/tilburg/fascistische-en-gevaarlijke-speech-verbaast-brabantse-deskundige-en-bekende-van-baudet~a9599e43/
De titel klopt niet helemaal, ook hier wordt gesproken over naar fascisme riekende teksten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.