Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Repressie - moord - de huisarts in Tuitjehorn


Een gevaar voor patiënten

Anne:"Zoals het nu gaat ga je niet met mensen om, niet met ouders en niet met professionals."
Nogmaals: er is een groot verschil tussen ouders en professionals. Er is bovendien een groot verschil tussen opvoeden en een medisch beroep uitoefenen. Ja, professionals en zeker dokters, hebben zich te verantwoorden. Als je het ter verantwoording roepen op zich, een onderzoek instellen, al gelijk vindt staan aan criminaliseren dan houdt elk redelijk gesprek op.
Deze dokter wist wat hij deed en hij wist wat hij gedaan had. Wij kunnen er alleen maar naar raden.
Maar uit het feit dat hij voor zelfmoord koos, moet worden opgemaakt dat hem heel wat te verwijten viel. Of, en dat kan ook, dat hij diep in de geestelijke problemen zat. Heel triest allemaal. Maar geen reden om een volgende keer wat voorzichtiger om te gaan met toezicht bij dit soort vermoedens.
In tegendeel juist.
Overigens, net op het journaal, de advocaat van de familie meent dat de student haar verhaal dik heeft aangezet, dat de huisarts in kwestie in een impuls heeft gehandeld en dat hij de patiënt 'alleen maar' pijn en benauwdheidsvrij wilde krijgen.
Pijn en benauwdheidsvrij, hm. Laten we die advocaat even gelijk geven, voor de discussie.
Dat benadrukt eens te meer de noodzaak om deze huisarts direct te schorsen en te onderzoeken.
Alleen maar pijn en benauwdheidsvrij en dan heel veel morfine geven.
Die arts wist kennelijk niet wat hij deed en was een gevaar voor de patiënten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2013 om 19:32

Oeps

Verwoordt moet zijn verwoord, sorry

Rafelkap

Rafelkap

26-10-2013 om 19:35

passant - tamtam

Nee hoor, ik vind het alleen wat laf om met een gelegenheidsnick iemand op de man aan te vallen (want volgens mij ben jij 1 van de vaste bezoekers hier). Je tactiek stoorde me (1 zin).
Rafelkap is hier mijn vaste nick.

En ik ben het helemaal eens met Mirreke, binnen de protocollen blijven is soms onmenselijk, zou goed zijn als daar weer naar wordt gekeken. En ja: deze huisarts zou wel een berisping moeten hebben gekregen maar wel met wat minder tamtam.

Leen13

Leen13

26-10-2013 om 20:29 Topicstarter

De co assistent

Viel me gelijk op in haar brief dat ze geen woord wijdde aan de conditie van de patient zoals ze die aantrof. Of het heeft geen indruk gemaakt of dat wilde ze buiten de discussie laten. Terwijl dat juist is waar de huisarts op reageert.
Dan zou hij geen haast gehad hebben om medicatie op te gaan halen uit zijn praktijk. Dat is geen bewijs dat hij het ook geen spoedgeval vond. Je gaat juist in noodsituaties kalm en efficient door, in paniek gaan lopen rennen is verleidelijk maar meestal juist contraproductief. En een beginnersfout.
Wat ik ook verdrietig vind is dat de huisarts blind voor de situatie de co-assistent, die daar helemaal niet geschikt voor is, bondgenoot maakte van zijn eigen emoties. Bij een overlijden kun je soms onder hulpverleners een opgelaten ongepaste vrolijkheid waarnemen. Dat is afreageren van de spanning, relativeren. Maar niet iets dat je wil delen met de nabestaanden.
Er moet iets aan de hand zijn geweest met deze huisarts dat hij dat niet in de gaten had dat hij ongepast omging met zijn co-assistent.

Ef

Ef

26-10-2013 om 22:35

De brief van de co-assistent

"Viel me gelijk op in haar brief dat ze geen woord wijdde aan de conditie van de patient"

In de brief schrijft de co (2e alinea) "... Hij zag er zwakker uit dan de week ervoor, maar ademde rustig en kon aangeven dat hij pijn had en waar. Zijn vrouw vertelde dat hij wel wat dronk en daarbij nog nutridrink nam. .... De thuiszorg medewerkster vroeg of hij wat extra's voor de pijn kon krijgen, bijvoorbeeld morfine middels een pompje...."
waarna, volgens de brief, de huisarts naar zijn praktijk rijdt en daar de spuiten met morfine en dormicum optrekt. Ondertussen verteld hij de coassistent stoere verhalen over plasticzakken en heliumcapsules.
Als dit allemaal klopt komt bij mij een beeld naar voren van een arts die er soms helaas zijn (Jansen Steur bijvoorbeeld). Eigengereid en narcistisch, denkend dat hij god is of superman, de verlosser.

Leen13

Leen13

26-10-2013 om 22:48 Topicstarter

haar woord

Tegen het woord van de huisarts. Gezien de tevredenheid van de familie na het ingrijpen van de huisarts, en de spoedoproep van die ochtend die niet goed doorgekomen is kan ik me zo'n gemoedelijk ziekbed niet zo goed voorstellen.
Narcistisch. Tja. Ik denk dat het goed is dat artsen hun handelen laten controleren. Maar zoals je misschien al hebt kunnen lezen had ook Jansen Steur een schare tevreden fans.
Het vak van arts is een kunst en er kan van alles fout gaan dat je in goede banen wil leiden. En zeker wil je voorkomen dat artsen voor God gaan spelen.
Of dat gaat lukken als je ze aan de schandpaal nagelt betwijfel ik. Dan gaan er hele andere dingen spelen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2013 om 23:09

Maar Anne J

Daar waren we het toch al over eens, dat die schandpaal niet had gemoeten? Wat is nu verder je punt?

Aagje

Ef

Ef

26-10-2013 om 23:23

Een schare tevreden fans

In de geschiedenis hebben zelfs de grootste misdadigers een schare tevreden fans. Dat zeg mij niets.
Dat de familie tevreden is, is fijn, vooral voor henzelf. Ze kunnen waarschijnlijk ook niet anders. Ze hebben te maken met verdriet om een geliefde die verloren is, en daarbij ook nog de gebeurtenissen eromheen, waar je echt niet op zit te wachten als je aan het rouwen bent. Dat is verschrikkelijk. Ze kiezen de kant van de huisarts, die voor deze "oplossing" gekozen heeft. De huisarts had ook voor een andere handelswijze kunnen kiezen. Als hij het protocol had gevolgd was de familie misschien ook tevreden geweest, en hadden ze deze nasleep er niet bij gehad.
Het is het woord van de co tegen die van de huisarts. Al zullen we het woord van de huisarts helaas nooit horen, vind ik het bedenkelijk dat de co nu als een soort dom gansje wordt neergezet (de advocaat van de familie, nu.nl) die groen uit de college banken van toeten nog blazen weet. Een arts hoort altijd open te staan voor de input van anderen in het vak, ook al is het "slechts" de co, de verpleegkundige of de ziekenverzorgende.

Ef

Ef

26-10-2013 om 23:30

niet de avocaat van de familie

maar de advocaat van de arts bedoelde ik

Nils

Nils

26-10-2013 om 23:58

Grijs

100(0) x de max. hoeveelheid morfine toedienen, een heliumtank en opmerkingen die de arts gemaakt zou hebben vallen buiten het grijze gebied. Zeker omdat de patient zijn euthanasieverklaring ingetrokken heeft. Door het gebrek aan openheid aan het begin, om de privacy van de huisarts te eerbiedigen, is het beeld van onveiligheid voor dat handelen in grijs gebied ontstaan. Verder hebben er volgens het OM geen nachtelijke verhoren plaats gevonden: voor elk gesprek is een afspraak met huisarts en advocaat gemaakt. Nogal logisch dat de huiszoeking niet aangekondigd was. Als de beschuldigingen waar zijn, is de arts alleen door zichzelf gecriminaliseerd. Ik weet niet wat werkelijk heeft plaatsgevonden en vind het heel naar dat de arts zich van het leven beroofd heeft. Ik vind echter ook dat het heel belangrijk is dat artsen geen "normoverschrijdend" gedrag vertonen en voor god gaan spelen. En als dat hier gebeurd is en de arts zich niet in grijs, maar in zwart gebied begeven heeft, zou ik niet weten wat de opleiding, IGZ en OM anders hadden moeten doen. Voor artsen is het belangrijk dat ze in het belang van hun patiënt soms iets kunnen afwijken van de richtlijnen. Daarom is duidelijkheid van de IGZ belangrijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2013 om 00:17

AnneJ

Anne, waar ik nu oprecht benieuwd naar ben...

Stel dat deze student haar co-schappen niet bij de huisarts liep, maar bij Jeugdzorg. Stel dat ze met een gezinscoach bij een gezin binnenkwam waar de nood nogal hoog was. En stel dat haar begeleider (die het gezin en de ernst al kende) in een split second besloot dat het nu tijd werd voor serieuze actie. De crisisdienst (of hoe dan ook maar heet) wordt gebeld en de kinderen worden binnen een half uur uit huis gehaald. En stel nu dat die studente van mening was dat deze actie niet de juiste is, en vindt dat haar begeleider het protocol dat voor dit soort situaties absoluut niet heeft nageleefd. De studente meldt dit bij haar opleiding. Haar stagebegeleider maakt dit aanhangig, de gezinscoach wordt ondervraagd, er wordt een grondig onderzoek aangekondigd en hij wordt voorlopig geschorst.

Zou je dan net zo reageren als bij deze case?

Leen13

Leen13

27-10-2013 om 00:36 Topicstarter

tja ijsvogeltje

Ik weet helemaal niet of je wel een realistische situatie beschrijft Ijsvogeltje. En bovendien is het geen vergelijkbare casus. Ik denk dat ik daar beter niet aan kan beginnen. Ik snap die preoccupatie met uithuisplaatsing al niet. Blijkbaar is het niet meer voorstelbaar dat uithuisplaatsen onder dwang geen staande praktijk zou kunnen zijn.

Leen13

Leen13

27-10-2013 om 01:17 Topicstarter

Spirit - OT voor ijsvogeltje

http://www.spirit.nl/index.php?id=15&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=425&cHash=0e52516af948bdadff4536d205e17220
Misschien is het wel een mooi praatje voor de vaak maar dit stuk geeft voor mij wel weer waar het om gaat: dwang in de hulpverlening moet een sluitstuk zijn geen staande praktijk.
"Als ouder weet je zelf wel dat wanneer je kind onhandelbaar is, het pedagogische antwoord van dwangtoepassing (lees: straf) meestal slecht werkt. Begrijpen wat een kind drijft en hoe je echt in contact komt, werkt veel beter. Straf en repressie kunnen juist een beletsel voor dit contact zijn.

Wat in het klein niet werkt, werkt in het groot (stelselbreed) ook niet. Dat zie je terug in het averechts effect dat dwangmaatregelen en het dreigen hiermee hebben. Uit angst voor dwangmaatregelen wenden ouders die hulp nodig hebben zich niet vrijwillig tot de hulpverleners en blijven ze argwanend bij opgelegde hulp."

Dus ijsvogeltje ik zou het echt fijn vinden als je een vergelijkbaar voorbeeld had kunnen vinden waar een gezinsvoogd de regels had overtreden waardoor een gezin echt goed geholpen was ook al was dat tegen de regels. Misschien juist wel door bij dreigende uithuisplaatsing een gezin te helpen om te emigreren naar Belgie. Omdat je het niet eens bent met het huidige dwangbeleid overtreed je de regels met eigenmachtig ingrijpen, beetje voor God spelen.
Een gezin heeft jaren problemen gehad doordat ze niet tijdig verwezen zijn naar de kinder- en jeugdpsychiatrie. Eindelijk heb je dat voor elkaar en zaken komen in een stroomversnelling. Het is heftig maar je ziet dat het gezin er alles aan doet en het snapt ook al zijn er echt wel grote problemen. Echter je afdelingshoofd beslist op grond van de rapportages dat het nu echt te lang geduurt heeft, de kinderen moeten uit huis. Je schrikt je een hoedje, een paar autistische kinderen waar de ouders net aan snappen hoe het werkt naar een crisisgezin? Kinderen die behoefte hebben aan rust en voorspelbaarheid en mensen met begrip voor hun autisme gaan slepen door gezinnen en instellingen zonder die kennis en deskundigheid? Dat gebeurt niet!
Dan heb je toevallig een stagiaire bij je die je erop aanspreekt maar je probeert haar medeverantwoordelijk te maken door haar de sleutels te geven van het busje waarmee je het gezin naar Belgie gaat rijden. Je vraagt of ze alvast even wil tanken. Maar ze wil niet en spreekt je aan op dit overtreden van de regels. Ze gaat wel met je mee en als jullie bij het gezin aankomen staan ouders en kinderen al klaar om mee te gaan, ingepakt en wel. De gezinsverzorgster staat er wat aarzelend bij en spreekt de gezinsvoogd aan of dit nu wel de manier is, de mensen kunnen toch ook in hoger beroep bij de kinderrechter?
Maar je zet door. Soms moet je nou eenmaal de regels overtreden om fatsoenlijk en menselijk te zijn en echt hulp te bieden.
Samen met de stagiaire rijdt je de mensen naar het opvangadres in Belgie. Op de terugweg zeg je nog tegen de stagiaire dat ze dit niet mag melden bij haar begeleiders want dan hang je.
De stagiaire die nog van mening is dat jeugdzorg altijd het beste voor heeft met kinderen en gezinnen is in verwarring en bespreekt de zaak met haar opleiders. Die daarop direct aangifte doen tegen de gezinsvoogd, deze schorst en deze laat ophalen door de politie. Het gezin gaat op de telex en er wordt een uitleveringsverzoek gedaan aan Belgie.
Het opsporingsverzoek wordt herkend door jeugdzorg Dark horse en de zaak komt in de openbaarheid. De gezinsvoogd plaagt zelfmoord en zaken leiden tot een landelijke discussie waar na enige aarzeling elke partij het verhaal naar de media doet om de maatschappelijke onrust te kalmeren. Want stel je voor, zelfs gezinsvoogden zijn tegen de regelgeving rond het uithuisplaatsen van kinderen. Waar blijven we dan als we de instanties niet meer kunnen vertrouwen? En als gezinsvoogden zich met hart en ziel inzetten voor families en daardoor in de problemen kunnen komen met justitie?

Leen13

Leen13

27-10-2013 om 01:19 Topicstarter

o ja

En je vertelt je stagiaire dat je dit al vaker hebt gedaan. Je doet net of je neus bloedt. Je helpt het gezin naar Belgie en als je dan later met het crisisteam komt binnenvallen zijn ze tot je grote verrassing vertrokken met onbekende bestemming. En dan lach je daar eens hartelijk over samen met je stagiaire. Maar je ziet niet dat die stagiaire daar niet om kan lachen.

Nils

Nils

27-10-2013 om 08:09

Andere kant

De richtlijnen rondom euthanasie en palliatieve sedatie zijn er, zoals eerder gezegd, echt niet om patienten te laten lijen, maar juist voor het in stand houden van het recht op euthanasie broodnodig. Het verhaal van mijn grootvader ondersteunt dit:

Een verkoudheid van mijn grootvader werd een longontsteking en hij werd opgenomen in het ziekenhuis. Een aantal dagen later werden we door mijn moeder gebeld: we moesten afscheid komen nemen. Volgens de arts ging het heel slecht, had mijn grootvader veel pijn (hij werd in versufte toestand gehouden) en moest er met morfine begonnen worden. Mijn grootvader ademde wat moeilijk en was niet aanspreekbaar (logisch met die medicatie). Wij geloofden de arts, totdat mijn vader die halsoverkop vanuit het buitenland moest komen, de kamer in kwam. Om een lang verhaal kort te maken: met morfine werd niet begonnen, de andere medicatie werd afgebouwd, zes (!) dagen later was hij weer thuis. De arts is er met een berisping vanaf gekomen. Fouten maken is menselijk, een arts maakt ook verkeerde inschattingen. Door de richtlijnen niet te volgen (consulteren van een andere arts, grondig lichamelijk onderzoek verrichten) geeft een arts onvoldoende blijk van die wetenschap en dat levert inderdaad een gevaar voor zijn patienten op.

Nils

Nils

27-10-2013 om 08:09

Fouten

Excuus voor alle slordigheid

Rafelkap

Rafelkap

27-10-2013 om 08:11

lachen

Over dat lachen zei een collega van de huisarts nog wat. De huisarts had een 'apart' karakter en lachte hard uit onzekerheid. Ik kan me voorstellen dat dit raar overkomt.
En ik kan me ook voorstellen dat er al bij hem een soort depressiviteit aan ten grondslag lag.

dwang

Anne:"dwang in de hulpverlening moet een sluitstuk zijn geen staande praktijk."
Oke
Maar wie is er in de kwestie Tuitjehorn nu precies de hulpverlener die dwang uitvoert?

KNMG wil huisartsen voortaan tussentijds controleren op hun kennis over euthanasie en sedatie. Vind ik een goed idee.

Ben jij zelf huisarts, anne?

Leen13

Leen13

28-10-2013 om 13:58 Topicstarter

de huisarts was al suicidaal

http://tinyurl.com/tuitjehorn
Rene Diekstra die vanaf minuut 8 beschrijft hoe er, ondanks dat men wist dat de huisarts suicidaal was toch besloot tot een inval en urenlange verhoren. Dat heeft bijgedragen aan het besluit van Nico Tromp tot zelfdoding. Ook dat elk argument en elke beslissing, bijvoorbeeld het verhaal van de co-assistente, buiten de arts om plaatsvond. Ook Rene Diekstra is van mening dat het AMC hier wederhoor had moeten plegen door na de beschuldigingen van de co-assistente contact op te nemen met de huisarts.
Waar het mij omgaat is dat je zo niet fatsoenlijk omgaat met mensen. Een huisarts die niet eens geschorst hoefde te worden, hij was al op non-actief vanwege geestelijke problemen, toch ook nog eens schorsen en onder druk zetten met beschuldigingen, invallen en verhoren, ondanks dat je weet dat de man geestelijk in de knoop zit en suicidaal is.
Overigens vind ik dit een drama voor alle betrokkenen. Hopelijk ook een belangrijk leermoment.

Peter

Peter

28-10-2013 om 17:53

Haha, lekker betrouwbare bron die Rene Diekstra

haha, Rene Diekstra als bron noemen om je betoog te ondersteunen. Een psycholoog die vooral bekend is vanwege fraude. Maak je goede sier mee.
In de Volkskrant stond duidelijk waarom de huisarts alsnog geschorst was terwijl hij op non-actief was. Dat hebben ze gedaan omdat hij anders zo weer aan het werk kon.

Leen13

Leen13

28-10-2013 om 18:13 Topicstarter

huh

Valt er hier iets te lachen? Of hebben we een invasie van Geenstijlreaguurders?

zwak

Geef eens antwoord op de vraag AnneJ. Wie was er in de kwestie Tuitjehorn nu toch de dwingelanderige hulpverlener?
Oh en net als Peter vind ik Diekstra een nogal zwakke bron.

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2013 om 19:13

idd

Idd niet fatsoenlijk. Eea om de 'bron' (de studente) te beschermen, maar de huisarts werd totaal niet beschermd. Hij werd meteen nadat hij was opgenomen langdurig verhoord.
Arnon Grunberg schreef er in de volkskrant vandaag een aardig stukje over.

Leen13

Leen13

28-10-2013 om 20:14 Topicstarter

Miriam

Dwang was OT - zie bericht - voor Ijsvogeltje die een vergelijking zocht met jeugdzorg. Er zijn vergelijkbare situaties maar dwang was in het geval van de huisarts van Tuitjehorn niet aan de orde. Dwang is jeugdzorg.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-10-2013 om 20:24

jammer Anne

Jammer Anne, dat je je weer in zoveel bochten lijkt te wringen. Er zijn je een paar serieuze vragen gesteld, maar daar geef je geen antwoord op. Je draait en je draait en slaat om je heen. Ik kan je echt niet meer volgen en al helemaal niet serieus nemen. Ik ga ook niet meer reageren. Sterkte meid.

Leen13

Leen13

28-10-2013 om 20:42 Topicstarter

zwak hoor ijsvogeltje

Wat een vreemde reacties vandaag. Niet alleen in dit draadje. Niet inhoudelijk maar op de man af. Zal wel aan de storm liggen.

Co-assistent (licht OT)

Grappig dat de co-assistent consequent als een 'zij' wordt aangeduid. Niet alleen hier, maar ook in andere media waar dit geval besproken wordt. Ook ik had eigenlijk steeds dat idee. Maar uit de brief maak ik toch op dat het een man is.

Het menselijk brein blijft een fascinerend mechanisme.

mirreke

mirreke

01-11-2013 om 00:36

Nanny

In de brief van de inspectie aan de huisarts (het 'bevel Tromp') staat toch het woordje zij, wanneer wordt gerefereerd aan de coassistent.

Mirreke, ik heb de brief nog eens nagelezen en er staat inderdaad niets in wat wijst op een geslacht. Ik meende dat ik ergens het woord 'kerel' had zien staan, maar nee...

Vergeet mijn reactie dus maar: de co-assistent zal inderdaad een vrouw geweest zijn.

Stenna

Stenna

01-11-2013 om 22:28

belang van strikt handhaven van regels hier

Ik moet toch weer even denken aan die vreemde conservatieve politicus in de VS die tijdens de verkiezingscampagne daar idiote dingen over Nederland en onze euthanasie gewoonten zei. Dat bejaarden in NL vogelvrij zijn en we aan de lopende band zomaar euthanasie plegen. Dat was uiteraard grote onzin, maar waarom ik er nu aan moet denken is: je kunt als land een liberale, menslievende euthanasie wetgeving hebben bij de gratie van WETgeving. Dat wil zeggen: zoiets als wij hebben werkt alleen onder strikte regels en protocollen en de zekerheid dat mensen (lees artsen) zich daar ook aan houden. Anders ligt het misbruik en de oncontroleerbaarheid te dicht om de hoek. Die gek in de VS hadden we kunnen uitleggen dat euthanasie in NL inderdaad kan maar alleen onder heel precies geformuleerde voorwaarden en met heel precieze werkwijzen. Iemand als deze arts, die de regels met voeten treedt brengt het hele euthanasiebeleid in gevaar, het is koren op de molen van de tegenstanders van euthanasie. Daarom is het belangrijk dat zo iemand vervolgd wordt en dat dit ook media aandacht krijgt.
De zelfmoord van de huisarts lijkt mij, eerlijk gezegd, niet zo een op een gerelateerd aan deze ene casus. Waarschijnlijk was er dus wel meer in het spel (was hij al depressief of wist hij dat er meer dingen aan het licht zouden komen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.