Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jippie

Jippie

18-04-2009 om 08:38

Stilstaan met de fiets

Waarom is er een verschil tussen hoe mannen en vrouwen stilstaan met hun fiets voor het stoplicht?
Mannen blijven op hun zadel zitten en zetten 1 voet aan de grond, 1 trapper schuin omhoog zodat er direct weggefietst kan worden. Vrouwen gaan met beide benen op de grond voor hun zadel staan, waardoor ze veel meer moeite hebben om weg te fietsen.
Is daar een logische verklaring voor?

Achtergrond: mijn dochter probeert te fietsen zonder zijwieltjes, maar kukelt al om bij het opstappen...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

18-04-2009 om 08:47

Stang

Als mannen op een mannenfiets fietsen, met stang, dan is hun tactiek wel zo handig En als ze veel op een mannenfiets hebben gefietst houden ze deze tactiek nog aan, daarbij: mannen jagen (moeten daarom snel weg kunnen fietsen). Vrouwenfietsen kunnen beiden opties, maar vrouwen hebben misschien meer behoefte aan vastigheid, daarom twee voeten onder de grond. En misschien minder haast.

Guinevere

Guinevere

18-04-2009 om 09:39

Hmm

Ik houd één voet op de trapper en de andere op de grond. Maar ik moet wél van het zadel af, want anders blijf ik niet staan.
Ik zie nooit vrouwen die met 2 voeten op de grond bij het verkeerslicht staan volgens mij, ik zal eens opletten.

Rafelkap

Rafelkap

18-04-2009 om 09:55

Guinevere

Jawel, ik wel hoor, maar anders val ik om (2 kinderen achterop)

Jippie

Jippie

18-04-2009 om 10:09

Guinevere

"Ik houd één voet op de trapper en de andere op de grond. Maar ik moet wél van het zadel af, want anders blijf ik niet staan"

En hoe rij je dan weg? Snelheid maken via een step-step-step van je voet die op de grond stond of begin je de trapbeweging met de andere voet?
En hoezo blijf je anders niet staan? Normaal gesproken is je knie lichtgebogen als je trapper onderaan is. Als je je been strekt kom je dus onder je trapper uit. Dan sta je toch al bijna op de grond? Klein beetje opzij leunen en je bent er helemaal...

Vic

Vic

18-04-2009 om 10:23

Afmetingen

De meeste vrouwen die ik ken, kunnen niet met hun voeten bij de grond als ze op het zadel zitten. Bij het stoplicht sta ik met een voet op de trapper, de andere op de grond (zoals de meeste vrouwen). Het zadel bevindt zich dan ter hoogte van mijn onderrug. Ik ben 1.59 m. dus niet overdreven klein. Als ik 10 centimeter langer zou zijn, had ik ook nog niet op het zadel kunnen zitten.

Guinevere

Guinevere

18-04-2009 om 10:54

1.68

Ik ben 1.68, maar mijn pootjes zijn te kort voor de rest van mijn lijf. Mijn voet staat bij het stilstaan/wegrijden op de onderste trapper, niet op de bovenste. Dus dat gaat inderdaad step-step-zadel op-fietsen. Van die mannen vind ik het ook erg knap hoor, zoals de dat been over het zadel heenslingeren. Goede lenigheidsoefening trouwens.

Guinevere

Guinevere

18-04-2009 om 10:56

O ja, opzijleunen

Ik durf niet opzij te leunen met die fiets als ik op het zadel zit, want dan val ik volgens mij om (kind voorop).

Coco

Coco

18-04-2009 om 11:10

Gewoon lengteprobleem

Als ik van die lange meiden op een fiets bij het stoplicht zie, zitten die ook op het zadel. Ik met 1.62 kan dat niet, ook niet als ik de fiets een klein beetje schuin houd. Als de hoek die de fiets met de ondergrond maakt te klein maakt, raak je uit balans. Toen ik een racefiets (met stang) had, was ik gedwongen bij een stoplicht helemaal af te stappen en weer helemaal op te stappen bij het wegrijden (tenzij er een stoeprandje aanwezig was waar ik mijn voet op kon zetten).
Het punt is dat je het zadel zo zet dat de afstand tot de trappers correct is, maar dat de afstand van de trappers tot de grond hetzelfde is voor iedereen. Iemand met korte pootjes kan die afstand niet overbruggen. Zo simpel is het (het heeft dus niets met een door het geslacht bepaald aangeboren talent voor wegrijden met de fiets te maken).

Terpi

Terpi

18-04-2009 om 13:28

Potverdorie!

nu weet ik het... ik ben een man!
Groet Terpi

amk

amk

18-04-2009 om 14:00

Geen voeten aan de grond

hand gewoon op het paaltje met het drukknopje
En dan met kind en boodschappen als eerste weg scheuren.

En anders idd tenen aan de grond, voet op de trapper en weg als het licht bijna op groen is. Erg handig die wachttijd voorspellers met veel kleine lichtjes die langzaam wegtikken.

A

Hmmmm

een voet op de grond, andere op de trapper, en ik blijf ook nog op het zadel zitten en dan wegfietsen.
Alleen als mijn zoon achterop zit, kom ik van mijn zadel af omdat ik anders niet vooruit kom

Zal eens op letten of ik hier dat verschil in mannen en vrouwen tegenkom

gula

Ik ben ook een jongetje

Ik ben nog nooit op de step-step-step-manier opgestapt, veel te lastig. Mijn moeder wel, volgens haar is het eleganter en meer ladylike.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2009 om 15:42

Dan ben ik een man

Als het even kan blijf ik op mijn zadel zitten met mijn rechtervoet op de grond. Mijn zadel moet dan ook net laag genoeg staan om met een voet bij de grond te kunnen. Tenminste voor mijn eigen voor de stad te gebruiken fiets. Als ik bijvoorbeeld een fiets huur om er echt een stuk mee te fietsen zet ik het zadel behoorlijk hoog en moet dan min of meer afstappen en sta bij stilstand voor mijn zadel.
Ik weet niet of vrouwen idd nog steeds keurig afstappen ipv de mannenmethode toe te passen, maar ik stel me voor dat iets oudere dames nog ingeprent zijn op een rok. En met een rok in de mannenhouding blijven zitten is gewoon niet zo flatteus.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2009 om 15:47

Steppen met linkervoet op de pedaal

Opstappen zoals mijn moeder dat deed vind ik doodeng. Met de linkervoet op de trapper, met de rechtervoet, ook aan de linkerkant van de fiets, een paar keer steppen, tijdens de vaart die de fiets dan krijgt de rechtervoet over het frame tillen en dan gaan zitten en fietsen. In mijn verbeelding blijf ik met mijn voet achter het frame steken en lig ik zo met mijn tanden op het asfalt. Nee, ik blijf het toch maar op de mannenmanier doen.

Coco

Coco

18-04-2009 om 16:56

Nu weet ik nog steeds niet...

... hoe lang die dames zijn die wél op de "mannenmanier" opstappen. Ik denk eigenlijk dat de kritische lengte rond de 1.70 m ligt. Er wordt nog steeds gesuggereerd dat mijn manier van opstappen is aangeleerd en "keurig als een dametjes" is, terwijl de andere manier voor mij fysiek onmogelijk is. Ik heb, zoals ik al aangaf, jarenlang op een herenfiets gereden. Waar ik toch echt helemaal af moest bij een stoplicht. Ook toen ik een stoeltje voor en een stoeltje achter had, was ik gedwongen van de fiets af te springen bij een stoplicht (de "mannenmanier" was dan echt praktischer geweest, maar dat lukte mij dus niet zonder de hele fiets uit balans te brengen, met alle gevolgen van dien). Een dametje ben ik helaas nooit geweest.

ishtar

ishtar

18-04-2009 om 18:35

Coco

ik ben 1.66. Maar ik smokkel, ik heb een moederfiets
Op een gewone fiets sta ik met mijn ene voet op de hoge trapper, en de andere op de grond, en zit dus alleen niet op het zadel. Verder blijf ik een mannetje

Coco

Coco

18-04-2009 om 20:02

Oh, maar...

...zo sta ik ook altijd. Ik dacht dat bedoeld werd dat je op het zadel moest zitten. Dat lukt me dus niet. En op een fiets met stang kan ik wel bij de grond als ik op de stang zit, maar als je op die manier niet goed wegbent kun je daarna geen vaart meer maken. Het is dus makkelijker om vaart te maken door je been over de bagagedrager te zwaaien. Ik zie trouwens ook veel mannen die opstappen door hun been aan de voorkant over de stang heen te wippen (misschien mannen die gewend zijn met kinderzitjes achterop te rijden?). Maar daar heb je dus ook weer erg lange benen voor nodig.

Kari1

Kari1

18-04-2009 om 20:08

Mannenmanier

van opstappen en afstappen is voor mij met een ferme zwaai van het been achterlangs over het zadel. Zou ik niet proberen met een kind achterop...
1 voet op de trapper, met de andere voet aan dezelfde kant een paar keer steppen en dan de step-voet naar de juiste kan van het frame brengen is typisch dames. Reden: dat lukt je niet op een herenfiets.
Afspringen danwel starten en stoppen met de voeten aan beide zijden van de fiets is voor mij intersex.
Kari

Re: ferme zwaai

Toen zoon in het voorzitje zat vond ik op- en afstappen ineens een stuk lastiger vanwege de beperkte ruimte tussen stuur en zadel. Toen slingerde ik ook mijn been achter het zadel langs, althans bij het opstappen. Ik heb daar nooit moeite mee gehad.

Wel vervelend was de verrassing enige tijd later toen ik even vergeten was dat er inmiddels een achterzitje was gemonteerd.... Gelukkig zat zoon er toen niet in.

Groeten,

Temet

toja

toja

18-04-2009 om 21:05

Ook een man

want ik blijf ook op het zadel zitten met een voet op de grond en de ander op een trapper...
Ik ben wel lang (1.79); dus dat zal het wel zijn.

m@

m@

18-04-2009 om 21:05

Mannelijk vrouwtje

Ik ben een vrouw en heb een moederfiets (met hele lage instap). Als ik stop zet ik ook lekker 1 voet op de grond en blijf ik op het zadel zitten. Makkelijk toch!

M@ (of is het "P@").

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2009 om 21:57

Coco

Ik ben 1.82 m. en zoals gezegd blijf ik dus het liefst op mijn zadel zitten.

Nina

Nina

18-04-2009 om 22:39

Met mijn 1.57m

kan ik gewoon met mijn voeten bij de grond terwijl ik op het zadel blijf zitten. Daar heb ik mijn fiets op uitgekozen.
Ik zag mij toch echt niet steppen met een kind op de fiets.

Mijn oudste was 6 maanden toen ik deze damesfiets kocht. De fietsen handelaar had 'm speciaal voor mij besteld. Een echte stevige damesfiets, geen meisjesfiets. Er moest immers ook een kind op vervoerd worden. Jaren later twee kinderen.

Nu zit mijn jongste van 8 nog wel eens achterop en ben ik maar wat blij dat ik met mijn voeten bij de grond kan zonder van het zadel af te moeten. Zo'n gedoe: dat gespring van en weer op je zadel. Helemaal met een kind achterop of met een hoop boodschappen op de fiets.

Als ik stilsta voor een stoplicht dan sta ik met mijn linkervoet op de grond en met mijn rechter op de trapper (hoog of laag) en blijf ik dus gewoon op het zadel zitten.

Voor mijn kinderen ook geen te hoge fietsen. Ze kunnen beiden goed met hun voeten bij de grond.

Coco

Coco

18-04-2009 om 22:42

Dus toch lengte

Het is dus helemaal geen man vs vrouw issue, maar een lang vs kort issue. Op het zadel blijven zitten voor het wegrijden is met afstand de makkelijkste manier, maar dat moet dus wel fysiek mogelijk zijn. Een moederfiets (ik weet niet precies wat ik me daar bij moet voostellen) maakt het kennelijk ook voor kleinere personen mogelijk en simsalabim, plotseling gaan vrouwen op de "mannenmanier" (lees: lange personenmanier) afstappen (of eigenlijk gaat het niet om afstappen, maar meer om de fiets hanteren bij een korte stop bij een stoplicht oid).
Ik ben de laatste om te ontkennen dat mannen en vrouwen vaak andere "maniertjes" hebben (bijvoorbeeld shirt uittrekken), maar ik vind het wel opvallen dat overal tegenwoordig een "clash of the sexes" van gemaakt moet worden.
Misschien moet er bij de bouw van fietsen wat meer rekening gehouden worden met het lengteverschil tussen personen. In de categorie "fietsen voor volwassenen" kun je bij mijn weten wel fietsen met een extra groot frame krijgen, maar geen kleinere fietsen (tenzij je op een kinderfiets wilt rijden).
Jammer trouwens dat er weinig mannen aan dit forum deelnemen. Ik zou wel eens willen weten hoe kleine mannen op- en afstappen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2009 om 22:50

Kleine mannen

Volgens mij hebben kleine mannen gewoon een laag zadel en zwaaien ze hun been net als grotere mannen over de fiets. Wat dacht jij dan?
Mijn man heeft kortere benen dan ik en heeft zijn zadel lager staan dan ik.

Terpi

Terpi

19-04-2009 om 01:15

Ik beken...

ik ben ook lang 1m80 om precies te zijn.
Groet Terpi

neteret mut

neteret mut

19-04-2009 om 01:28

Pandia

hoe bedoel je : je staat echts van de fiets ? Als ik niet fiets, dus met de fiets aan de hand loop of moet nogneginnen met fietsen dan is de fiets aan mijn rechterkant en sta ik links van de fiets ( ik ben voornamelijk rechtshandig). Bij stoplichten sta ik met 1 voet op de grond en de anders staat op de rechtertrapper die ik halverweg hoog heb staan. Bij wegrijden duw ik die met kracht naar beneden en vaak sta ik zelfs even op de trappers voor ik ga zitten. Eerst steppen en dan wegrijden doe ik ook wel eens. Blijven zitten nooit, heb juist dan het gevoel geen kracht te hebben om te kunnen wegrijden. ( lengte 1.67)

En ik

ben 1.70, heb een herenfiets met een kleine frame-maat. Ik blijf zitten met 1 voet op de grond. Ik step nooit bij het wegrijden, gooi mijn been met een ferme zwaai over de bagagedrager en ben daarbij nog maar 2 keer vergeten dat ik een zitje achterop had, al dan niet met kind. Ik heb op deze fiets ook gefietst met 2 kinderen (1 voor en 1 achter). Beetje krap, maar het ging best.

Ik...

ga altijd naast mijn fiets staan, aan de linkerkant en dan mijn linkervoet op de trapper. Ik heb ook weleens tussen mijn fiets (stuur en zadel) staan wachten, maar ben toen bij het opstappen omgevallen met kind voorop en achterop. Sindsdien ga ik er dus naast staan en step ... step ... step om weer op te stappen

mee1977

mee1977

19-04-2009 om 12:15

Dan is je fiets te hoog!

Als je niet met je voeten bij de grond kan als je op je zadel zit, dan is je fiets te hoog.

Voor de veiligheid, zeker met kinderen op de fiets, moet je met beide benen op de grond kunnen, en op je zadel kunnen blijven zitten.

Vroeger, voordat ik kinderen had, fietste ik altijd op een te hoge fiets. En ik ben 1.72 dus niet echt klein, dus inderdaad bij het stoplicht moest ik afstappen.
Sinds ik fiets met de kinderen heb ik een fiets waarbij ik beide voeten op de grond kan zetten. Nou word geadviceerd beide voeten plat op de grond, maar dat doe ik niet, ik kan met mijn tenen van beide voeten op de grond..
Als je beide benen plat op de grond heb vind ik de fiets te laag, en kom ik tijdens het fietsen niet vooruit (gevoelmatig).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.