Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vic

kijk eens aan, iemand die net zo als ik wil stoppen met roken. Nou ben ik 2x lang durig rookvrij geweest dus hier wat tips.

Je kan als je nog rookt niet voelen wat je voelt als je van het roken af bent, dat ga je dus helaas pas ondervinden als je er een flinke tijd van af bent. Dan kan je jezelf namelijk voor de kop slaan dat je niet eerder gestopt bent.

Van het roken af zijn betekent dat je s'avonds na een bbq en een drankje in de tuin met vrienden opeens zegt 'goh nu zou ik wel een sigaretje willen' en een paar minuten later is het gevoel weer weg. Verder betekent het dat ik als ik er van af ben, niet s'avonds als een junk op zoek ga naar een toevallig verloren peuk in de mijn tas of la, en dan met zweet op mijn voorhoofd op zoek moet naar een tankstation of snackbar.

Verder, je wordt er mooier van, echt. Je tanden worden opeens een stuk lichter, je huid gaat er beter uit zien (echt!!!) en je komt niet aan als je gebouwt bent zoals jij gebouwt bent. je moet gewoon nadat je je rookmomentje eigenlijk zou hebben bewust kiezen om die extra hang naar iets niet te nemen, gun jezelf een andere verslaving. Ik heb wekenlang op tandenstokers gekauwd, heel veel tandenstokers zijn er door heen gegaan.

Sporten is ook zoiets, dan merk je opeens dat je veel langer kan rennen. Je merkt het aan je lijf, dat is wat je er voor terug krijgt, je merkt het echt, je wordt mooier, wat jonger, je lijf hersteld zich vrij snel.

Er is zo'n lijstje met hoe je lichaam reageert op verschillende momenten nadat je niet gerookt hebt, ik zal dat eens gaan opzoeken.

Ik verzamel moed, ik moet eerst nog die walging hebben, die is er nog niet. Maar ik ga het weer doen, ik had vandaag een walging, toen wou mijn jongste een kusje (iets wat ze niet zo vaak komt vragen) en had ik net zo'n vieze sigarettensmaak in mijn mond, nee bah ik heb haar dus maar een heel vlug kusje gegeven, stomme moeder, junk bah.

Biene M.

Biene M.

01-10-2011 om 08:47

Voorbeeld

Er zijn natuurlijk ook kinderen van niet-rokers die gaan roken, maar ik ben ontzettend blij dat mijn dochter niet rookt. Drie vriendinnen en ik kregen in dezelfde periode een dochter en de dochters van de vrouwen die niet gestopt zijn roken nu ook. De dochter van een andere vriendin die stopte en die van mij roken niet. Ik vond het er heel rottig uitzien, van die jonge meiden die je al vanaf het prille begin kent, die moedwillig giftige rook inademen. En dat in de tijd dat we bij onze ouders duidelijk de gezondheidsverschillen tussen de rokers en niet-rokers beginnen te zien.

Sterkte met stoppen, je bloeddruk zou al voldoende motivatie moeten zijn. En roken is gewoon niet cool (al moet ik eerlijk toegeven dat het me heerlijk lijkt om nu op het balkon in de ochtendzon een koffie met sigaret te doen).

Vic

Vic

01-10-2011 om 10:19

Ha dat is fijn

Het levert bij mij nogal wat ergernis op als ik van mensen die nooit hebben gerookt hoor hoe smerig het is en dat het stinkt. Ik ben dus heel blij met reacties van exrokers die toegeven dat het toch best prettig is, koffie met een sigaret. Wel heel slecht, net als cocaïne (dat schijnt ook geweldig te zijn, ik ga het maar nooit proberen).

Snuggle's

Snuggle's

01-10-2011 om 12:03

Allan carr

Heb je het boek van Allan Carr wel eens gelezen? Het is niet zo dat je er nou direct van stopt, maar geeft je wel wat eye openers.

Ik denk dat je jezelf niet zozeer moet proberen wijs te maken dat roken niet lekker is, dat is het namelijk wel. Jammer genoeg is het zo slecht voor je en heeft het veel andere nadelen.

Een heeeeel erg verslaafde vriendin van mij is pas geleden gestopt met behulp van medicijnen van de huisarts. Ik kan er nou even niet meer opkomen hoe ze heten, maar ze is daardoor zonder al te veel problemen gestopt. Of gebruik pleisters. Het is echt bewezen dat stoppen met hulpmiddelen veel meer kans van slagen heeft dus waarom zou je het zonder doen.

Snuggle's

Tihama

Tihama

01-10-2011 om 14:55

Stinken

"Het levert bij mij nogal wat ergernis op als ik van mensen die nooit hebben gerookt hoor hoe smerig het is en dat het stinkt. "

Waarom ergert het jou dat ik vind dat rokers stinken?

Tihama

Thursday Next

Thursday Next

01-10-2011 om 15:06

Ergernis

"Het levert bij mij nogal wat ergernis op als ik van mensen die nooit hebben gerookt hoor hoe smerig het is en dat het stinkt. "

Ik heb gerookt, en ik vind (nu) dat het stinkt. Ik ben gestopt vanwege acute zeer drastische inkomensdaling en daarna ben ik niet weer begonnen.

Ergernis

Hoezo Vic?
Waarom ergert dat je zo?

Natuurlijk vinden veel rokers het lekker, een sigaretje bij de koffie en op nog 101 momenten.
Maar het is helaas niet alleen maar lekker. Ook lastig. Een vriend van mijn dochter maakte een langdurige sollicitatieprocedure door en kon dat niet volhouden zonder nicotinetablet. Dan ben je toch verder weg dan 'lekker'.

Een enkel rookwolkje (de buurman die zijn dagafsluiter aansteekt onder mijn slaapkamerraam) ergert me niet, maar echt rook, dat stinkt toch heus.

Vic

Vic

01-10-2011 om 20:58

Idd anno

Stuurlui en wal misschien niet eens zozeer, maar meer het gevoel dat sommige mensen zich beter voelen dan anderen, en daar heb ik echt een allergie voor.
Maar goed, ik ben dus gisteren om 14.00 uur gestopt, en merk nu dat ik chagrijnig word. Ik had natuurlijk beter niet voor het weekend kunnen stoppen, maar ja voor elke dag is wel een excuus te vinden

Ely

Ely

01-10-2011 om 21:11

Ik ben gestopt

Toen een dierbaar iemand tegen mij zei dat ze bang was dat ik ziek zou worden door het roken. Ik keek haar aan toen ze dat zei en pats, de knop was om.

Ik heb de gemis momentjes opgevangen met neprook momentjes want dat mis ik nog steeds: het momentje voor jezelf. Nu vaak ff een kopje thee ofzo en even verder niks. Ik ben ook zo type dat op feestjes even met een roker mee naar buiten gaat maar dan niet rook .

Vwb de terrasjes: ik heb een hele foute: ik ga lekker zitten kijken naar rare rokers.... Sommige vrouwen buigen zo overdreven hun pols of wapperen met hun andere hand de rook weg, dat soort dingen.... Mannen kunnen vast ook raar doen maar die heb ik minder op mijn netvlies )))

Heel veel succes! Als je ff in de verleiding komt: pak je momentje en doe ff een posting, misschien kan iemand je helpen op dat moment
OOL als nicotinekauwgum

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

01-10-2011 om 21:31

Anders

Vic vroeg om argumenten die haar zouden helpen om te stoppen. Ik denk dat het kan helpen als je je realiseert dat je stinkt als je rookt. Ja, heel bot, maar wel een feit.

Dat ik nooit gerookt heb, wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het is om de strijd aan te moeten gaan met je eigen dwang. Ik knok al 20 jaar dagelijks met eten en mijn gewicht. Ik zou het liefst elk uur iets eten, maar als ik daar aan toegeef weeg ik binnen no time weer meer dan 100 kg. Om mezelf gemotiveerd te houden om niet teveel te eten (helemaal stoppen gaat nu eenmaal niet), zoek ik ook argumenten. Sommige intern gericht: ik wil geen diabetes, ik wil geen hoge bloeddruk, ik wil geen hartaanval etc. Andere naar buiten: ik wil er mooi uit zien, ik wil leuke kleren kunnen kopen, ik wil niet dat mensen me dik vinden.

De hele mix van argumenten helpt me. De ene keer is het de ene reden die voorkomt dat ik een gebakje naar binnen schuif. De andere keer helpt een andere reden me om een ijsje te scoren in de stad. Er is niet 1 argument dat me altijd helpt.

Zo bedoelde ik dat stinken ook. Juist omdat het iets is dat je als roker niet zo vaak rechtstreeks zult horen. Ik zeg het namelijk in real life ook niet tegen mensen. Ik ben inderdaad bang dat het kwetsend overkomt, maar in dit draadje dacht ik dat het een argument (tussen vele andere) is dat kan helpen om het niet-roken vol te houden. Niet willen stinken helpt mij trouwens om niet te veel knoflook te eten, terwijl ik het liefst de teentjes knoflook tussen de olijven uit eet.

Tihama

e.j.

e.j.

02-10-2011 om 09:08

Anno, oordeel en stinken

Dat rokers stinken heeft toch niets te maken met oordelen over een ander terwijl je zelf geen ervaring hebt om er verslaafd aan te zijn anno? Rokers stinken, dat is gewoon zoals het is. En net als Tihama zeg ik dat nooit als ik rokers tegenkom maar daar verandert het niet van. Dat jij dat geen reden vindt om te stoppen moet je zelf weten daar zal ik niks van zeggen. Waarom je wilt stoppen of doorroken is aan jou. En als je doorrookt blijf je stinken.
Nog wat anders, rokers zeggen vaak dat een sigaret zo lekker is. Ik vraag me altijd af, was de eerste of de eerste 5 of 10 meteen ook zo lekker? Zo van hmmmm, heerlijk? Zoals iemand iets voor je heeft gekookt wat je nog nooit gegeten hebt maar na de eerste happen al weet: dát ga ik ook eens maken, wat is dat lekker!
Ik heb namelijk (uit verhalen hoor) meer het idee dat die eerste sigaretten helemaal niet zo hmmmm, héérlijk zijn. Dat het even doorzetten is om mee te doen maar dat dat steeds beter lukt. En dan, ja dan wordt een sigaret lekker omdat je je onthoudingsverschijnselen ermee sust. En ja DAT is lekker, zoals iedere verslaafde waar dan ook aan weet.
Als je rookverslaving weg is dan is het lekkere van een sigaret ook weg. Maar het ellendige van een nicotineverslaving schijnt te zijn dat die nicotineduiveltjes zich jaren in leven kunnen houden zonder nicotine.

Fiorucci

Fiorucci

02-10-2011 om 09:11

Ehm vic over stinken

Ik geloof dat ik dat ook aanhaalde en vermeld er nu bij dat ik ex-roker ben! Ik kan er niks aan doen, toen ik nog wel rookte zat ik nooit in een rookcoupe bijvoorbeeld. Ik blijf vinden dat het stinkt. Koffie emt een sigaret is goddelijk..) Maar inmiddels vind ik dat ook van alleen koffie. Sterkte, je kan het,zet 'm op!!

Jillian

Jillian

02-10-2011 om 12:56

Stinken

Ik vind verse sigaretten rook niet stinken. Ik vind het eigenlijk wel een fijne geur. Misschien omdat mijn ouders vroeger ook veel rookten en het een geur is die samenhangt met mijn jeugd.

Daarentegen vind ik rook wel stinken als je bijvoorbeeld de dag na een feestje 's ochtends de woonkamer in inkomt. Als er teveel mensen te lang hebben gerookt in een kleine ruimte vind ik de rook stinken.

Een enkele sigaret stinkt voor mij niet.

Hee vic!

Allereerst: gefeliciteerd en zet 'm op!!

Wat was voor jou gisteren om 14.00 uur de doorslaggevende reden?

Polly Shearman

Polly Shearman

02-10-2011 om 14:32

Al 2 weken

niet meer gerookt,
ik ruik zelf nu beter, gatver wat stinken sommige mensen.

anyway vic? heb je al sabbelsnoepjes gehaald? helpt enorm hoor.

groet, pol

Vic

Vic

02-10-2011 om 21:11

Polly

Ik had in jou nooit een roker gezien, grappig Waarom ben jij gestopt? Het gaat hier best aardig, ook zonder snoepjes. Enige probleem is dat ik steeds trek heb in eten. Blijkbaar werken sigaretten toch sterk eetlustremmend. Ik ga niet eten, maar zo'n hongergevoel maakt het allemaal wel extra vervelend.

Vic!

he wat goed zeg, je bent dus al 1,5 dag gestopt en dat zijn de moeilijkste dagen.

Ik werd na een paar dagen echt mega chagerijnig, heel rusteloos. Tandenstokers, koop tandenstokers !!

Vic

Vic

02-10-2011 om 22:45

2 toch?

Vrijdagmiddag 14.00 uur, dus al ruim 2 dagen. Ik vind het vooral gewoon niet leuk, en zit nu al te verzinnen welke dagen ik dan precies zal besluiten om wel te roken. Misschien met Oud & Nieuw, om het vuurwerk aan te steken ofzo (wat ik nooit heb, maar goed). Maar ik doe het niet hoor. Ik ga het vanzelf 'gewoon' vinden om niet te roken. Als ik maar niet dik word.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-10-2011 om 22:57

Hhah vic!

ik ben juist echt een ontzettende roker,
maar nooit binnen bij de kinderen, graag bij het uitgaan enz.
Maar er zijn tijden geweest dat ik niet rookte.
Vorig jaar van juni tot carnaval niet gerookt, na carnaval weer een tijd niet, en vanaf de meivakantie weer wel
Nu dus weer gestopt... waarschijnlijk tot carnaval, of oud en nieuw...
heb ook jaren alleen op feestjes enz gerookt. Heb ook jaren niet gerookt.
voor ik kinderen kreeg rookte ik wel veel, maar sinds ik kinderen heb zo af en aan... ook nooit tijdens zwangerschappen.
Dus ja ik ben wel een roker, maar meer part-time.
groet, pol

Oh sorry vic

ik las gisteren om 14 uur, maar dat was dus al een dag verder.

jeetje dat is wel heel knap zeg ! Je moet helemaal niet meer gaan denken wanneer je weer mag roken komende 12 maanden.

Spreek met jezelf af dat je 1 jaar rookvrij moet zijn, dan herstelt je lijf zich ook goed. En dan zie je wel weer verder.

Iig ik ben zo diep en diep verslaafd, ik zou in principe 10 jr niet kunnen roken en dan meteen weer helemaal verslaafd zijn na 1 sigaret.

Nogmaals, tandenstokers, kouwgom, nagelvijlen, tanden poetsen, iets van een kleine handeling. Met een rietje water drinken, zoethout kauwen, verzin wat.

je moet anders gewoon wat meer water drinken en gaan wandelen, je stofwisselen zal nu wat vertragen. Het is wel een goed idee om zoiets als activia erbij te gaan eten.

Zet 'm op vic

Wij kunnen hier wel honderd redenen opnoemen waarom het slim is om te stoppen (en niet meer stinken is echt wel fijn hoor) maar dat zorgt er niet voor dat je verslaving opeens weg is.

Bedenk dat je nu niet jezelf bent maar je verslaving. Blijf jezelf vertellen dat je chagrijnige buien, het hongergevoel, het smachten naar een sigaret allemaal afkickverschijnselen zijn en dat het OVER GAAT! Succes.

Chris

Vic

Je hebt het dus gedaan, goed zeg! Hou vol, en probeer jezelf niet te zien als een ex-roker (dat maakt het moeilijker denk ik). Je bent een niet-roker, heel beslist end at zorgt ervoor dat je niet hoeft te twijfelen bij evt. craving. Als je het moeilijk hebt,dan is dat zo. Maar omdat je jezelf ziet als een niet-roker, hoef je in elk geval niet twijfelen of je er eentje op zult steken. dat is nl. totaal niet aan de orde. Deze houding hielp mij bij mijn 2e en laatste stoppoging (jaaaaren geleden). Nog even over dat stinken, ik lees wat terug en zie dat je dat vervelend vond: het was idd bedoeld als één van de voordelen van stoppen. En ik profiteerde er al na een paar dagen van, dat alles frisser was en rook, en ik zelf dus ook. Ik weet niet meer wanneer ik ook echt geen verlangen meer had naar een sigaret, maar dat duurde niet zo erg lang, paar weken hooguit geloof ik. En dan nog een tijd dat je er af en toe aan denkt, maar nu speelt het al jaren geen enkele rol meer in mijn leven. En ik was een zware roker hoor, pakje shag in 2 dagen.
Succes, hartstikke goed van je!

Vic

Vic

03-10-2011 om 10:54

Verkouden

Dit is irritant zeg ;-( Ik had al maanden last van een soort permanente verkoudheid/hooikoortsachtig iets. Afgelopen weekend heb ik daar geen last van gehad, dus ik begon al te vermoeden dat dat iets met het niet roken te maken had. Groot pluspunt wat mij betreft. Helaas, sinds vanmorgen loop ik weer te snotteren en te niezen, dus daar ligt het niet aan.

Bellefleur

Bellefleur

03-10-2011 om 12:28

Vic,

Toen mijn zus stopte met roken, werd ze verkouden en kreeg ze bronchitis. Ik vond dat heel sneu voor haar. Begin je met gezonder leven, word je ziek! Maar zij zei, dat het een fase was die er bij hoort. Ze werd ziek omdat haar lichaam met een grote schoonmaak begon. Ze vertelde ook dat ex-rokers vaak eerst meer gaan hoesten, omdat de trilharen in de longen weer overeind komen. Dus, het is misschien een heel goed teken dat je nu verkouden bent!
Redenen om te stoppen met roken: je krijgt een mooiere, heldere stem. En als je moet lachen, krijg je niet gelijk een hoestbui. En, heel belangrijke reden: Je krijgt mijn eeuwigdurend diepe respect...

dc

dc

03-10-2011 om 13:47

Inderdaad

Iedere keer dat ik stopte met roken, werd ik verkouden. Dus daar moet je even doorheen. Ik denk dat je lichaam de kans aangrijpt om dingen eruit te werken.

Vic

Vic

03-10-2011 om 22:43

Ik vind er niets aan ;-(

Volgens mij heb ik geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen, maar ik wordt er wel str**tchagrijnig door. Ik vind er echt helemaal niets aan om niet te roken, en kan niet wachten tot al die voordelen gaan beginnen. Nou ja, ik stink alvast al niet meer, hoop ik

Ervaring

ik ben een half jaar terug gestopt ,met behulp van Champix ,medicijn dat via de huisarts te verkrijgen is.
en...........ik heb meer lucht,mijn stem is niet meer hees,ik proef alles beter,ik ruik beter,mijn kleren blijven fris ruiken,ik ben zooooooooooooooo blij dat ik er van af ben!
ik heb 36 jaar gerookt,en vraag me nu echt af,waarom ben ik niet eerder gestopt( maar ja dat is achteraf).
mijn man is ook gestopt gelijk met mij ,en we besparen ook nog eens € 235 per maand!,alleen maar voordelen dus!
Vic ,kijk eens hier:http://stoprokenblog.nl/forum/.
Daar vind je steun en tips van mensen die gestopt zijn.

krin

krin

03-10-2011 om 22:56

Je ruikt citroentjesfris

Dat ruik ik hiervandaan. Ze smeken mij ook altijd na drie dagen om weer te gaan roken wegens pesthumeur. Het maakt ook geen piep uit, al die goede redenen. Je mist nu gewoon iets, en dat is vervelend. Je leven wordt ook niet opeens helemaal anders, het blijft hetzelfde maar dan zonder peuken. En daar functioneren de meeste mensen prima op, schijnt het. Dus jij ook, over een tijdje. Gewoon doorgaan met je leven.

Vic

Vic

03-10-2011 om 23:01

Hmmm

"Ik wordt", spellen kan ik ook niet meer ;-( En als ik nou echt zoveel zou besparen, maar ik rookte helemaal niet veel (half pakje per dag). Hahaha zo gaan de hele dag argumenten door mijn hoofd waarom dat hele stoppen eigenlijk geen zin heeft. Terwijl ik toch eigenlijk weinig keuze heb. Het is verschrikkelijk ongezond, en ik heb geen zin om over 10 jaar net geen kasplantje te worden door een herseninfarct.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2011 om 10:15

Dat kost

Uitgaande van 5,20 per pakje (bron: http://www.landenportal.nl/informatie/sigarettenprijzen-marlboro.htm) is dat 949 euro per jaar.

Wie heeft een leuk idee wat je met 949 euro kunt doen?

http://www.pluimen.nl/belevenis-cadeaus/gouden-pluim/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.