Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

04-10-2011 om 12:49

Vic,

Chagrijnig dat wel. Maar je hebt er al weer een dag zonder sigaretten op zitten! Van harte gefeliciteerd.

Valkyre

Valkyre

04-10-2011 om 14:57

Op vakantie, vic

Dat kun je van ruim 900 euro per jaar!

Ik heb geen rookverslaving (gelukkig maar, want ik heb astma), maar wel een eetverslaving. Ook heel lastig, want met eten kun je niet ineens ophouden. Dus ik ben continu bezig met wat ik wel/niet mag van mezelf, en in welke hoeveelheden. Pffft. En die lastige momenten heb ik ook. Bij mij werkt tegelijk kauwgomkauwen en handwerken/tekenen oid. Of gaan sporten. Het is makkelijker om een slechte gewoonte te vervangen door een goeie dan om helemaal niks met je handen en mond te doen op zo'n moment.

Verder heb je ook mijn diepe respect (en dankbaarheid! Als astmapatient is het niet leuk steeds bij het in- en uitgaan van een gebouw door de rook te moeten, kuch kuch). Go Vic!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2011 om 16:29

Man man

Ruim 900 euro op jaarbasis bij een half pakje per dag? Hoe is het dan mogelijk dat mensen met een uitkering nog kettingroken? Ik zie dat toch regelmatig in de speeltuin. Dan moet je wel bezuinigen op dingen als eten, lijkt me.
Groetjes
Massi

Gut ja

ik rook nu zo'n 4 pakjes per week, ongelovelijk wat een kettingroker ben ik weer.

jemig, jemig grutjes jesiua 1073 euro per jaar heb ik er dus afgelopen 12 mnd door heen gekachelt.

goh, dat is zomaar een dure sisal maatwerk loper voor de trap... nogmaals grutjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2011 om 20:55

Cobi

Geldt dat wegnemen van hongergevoel ook voor de kinderen van de kettingrokende ouder? Ik meen het, sinds ik zelf niet meer rook, zit ik gebiologeerd naar al die moeders te kijken die de ene met de andere aansteken (moet wel zeggen dat de lokale speeltuin middenin een Vogelaarwijk staat). Ik zou er ook best wel eentje lusten, absoluut, maar hoe krijg je er dertig per dag weg? En waar doe je dat dan van, financieel? Ik heb al eens bedacht dat er misschien wel een levendig smokkelcircuit is ofzo?
Groetjes
Massi

Vic

Vic

04-10-2011 om 21:10

Pakje per dag (of meer)

Je vraagt je inderdaad af waar 'ze' het van doen. Misschien hebben ze wel van die zelfgemaakte sigaretten, dat scheelt een hoop. Maar wat ik me ook afvraag, is hoe die mensen zich 's morgens voelen. Als ik eens veel gerookt had, feestje ofzo, voelde ik me 's morgens echt zo'n doorgerookt wrak. Keelpijn enzo, echt niet fijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2011 om 21:25

Vic

Toen ik twintig was, deed ik op het gemiddelde studentenfeest zo een pakje in een nacht. En ja, dan had ik de volgende middag bij het wakkerworden een dode cavia in mijn mond. Dat hoorde erbij. Brrrr.
Groetjes
Massi

En op de

hoeveelste dag zit je nu ? Ik vind het knap !

Grutjes, als ik nou zwanger zou mogen worden dan zou ik ook wel direct kunnen stoppen, beide keren is het toen gelukt namelijk

Bellefleur

Bellefleur

05-10-2011 om 09:33

Vic,

hoe gaat het vandaag?

krin

krin

05-10-2011 om 10:01

Mijn zus

Mijn zus heeft zichzelf beloofd dat ze weer mag beginnen als ze even lang niet heeft gerookt als wel. Dus die zit straks naast Cobi in Huize Avondrood zeer tevreden te paffen.
Mijn allereerste huisarts is overigens na zijn pensioen begonnen met roken. Beviel hem uitstekend.

Krin

"Mijn allereerste huisarts is overigens na zijn pensioen begonnen met roken. Beviel hem uitstekend."

Wat wil je nou zeggen krin? Dat ook zogenaamde slimme mensen die beter zouden moeten weten gaan roken en dat daar niks mis mee is?

Chris

krin

krin

05-10-2011 om 10:13

Nee, chrish

Dat wil ik er niet mee zeggen. Het waren de dingen die bij mij opkwamen door Cobi's bijdrage. Ik vond het opmerkelijk van die huisarts. Dat je op die leeftijd nog begint, en daar blijmoedig over vertelt.
Blijkbaar had ik er een strenge disclaimer bij moeten zetten?
Jongelui: roken is gevaarlijk, óók als je huisarts dat doet.

krin

krin

05-10-2011 om 10:28

Bovendien

Roken is waanzin, dat weet iedereen, ook elke roker, hoe diep ze het ook wegstoppen. Het is wel sterk verleidelijke waanzin, een gekte die deel van jezelf wordt als je er maar lang genoeg mee doorgaat. Dat erkennen is geen vergoeilijken, zoals jij het kennelijk opvat. Jezelf een worst voorhouden kan helpen met het niet meer doen. Een vriendin van mij vertelt zichzelf nu al vijf jaar dat ze morgen weer mag roken, en dat vertelt ze zichzelf morgen weer. Zo rookt ze al jaren niet.

Sorry krin

Dan had ik je verkeerd begrepen. Ik snap namelijk wel dat Vic liever niet wil horen dat ze stinkt en het prettig vindt om van anderen te lezen dat roken lekker is, als een soort erkenning van het gevoel dat ze zelf heeft.

Maar ze heeft er denk ik niks aan als we hier roken gaan zitten vergoeilijken in de trant van 'het is verkeerd, maar God wat is het lekker'. Maar dat deed je dus niet

Chris

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 14:27

Cobi (licht ot)

Je beschrijft mijn schoonmoeder Begin dit jaar kreeg ze een hartaanval en heeft ze een week of 2, 3 in het ziekenhuis gelegen - ook nog een longontsteking er overheen. Ze heeft Alzheimer en aangezien ik van de school ben dat de lichamelijke nicotineverslaving na een week voorbij is (en de rest dus psychisch is), heb ik in haar ziekteperiode alles wat verwees naar roken weggehaald uit haar appartement. Ze is vast vergeten dat ze rookte. Nou, mooi niet Alllllllllles vergeet ze, maar dat dan toch niet. Ze was nog niet thuis of ze zei: he he, nou effe een sigaretje. En een glaasje port.
MA!!!!! Hartaanval, longontsteking, ziekenhuis, paniek, ziek, erg.........Jajjajajaja kind, schiet nou maar op met m'n sigaretje. Ik moet toch érgens dood aan gaan. 91 is ze.

Tirza

Vic

Vic

05-10-2011 om 17:22

Vergoeilijken

Ik heb daar totaal geen moeite mee, als iemand roken vergoeilijkt. Het is allemaal eigen keuze, en roken is niet stommer dan welke andere verslaving dan ook. Of roep je ook tegen drank/drugs/eetverslaafden dat het sukkels zijn?
(Gezien de toon van mijn bericht heb ik dus nog steeds niet gerookt. Daar word ik wat verongelijkt, chagrijnig en opstandig door

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 18:15

Ik denk dat een roker vertellen hoe slecht het allemaal wel niet is, echt niet meer hoeft. Dat wéten ze nu zo langzamerhand wel. Door dat gedram wordt die sigaret juist de beste vriend: zeurt nooit, dramt niet en is er altijd om even even pfffffff te relaxen. Heerlijk.

Tirza

Vic

Vic

05-10-2011 om 18:21

Potdikkie

Ik wilde het nog checken, maar het is dus zonder i.

Precies zoals ontucht op een lagere school

ee tijdje geleden, loop ik heerlijk lurkend aan een verse sigaret net gescoord bij het postzaakje weer richting huis

(met hoog snerpend stemmetje van miezerig buurtkind verderop) :

"OHHHHH de MOEDER van mandarijntje1 ROOOOOKTTT.... OHHHHHH de moeder van mandarijntje1 roooookt, ohhhhh.
MAMA, zag je dat ???? De moeder van mandarijntje1 roooookt !!!!!"

moeder miezerig buurtkind zegt duidelijk hoorbaar "oh dat is heeeeel ongezond voor haar.."
kind weer " Ja dat is ZOOOO ongezond !"

Nu weten alle kinderen dat ik rook, dus ik zit ook wel eens in mijn voortuin nu te roken, het is bekend, deal with it, dan maar vol in het zicht. paria !!

Oh en

nu iedereen dus weet dat DE MOEDER VAN rookt, had ik afgelopen zomer regelmatig een buur bij mij langs de voortuin trippelen, op zoek naar mij en de mogelijkheid om een sigaret te bietsen.

Ik ben dus inmiddels de dealer geworden van de straat. Ze bietsen waar het een lieve lust is, zeker als ik er ook nog een glaasje wijn bij geef. Fles wijn dus op straat, sigaretjes erbij, kletsen, erg gezellig en heel erg lowclass, trailortrash en vooral ZO onverantwoordelijk gedrag ! Wat een slecht voorbeeld !!

zo en nu de tuin in, ik heb nog 1 in mijn pakje zitten, morgen weer een kans om het postzaakje te negeren, ik hoef morgen geen boodschappen te doen dus ik heb een kans tenzij ik vanavond gek wordt en alsnog bij de snakcbar langs ga.

(denkt hard aan de sisal loper)

Vic

Vic

05-10-2011 om 20:31

Bietsen

Ik heb een collega die altijd sigaretten bij mij bietst. Het is zelfs zo erg dat als we een bedrijfsuitje hebben, hij me 's morgens een pakje sigaretten geeft omdat hij anders mijn hele pakje oprookt. Vervolgens voel ik me 'verplicht' om met hem mee te roken, waardoor ik er dus ook binnen een dag een heel pakje doorheen jaag. Dit alles in verleden tijd natuurlijk
Over 2,5 maand hebben we een kerstborrel/etentje bij genoemde collega thuis. Ik zal hem voor die tijd even melden dat ik gestopt ben. Misschien koopt hij dan sigaretten voor zichzelf, en kan ik er eentje van hém bietsen.

Cobi

tuurlijk was ik dat, ik loop geen kans mis om mijn fluoriserende tepelpiercings te laten zien, dus ja dat was ik.

bugaboo, sigaret in den beck en topless, ja daar herken ik mezelf helemaal in. Wees blij dat ik iig nog een onderbroek aan had (ja een tijgerstring) en niet blowde.

Oh grutjes

ik kan eigenlijk helemaal niet uitsluiten dat ik topless achter de bugaboo heb gelopen. Alleen weet ik wel dat ik geen sigaret in den beck had want kinderwagen+sigaret vind ik nou net ook niet kunnen. Kijk een joint wel, daar worden ze ook rustig van, die kinderen bedoel ik dan.

Vic

Wow, wat goed dat je de knoop hebt doorgehakt!

Mijn verhaal lijkt een beetje op dat van Kiki, heel goed in stoppen, maar ook weer in beginnen. Soms meer dan een jaar zonder (aldanniet ivm zwangerschappen en borstvoeding). Wel altijd een bepaald verlangen houden.

Inmiddels ben ik zo'n 3 maanden gestopt. Maar... dit keer is het anders. Ik heb namelijk echt besloten dat het klaar is.
Voordelen/nadelen; t boeit me eigenlijk niet echt. Natuurlijk is het gezonder en zijn er ontzettend veel voordelen. En natuurlijk blijft het voor de meesten die verslaafd zijn heel lang lastig zonder die sigaret te genieten van bepaalde dingen. We zijn nu eenmaal gewoontedieren.

Veel belangrijker dan voor/nadelen voor mij, is de keuze. Ik rook niet meer. Klaar.

Op allerlei momenten komt er zo'n stemmetje die me probeert over te halen toch een sigaret te roken. Ik laat het niet toe. Zo gauw hij/zij zijn/haar mond open doet zeg ik: NEE! (over het algemeen in mezelf, om niet al te schizofreen over te komen )
Ik moet je zeggen, al met al zal ik een keer of 20 gestopt zijn inmiddels, maar nog nooit met deze (zelfbedachte) methode. En ik ben nog nooit zo goed gestopt.

In het begin komt het stemmetje continue. Maar het is me echt opgevallen als je consequent NEE! blijft zeggen tegen dat stemmetje, hij steeds sneller afdruipt en het langer duurt voordat hij weer de kop op steekt. Soort van conditioneren van jezelf

Dus 1 tip van mij: ga vooral de discussie niet aan, besluit voor jezelf dat het klaar is en zeg tegen alle andere argumenten die je zelf (het rookmonstertje) bedenkt op zwakke momenten: nee!

Heel veel succes en ik hoop dat je trots kunt zijn op jezelf. Je doet nu namelijk 1 van de belangrijkste dingen die je kan doen in het komende jaar! (of misschien zelfs je leven).

Lunamaya

Vic

Vic

05-10-2011 om 23:12

Eerste keer

Dit is pas de eerste keer dat ik stop. Tijdens de zwangerschappen heb ik pauzes ingelast maar beide keren kon ik niet wachten tot ik weer mocht roken. De afgelopen jaren heb ik regelmatig gezegd dat ik vast wel een keer zou stoppen, maar mijn beslissing van vorige week was best impulsief. Als je op 1 dag van drie mensen (waaronder een arts, dus die heeft er verstand van haha) hoort dat je beter kunt stoppen... En natuurlijk weet ik het zelf ook wel. Ik ben wel zo'n slappe tuthola dat ik nu al plannen maak voor hoe ik een incidentele roker kan worden. Dat doe ik niet hoor. Ik wil in ieder geval zo lang niet roken dat ik ook 'officieel' een niet-roker ben.

Prakje

Prakje

06-10-2011 om 06:50

Vic

Even voor de juiste "mindset" je hoeft niet te wachten tot je een officiële niet roker bent, dat ben je nu al. Je rookt niet meer

Enne... Vergeet het incidentele roken, een sigaret blijft genoeg om weer verslaafd te zijn. Ik ben zelf nu alweer 15 jaar gestopt en weet zeker dat ik na een trekje weer een praktiserend roker ben.

grt Prakje

Incidenteel

Dat was bij mij een grote valkuil, tijdens mijn eerste stoppoging. Na een paar weken vond ik dat ik sterk genoeg was om af en toe, alleen bij feesten en partijen, oké, vooruit ook bij moeizame vergaderingen (jaja kon toen nog) er eentje op mocht steken. Je wil niet weten hoeveel feestjes je dan opeens hebt Ook had ik mezelf beloofd dat ik bij het concert van de Stones een tijdje later, best mocht roken. Enfin, bij mij was het een grote valkuil, poging na een halfjaar of zo mislukt. De tweede poging slaagde, omdat ik mezelf vanaf dag 1 als niet-roker beschouwde en nooit meer ruimte heb gelaten voor uitzonderingen.

dc

dc

06-10-2011 om 14:32

Niet doen

Ik ging na een half jaar stoppen ook weer incidenteel roken als we uit gingen. We leefden toen in Griekenland. Binnen een paar weken zaten we elke avond in de kroeg

Incidenteel roken kun je als verslaafde niet. Alleen mensen die dat altijd al konden doen, kunnen dat, en daar val je duidelijk niet onder.

Het is zwart of wit

volgens mij vic, ben jij net als ik een rookverslaafde tot het bot. Je kan het mi dus vergeten dat jij een incidentele roker wordt. Dat stemmetje is je hoofd geeft je nu allerlei opties om toch te roken.

het is of niet roken en wel roken. Ik kan dat dus niet, dan rook ik een hele tijd niet meer en dan ga ik voor de bijl met 1 sigaretje op de prinsengracht met collega;s en voordat je het weet ben ik weer helemaal verslaafd. Eerst gooi ik dan nog een pakje weg, water erop. Een dag later sta ik weer bij de winkel.

iig heb ik vandaag tot 3 uur (dus net) niet gerookt en weer voor de bijl gegaan. Ik ga nu dus eindelijk die champix slikken.

Vic

Vic

07-10-2011 om 09:25

Zware dag

Gisteren had ik het behoorlijk moeilijk. Het was een hectische dag op het werk, compleet met een huilende collega (m) die het niet meer trok. Ik ben 's middags maar een beetje gaan rond lopen, maar ik miste mijn 10 minuutjes buiten. Misschien moet ik maar gewoon zonder sigaret een rondje om het gebouw lopen als ik even moet bijkomen? Ik ben dus gisteren de dag doorgekomen door te bedenken dat ik vandaag sigaretten zou halen als ik er dan nog steeds behoefte aan heb. Als ik dat nu elke dag denk, wordt het waarschijnlijk steeds minder (hoop ik).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.