Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Taalfoutenirritatie: waar is Ad?


Oooh.... al een tijd niet meer op dit forum geweest maar jammer van Ad? Waarom is hij er vanaf geknikkerd? Overigens kan ik me ook best wel ergeren aan spellingsfouten. Ik beweeg me tegenwoordig in het HBO en daar lijkt bijna niemand meer waarde te hechten aan correcte taal en spelling (ook docenten niet). En natuurlijk is de reactie van Rachel een beetje grappig (of deed je het expres Rachel?) 

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 16:43:

Want? Je begrijpt dan niet wat er staat? Of wat er mee bedoeld word?

of het is gewoon irritatie omdat het niet correct is en moet zijn volgens jou?

Egel. schreef op 16-06-2021 om 17:19:

“Ik vind het best apart voor mensen die native speaker van het Nederlands zijn.” 

Voor native speaker hebben we in het Nederlands een woord: moedertaalspreker. In jouw zin: voor wie Nederlands hun moedertaal is. 

Alkes schreef op 16-06-2021 om 17:23:

“Ik maak trouwens ook wel typefouten of kromme zinnen omdat ik sneller denk dan type,”

van Onze Taal: De juiste vervoeging is als volgt: tegenwoordige tijd: ik typ, jij/u typt, hij/zij typt, wij/jullie/zij typen.

Haha, ik kon het niet laten 😀. Word ik nou ook van het forum gegooid? Ik erger me aan het woord opzoek, dat niet bestaat, maar ik lees zo vaak: “Ik ben opzoek.” Vandaag las ik zelf ergens: “de boot kwam snel inzicht.” Het woord inzicht bestaat als zelfstandig naamwoord, dus dat kan ik me nog voorstellen, maar het woord opzoek bestaat niet. 
en iemand hierboven schreef persee. Dat wordt ook vaak fout gespeld, niet gek want het is volgens mij Latijn. Dat spel je als per se. Zonder accent op de laatste e. 

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 19:06 Topicstarter

Ja haha, nee ik had Ad niet nodig hiervoor hoor maar toen ik aan taalfoutenirritaties dacht, moest ik ook meteen aan Ad denken. 

Ik ga alleen niet, zoals Ad wel deed, mijn irritatie in een draadje laten blijken omdat ik puur inhoudelijk wil reageren. Maar ik merk toch ergernis, vandaar dat ik hier een draadje startte, in het kader van 'ben ik nu de enige?'.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, maar ik zie ook wel dat het iets is van de oudere generatie. 

Dat vind ik jammer want ik vind het ook een geste aan je lezer. Zoals je het ook kan waarderen als een cadeautje leuk ingepakt is en niet in een rommelig krantenpapiertje. Ook al gaat het uiteindelijk om de inhoud van het cadeautje, het is toch een vorm van zorg en aandacht besteden ergens aan. 

En met 'je kunt het in een paar minuten leren' bedoel ik niet dat iedere bijdrage helemaal uitgespeld moet worden. Ik bedoel eens één keer even goed kijken in welke gevallen je nou 'mijn' of 'me' schrijft, of 'na' of 'naar'. Of jezelf aanleren hoofdletters en punten te gebruiken i.p.v. maar door te typen. Dan is het geautomatiseerd en doe je het altijd en hoef je er niet meer over na te denken. 

Ik merk bij mijn kinderen (jongvolwassen) overigens niet dat ze op de 'nieuwe' taalregels zijn overgegaan. Maar dat komt wellicht omdat ze zo'n zeikerd van een ouder hebben die antwoordt "really? ik wordt?" op een appje. Nadat ik hier mijn mening erover heb gezegd zal ik ook daar niet meer over vallen. Betekent nog niet dat de ergernis weg is overigens maar ik weet ook dat taal een levend, zich ontwikkelend fenomeen is. 

off topic: Jeetje Ad weg? Ik was het vrijwel nooit met hem eens, maar mis hem toch. 

Troelahoep: gezien de andere bijdragen in het draadje, denk ik niet dat Rachel het expres deed, al was het wel grappig geweest. 

Er is nogal een verschil tussen kromme taal, gemis aan interpunctie, (lange) bijdragen waar geen structuur in zit of taalfouten. Ik doe alles vanaf m'n telefoon en dan is een foutje zo gemaakt. En inderdaad, er zijn ook echt veel mensen die oprecht moeite hebben met schrijven. Ik vind 't zonde als een (serieus) onderwerp gekaapt wordt met geleuter over dt's of hun en hen en dat soort dingen. Daarbij, taal is altijd in beweging. Lees maar eens een boek van 50 jaar geleden, ook niet om door te komen😉

wat vinden jullie van de stelling dat het 'white privilege' om belang te hechten aan correcte spelling? Zie dit opiniestukje in de Volkskrant een tijdje terug:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-focus-op-foutloos-taalgebruik-is-elitair-en-homogeen-en-maakt-onze-taal-ontoegankelijk~bc561bf4f/

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 18:13:

[..]

de lezers waar ik het voor schrijf hebben tot nu toe alles begrepen wat ik zei, dus ik denk dat het van bepaalde mensen een persoonlijk iets is waar ze zich aan storen.


Dat denk ik ook, maar het zijn dus wel best veel mensen die zich eraan storen maar te beleefd zijn om er iets van te zeggen. Het is ook altijd nét iets lastiger om te lezen, omdat taalfouten nu eenmaal afleiden van de inhoud.

Ik snap nog steeds niet waarom je die moeite niet even wil nemen om je tekst even na te kijken op fouten. Jij bent toch ook niet blij met bijvoorbeeld een artikel in een tijdschrift dat leest als een hypotheekakte? Dan denk je toch ook: joh, journalist, had nou toch even je best gedaan om wat helderder te schrijven, want dit is niet om door te komen. 

Zo ongeveer is het voor veel lezers ook bij slordige teksten. Haastig, afgeraffeld, onnodige spelfouten, halve zinnen: het leest gewoon niet fijn. Dan begrijp ik inderdaad wel wat je bedoelt maar ik moet er wel extra moeite voor doen.

Ik vind het gezever, ga eens een stukje nederlandse tekst uit 1900 lezen dan zie je dat er heel veel veranderd is in de taal. Een taal is een levend iets, behalve dan latijn, en levende zaken zijn aan verandering onderhevig.

De dt regel daar zit geen enkele logica achter en ik begrijp daar ook geen hoepel van, daar begin ik al niet aan. Ik heb het volkskrant stuk nog niet gelezen maar inderdaad, de taalnazi's bevinden zich meestal in de hogere kringen, oude docenten enzo.

Klopt, taal verandert altijd. Zeg ik dan van niet?

Voor corona tikte ik korte reacties op mijn telefoon en voor wat langere teksten de pc. Sinds man thuis werkt en hij op onze studeerkamer een werkplek heeft met 2 schermen kan ik er niet naast gaan zitten, mijn getik stoort te erg in de vergaderingen en vaak als er geen vergadering is pakt hij mijn scherm erbij als derde scherm.

Ik maak veel tikfouten op mijn telefoon doordat er een vervelende autocorrect op zit. Tik ik en in plaats van een en andersom. Ik probeer het vaak wel na te lezen maar omdat ik goed weet wat ik geschreven heb zie ik sommige fouten ook gewoon niet. Dat is jammer maar niks aan te doen.

Vanaf volgende week mag man weer 2 dagen per week naar kantoor. Dan heb ik wat vaker mijn pc voor mezelf en dus minder fouten in mijn epistels.

troelahoep schreef op 16-06-2021 om 18:38:

Oooh.... al een tijd niet meer op dit forum geweest maar jammer van Ad? Waarom is hij er vanaf geknikkerd? Overigens kan ik me ook best wel ergeren aan spellingsfouten. Ik beweeg me tegenwoordig in het HBO en daar lijkt bijna niemand meer waarde te hechten aan correcte taal en spelling (ook docenten niet). En natuurlijk is de reactie van Rachel een beetje grappig (of deed je het expres Rachel?)

[..]

nee ik doe het niet exspress ik heb mijn hele kindertijd en jeugd hele nare dingen mee moeten maken waardoor ik tijden niet naar school ging of zo vaak verhuizen dat ik grote delen school heb moeten missen en flink achterliep,

ondanks dat wel mijn diploma gehaald maar daarna nog hard moeten bikkelen in het leven om het leven te creëren dat ik nu heb.

dus ermee bezig te zijn constant mijn berichten te corrigeren is wel me laatste zorg. En het is ook niet dat ik erg me best hiervoor doe hoor het is een forum dus ben hier gewoon heel simpel. Ergens anders had ik daar miss wel wat meer opgelet, maar niet gedacht dat het zo een probleem zou zijn voor sommige, ik heb er verder ook nooit problemen mee gehad, en wat ik zeg het is op het forum waar ik ik gewoon snel mijn bericht typ, in wat voor mood ik ben heeft er ook vaak mee te maken hoeveel fouten erin staan. Op andere gebieden waar dat nodig is voor mij kan ik het goed aanpassen en is dat ook nooit een probleem geweest.

ook is het vooral vaak autocorrectie die mijn worden ook veranderd, dat zie ik niet altijd.


Sammy70

Sammy70

16-06-2021 om 20:07

Aotocorrect de schuld geven vind ik nog erger want dat kun je uit zetten. 

Laatst viel mij op dat men in WOII nog goedkooper schreef. De afschaffing van de tweede klinker aan het eind van een lettergreep is echt een slechte beslissing geweest. Nergens voor nodig en de pest voor veel dyslecten. 

https://onzetaal.nl/taaladvies/verboden-te-rooken-wanneer-vroeger-oo-en-o


Weeromstuit schreef op 16-06-2021 om 19:41:

[..]

Dat denk ik ook, maar het zijn dus wel best veel mensen die zich eraan storen maar te beleefd zijn om er iets van te zeggen. Het is ook altijd nét iets lastiger om te lezen, omdat taalfouten nu eenmaal afleiden van de inhoud.

Ik snap nog steeds niet waarom je die moeite niet even wil nemen om je tekst even na te kijken op fouten. Jij bent toch ook niet blij met bijvoorbeeld een artikel in een tijdschrift dat leest als een hypotheekakte? Dan denk je toch ook: joh, journalist, had nou toch even je best gedaan om wat helderder te schrijven, want dit is niet om door te komen.

Zo ongeveer is het voor veel lezers ook bij slordige teksten. Haastig, afgeraffeld, onnodige spelfouten, halve zinnen: het leest gewoon niet fijn. Dan begrijp ik inderdaad wel wat je bedoelt maar ik moet er wel extra moeite voor doen.

dit is een forum he, laat ik even heel duidelijk zijn iedereen is vrij hier wij zijn geen vriendinnen zussen familie of koninginnen waar ik dit voor hoef aan te passen. Als ik snel hier mijn bericht wil typen waar toevallig fouten in zitten so be it.

dat een paar zich storen  daaraan.. lastig...

ik zou zeggen zoek iets anders om je op te focussen dat meer nuttig is voor je tijd.

Rhonda schreef op 16-06-2021 om 18:51:

[..]

van Onze Taal: De juiste vervoeging is als volgt: tegenwoordige tijd: ik typ, jij/u typt, hij/zij typt, wij/jullie/zij typen.

Maar Rhonda is wel een leuk type. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.