Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Taalfoutenirritatie: waar is Ad?


Ik wijs nooit iemand op dt-fouten en Rachel ook niet. Ik wijs alleen Rachel erop dat ik haar argument om haar tekst niet na te lezen ('ik hoef geen moeite te doen, we zijn toch geen koninginnen hier) niet zo sympathiek vind. En dat het jammer is, want mensen haken af als het te erg wordt. 

De onsamenhangende verhalen zonder interpunctie ken ik overigens niet van Rachel zelf. Ik weet niet van wie die zijn want ik sla ze dus over. 

Lexus schreef op 16-06-2021 om 22:44:

Maar dat zegt toch niemand?

nee, klopt. Sorry. In het begin van de discussie waren mensen wat feller over fouten. 

Lexus schreef op 16-06-2021 om 21:26:

[..]

Ja maar het gaat toch niet over lange zinnen of eloquentie? Volgens mij wordt de inhoud van iedere posting serieus genomen, of het nou om eenvoudige korte zinnen gaat of lange, ingewikkelde. Het ging, mij althans, over spellingfouten en geen enkele hoofdletter of punt gebruiken. En of ik de enige was die zich er -licht- aan irriteerde. Ik weet niet eens of ik wel vind dat men het moet veranderen.

Ik had duidelijker kunnen zijn. Dit was een reactie op posts waarin wordt gezegd dat sommige stukken bij voorbaat al niet worden gelezen en dat je wel even met 5 min werk wat regels op kan zoeken. Daarin lees ik: jij moet je schrijfstijl aanpassen aan mijn norm. Terwijl dat niet voor iedereen zo makkelijk of vanzelfsprekend is. (Iedereen is er overigens vrij in om daar zo in te staan.) Ik zou het jammer vinden als alleen goed geschreven stukken reacties ontvangen van sommige forummers, aangezien zij iemand misschien echt vooruit kunnen helpen. Ik gun iedereen de input van deze forummers, talig of niet. 

Misschien heb ik het te negatief geïnterpreteerd. Dan ben ik weer blij nu  


Sammy70 schreef op 16-06-2021 om 17:58:

[..]

Valt mij ook op, zelfs van studenten op HBO/universitair niveau. Ik kan even niet bedenken waar dat nu aan ligt.

Zelfs van eerstegraads docenten Nederlands. "Mijn rooster is verandert".

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumbezoekers,

een discussie over taal is natuurlijk prima maar berichten en namen van forummers als voorbeeld van verkeerde spelling noemen is tegen de forumregels. Ik zal de betreffende namen en of berichten verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Lexus,

ik deel en begrijp je irritatie. Het is niet omdat ik hoogopgeleid ben dat ik mij kan ergeren aan spelfouten. Ik merk in mijn omgeving dat mensen lidwoorden niet goed gebruiken. Gisteren nog een vriend die zei "op deze tijdstip". Van binnen ga ik dan dood, omdat het hier gaat om een rasechte Nederlander. 

Ook t/dt spelfoiten kan ik mij aan ergeren. Dat mensen niet altijd weten hoe een woord geschreven moet worden is prima, maar ken op zijn minst de juiste lidwoorden en vervoegingen. Ook woorden zoals omgerolen ipv omgeruild vind ik ergerlijk.

Laatst is nog beslist dat groter dan/net zo lekker als allebei gebruikt mag worden. Ook het verkeerde gebruik van hun/hen/zij irriteert mij.

Ik kan er weinig aan doen ik ben zo gedrild. Maar ik merk dat wanneer ik mij de hele dag eraan zou ergeren ik geen leven heb dus laat ik het gaan

Oh Fredje! Die hen/hun heb ik er dus nooit ingekregen, terwijl ik er notabene voor heb doorgeleerd. Ik ben zo iemand die dan regelmatig vlucht naar ze (wat gelukkig mag van Onze Taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/hun-hen) in plaats van het op te zoeken. 


Mija,

Dat is ook erg moeilijk maar met een beetje oefening is het te doen. Ik kijk net Opgelicht van 8 juni en wat hoor ik:

Verkeerde vervoeging van "welke" waar welk hoort te staan. Me fiets, me oma, me jas. "Beter dan mij" uuugh ik moet stoppen. De Nederlandse taal wordt hard verneukt en ik kan er niets aan doen. "Deze ding" en laten we niet beginnen met het verneuken van de Nederlandse taal met kreten als "WOOOODIEEEE" " KAULO" "TANTOEHARD"  of het random (hahaha) gebruik maken van Engelse woorden.

Ik moet echt stoppen ik voel mii een oude man.

Hbo is met kleine letters (hbo), maar dat gaat vaker fout dan goed. Ik ben zelf slecht in interpunctie en zet veel te veel komma’s. Ik vind het in lange zinnen mooi om een komma voor ‘en’ te zetten, maar dat mag alleen maar als het geen echte opsomming is (of zo).

Wat ik wel grappig vind is als mensen uitdrukkingen gebruiken die ze ooit eens gehoord hebben, maar dan niet goed, zoals een wet van meten en persen (ja echt!). Wat hierboven genoemd wordt ‘opzoek’ is ook een leuke en het moderne ‘eindstand’ in de betekenis van uiteindelijk.

@Rhonda, bedankt voor de tip.

ps Ik had nog zo opgelet beide woorden met zowel c als k te schrijven. Nu zie ik dat, ondanks die moeite het met een k te schrijven, de spelling alsnog is aangepast. Om moe van te worden.

En ik?

Ik laat me nog altijd regelmatig toeschreeuwen in onvervalst Roemeens!

Met name door Costică Trifan van mijn favoriete brassband: Fanfare Ciocârlia. Zie bijvoorbeeld:


https://youtu.be/hDI87UO9UZk

Wij hebben hier een pannenkoekhuis, een pannekoekhuis, een pannekoekenhuis of een pannenkoekenhuis. Alles heeft er al op de gevel gestaan. 

Fredje01 schreef op 16-06-2021 om 23:20:

Mija,

Dat is ook erg moeilijk maar met een beetje oefening is het te doen. Ik kijk net Opgelicht van 8 juni en wat hoor ik:

Verkeerde vervoeging van "welke" waar welk hoort te staan. Me fiets, me oma, me jas. "Beter dan mij" uuugh ik moet stoppen. De Nederlandse taal wordt hard verneukt en ik kan er niets aan doen. "Deze ding" en laten we niet beginnen met het verneuken van de Nederlandse taal met kreten als "WOOOODIEEEE" " KAULO" "TANTOEHARD" of het random (hahaha) gebruik maken van Engelse woorden.

Ik moet echt stoppen ik voel mii een oude man.

Mijn stiekeme ergernis is dat het tegenwoordig schering en inslag is om continue te schrijven als continu wordt bedoeld. Niet alleen op forums waar iedereen in zijn vrije tijd gewoon wat zit te kletsen. Daarvoor leg ik de lat niet zo hoog. Maar &#:”€ in de media en in zakelijke communicatie! Daar krijg ik wel eens een rood waas van voor de (oude) ogen! Ach ja, adem in, adem uit …

Mija schreef op 17-06-2021 om 00:24:

[..]

Mijn stiekeme ergernis is dat het tegenwoordig schering en inslag is om continue te schrijven als continu wordt bedoeld. Niet alleen op forums waar iedereen in zijn vrije tijd gewoon wat zit te kletsen. Daarvoor leg ik de lat niet zo hoog. Maar &#:”€ in de media en in zakelijke communicatie! Daar krijg ik wel eens een rood waas van voor de (oude) ogen! Ach ja, adem in, adem uit …

ik herkende dit in mijn stage bij de gemeente. Zakelijke e-mails met spelfouten. Ik zet er nooit mijn naam onder want dan schaam ik mij. Die stiekeme ergernis kende ik nog niet... ik zal rr continue op letten

Flanagan schreef op 16-06-2021 om 23:28:

@Rhonda, bedankt voor de tip.

ps Ik had nog zo opgelet beide woorden met zowel c als k te schrijven. Nu zie ik dat, ondanks die moeite het met een k te schrijven, de spelling alsnog is aangepast. Om moe van te worden.

Die spellingswijzigingen zijn in sommige opzichten vervelend ja. Volgens mij zijn er nauwelijks woorden meer over die zowel met een k als een c geschreven mogen worden. Dat is ergens in de jaren negentig afgeschaft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.