Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Taalfoutenirritatie: waar is Ad?


De hamvraag is: wie moet zich aanpassen aan wie?

Moeten de eloquente forummers misschien wat beter hun best doen om de teksten te lezen van forummers die wat minder welbespraakt/welbetypt zijn of uit een ander taaltijdperk komen? 

Of moeten de minder welbespraakte/welbetypte forummers of forummers uit een ander taaltijdperk hun getypte teksten nalopen op typefouten om aan de eisen van de eloquente oude garde te voldoen die hier rondtypt? 

Oei, lange zinnen, tja ik typ vanaf de wc, dan typ ik altijd lange zinnen..


Ik vind Rachel echt wel een aanwinst op dit forum, bij iemand die spontaan, eerlijk en redelijk samenhangend meeschrijft wil ik graag over eventuele taalfouten heen lezen. Mensen die summier informatie geven, zoals iemand hierboven schreef, en geen moeite doen zich in de lezer te verplaatsen door totaal geen interpunctie te plaatsen vind ik veel irritanter. 
Ik mis Ad ook. Hij is van het forum verwijderd omdat hij de redactie aanviel en daarbij vrij persoonlijk werd. Helaas!

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 21:26 Topicstarter

Junio schreef op 16-06-2021 om 21:17:

De hamvraag is: wie moet zich aanpassen aan wie?

Moeten de eloquente forummers misschien wat beter hun best doen om de teksten te lezen van forummers die wat minder welbespraakt/welbetypt zijn of uit een ander taaltijdperk komen?

Of moeten de minder welbespraakte/welbetypte forummers of forummers uit een ander taaltijdperk hun getypte teksten nalopen op typefouten om aan de eisen van de eloquente oude garde te voldoen die hier rondtypt?

Oei, lange zinnen, tja ik typ vanaf de wc, dan typ ik altijd lange zinnen..


Ja maar het gaat toch niet over lange zinnen of eloquentie? Volgens mij wordt de inhoud van iedere posting serieus genomen, of het nou om eenvoudige korte zinnen gaat of lange, ingewikkelde. Het ging, mij althans, over spellingfouten en geen enkele hoofdletter of punt gebruiken. En of ik de enige was die zich er -licht- aan irriteerde. Ik weet niet eens of ik wel vind dat men het moet veranderen. 

Ergens in de jaren negentig hoorde ik ineens diverse mensen 'het spits'  zeggen. Dat heb je wel eens, dat een woord of een begrip ineens actueel door veel mensen gebezigd wordt. Voor mij is het altijd 'de spits' gebleven. Nou mag het allebei, dus ik houd mijn klep, maar het leidt mij af.

En 'hij wilt voetbal kijken' we gaan er naartoe. En soms corrigeer ik iemand. Leidt af.

Nou AnneJ, eerlijk gezegd ben jij ook wel iemand waar ik best wel vaak taalfouten zie (bij de meesten onthoud ik niet welke naam erbij hoort, maar jij bent een Bekende Forummer). Volgens mij vooral werkwoordspelling. Dit keer trouwens niet.

Maar jou weet ik verder regelmatig te waarderen. Mij valt dus op, dat nu ik niet zo heel jong meer ben (tweede helft veertig), ik me veel minder erger. Wat ik ook eerder schreef: ik zie het nog wel, maar het maakt me (meestal) minder uit.

Junio schreef op 16-06-2021 om 21:17:

De hamvraag is: wie moet zich aanpassen aan wie?

Moeten de eloquente forummers misschien wat beter hun best doen om de teksten te lezen van forummers die wat minder welbespraakt/welbetypt zijn of uit een ander taaltijdperk komen?

Of moeten de minder welbespraakte/welbetypte forummers of forummers uit een ander taaltijdperk hun getypte teksten nalopen op typefouten om aan de eisen van de eloquente oude garde te voldoen die hier rondtypt?

Oei, lange zinnen, tja ik typ vanaf de wc, dan typ ik altijd lange zinnen..


Gaat het om een morele verplichting? Ik vind dat ik best wat moeite doe om goed te lezen en verhalen zo goed mogelijk te begrijpen. Maar er zijn gewoon grenzen aan hoeveel energie ik daaraan wil besteden. De schrijver bepaalt hoeveel energie ze erin stopt om mij mee te nemen. Als dat dan niet lukt, waarom zou ik er dan meer energie in moeten stoppen dan ik wil? Het is niet mijn vraag en dus ook niet mijn primaire belang dat ik de vragensteller begrijp. Er zijn vaak wel anderen die er meer van lijken te snappen dan ik. Als dat genoeg is voor de vragensteller is dat toch prima? 

Ja Egel, ik beken. D of T wil nog wel eens fout gaan. Ik vervoeg het met 'lopen' inderdaad maar niet altijd het geduld om het na te lopen.

Voor de duidelijkheid: dat gaat dus niet om spelling of een wat mindere schrijfstijl. Dat neem ik wel waar (beroepsdeformatie) maar als ik de boodschap begrijp en die me raakt, laat ik dat ook snel weer los. 

Dt-foutjes en dergelijke zie ik wel, maar dat stoort me niet zo erg. Na/naar vind ik wel iedere keer pijn doen aan mijn ogen. Maar dan begrijp ik nog wel wat iemand bedoelt.

Wat ik vooral heel lastig vind, zijn lange warrige verhalen zonder hoofdletters, punten, komma’s en dergelijke. Ik vind het altijd zo knap van degenen die daar op reageren dat ze snappen wat er staat.

En Rachel, volgens mij ben je een ontzettend lief mens, met je hart op de goede plek, maar ik vind je vaak ook lastig te volgen. Doordat je ook regelmatig geen hoofdletters en punten gebruikt. Volgens mij typ je zoals het in je hoofd opkomt, en plak je daardoor heel veel gedachten aan elkaar in één zin. Ik moet bekennen dat ik jouw stukken daardoor ook wel oversla. En dat is toch jammer, want je hebt echt wel goede dingen te melden.

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 20:08:

[..]

dit is een forum he, laat ik even heel duidelijk zijn iedereen is vrij hier wij zijn geen vriendinnen zussen familie of koninginnen waar ik dit voor hoef aan te passen. Als ik snel hier mijn bericht wil typen waar toevallig fouten in zitten so be it.

dat een paar zich storen daaraan.. lastig...

ik zou zeggen zoek iets anders om je op te focussen dat meer nuttig is voor je tijd.

Nou.... je hoeft niets inderdaad. Jij wilt geen extra moeite doen, jou boeit het niet. Dat mag. Maar dan haken sommige lezers dus wel af. Dat is toch jammer?

Het kost ons namelijk juist wél extra moeite om je te volgen en niet afgeleid te raken door alle fouten en alle autocorrecties zelf te vervangen door wat er waarschijnlijk had moeten staan. 

Maar jij denkt dan: 'Interesseert me niet of het moeilijk of makkelijk leest, ik typ gewoon lekker zoals ik zelf wil'? 

Het gaat me hiermee dus niet om hier en daar een spelfout, maar om onsamenhangende verhalen zonder interpunctie en wemelend van de taalfouten. 

@Mija,

Je kan punctualiteit of punctualiteit volgens mij zowel met een c als een k schrijven. C komt meer voor; vanuit de Engels roots. Maar met een k is meer uit het Germaans. 
Beide varianten zijn op Google terug te vinden, maar vreemdgenoeg niet via de website van onzetaal.nl.

Ik vind je vertaling heel ad rem.🙂

Ik ben al dertig jaar eindredacteur dus ik zie bijna alle fouten die hier geschreven worden, zowel spelfouten als grammaticale fouten. Maar ik vind het wel aanmatigend om te zeggen dat iedereen hier foutloos moet schrijven.
ik kan heel goed spellen, maar kan weer niet piano spelen, auto rijden of bier brouwen. Zo kan iedereen wat anders. 

Je zal maar een 22-jarig meisje zijn dat na een verkrachting zwanger is geworden, nu niet weet wat ze moet doen en hier om raad komt vragen. Reken maar dat in haar tekst spelfouten staan, want ik zie aan mijn kinderen en mijn werk dat veel jeugd niet meer kan spellen. Daar kunnen ze zelf weinig aan doen, de basisschool heeft het hen niet goed aangeleerd. 
moeten wij dat meisje dan hooghartig op haar dt-fouten wijzen? Ik vind van niet. De boodschap is belangrijker dan de vorm. 
Iemand vroeg hierboven dat het goed kunnen spellen onder wit privilege valt, zoals sommigen in Amerika lopen te blaten. Lijkt me onzin. Of je nou wit of zwart bent, je kunt allebei leren spellen. En Nederlandse spelling is makkelijker dan de Engelse, omdat bij ons de congruentie tussen letter en klank veel groter is.

Op woordenlijst.org kun je de spelling van woorden opzoeken, maar ook de regels. 

Jammer Weeromstuit, toch weer het belerende toontje dat het anders kan. Het gaat maar door. Rachel heeft aangegeven het niet express te doen en dat jij dan haar verhaal niet leest en niet reageert vindt ze prima. Je kent iemands achtergrond niet, oorzaken niet en zelfs daarover heeft ze nog uitleg gegeven


"onsamenhangende verhalen zonder interpunctie en wemelend van de taalfouten." 

Dit vind ik kwetsend om te lezen, zo zie je maar, we zijn allemaal anders.


Lexus

Lexus

16-06-2021 om 22:44 Topicstarter

Rhonda schreef op 16-06-2021 om 22:42:

Ik ben al dertig jaar eindredacteur dus ik zie bijna alle fouten die hier geschreven worden, zowel spelfouten als grammaticale fouten. Maar ik vind het wel aanmatigend om te zeggen dat iedereen hier foutloos moet schrijven.

Maar dat zegt toch niemand?

Flanagan schreef op 16-06-2021 om 22:38:

@Mija,

Je kan punctualiteit of punctualiteit volgens mij zowel met een c als een k schrijven. C komt meer voor; vanuit de Engels roots. Maar met een k is meer uit het Germaans.
Beide varianten zijn op Google terug te vinden, maar vreemdgenoeg niet via de website van onzetaal.nl.

Ik vind je vertaling heel ad rem.🙂

nee, het is alleen met een c. Op de website van Onze Taal vind je niet de spelling van woorden. Die zoek je op woordenlijst.org, dat is het Groene Boekje, de officiële woordenlijst van de Nederlandse taal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.