Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

peertje1

peertje1

31-08-2011 om 19:21

Te oud

Hallo,
de laatste tijd begin ik aan mezelf te twijfelen; op allerlei indirecte manieren krijg ik steeds vaker de indruk dat mensen denken dat ik 10 tot 15 jaar ouder ben dan dat het geval is. Een paar voorbeelden: "jij bent veel te oud om kinderen te krijgen", "goh, ik dacht dat dat je dochter was" (terwijl ik met een stagiaire van 25 jaar rond loop)enz. Ik begin me iedere dag ouder te voelen dan de 41 jaar die ik ben en voel me daar erg onzeker over (mijn kinderen zijn 12 en 13) Ik weet ook niet goed wat ik van die opmerkingen moet denken, ze zijn niet direct kwetsend bedoeld maar hebben wel een kwetsende lading en worden meestal gemaakt door vrouwen van 55+. Ik ben zelf niet iemand die opmerkingen maakt die lullig opgevat kunnen worden dus dat kan er ook niet achter zitten. Is mijn verhaal herkenbaar? Maak je dit ook in je omgeving mee? Maar het allerbelangrijkste hoe ga je ermee om? Hoe wapen je je ertegen?
Hoop hier ook wat tips te krijgen met gevatte opmerkingen want dat is niet mijn sterkste kant...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katrien

Katrien

31-08-2011 om 20:05

Het kan nog erger

Toen ik vorig jaar (39 jaar oud) naar de seniorenclub (60+) ging waar mijn moeder als vrijwilliger werkt en ik even stond te wachten op mijn moeder, kwam één van de senioren op me af en vroeg "Oh, bent u nieuw hier bij de senioren, komt u ook bridgen vandaag?".

De volgende dag heb ik dan maar een afspraak gemaakt bij de kapper om mijn grijze haren (toegegeven, ik was behoorlijk grijs) weg te verven.

Katrien

Vic

Vic

31-08-2011 om 21:23

Onaardige krengen

Ik heb het ook wel eens, en ben er niet uit of het een kwestie is van niet weten of botte krengigheid. Ik vermoed toch eerder het laatste, jaloezie omdat wij lekker nog een jaar geen 40 zijn en zij al door de menopauze. Laatst werd ik een keer 33 geschat. Kijk, dat neem ik dan ook niet serieus, maar ik zie er ook niet uit als zwaar 40+.

Ook heel fijn

"Wanneer komt de baby?" Nou uhm niet dus. Krijg die vraag ongeveer een keer per week, ben redelijk slank met een dikke buik en ja ik ben al bij een styliste geweest, dus kleding is al aangepast. Echtgenoot oppert dat ik het maar als compliment moet zien (ik ben 46)
*snik*

Eigen leeftijd

Ik merk dat ik iedereen veel dichter bij mijn eigen leeftijd schat dan ze zijn. Dat geldt niet alleen voor de jongeren, maar ook voor de ouderen. Ik ben 42, maar schat dat iedereen tussen de 33 en 48 dat ook zo ongeveer is.

Misschien hebben die 55+ dames daar ook wel last van. En ander is het vast de kift...

skik

Omgekeerd juist

Ik heb juist het tegenovergestelde; ik word veel jonger geschat dan ik ben. Vooral als ze me alleen maar zien.(als ik mijn mond open doe hebben ze wel in de gaten dat ik ouder ben) Niks opschepperig, was dus bij de OOL-meeting ook zo.
Als het je zelf erg stoort kun je eens kijken naar je voorkomen. Misschien zou een frisse kleur in je haar je wel staan en kun je met een klein beetje make-up wat ouder ogende gelaatstrekken verdoezelen (wallen!). En kijk eens naar de kleding van jongere vrouwen. Hoe zou je dat toe kunnen passen?
Ik heb er nooit moeite voor gedaan jonger te lijken, maar ik ga wel voor een beetje stijl met een beetje comfort. Ik heb nooit een 'moeke' willen zijn toen ik eenmaal kinderen had. En let wel; ik draag nooit hoge hakken,een minirok of diep uitgesneden truitjes. En kies de kleuren de je flateren. Dat helpt enorm.

Dorry

Nou ja zeg

50+ hier en niet jaloers en ook al geen onaardig kreng. En vreemd misschien: ik schat dus mensen juist niet in als van mijn leeftijd. Ze zijn jong ergens tussen de 35 en 45 (en hoe oud precies zie ik echt niet) of beslist veel ouder dan ik. Categorie 45 tot 55 die ontmoet ik kennelijk niet

Merel

Merel

01-09-2011 om 00:21

Komt nooit voor

Ik zit te denken en te denken maar er wordt bij mij nooit geschat of gevraagd. Ik ken helemaal geen situaties lijkt het wel waarin dit voorkomt. Ben eigenlijk wel benieuwd welke leeftijd mensen denken dat ik ben (zonder mijn man of kinderen te zien, anders kan je het al wel een beetje uitrekenen natuurlijk)
Vroeger als tiener zag ik er altijd jonger uit, dus met 17 leek ik nog 12 tot mijn grote ergernis. Heb altijd gehoopt dat ik daar dan later wel mijn voordeel uit zou halen, maar het is niet aan de orde dus.
Hmm, hoe kom ik in een situatie waar ze mijn leeftijd gaan schatten?

peertje1

peertje1

01-09-2011 om 01:09

Zelfbeeld

Dag dames,

bedankt voor alle motiverende, relativerende reacties. Ik vrees dat het ook mijn eigen zelfbeeld en leeftijdsfase is waardoor ik opmerkingen heel erg op mezelf betrek. Enerzijds het idee hebben dat ik me jonger voel dan 10 jaar geleden (ik sport veel, ben slanker (10 kilo), ga veel uit), anderzijds het toenemende besef dat ik al die dingen misschien wel doe om de strijd aan te gaan tegen het ouder worden, waar ik zelf erg bang voor ben. En op de een of andere manier voelen anderen waarschijnlijk ook wel aan dat hier mijn kwetsbare kant zit en spelen ze daar op in. Hoop hierbij wat sterker in mijn schoenen te kunnen gaan staan (dus hou me nog steeds aanbevolen betreffende gevatte opmerkingen van jullie)
Wat ik wel heel frappant vind is dat mannen leeftijd minder een issue lijken te vinden; delen jullie die mening ook?

Annet

Annet

01-09-2011 om 08:18

Afvallen kan ouder maken

Toen ik 10 kg was afgevallen, zag het totaalbeeld er een stuk beter uit. Maar mijn gezicht leek ouder omdat de huid losser was gaan zitten, meer rimpels dus en meer hangen.

Instant verjongingskuur

Gewoon zeggen dat je vijf jaar ouder bent dan je werkelijke leeftijd. Wedden dat mensen dan zeggen dat ze je jonger schatten?

skik

Context

Leeftijd wordt ook vaak geschat in een context. Zolas Katrien bij die 55+-club. Men verwacht eenpersoon van rond een bepaalde leeftijd en gokt er dan maar zo'n beetje in de buurt. Als mensen de leeftijd van mijn echtegnoot weten (bijna 10 jaar ouder dan ik) schatten ze mij ouder in. Als ze mijn leeftijd weten (collega's bv) schatten ze echtegnoot jonger.
Hmmm, dat is ook niet helemaal waar, echtgenoot schatten ze altijd jonger, maar dat is genetisch bepaald geloof ik.
Verder denk ik dat vroeggrijzend haar idd ook wel maakt dat je ouder wordt geschat. Vooral omdat vrouwen al decenia haren verven.

Snuggle's

Snuggle's

01-09-2011 om 09:44

Besef

Ik keek laats naar dat nieuwe programma van Gordon, hotter than my daughter. (omdat een vriendin was geïnterviewd, even ter verdediging haha). En daar gaat het er dus over dat die vrouwen zich veel te jong kleden voor hun leeftijd.
Er was een vrouw in dat programma die dus zwaar bekritiseerd werd dat ze te jong wilde blijven doen, en die was 42. Met een schok besefte ik dus dat die maar een paar jaar ouder is dan ik. Ik kan dus helemaal niet meer aan wat ik wil, en er word dus toch op een bepaalde manier naar je gekeken. Nou kleedde zij zich wel op een manier waarop ik me ook op mn 17e nog niet in had willen vertonen, maar toch..

Ik kan het trouwens ook wel eens hebben als ik bij een vriendin ben, vooral als ik ze al van vroeger ken. Dan kijk ik om me heen en verbaas me er opeens over hoe serieus we met het echte leven mee doen met een koophuis, en kinderen en nette meubels, net echt .

Snuggle's

Primavera

Primavera

01-09-2011 om 10:49

Je bent zo oud als je je voelt

Waarom zou je er iets mee moeten? Je druk maken over hoe oud je er uit ziet is natuurlijk typisch iets voor vrouwen van 40+. Eveneens als de ongeschreven bepalingen van vrouwen onder elkaar wat je dan wel of niet aan zou mogen trekken en hoe kort de rokken of hoe lang je haar mag zijn. Ik zie voor mannen helemaal niet zo'n omslag in haardracht- en kledingvoorschriften tussen 40+ en 40-.
Do as the men do en hou op er een issue van te maken. Ik zie echt niet in waarom vrouwen zoveel tijd moeite en geld zouden moeten verspillen om een paar jaar jonger te lijken dan ze natuurlijk zouden doen en daar dan nog trots op zijn ook. Je zou dat allemaal zoveel beter en leuker kunnen besteden.
Voor de statistieken, mijn oudste dochter vertelde me gisteren dat haar klasgenoten me altijd jonger inschatten. Nou, vertel eens hoe oud ze me dan inschatten. Bleek dat wel twee hele jaren jonger te zijn. Whoehahaha! Ik snap dat op haar leeftijd (13) twee jaar verschil ontzettend veel is, maar rond de 40 maakt dat echt niet meer uit
Groeten Primavera

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 11:20

Ben zelf 50

en ik kan me haast niet voorstellen dat oudere vrouwen er plezier in scheppen jongere vrouwen af te branden door rotopmerkingen te maken over hun leeftijd, maar misschien ga ik nu teveel van mezelf uit.
Ik ben tot een jaar of 33 altijd te jong geschat. Heel grappig vond ik dat. Na een hele tijd bedacht ik me dat dat jonger inschatten opeens ergens gestopt is. Ik vrees dat dat toch echt komt doordat ik gezetter werd en als ik de foto's terugkijk zag ik er niet bepaald flitsend uit. Slobbertruien, kraak nog smaak.
Momenteel voel ik me vooral te dik en ik zit echt moed te verzamelen om dáár iets aan te doen. Daarnaast ben ik zo her en der een beetje grijs, dus 40 jaar schatten ze me niet meer in
Mijn conclusie is dat je er zelf dus wel iets aan kunt doen om ervoor te zorgen dat je enigszins correct op leeftijd wordt geschat door je smaakvol te kleden en een béétje op je gewicht te letten en als je jong grijs bent je haar te verven (als je die moeite wilt nemen)en je make-up passend bij je leeftijd aan te brengen (ik maak mezelf helemaal niet op), maar dat het daar toch wel mee ophoudt. Fijn of jammer, net hoe de situatie is als ze het bij het verkeerde eind hebben, maar je hebt jezelf ermee door daar droevig van te worden. 'Gewoon' borst vooruit dus en trots zijn op wie je geworden bent. Met smaakvol kleden bedoel ik overigens niet dat je opeens alleen 40+ kleding uit de rekken moet halen. Ik dacht vroeger dat je op een gegeven moment geen spijkerbroeken meer hoorde te dragen, maar ik vind dat nu echt onzin.
Ik wist niet goed of ik het moest zeggen, maar ik zie dat Annet het ook al aanroert: als je veel sport en slanker wordt kan het zijn dat je er gepeester uit gaat zien, inderdaad met een iets losser vel. Ook in je gezicht kun je dan scherpere lijnen krijgen. Ik zie dat ook bij mijn oudere zus. Ze ziet er qua conditie en omvang beslist sportiever en beter uit dan ik, maar het valt ons op dat het haar dus ook tekent. Ik zou dit overigens niet als reden zien om de sport maar aan de wilgen te hangen. Een goed gewicht en een goede conditie is meer waard dan dat een paar lijntjes in je gezicht.
Wat betreft de opmerkingen zelf: de opmerking over dat die 25-jarige je dochter zou zijn kan ook gemaakt zijn omdat dat meisje er heel jong uit ziet. En een 20 jarige kán je dochter zijn. Ik zou dat niet op mezelf betrekken als ik jou was.

Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 12:25

Nee kaaskopje....

Ben jij 50?? Had ik niet gedacht. Echt niet. Ik had je midden 40 gegeven.
Ik ben zelf altijd jonger geschat, tot een jaar of 4 geleden. Toen ik eenmaal de 40 naderde zag ik er kennelijk net zo oud uit, als ik dat ik ook daadwerkelijk was. Inmiddels ben ik 43 en er is niemand meer die zegt: goh meid, had ik je ECHT niet gegeven.... Soms vraag ik me wel eens af 'hoe' de mensen mij zien. Als ik in de spiegel kijk, dan zie ik eigenlijk nog steeds hetzelfde gezicht als 10 jaar geleden. En van binnen voel ik me...nou ja, gewoon mezelf....tijdloos dus.
Vind de de tip van Skik wel grappig. Als mensen me voortaan vragen hoe oud ik ben, tel ik er gewoon 5 jaar bij op.

Izar

Echt? Ik schatte je zo ongeveer 42

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 12:33

Haha

Ik lieg als ik zeg dat ik je verkeerde inschatting niet leuk vind Ik zie aan jou wel dat je niet piep meer bent, maar ik zou er ook makkelijk een paar jaar naar beneden toe naast zitten bij jou hoor. 39/40 jaar?... Makkelijk!

Katrien

Katrien

01-09-2011 om 12:54

Overigens

Toen ik als prille dertiger als lector in een hogeschool werkte, ging ik eens naar de administratie om een mededeling op het electronische prikbord te laten zetten. De dame van de administratie (een nieuweling) vertelde me dat studenten geen mededelingen konden laten zetten op het electronische prikbord zonder een papier van de lector en of ik dat eerst even wou halen. Dame was verkeerdelijk in de veronderstelling dat ik één van de studenten (18-21 jaar) was.

Dàt is dan weer overdreven naar de andere kant...

Katrien

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2011 om 16:06

Groot verschil

Vanaf een jaar of 35 vind ik het zo enorm verschillen hoe mensen er bij dezelfde leeftijd uit zien. Dus ik probeer eigenlijk vrijwel nooit meer iemands leeftijd te schatten. Dat kan toch bijna net zo genant worden als de zwangerschapsvraag... die ik vroeger ook een aantal keer ten onrechte heb gesteld, dat doe ik dus echt absoluut never nooit meer. Het enige wat ik op leeftijdsgebied ooit zou doen is iemand complimenteren met een relatief jeugdig uiterlijk, als ik haar/zijn echte leeftijd weet.

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2011 om 16:09

Context

Ik hoor volgens mij ook nooit dingen over mijn leeftijd, of het gaat het ene oor in en het andere uit. Behalve nu ik zwanger ben, omdat me opvalt dat mensen vaak denken dat het mijn eerste is. Maar ik heb eigenlijk meer het idee dat dat automatisch de aanname is als je je kinderen niet bij je hebt.

Merel

Merel

01-09-2011 om 17:53

Hotter than my daughter

Oh ik vond het wel leuk om naar te kijken. Vooral die eerste vrouw, ik vond haar er niet uitzien in haar zelfgekozen kleding. Dit zou ik zelfs als twintiger nooit aan hebben getrokken en het gaf me een beetje een sneu gevoel naar haar toe. Maar na haar metamorfose was het gewoon een hele vlotte leuke en mooie vrouw, jeetje, wat kleding en een kapsel al niet met je doen. Te jong kleden dan dat je bent maakt dan eigenlijk nog ouder in haar geval.

Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 21:42

Kaaskopje

Ik ga je steeds leuker vinden...)

Vic

Vic

01-09-2011 om 21:52

Hotter than my daughter

Ik heb het programma niet gezien, maar dat gaat toch vooral om dames die zich gewoon als een (sorry) sloerie kleden? De meeste twintigers gaan ook niet gekleed in een rokje dat net onder je billen komt?
Ik heb in ieder geval geen moeite met een korte jurk/rok, en ik ga ook gewoon in bikini. Helaas ziet mijn figuur er een stuk jonger uit in kleding, dan in bikini. De jaren raken echt zichtbaar, terwijl ik op mijn 30e (en toen had ik toch ook al een kind) nog de naïeve gedachte had dat ik altijd slank en strak zou blijven. Suf hahaha
(Nou ja, en voor er reacties komen van mensen die op hun 45e nog slank en strak menen te zijn. Dat kan best, maar het is echt echt echt niet meer zoals op je 30e).

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 22:32

Ayanna

Dat is wederzijds

Ayanna

Ayanna

01-09-2011 om 22:40

Kaaskopje o.t. en ook nog iets on topic

Kaas en aardbeien gaan kennelijk goed samen...
Ik kan me soms ook bijzonder verwonderen om vrouwen die duidelijk ver in de veertig zijn en die koste wat kost 'jong' gekleed willen gaan. Iets wat een 18-jarige super staat, vind ik zeer ongepast bij een 45-plusser. Maar ieder het zijne. Ik stoor me er niet aan, ik verwonder me slechts.
Waar ik echter helemaal NIET tegen kan (en excuus als ik iemand nu tegen de schenen schop) zijn vrouwen die riant 40+ zijn en die dan met zo'n fiets met een mandje met daarin een plastic bloemenkrans rondfietsen....bleeegggh. 'Act your age', denk ik dan. Ik vind die vrouwen dus echt voor lul fietsen met zo'n bloemenmandje.....sorry. Dat is een hype die ik met alle liefde en plezier aan mij voorbij laat gaan.

Bibi72

Bibi72

01-09-2011 om 23:08

Ayanna

Ik ben bijna 40, heb een fiets met een krat voorop met een bloemetjes krathoes (zo'n dekje over de krat) Mag dat wel Of fiets ik voor gek, hahahaha!

amk

amk

02-09-2011 om 09:38

En bedankt ayanna

nou ja ruim boven de 40 ben ik nog niet. (slechts 1 week)

Maar ik heb dan ook niet 1 bloemenstreng er op zitten. Toen iedereen dat ging doen heb ik de hele krat er maar mee bekleed. Het staat gewoon heel vrolijk en je vind je fiets tenminste terug in de stad. Niemand die 'm wil stelen namelijk.

Ely

Ely

02-09-2011 om 11:08

Bloemige fiets

Wat mij dan weer boeit is waaróm zoiets je stoort en waarom zo'n bloemenslinger leeftijdgebonden is. Niet lullig bedoeld, vraag ik me echt af.
Ik heb trouwens een kale slinger op mijn fietsstuur. Het leek me wel leuk voor dochter, zo' vrolijke slinger voor haar neus bij het fietsen. Vond ze ook bijzonder leuk, bloemetjes eraf plukken en op de grond gooien.... Misschien was ze bang dat ik anders de weg terug niet kon vinden

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bloemenslingers

Dat vind ik nou juist zo schattig, oudere vrouwen met zo'n vrolijke bloemenfiets. Fleurt het grijze-watergolfje-net-beige-regenjas zo lekker op.

skik (zelf een zwart zadeldekje met doodshoofden erop, als tegenhanger van al die vrolijkheid)

Lizelotje

Lizelotje

02-09-2011 om 13:44

Hahahaha,

Geldt dat alleen voor mannen ,Berder!!!!!Ik heb die fase ook gehad,idd rond mijn 40ste...fiets is verkocht,kleding is ondertussen 3 maten te klein.

Wat ik erg grappig vind,is 40+ vrouwen die zich net als puber gedragen op hyves.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.