Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

"the land that feminism forgot"

Grappig artikel vandaag in de Daily Mail:

"The land that feminism forgot: They wouldn't dream of working full-time, spend three hours a day drinking coffee and their men pay for everything - have Dutch women found the secret to happiness?"

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1364690/Have-Dutch-women-secret-happiness.html#ixzz1GBPHgPkx

En ja, ik weet dat je de Daily Mail met een korreltje zout moet nemen, maar toch. Moeten we naast Geert Wilders ook nog eens opboksen tegen dit imago.

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-03-2011 om 09:49

Tja

Voel je behoefte om op te boksen tegen dit imago? Het is toch ook zo dat (de meeste) Nederlandse vrouwen eerder kiezen voor minder geld en meer rust voor zichzelf en het gezin? Laatst nog schreef iemand hier dat als je fulltime werkt, je dagen worden gevuld met werken, kinderen ophalen, koken en kinderen naar bed brengen, en zij toch wel wat meer wilde doen met haar leven. Dat werd vooral heel erg beaamd door iedereen. Je zou je bijna zielig gaan voelen als jouw leven er wel zo uit ziet (zoals dus voor het merendeel van de mannen en die sneue < 10% van de moeders die fulltime werken).

ChrisH

ChrisH

10-03-2011 om 09:58 Topicstarter

Vic

Je hebt gelijk hoor, in dit artikel wordt feminisme gelijk gesteld aan fulltime werken. Ik denk ook dat het meer zegt over de hoge werkdruk voor vrouwen in Groot-Brittannië dan over de feitelijke situatie in Nederland.

Het stoorde me alleen dat het zo ontzettend zwart-wit wordt gebracht (drie uur koffiedrinken per dag, manlief betaalt voor alles). Maar goed, dat is een tabloid eigen natuurlijk.

Chris

Tja,

een beetje gechargeerd is het artikel natuurlijk wel, maar desalniettemin denk ik dat de gemiddelde engelse lezer eerder ietwat jaloers is op 'the dutch way' dan dat we met afgrijzen worden bekeken. De beschrijving van de typische engelse situatie zal net zo gechargeerd zijn, maar zeg nou zelf....worden jullie blij van het visioen van een 75-urige werkweek per persoon, een huis dat er volcontinue uitziet alsof er net is ingebroken, en geen tijd om je familie of vrienden vaker dan 2 keer per jaar te zien? En dat (wederom vrij geinterpreteerd uit het gechargeerde artikel) voornamelijk om toe te kunnen geven aan allerlei materiele grillen?

Leuk trouwens om te lezen dat we met onze relatief ongeemancipeerde maatschappijvisie klaarblijkelijk een van de laagste scheidingsrates van Europa hebben. Ik mag natuurlijk geen conclusies trekken die nergens op slaan, maar grappig is het wel. Er wordt zo vaak geroepen dat je wegens potentiele relatiesores altijd economisch zelfstandig moet blijven, maar tegelijkertijd heeft het land met de meeste parttimers van europa de minste scheidingen. Krijg bijna de neiging om eens te gaan speculeren hoedat kan, maar dat ga ik maar niet doen...

Ingrid

Maar dit is toch feminisme

als vrouw bepaal je dus in dit stuk alles zelf, er is dus keuzevrijheid en er wordt volop gekozen. Dat die mannen er dan zelf voor kiezen om ft te blijven werken is hun 'probleem'.

Ik wil nog 1 trede hoger qua werk, dan zitten we prima qua inhoud en financien, ik heb helemaal niet de behoefte om ft te werken, dat gaat er ook niet meer van komen in mijn leven (schat ik zo in). Ik heb nu een sollicitatie lopen voor 32 uur wat ik eigenlijk al te veel vind, eigenlijk zou ik 24 a 28 uur per week willen werken. Ik wil ook nog sporten, winkelen, lezen/studeren en sociale dingen doen, en bij voorkeur niet altijd met de kinderen erbij. Ja het ideale leven wordt hier wel na gestreeft, zo comfortabel mogelijk.

Zorgerlijk is wel

dat vrouwen 20% minder verdienen dan mannen met dezelfde functies en dat de vrouwen die aan de top willen komen tegen een betonnen plafond botsen. The old bpys network ed.

Dus ja er is op feministisch gebied behoorlijk veel werk te verrichten maar dat geldt niet voor de vrouwen die hier beschreven worden.

Wie een kuil graaft voor een ander...

...valt er zelf in.
Ja, we hebben keuzes. Wat een vrijheid en luxe. Maar sommige keuzes maak je, als moderne Nederlandse vrouw, wellicht te snel. Je kiest ervoor om 'slechts' 3 dagen te werken ipv 5, je man verdient toch meer en eigenlijk kun je die kleintjes niet 5 dagen per week missen. Maar wat gebeurt er dan? Op het werk tel je minder mee dan de fulltimers, je bouwt minder op, je kunt minder groeien, functie-uitbreiding gaat aan je neus voorbij, die ene leuke uitdagende vrijgekomen functie gaat naar een fulltimer en jij kan blij zijn dat je zit waar je zit. Omdat je man 5 dagen werkt en jij 3 gaat hij er zachtjes van uit dat je het hele huishouden op je nek neemt want jij hebt daar nu eenmaal meer tijd voor. De sokken die op de grond belanden mag jij dus voor hem in de wasmand gooien en het eten staat voor hem op tijd klaar want hij werkt zo hard.
Langzamerhand sluipt het erin, jij, als parttimer telt op je werk minder mee en thuis verword je tot een soort sloof. En aan beide kanten schiet je tekort.
Je hebt uit alle liefde gekozen voor het -deels- thuisblijven voor je kinderen, maar wat je ondertussen gedaan hebt is een kuil graven waar je in valt en niet zomaar uit komt. Je doet het uit liefde en met liefde, maar ondertussen doe je vooral jezelf tekort.

Tja zorra,

Ik kan net zo'n pakkend verhaal schrijven over mannen die allemaal net zo blind in hun carrierekuil vallen. Tja, ze kunnen op hun werk geen dag gemist worden. En dat aanbod voor die nog drukkere functie met zoveel extra status kun je toch niet laten schieten. Het levert ook nog eens meer geld op. en je bent gewoon goed in je vak. En zo sluipt het erin, dat je steeds later thuiskomt. Dat je blij mag zijn dat de kinderen nog net wakker zijn voor een nachtkus. Dat je al aan de telefoon zit met een klant als de rest van de familie aan het ontbijt schuift. Tuurlijk, je zorgt voor het geld. En dat doe ju met en uit liefde, maar ondertussen mis je een hoop.

Overigens kun je zowel thuis als op je (betaalde) werk je een ondergeschikte sloof voelen, maar net zo goed een manager.

Ingrid

Hibiscus

Hibiscus

10-03-2011 om 12:11

Inhakend op zorra

Ik merk dat er hier (Zuid Londen) een groter verschil is in werk van de vrouwen. De vrouwen werken inderdaad of fulltime, of niet. De fulltimers hebben over het algemeen hogere functies dan de vrouwen die ik kende in Nederland. Ze zitten in het hogere management van bedrijven en werken net zoveel als hun man. Er is een dan een duidelijke keuze gemaakt voor veel opvang, 5 dagen voor- en naschoolse opvang per week is geen uitzondering. Aan de andere kant zijn er heel veel hoog opgeleide vrouwen die fulltime thuis zijn met de kinderen.

ik ben zelf in de "valkuil" waar Zorra het over heeft gevallen. Ik heb zelfs kortgeleden mijn baan opgegeven om mijn man de kans te geven zijn buitenlandse droom te verwezenlijjken. Ik heb vroeger altijd veel gewerkt om hem te ondersteunen tijdens zijn lange studie. Totaal vrijwillig en ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad. Maar ja, nu ben ik 41, mijn kinderen worden ouder en zelfstandiger en ik wil weer aan het werk. Ik heb een paar jaar geleden ervoor gekozen om een andere carriere te kiezen, heb de Pabo gedaan. Gelukkig kan ik in die functie zoveel en zo weinig werken als ik wil. Alleen niet hier in Engeland. Juffen, ook de moeders, werken over het algemeen fulltime. In Nederland kende ik niet 1 fulltime werkende moederjuf.

Maar wat is feminisme, dat is toch de mogelijkheid om de keuzes te kunnen maken die je wilt maken. Dat heb ik gedaan en ik vind mijzelf daarin feministisch. Aan de andere kant ben ik zeer onfeministisch, ik kan mijzelf momenteel niet bedruipen, ben financieel totaal afhankelijk van mijn man en dat voelt niet prettig. Het toppunt was toen we hier net naartoe verhuisd waren en we een bankrekening moesten openen. Ik kon zelf geen rekening openen, ik heb immers geen eigen inkomsten en ik kon alleen bijgeschreven worden op de rekening van man. Alsof dat niet erg genoeg was (ik heb altijd mijn eigen rekening gehad en ben altijd verantwoordelijk geweest voor mijn inkomsten en uitgaven) vroeg de dame achter de balie: "So how much money will you be taking from him each month for yourself and the running of the house?" Ik kon wel huilen, voelde me vreselijk. Zo ouderwets zijn ze hier in deze wereldstad dus nog wel.

Hibiscus

Maylise

Maylise

10-03-2011 om 12:26

Nou

Ten eerste is natuurlijk de bron van dit bericht uiterst dubieus en is het typisch in daily mail stijl geschreven dus dat is verder niet echt serieus te nemen.

Het is natuurlijk wel een probleem wat al vaker hier op het forum is bediscussieerd. Ik ben het er in de kern wel mee eens dat je in Nederland vaak raar aangekeken wordt als je zegt dat je fulltime werkt naast de zorg voor kinderen. Daarnaast vind ik sommige vrouwen ook wel erg moeilijk doen over de uren die ze werken. Persé maar 24 uur willen werken en dan wel een hogere managementfunctie met een bijpassend salaris. Dat gaat dus niet lukken.

Ik zou zelf best 32 uur willen werken maar ik woon nu niet meer in Nederland dus ik werk fulltime. Overigens is dat in Frankrijk officieel maar 35 uur hoewel de meeste werknemers rond de 40 uur draaien. Mijn leven bestaat inderdaad voor het grootste deel uit werk en kinderen maar dat is verder niet zielig of zo.

Parttime kunnen werken is best een luxe maar het is ook valkuil natuurlijk. Daarnaast is het ook niet echt een 100% vrije keuze. Er is een maatschappelijke tendens voor vrouwen om parttime te werken en voor mannen om fulltime te werken. Anders kiezen kan natuurlijk wel maar de meeste mensen gaan toch mee in de grote golf.

Voor vrouwen levert dit uiteindelijk wel een behoorlijk inkomstenverlies op want minder salaris, minder carrière en minder pensioen dus uiteindelijk is parttime werken ook een flinke valkuil.

Guinevere

Guinevere

10-03-2011 om 13:02

Wat een kletsartikel

Er staat werkelijk niet veel zinnigs in dat artikeltje. Wat een kletskoek, minder werken zodat je meer aandacht voor je man kunt hebben etc. Deze artikelschrijver heeft er heel weinig van begrepen.
Oh, en ik drink erg veel koffie, dat wel. Op het werk dus.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2011 om 13:44

Hibiscus

Griebels, "how much money will you be taking from him?". Dat zou bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten, zeg. Ik denk dat de artikelschrijfster gewoon een tripje naar Amsterdam wilde en kreeg, willekeurig wat dames heeft gevonden die in het profiel pasten, hier en daar wat gemeenplaatsen debiteren en hoppa, klaar is je artikel.
Natuurlijk zit er wel wat in, ondanks de extreme voorbeelden die in het artikel worden genoemd - drie uur per dag in een cafe hangen is erg overdreven. Nederlandse vrouwen werken minder dan andere Europese vrouwen. En ja, er zou best eens een verband kunnen zijn met de lage scheidingscijfers, tenslotte hoor je regelmatig van vrouwen dat ze wel zouden willen scheiden maar zo opzien tegen het verwerven van een woning, voldoende inkomen etc.
Ach, ik werk vier dagen en dat doe ik toch voornamelijk om brood op de plank te krijgen. Ik vind mijn werk mooi, maar als ik de loterij win, ga ik toch echt drastisch minderen en heel andere dingen doen.
Wat ik trouwens mis in het artikel is het feit dat Nederlandse kinderen tot de gelukkigste ter wereld behoren. Ik zie daar toch ook wel een verband met ouders die bewust minder werken om bij hun kinderen te kunnen zijn, en dan bedoel ik niet alleen moeders. Er zijn ook steeds meer vaders die de geneugten van parttime werken ontdekken.
Verder mis ik (net als sommigen in de comments onder het artikel) een opmerking over het opleidingsniveau. Je kunt je meer veroorloven als je per uur meer betaald krijgt.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

10-03-2011 om 13:53

Wat ik altijd vervelend vind

Dit soort artikelen heeft het altijd over ft werkende vrouwen en het maken van carrière. Net alsof een topfunctie een voorwaarde voor of gevolg is van het fulltime werken. Fulltime werkende mannen hebben toch ook niet altijd een topfunctie, waarom moet dat dan wel als je vrouw bent?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2011 om 14:04

Haha, ik drink op het werk

inderdaad meer koffie dan thuis
Ik zit met allerlei gevoelens wat dit onderwerp betreft. Ik zit bijvoorbeeld altijd een beetje met kromme tenen omdat mannen net zoveel in het gezin moeten steken als hun vrouw. Dat moet die man ook maar leuk vinden. En als zijn vrouw het ook niet leuk vindt om een hele dag bij de kinderen te zitten, of het inkomen wil verhogen, zit er niks anders op dan meer uren aan het werk te gaan en de kinderen aan een oppas te overhandigen. Een béétje kort door de bocht misschien, maar ik word altijd een beetje iebel als ik lees dat een man van zijn vrouw 4 dagen per week moet werken en een dag thuis moet zitten om zo de zorg eerlijk te verdelen. Het wordt natuurlijk anders als man verlángt dat de kinderen door vrouw verzorgd worden ipv opvang. Dan zou ik een dikke vinger opsteken en zeggen dat hij ook een dag thuis kan gaan zitten. Het lijkt mij dat dit soort keuzes in alle vrijheid genomen moeten kunnen worden, zonder iemand te dwingen thuis te zitten als diegene graag carrière wil maken. En in deeltijd carrière maken is toch altijd lastiger dan fulltime.
Er schiet me trouwens ook opeens te binnen, dat ik carrière maken iets anders vind dan geen 'nee' kunnen zeggen. Als mijn man voor zijn werk een hele dag naar de andere kant van het land zou moeten en daar van 6 tot 8 door van huis is, zou ik daar niet over klagen. Als dat nodig is voor zijn werk, dan zij dat zo. Maar als je een man hebt die geen nee kan zeggen en daardoor meer dan nodig van huis is, dat gaat irriteren. Als het voor zijn werk belangrijk is dat hij 5 dagen werkt en dus niet naar 4 dagen kan, zou ik niet verlangen dat hij voor het gezin ander werk gaat zoeken. Ik vind dat de nadruk tegenwoordig door veel vrouwen wel érg op eerlijke verdeling wordt gelegd. Zo erg is het nou ook weer niet voor kinderen om vaker door de één ouder naar bed gebracht te worden dan door twee.

Arbeidsparticipatie

Aan de andere kant heeft Nederland toch een van de hoogste percentages arbeidsparticipatie onder vrouwen in Europa? Eerlijk zullen wij alles delen, zelfs onze baan!

Kaaskopje

"Ik zit bijvoorbeeld altijd een beetje met kromme tenen omdat mannen net zoveel in het gezin moeten steken als hun vrouw. Dat moet die man ook maar leuk vinden"

Ik zou werkelijk niet weten waarom.

Er komt bij het gezin ook de nodige tijdpassering kijken die helemaal niet leuk is, maar gewoon nodig. Daaronder valt het meeste huishoudelijk werk, het halen en brengen van kinderen naar van alles en nog wat, en zo is er nog wel wat corvee te bedenken. Ik vind dat niet leuk, maar het moet nou eenmaal gebeuren. En ik zie niet in waarom mannen dat alleen maar zouden te hoeven doen als ze het leuk vinden.

Ik werk vier dagen, man 5. Ik zou liever zien dat hij een dag minder gaat werken, ik denk dat met name zoon het prettig zou vinden om een middag minder naar de opvang tegaan. Maar man vertikt het ("het kan niet met mijn werk" -gemiep, dat kan best, maar hij wil niet of hij durft niet). Nou, ik vertik het dus ook. Als ik mijn werk in drie dagen moet doen word ik gillend gek, en dan weet ik helemaal zeker dat ik voor alle huishoudelijke klussen kan opdraaien. Dus dan maar vier dagen opvang.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2011 om 15:10

Dezelfde reactie als temet

Hoezo krijg je er kromme tenen van als mannen hetzelfde percentage aan rotklussen moeten opknappen? Waarom zoveel begrip voor een man die carriere wil maken? Iedereen wil van alles. Als een man niet net zoveel in zijn gezin wil steken als zijn vrouw (even Kaaskopje citerend), denk ik: dan had-ie maar geen gezin moeten starten. Die eerlijke verdeling is juist cruciaal als je het langer dan een paar jaar met elkaar wilt uithouden. Maakt niet uit wat de buitenwacht eerlijk vindt, als je het er samen maar ongeveer over eens bent.
Tuurlijk krijgen kinderen er niets van als de ene ouder ze vaker naar bed brengt dan de andere. Het wordt pas raar als het vanzelfsprekend de moeder is die dat doet.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

10-03-2011 om 15:29

Salaris

Op zich ben ik wel voor het samen werken, samen zorgen, maar soms is dat financieel heel onaantrekkelijk omdat een van de partners veel meer verdient. Niet iedereen wil carriere maken en niet iedereen is in staat om hetzelfde te verdienen als zijn partner. Zo ken ik een stel waarvan de ene partner ongeveer 5x zoveel verdient als de andere partner. De minstverdienende is kapper (m/v), dus daar valt weinig carriere te maken. Als de kapper (m/v) dan meer wil werken, wordt het financieel wel heel onaantrekkelijk als de andere partner dan minder moet gaan werken.

dc

dc

10-03-2011 om 15:36

Raar

Ik woon in Engeland en de meeste moeders die ik ken werken helemaal niet. In nederland wordt er volgens mij meer part-time gewerkt. Hier werk je of je werkt helemaal niet.

Ze moet dus ook eens naar haar eigen land kijken lijkt me...

Biene M.

Biene M.

10-03-2011 om 16:40

Scheiden

Is bij dat lage scheidingspercentage ook het aantal samenwonenden dat de relatie beëindigt meegeteld? Er wordt hier volgens mij namelijk ook veel minder getrouwd dan in andere landen, doordat samenwonen zo normaal is en mogelijk is met gelijke rechten.

Hibiscus

Hibiscus

10-03-2011 om 21:50

Engeland zelf

dc heeft dezelfde ervaring als ik, veel vrouwen werken hier helemaal niet, veel meer dan in Nederland. Maar goed, de Daily Mail is natuurlijk niet een krant die je al te serieus moet nemen. Leuk voor de roddels en de juicy details, meer niet. Een onzinbericht is het dus.

Ik ben alle vrouwen die ik hier ken nog eens afgegaan en ik kom toch ook tot een flink aantal parttimers. 1 vriendin arts, werkt 4 dagen, haar man ook. 2 arts vriendinnen, werken allebei 3 dagen, man 5. Investment bank project manager, 3 dagen, man 5, wiskunde leerkracht volwassenen onderwijs, 3 dagen. en dan nog wat freelancers die wel veel werken, maar flexibel. Dat is dus hetzelfde beeld als in Nederland. Maar er zijn hier wel meer vrouwen die fulltime werken en in hoge posities, en veel meer vrouwen die niet werken.

Over dat koffie drinken, dat lukte mij in Nederland nooit, onze parttime dagen kwamen nooit lekker overeen. Hier zijn zoveel moeders die thuis zitten, we gaan regelmatig (minstens 1 keer per week) na het wegbrengen 's ochtends koffie drinken.

En ja, hier zou het financieel gezien onzin zijn als man een dag zou inleveren, daar kan ik in een week fulltime niet tegenop werken. Maar dan is de keuze puur financieel. Hij zou natuurlijk wel een dag kunnen inleveren voor mij, zodat ik meer kan werken. En dat is iets waar we over praten. Is volgens mij voor hem ook best lekker namelijk.

Wat de gelukkige kinderen betreft in Nederland, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. De druk is hier vele malen hoger dat in Nederland. Zoon, groep 7, heeft maar 1 middag per week vrij, maakt iedere dag een half uur huiswerk en moet een half uur tot een uur instrument oefenen. Je moet wel meegaan met de competitie wil je je kind op een goede school krijgen. Een instrument op niveau bespelen betekent een beurs voor een school, en dat scheelt heel veel geld. Het alternatief is niet zo prettig namelijk. Een kind wat die druk niet al op jonge leeftijd voelt is denk ik gelukkiger. Ook wat scholen betreft is het hier alles of niets, een tussenweg is er nauwelijks. Maar goed, dit is wel Londen, in de rest van uk is het wellicht anders.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

10-03-2011 om 22:12

Sinilind

Wat je zegt klopt, maar dat is de situatie nu. Mijn man en ik hebben elkaar leren kennen bij de studie. We zijn tegelijkertijd afgestudeerd. We hebben allebei een tijd fulltime gewerkt. En toen kwamen de kinderen. Ik had toen ook fulltime kunnen blijven werken, dan had ik nu net zo goed als mijn man voor de wintersport en de lekkere koekjes bij de Nespresso kunnen zorgen.

En nu zijn we 40, en is het inderdaad te laat. Ik kan hem nooit meer inhalen financieel gezien. Tuurlijk, ik kan fulltime werken en ik zou zelfs voor het gezin kunnen zorgen. Maar dan niet op dit niveau.

Hibiscus

Zusenzo

Zusenzo

10-03-2011 om 22:42

Hibiscus

Hier zelfde laken een pak. Ik ben minder gaan werken toen de kinderen geboren werden, heb nooit echt carriere gemaakt. Man had een prima inkomen. Heerlijke jaren destijds. Tot alles mis liep. Man is nu gehandicapt nugger. Ik werk fulltime. Salaris: we kunnen er net wel/niet van rondkomen en dan is alle luxe al geschrapt. Ik geniet wel van werken al is het idd erg vermoeiend. Als je alles van te voren weet ...

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2011 om 22:59

Temet en massi

Massi: Hoezo krijg je er kromme tenen van als mannen hetzelfde percentage aan rotklussen moeten opknappen?
Dit is wel érg vrij vertaald wat ik gezegd heb. Ten eerste heb ik nooit gezegd dat mannen niet hetzelfde percentage rotklussen hoeven te doen. Wat versta je bovendien onder rotklussen?Ten tweede gaat het mij om het woord moeten. Zoals Temet vertelt: "Ik werk vier dagen, man 5. Ik zou liever zien dat hij een dag minder gaat werken, ik denk dat met name zoon het prettig zou vinden om een middag minder naar de opvang tegaan. Maar man vertikt het ("het kan niet met mijn werk" -gemiep, dat kan best, maar hij wil niet of hij durft niet). Nou, ik vertik het dus ook. Als ik mijn werk in drie dagen moet doen word ik gillend gek, en dan weet ik helemaal zeker dat ik voor alle huishoudelijke klussen kan opdraaien. Dus dan maar vier dagen opvang. " vind ik een logische oplossing. Als een vrouw een bepaald aantal uren wil werken en haar man ook, dan zal er meer opvang van buitenaf geregeld moeten worden.
Wat de rotklussen betreft. Altijd maar de klos zijn bij het halen en brengen naar sport en muziek is vast niet leuk, maar moet je je man of vrouw verplichten om daarvoor een werkdag in te leveren als die man of vrouw dat eigenlijk niet wil? Het is ook een teken van luxe als het mogelijk is om beiden 32 uur te werken. Wij werken 40 en 32 uur per week. In ons geval zou het 'eerlijker' zijn als ik ook 40 uur ging werken, omdat het financieel gezien beter is om méér te werken dan minder. Als wij genoeg zouden verdienen om een dag minder te kunnen werken en het leven dan ook nog betaalbaar te vinden, zou ik het zeker bespreekbaar vinden als mijn man een dag zou willen minderen. Ik zou het alleen nooit vragen.
Massi: Het wordt pas raar als het vanzelfsprekend de moeder is die dat doet. Ik: vind ik niet. Zolang vader maar niet met zijn handen in zijn haar staat als hij het een keer moet doen. Of zegt dat hij het een vrouwentaak vindt en het daarom niet wil doen. Als ik ergens een hekel aan heb is als mannen bepaalde taken bestempelen als vrouwentaken. Alles in het huishouden en de zorg voor de kinderen hoort door beiden gedaan te kunnen worden, maar er is niets mis met een bepaalde taakverdeling waar beiden achter staan.
Voor wat ik er wel eens van lees, ook hier op OO, vind ik het soms wat doorgeslaan in wat vrouwen zien als eerlijk. Bij wijze van spreken al voor er getrouwd wordt moet een man aangeven dat hij bereid is om 4 dagen te werken als er eenmaal kinderen zijn. Zodat hij niets van ze hoeft te missen, maar meer nog omdat de kinderen dan eerlijk verdeeld een pappa of mammadag hebben buiten het weekend om. Ik vind dat je je bij dit soort zaken niet blind moet staren of dat vader net zoveel voor de kinderen zorgt als moeder, maar op wat praktisch, betaalbaar en het minst schadelijk voor het inkomen is en als het even kan met ruimte om carrière te maken voor wie die ambitie heeft. Ik zou het echt belachelijk vinden als man of vrouw een (gewenste) promotie moet laten lopen omdat hij of zij daardoor niet meer de verplichte vrije dag kan aanhouden. De kinderen krijgen er echt niks van als ze de een een paar uur per week meer zien dan de ander. En ik hou het bewust neutraal, want als de verdeling zo is dat de man meer thuis is dan de vrouw vind ik daar ook niks mis mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2011 om 00:23

Doorgeslaan = doorslaan

...

Ik begrijp dat niet met dat parttime

zover ik het door heb heb je een x aantal taken, want daar gaan de sollicitatiegesprekken over, kan je dit, heb je dat al gedaan etc.

Ik zie volgens mij net zoveel ft banen als pt banen langs komen, tenminste in mijn branche. Alleen de functies van 24 uur en minder zijn op een lager niveau. Overigens reageer ik ook als het ft is, dan zien we bij de onderhandelingen wel weer of het 32 uur mag zijn.

Het is dus helemaal niet zo dat als je een parttime functie hebt je geen kansen hebt om hoger op te komen !

Wauw

ik heb 5 euro gewonnen in de staatsloterij, wat een ontzettende tegenvaller want ik had 5 1/5 loten en 1 heel lot, moet ik toch weer verder solliciteren.

volslagen ot overigens

Manda (ook ot)

Nu je het zegt... Uit het feit dat mijn partner ook vanochtend weer naar zijn werk is vertrokken leid ik af dat de jackpot ook dit keer weer aan zijn neus voorbij is gegaan.

Groeten,

Temet

Goh lorwyn

"Ik vind overigens ook niet dat iedereen fulltime moet werken. Ik vind fulltime (zeker bij een baas) erg veel, zelfs zonder gezin. Werken is hier een beetje heilig verklaard, en je telt alleen mee als je werkt, hoe meer hoe beter."

Ik vind dat iedereen dat lekker zelf mag weten en ik ervaar dat niet, dat meer beter is.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-03-2011 om 11:13

Wat mij opvalt

Is dat veel posters het werk alleen aan het inkomen linken. Man verdient meer, dus vrouw gaat minder werken. Je kunt als vrouw toch ook willen werken omdat je het leuk/nuttig/uitdagend/goed voor je carriere oid vindt?

En als man dan een dag minder gaat werken kun je ook je uitgavenpatroon daaraan aanpassen. Tenzij je een tophypotheek hebt...

Precies

als je alleen voor het geld naar je werk gaat dan kan je nog knap depressief worden. Het moet bij voorkeur ook nog eens interessant en leuk zijn indd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.