Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaymza

Jaymza

25-09-2009 om 12:25

Uitspraak/klemtoon verschillend


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tesse

Tesse

27-09-2009 om 13:36

*slaakt een zucht van verlichting*

Starry Night, dat scheelt me weer een half jaar therapie! En natuurlijk is het OranjeBOOMstraat, wat zou het anders kunnen zijn?! In Breda hebben ze het over de oRANjeboom brouwerij, rare jongens, die Brabanders .

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 14:15

Wat een mazzel

Ik heb het net even opgezocht. Okee Genista, het is geen persoonlijk probleem van jou kom ik nu achter. Hygiëne mag op maar liefst 3 manieren uitgesproken worden. Mijn manier, jouw manier en hiegjeene. Waarbij ik de laatste toch wat vreemd vind klinken maar het mág dus

http://www.onzetaal.nl/advies/hygiene.php

reina

reina

27-09-2009 om 19:44

Starry night ( ot)

Ik zie 'm, dank je wel

Starry

"Jaaaaa, dat zal het zijn. Jullie hebben het ook altijd over 'nuuw' i.p.v. nieuw"
Nee hoor, als je het echt goed wilt doen zeg je 'nuuwt' ). Het is 'nuwe schoenen', maar 'mijn schoenen zijn nuuwt'.

Uitspraak

Kaatje, daar snap ik als rechtgeaarde Brabantse dan weer geen bal van, zo moeilijk is die ij toch niet

Dat Vlamingen moeite hebben met de uitspraak van Almere kan ik ergens wel aanvoelen. Daar hebben ze ook plaatsnamen zoals Zaventem (geen Zavéntum maar Záventem), met ook de klemtoon op de 1e lettergreep.

Een vriendin van me was er tot voor kort van overtuigd dat er in Friesland een plaats ligt met de naam Zjoeréé. Ze was echt stomverbaasd toen ze mij gewoon Joure hoorde zeggen

Joure

Maar Joure heet in goed Fries dan ook De Jouwer Zou vriendin er heus kans toe zien om dat verkeerd uit te spreken?

Sw23

Sw23

28-09-2009 om 13:21

Occasion

Hoe spreken jullie dat uit? Hmm, heerlijk zo'n forum. Zou ik in het echt toch niet gauw durven vragen...

mirreke

mirreke

28-09-2009 om 13:21

Haha. enschede

Geweldig, die klemtónen.
Mijn vader stamt uit Enschede (Enschudeee), en ik kon dat woord als kind natuurlijk al van kleins af aan uitspreken. Ik had echter niet de link gelegd met het woord Enschede (Enscheeeedu, zoals ik altijd uitsprak) en was stom verbaasd toen het een en hetzelfde bleek te zijn...

sw23

sw23

28-09-2009 om 13:42

Mirreke enschede

ik was eens bij een wedstrijd en zag een spandoek, maar dan vanaf de verkeerde kant. Met veel moeite kon ik lezen wat er op dat doek stond: en schede groet rene. Ik heb de hele wedstrijd zitten piekeren waar dat nou op sloeg: welke schede groet rene nou?. Eindelijk viel het kwartje: Enschede groet Rene.

Cheque

Eén keer een hele tijd verbaasd met iemand in gesprek geweest. Die probeerde uit te leggen waarom hij "sjeKEU's" zo handig vond. Voordat ik toch doorhad dat hij "sjeks" bedoelde...

emma43

emma43

28-09-2009 om 14:04

Occasion

Spreek ik uit als .....ok-ka-sion.
zo weet ik nog steeds niet of ik in een sceniek rijd of een scennik.(renault scenic)
Ik ken iemand die geen euro's zegt ,maar uuro's.

Euro enzo

Het zal vast historisch bezien wel kloppen, maar euro uitspreken als 'uiro' vind ik echt koeiig klinken. Uuro klinkt ook niet. De Renault is natuurlijk een See-NIEK (Franse auto, Franse uitspraak ), maar ik ben al blij dat ik nu begrijp in welke auto mensen rijden die zeggen een SIE-nik te hebben.

Vic

Vic

28-09-2009 om 14:34

Occasion

Dat vind ik een lastige, ik zeg meestal tweedehands. Als het echt moet, zeg ik 'okkeesjun'.

Ayanna

Ayanna

28-09-2009 om 14:41

Occasion

Ok-ka-sjon.

Hilde

Hilde

28-09-2009 om 15:29

Normaliter

Altijd grappig als mensen "norma lieter" zeggen, met de klemtoon op "li" (zoals in een liter water) ipv "normaaliter".
Okkazie kan ook ipv tweedehands

Het mooiste vind ik "Gorkum" voor "Gorinchem" !!! Intussen weet ik het al, maar als Vlaming weet je echt niet waar dat vandaan komt.

reina

reina

28-09-2009 om 16:48

Occasion

okkeesjun

Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 18:31

Occasion

Ik op zijn Frans.
Lang geleden werd ik hard in het gezicht uitgelachen door een vriendin omdat ik het woord detail uitsprak als 'déétaj'. Woehahahahahaha!!! Dat moest 'dietéél' zijn!
Op dat moment zat ik met mijn bek vol tanden en sprak met mezelf af nooit meer zo stom te doen, maar een leven vol déétajs verder vraag ik me af... zijn er nog meer mensen die dietéél zeggen? Of alleen die vriendin en haar moeder?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 20:12

Nou

Ik zeg gewoon detaj hoor En okkeesjun. Normaliter zeg ik blijkbaar verkeerd...

Tineke

Tineke

28-09-2009 om 20:42

Alles frans

Ik zeg altijd alles op z'n Frans. Zelfs als dat niet bedoeld is, zoals bij image, magazine, mediation, executable, international, portable.

Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 20:59

Ja, ik ook

Frans bekt lekker

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

28-09-2009 om 21:46

Quiche

spreekt mijn moeder uit als kwik ipv kiesj. Hebben we al 100x verbeterd, maar blijft niet hangen.

Schoondochter

Schoondochter

28-09-2009 om 22:16

Schoonmoeder en frans

Mijn schoonmoeder spreekt heel veel verkeerd uit. Zeker alles dat buitenlands is of afkomstig uit een andere taal. Zo kan je nu in de tram in- en uitsjekken. Klinkt niet, maar ik begrijp wat ze bedoelt. Maar vanavond heb ik een tijdje moeten nadenken voor ik haar begreep. Ze vertelde dat ze bij de buren "krammejee" had gedronken. Ah, Grand Marnier! Juist.

Hahaha

Schoonmoeders en uitspraken, daar kan ik ook een half boek over schrijven geloof ik. Bleu band ipv. Bloebent is ook zo'n mooie. En Familie Ties ipv. Femmelie Taais. Ze is er jarenlang van overtuigd geweest dat de familie uit die serie Ties heette van hun achternaam (in werkelijkheid was het Keaton geloof ik).

Genista, vriendin kent geen Fries dus heeft geen idee dat Joure daar De Jouwer heet. Had ze dat geweten, dan zou ze vast nooit Zjoeréé hebben gezegd

Lou

Lou

29-09-2009 om 13:42

Ja, schoonmoeders

Nou ja, die generatie dan.

In de supermarkt, de oude dame voor mij bij de vleeswaren: heeft u ook corNETbeef? En dan beef niet als bief maar als beef uitgesproken.

Zelfde vleeswarenafdeling, ik: heeft u ook Coburger ham? Zegt dat meisje, in plat Utrechts: Waat? Koperkleurige haam? Nooit van gehoord.

Mijn moeder, over New York: Joejork.

Mijn oudtante, bij verbazing: gruttepietje!

Mijn moeder, als ze écht heel boos is: potjandrie!

O wacht, dit gaat helemaal niet meer over klemtonen. Sorry hoor

groet,

Lou

Restaurant

Vrijdagavond at ik in Den Haag in een restaurant waar de ober consequent "assewies" zei als hij iets op tafel zette. Na een keer of drie kon ik bijna mijn lachen niet meer inhouden!

Julia64

Julia64

29-09-2009 om 14:35

Joejork

Dat zeggen volgens mij alle "ouderen" (o.a. de oma van mijn vriend - 91 jaar)...

groet
Julia

Coburger

Toen ik jaren geleden nog achter de vleeswaren stond, was er een mevrouw die altijd een ôôônsje Káuwburrugham wilde.

Ik zeg

óómega, dat heb ik zo op school geleerd
Ik vind het zo eigenaardig klinken als mensen spreken van een PA-ra-meter, alsof het zoiets is als een kilometer of een centimeter. Zoiets werden wij geacht aan te duiden met paRAmeter (paRAmutter).

*prevelt voor zich uit*

óó-muh-ga en óó-muh-ga-vetzuren. Blijft omega De Opel heet trouwens ook zo. Wat is er mis met ensiecloopuhDIE?

Rieke

Rieke

29-09-2009 om 23:15

Ik heb er ook 2

mijn broer zegt altijd 'uro' ipv euro en paGIna ipv PAgina.
Ik zeg er niets van maar moet altijd wel een beetje om lachen als ik hem hoor, 't is zo'n leuk joch verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.