Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verkiezingen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

28-05-2010 om 12:59 Topicstarter

Hoi chippie

ja ik reageerde op jouw laatste zin, het pvv stukje is compleet los van jouw posting.

In de zin dat je het misschien niet eerlijk vind om meer dan die 50.000 af te dragen als je een ton verdient of meer. Ik vind het wel eerlijk omdat er dan genoeg overblijft om zeer comfortabel van te leven, want elke euro boven de 4000 is puur comfort. Duurder huis, meer vakanties, duurdere kleding etc.

Chippie

Chippie

28-05-2010 om 12:59

Manda??? II

Manda, nergens zeg ik dat ik het niet eerlijk vindt dat wij ruim een halve ton afdragen. Maar ik vraag me af of het eerlijk is om 'alles' dan maar op het bordje van de meer-verdieners te leggen. Die 4200 euro per maand is heerlijk, maar daar gaan ook veel inkomensafhankelijke zaken vanaf.

"Ik vind werkelijk dat iedereen die meer dan 4000 netto per maand overhoudt niet zo moet zeuren over hoe hard ze daar wel niet voor hebben gewerkt en hoeveel risico etc etc."

Hier ben ik nogal p*ssig over. Ik klaag helemaal niet, ik zeg niet dat ik hard werk en/of risico loop. Ik werk en daar krijg ik een inkomen voor.

"Ik vind het ook een fijn idee dat ik niet als rijke stinkend een hek om ons huis hoef te zetten om de jammerende armen niet te hoeven zien."

Rijke stinkerd? Wie, jij of ik? Welk hek? Hier alleen een tuinhekje van de Gamma zodat de dreumes niet de straat oppiept... Is dit bedoelt als persoonlijke aanval? Ik heb aangegeven dat ik vind dat je met je handen van zorg en onderwijs afblijft.

Als je mijn posting goed had gelezen, dan zou je tot de conclusie zijn gekomen dat ik maximaal D66 stem als meest rechtse optie. Ik leg je posting maar even naast me neer.

Vic

Vic

28-05-2010 om 13:00

Pvv

Is het niet waarschijnlijk dat Wilders zich de komende tijd zo belachelijk gaat maken in debatten dat zijn kiezers steeds meer afhaken? Je kunt toch niet met droge ogen aanzien dat hij bij vragen over welk onderwerp dan ook zwezelt over criminelen, islamisering en rotmarokkanen. Daarbij denk ik dat de PVV voor andere partijen de minst gewenste coalitiepartner is. Ik kan me niet voorstellen dat ze het risico willen lopen dat Wilders Nederland voor schut zet zoals met zijn uitspraken over Erdogan.

Chippie

Chippie

28-05-2010 om 13:04

Manda

Nu ben ik nog niet duidelijk genoeg.

"Manda, nergens zeg ik dat ik het niet eerlijk vindt dat wij ruim een halve ton afdragen. Maar ik vraag me af of het eerlijk is om 'alles' dan maar op het bordje van de meer-verdieners te leggen. Die 4200 euro per maand is heerlijk, maar daar gaan ook veel inkomensafhankelijke zaken vanaf."

Ik vind het prima dat wij een halve ton afdragen. En we zullen het met z'n allen gaan voelen dat er bezuinigd moet worden. Maar in die overweging vraag ik me af of het 'eerlijk' is om al extra bezuinigingen allemaal op het bordje neer te leggen van de meerverdieners. De optie van de VVD om zaken door te voeren die vooral bij de laagste inkomens hard aan komen vind ik vanzelfsprekend ook niet fair. Laat dat duidelijk zijn.

Trouwens, onze berichtjes kruisten elkaar. Fijn, dat we hetzelfde denken over partijen die de PVV niet uitsluiten.

Sassefras

Sassefras

28-05-2010 om 13:08

Verkiezingsprogramma's

Ik zou wel eens willen weten wie er hier daadwerkelijk verkiezingsprogramma's bestudeert en met elkaar vergelijkt. Mensen die niet simpelweg een paar standaard punten op weten te noemen die uit een programma gepikt worden, maar het complete verhaal kennen. Ik zie hier maar weinig goed onderbouwde redenen/ meningen waarom iemand voor een bepaalde partij kiest; jammer...
Trouwens, zit me net te bedenken dat er zelfs lijsttrekkers zijn die de gevolgen van hun eigen programma niet eens kennen; denk aan Mark Rutte en zijn misplaaste woede over Netwerk van gisteravond waarbij een mensen in een bijstandssituatie werd voorgerekend wat er met hun inkomen zou gebeuren als de VVD het voor het zeggen zou krijgen. Meneer Rutte zet nú pas en stel economen aan het rekenen om te checken of dit verhaal ook echt klopt! Beetje laat lijkt me...

Chippie

Chippie

28-05-2010 om 13:11

Pvv (vic)

Tja, in mijn ogen is die man één en al belachelijkheid. Maar ik denk ook wel eens, stel dat je - werkloos en andere problemen - in een buurt woont met allerlei 'rotmarokkanen', dan denk je er misschien toch anders over. Als ik twee buitenlandse jochies in een auto van 1,5 ton zie rijden, dan heb ik ook zo mijn bedenkingen. Een beetje kortzichtigheid en de conclusie dat je hele rotleven is te danken aan die 'rotmarokkanen' is geboren. Gooi daar nog wat standpunten bij waarmee je heel wat kiezers trekt (geen hypotheekrenteaftrek) en je groeit en groeit. Mogelijk maakt het zwart maken van de PVV door andere partijen ( = gevestigde orde), de PVV juist ook wel populairder.

De PVV komt nu met het breekpunt dat de WAO op 65 moet blijven. De enige coalitiepartner die een beetje in aanmerking komt (VVD) wil zo snel mogelijk de AOW leeftijd verhogen. Dus mijn conclusie is snel getrokken; PVV wil rotzooi trappen maar niet regeren.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-05-2010 om 13:16 Topicstarter

Nou mooi

chippie dan zijn we het gewoon met elkaar eens. Maar ik denk wel dat het eerlijk is nu om de rijken meer te laten afdragen omdat zij/wij/ik afgelopen jaren er alleen maar op vooruit ben gegaan.

Alleen al het feit dat we nu (ondanks een verdubbeling van ons inkomen in 8 jaar tijd) voor 2 kinderen kinderbijslag krijgen ongeacht ons inkomen, ik ontvang aanrechtsubisie, we betalen nu veel minder voor de kinderopvang. Ik wil aftikken bij de inkomstenbelasting en zaken zoals zorg, scholing moeten wel zoveel mogelijk onafhankelijk van inkomen worden. Dus gratis onderwijs voor iedereen, goede uitgebreide basiszorg voor iedereen, dat moet allemaal gelijk zijn voor iedereen en wil je wat extra dan moet je daar de hele mep zelf voor betalen vind ik.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-05-2010 om 13:21 Topicstarter

Ja emma

ja Braziliaans, mar je ziet dat ook in Amerika. Die gated communities, bah schijn veiligheid.

Chippie

Chippie

28-05-2010 om 13:21

Sassefras

Nou, ik worstel wel alle partijprogramma's door. Allemaal niet, maar wel van 3, 4 partijen waarvan ik denk dat ze kans maken op mijn stem. Ik heb zelfs nu tijdelijk twee krantenabonnementen. Ik kijk niet teveel debatten; dat zegt me nu net niet zoveel. Het lastige vind ik altijd dat je - als leek - geen goede inschatting kunt maken wat er nu echt gebeurd als iets wordt doorgevoerd.
Als iedereen 300 euro meer zorgtoeslag moet betalen, wat heeft dat dan voor consequenties (op micro maar ook op macroniveau). Dan blijkt het plaatje toch vaak heel anders te zijn. Als we (CP dat plaatje al kan schetsen.

Ik moet me nog door de berekeningen van het CPB heen worstelen. Onderwijs is voor mij een hot item (ik kom uit een arbeidersmilieu en als ik vooraf had geweten dat ik zou worden opgezadeld met een schuld van 50.000 euro dan was ik niet gaan studeren). VVD bleek hier echter het beste te scoren, dat had ik niet verwacht (ik verwachtte dat PvdA en D66 hier het beste zouden scoren).

Bovendien kun je in je afweging ook meenemen of een strategische stem soms niet beter is. Wil je geen rechtse coalitie dan is het maar de vraag of een stem op SP of GL zo gewenst is.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-05-2010 om 16:11 Topicstarter

Is er ergens te lezen wie de achterban

van elke partij nou is ? Dus op geslacht, leeftijd, opleidingsniveau etc

Biene M.

Biene M.

28-05-2010 om 17:46

Manda

De drie aspecten die je noemt staan hier: http://www.synovate.nl/nieuws/20090615010/news.aspx
Is wel van een jaar geleden.

Bastet

Bastet

28-05-2010 om 20:03

Didi

Echte rijken wonen toch niet in een huis als het onze?
Ik heb ook best een leuk huis hoor,al is het wat krap met vijf man.Maar echte rijken kijken hier zwaar op neer,vermoed ik.
Bastet

Hoezo we?

Didi:"Zouden we (of in ieder geval ik) dan toch een beetje te veel opgegroeid zijn met het idee dat we dezelfde rechten hebben als de \'echte\' rijken? "
Had je keus dan? Was er iets anders te huur? Heb jij (of hebben wij?) dat aanbod gecreëerd of was het toch iemand anders?
Kennissen van mij wonen volledig gesubsidieerd ruim onder de huurgrens in een nagelnieuw project in een flat die op de vrije markt ruim drie ton moet kosten. De woning is ze toegewezen op medische urgentie. Dat deze woningen uit dit project vrij zijn gekomen, ligt niet aan hun dwingelanderigheid, maar aan het feit dat projectontwikkelaar en woningcorporatie die dingen aan de straatstenen niet kwijt konden.
In overleg en met instemming van de vve is besloten een contingent van de woningen toe te wijzen aan het distributiesysteem waarvan een deel voor ouderen en een ander deel voor studenten.
Zo is het hele project met staatsteun bedoeld voor de minima gered, in het belang van de huiseigenaren, de projectontwikkelaar en de balans van de woningcorporatie. Je kunt in een huurdistributiesysteem niet volhouden dat het de huurders zelf zijn die zich aan verwend gedrag bezondigen.
Die kennissen kunnen niet meer betalen. Het is niet hun wens dat die flats zo ontiegelijk veel moeten kosten. Dat ze zoveel kosten is bovendien geen vrije marktprijs. Als de studenten en ouderen er niet via het distributiesysteem in waren gezet, dan had leegstand vanzelf tot een prijsdaling van de flats geleid. De rest van het project was bovendien afgeketst geweest wegens budgetoverschrijdingen, waarmee het geheel nog onaantrekkelijker zou zijn.
Dit bouwproject laat prachtig zien hoe prijsopdrijving in de woningmarkt werkt en welke belangen daarbij spelen. Het is net alsof 'ze' in de rij staan om er een flat te kopen en de vraagprijs dus grif betaald wordt. Maar dat is helemaal niet waar. Het zit vol met schijnbewoning, maar dat zie je er aan de buitenkant niet aan af.
Jouw ruime eensgezinswoning van boven de huurgrens maar toch onder de marktwaarde, is ook zo'n voorbeeld.
zie http://www.nu.nl/economie/2245711/huurhuis-wordt-onbereikbaar-modaal-inkomen.html
Huizen worden verhuurd en verkocht als vliegtuigstoelen. Alle kans dat je buurman de helft betaald heeft van wat je zelf betaald hebt. Of het dubbele. Net zo makkelijk. Jouw eensgezinswoning is vrij gekomen voor verhuur omdat verkoop niet lukte. Of jouw huurwoning is een opgeleukte distributiewoning. Eentje met subsidie gebouwd die verhuurd wordt aan mensen die niet voor subsidie in aanmerking komen.
Gewoon om aan te verdienen. Om risico te vermijden. Om de suggestie van snel vol te wekken zodat de rest van het project een kunstmatig hoge marktwaarde kan behouden.
Ik zou me daar geen moment schuldig om voelen als ik jou was.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2010 om 22:18

Vic

Je zegt dat je met een minimuminkomen geen huis van 1200 euro kunt huren en daar heb je helemaal gelijk in. Als je een nieuw huis wilt betrekken krijg je zo'n huis ook werkelijk niet toegewezen met een laag inkomen. Doe je het toch dan heb je geen recht op huurtoeslag.
De huur in een 'mindere wijk' gaat uiteraard ook omhoog, dat blijft zo. Zoals het nu gaat stijgt de huur ieder jaar een beetje, dat is te behappen. Het huis waarin wij wonen, in een wijk met relatief weinig sociale woningbouw en veel koophuizen, had een starthuur van ongeveer 425 gúlden, 200 euro dus. Inmiddels zitten we op 550 éuro, stiekem nog even omgerekend: ruim 1200 gulden. Gelukkig hebben we nu ook meer inkomen dan 20 jaar geleden. Wij hebben qua inhoud geen groot eensgezinshuis, maar met voor stadse begrippen wel de luxe van veel ruimte en 2 onder 1 kap. Als het niet hoeft wil ik hier echt niet weg, zelfs niet als ons inkomen verdubbeld. Een huis als het onze zou volgens jou dus flink duurder mogen worden? En omdat het dan niet meer betaalbaar is voor ons moeten wij naar een wijk met lage inkomens? Of begrijp ik je verkeerd?

Calvinist!

Vic:"Toch zet de reactie van Vic me wel aan het denken. "
En dat is precies de reden van de enorme aanhang van de VVD op dit moment. Burgers gaan bij zichzelf te rade omdat ze weten dat er gesneden moet worden in overheidsuitgaven. De VVD stelt een compromisloos doel: Eerst die bezuinigingen halen, later zien we wel verder. En dan lukt het ook nog op het oppervlakkige schuldgevoel van mensen in te spelen (leef ik niet boven mijn stand?).
Vic:"Flatjes en appartementen zijn hier best wel te krijgen bijvoorbeeld."
Dat is niet waar. Het gaat niet om jou in dat huis, het gaat om jouw inkomensgroep in dat huis. Voor die inkomensgroep is er niks te koop (kunstmatige schaarste door prijsopdrijving koopwoningen) dus is die hele inkomensgroep en daaronder aangwezen op huur.
Jij had een flatje kunnen kiezen uit knagend Calvinistische overwegingen, maar dan had een ander jouw woning gekregen. Die woning moet vol (prijsopdrijving), hij is over (want te duur, te weinig mensen die het kunnen kopen).
Aan dat principe gaat de VVD helemaal niks doen. Het enige wat de VVD wil is alsnog meer huur van jou vangen. En keus heb je niet, want je kunt niet alsnog naar dat flatje. Dat zit al vol.
Huurverhoging voor deze sector is opnieuw een manier om de prijsopdrijving van woningen in stand te houden en het tekort wat daardoor ontstaat, door huurders te laten betalen.
Dubbel genaaid zou ik zeggen.
Het is niet jouw schuld dat die woning jou is aangeboden en dat je er in toe bent gelaten. Dat was ook niet in jouw belang, heeft niets met een 'linkse gedachte' te maken dat bijstandsmoeders recht zouden hebben op een grote woning met een tuin. Het was in het belang van de marktbepalende partijen die leegstand erger vinden dan scheefwonen.
Zij organiseren dat scheefwonen. Jij niet.
Groet,
Miriam Lavell

Sorry

Ik bedoel didi natuurlijk....
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

29-05-2010 om 10:33

Miriam (o.t.)

Gefeliciteerd en zo

Jakiro

Jakiro

29-05-2010 om 12:20

Niet representatief

Een discussie over politiek voeren op dit forum is vechten tegen de bierkaai.
Dit forum is totaal niet representatief voor de Nederlandse bevolking. Als we de meningen hier zouden loslaten op de tweede kamer, zou er een coalitie ontstaan tussen GL, SP en PvdA. Misschien dat zelfs GL wel in z'n eentje de meerderheid heeft.
Totaal nutteloos dus, hier discussieren, want geen afspiegeling van de samenleving.
Dat er veel mensen via de stemwijzer of wat dan ook op de PVV uitkomen vind ik niet zo gek. Hun verkiezingsprogramma zit namelijk helemaal niet slecht in elkaar, zelfs wel goed en rechtvaardig voor alle Nederlanders. Op één punt na dan, wat de meeste mensen gelukkig zo belangrijk vinden dat het hun stem naar een andere partij geeft.
En voor wat betreft je keuze, iedere keuze is in principe goed voor jou als persoon, daarom kies je en voor de gemiddelde Nederlander zal dus ook de uitslag de beste zijn.
Welke coalitie er ook komt, iedere groep Nederlanders zal er last van ondervinden.
Als rechts in het kabinet zit, wordt links er slechter van, als progressief in het kabinet komt, wordt conservatief er slechter van. Maar de gemiddelde Nederlander wordt er beter van.
Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind, zijn inderdaad de financiën. Ik vind dat je dus niet de financiën op orde moet krijgen door meer belastingen binnen te krijgen, maar door te knippen, schaven in de uitgaven.
Als ik als gezin in financieel noodweer kom, ga ik ook eerst bezuinigen door te snijden in mijn uitgaven. Abonnementen eruit, minder naar de kapper, tweedehands kleding ipv nieuw,minder amusement (film, schouwburg, concerten). Pas daarna, als je de tering naar de nering hebt gezet en je bent er nog niet, ga je kijken of je meer inkomsten kan genereren.
Zo zou de overheid ook moeten werken. Ik kies dus op een partij die gaat snijden en hun inkomstenkant momenteel zoveel mogelijk ongemoeid laat.
Welke dat is ? Ik weet het nog niet. Maar ik weet dat er (wat mij betreft) gesneden kan worden in wachtgeldregelingen, aantal ambtenaren, subsidies,ontwikkelingssamenwerking; uitgaven die momenteel voor het behoud van de levensstandaard voor onze eigen inwoners (incluis immigranten !!!!)zo weinig mogelijk veranderingen oplevert.
Daar kies ik mijn partij op uit.
Sowieso is een partij die de belastingen voor de hoogste groep wil gaan verhogen een partij die bij voorbaat afvalt. Dit is de meest niet-solidaire oplossing die ik tegengekomen ben. een kleine groep mensen moet het probleem voor de hele bevolking gaan oplossen ? Gewoonweg asociaal ! (en nee, ik zit niet in de hoogste groep, dus ik val er niet onder)
Ik heb nog 1,5 week om dat uit te zoeken, dus ik heb nog even.
Jakiro

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2010 om 14:41

Ingevuld

Leuk Pelle, ik heb 'm ingevuld. Krijgen we af en toe een tussenstand?

sp

sp

29-05-2010 om 15:42

Ingevuld

ben benieuwd

Jakiro

Jakiro

29-05-2010 om 17:12

Als ik ga verklaren..

Als ik ga verklaren waarom er zoveel (groen) links stemmers op dit forum zitten, word ik vast en zeker geband, dus dat laat ik maar
Ik vind zoveel van jullie namelijk gewoon zo leuk, ongeacht jullie politieke voorkeur.
Jakiro

Jakiro

Jakiro

29-05-2010 om 17:40

Ha!

Dus m'n favoriete politica (alleen lid van de verkeerde partij, het had die andere van de twee moeten wezen) wordt premier ?
Leuke coalitie trouwens, kan ik wel mee leven.
Jakiro

sp

sp

29-05-2010 om 17:44

Brr.....

laten we maar hopen van niet dan.....VVD.....brrrrrr

Boekhouden

Pelle:"Twintig procent van een vinex wijk MOEST huur zijn"
Kwestie van boekhouden. Een beetje meer aan deze kant, beetje minder aan de andere. Wordt de stedelijke of wijkgebonden doelstelling toch gehaald.
Ik vind het vanzelfsprekend dat een deel van de nieuwbouw gereserveerd moet zijn voor distributiewoningen. Je kunt de bouw van dat soort woningen juist niet aan marktwerking overlaten. Maar daarmee staat ook vast dat je niet kunt piepen over het feit dat de opbrengst van die woningen niet net zo hard stijgt als de markt die groeit naar wat de gek ervoor geeft.
Groet,
Miriam Lavell

Ja, kwam voor

Pelle:"Niets schuiven met huizen die niet verkocht zouden worden (dat kwam hier trouwens absoluut niet voor, alle gewone huizen werden gewoon verkocht)."
Inderdaad, dat komt wel eens voor. Maar schuiven komt ook voor. Zeker nu, nu de verkoop niet meer zo lekker gaat. Iets anders komt al veel langer voor en dat is dat de sociale woningbouw die gepland wordt in een nieuwbouwproject, qua uiterlijk zo min mogelijk afsteekt. Dus niks armetierig klein behuisd voor startende huurders uit de regio, maar inderdaad ook een tuin en een schuurtje en een geveltje dat vaak nauwelijks smaller is dan de koopversie.
Dat is om de rest van het project op stand te houden. Anders wordt dat niet verkocht voor die enorme prijzen.
Pelle:"Wat zijn distributiewoningen?"
Woningen onder de huurgrens. Die waar subsidie/huurtoeslag voor kan worden verleend. Het zijn die woningen die op inschrijving worden verdeeld.
Groet,
Miriam Lavell

Jujube

Jujube

29-05-2010 om 23:11

Groen links

Tsja, in de stad waar ik woon (hè, wat een fijne stad is 't toch) is GroenLinks de grootste partij geworden bij de gemeenteraadsverkiezingen. Misschien veel Utrechters hier

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2010 om 02:36

Groenlinks

Niet schieten hoor, maar in een poging Groenlinks hier te verklaren: kan het zijn dat het gaat om mensen met hbo of hoger opleiding, met een goed inkomen, wonend in een omgeving met vooral koophuizen, zonder noemenswaardige problemen als te weinig speelruimte voor de kinderen? Ik vermoed dat mensen in achterstandswijken, met een minimuminkomen, last van hangjongeren, e.d. niet tot de stemmers op GL behoren. GL stemmers kunnen het zich veroorloven onbaatzuchtig mee te werken aan een beter milieu, kunnen zich gemiddeld genomen wel wat extra kosten veroorloven voor een bewuste leefstijl, waardoor dit hoog op het lijstje kán staan. Iemand in een achterstandswijk (laat ik het hier even bij houden) heeft het te druk met overleven om zich daarnaast ook nog druk te maken over zoiets als of het gehakt van een scharrelkoe of een batterijkoe komt.
Tot zover mijn inschatting. Klopt het of heb ik het inkomen en de opleiding gruwelijk overschat?

Biene M.

Biene M.

30-05-2010 om 07:40

De inhoud

Je vergist je in de inhoud, Kaaskopje. Want als je speelruimte voor je kinderen wilt, moet je juist op groenlinks stemmen. GL gaat niet alleen over eko boodschappen.

Ik heb trouwens altijd al GL gestemd, ook toen ik een alleenstaande moeder met (beneden-)minimuminkomen in een piepklein, lekkend appartementje was.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-05-2010 om 08:10

Kaaskopje

Ik sluit me bij Berber en Biene aan. Man en ik hebben jarenlang de eindjes nauwelijks aan elkaar kunnen knopen, maar hebben beiden altijd links gestemd. Uit overtuiging. Ook arme mensen kunnen idealen hebben.
Groetjes
Massi

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2010 om 09:40

V.h. groen links

Ik was ook een groenlinks stemmer, totdat ik ze hier in de gemeenteraad bezig zag. Wat een vreselijke lui, vreselijk arrogant, ik stem nooit meer groen links, ook niet landelijk. Toen werd ik sp stemmer en nu weet ik het niet meer. Gemeentelijk d'66 gestemd vanwege de geschikte politici alhier. Dus nu zwevend tussen sp (maar ik vind het meer mooie plannen dan goede politici/uitvoering) en d'66. Via stemwijzer komt weer pvda uit.

?????

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.