Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verkiezingen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-05-2010 om 11:21

Belastingen

De VVD wil de arbeidskorting verhogen en de belastingtarieven (ook de laagste schalen) verlagen. Daar merken alle werkenden iets van.
Bij ZZP'ers had ik inderdaad niet aan de alphahulp gedacht (bestaan die nog?), maar aan de timmerman, de electricien en de klusjesman, die echt niet voor een baas wil werken. Dat zijn geen grootverdieners, met 50 uur per week hebben ze een modaal inkomen, maar ze zouden niet anders wilen.

Bastet

Bastet

31-05-2010 om 12:10

Tuurlijk vic

Natuurlijk bestaan er nog alphahulpen,maar die konden de laatste tijd kiezen; of met ontslag,of klein zelfstandige worden....
Bastet

reina

reina

31-05-2010 om 12:12

Vic

Het is al gezegd, niet iedereen wordt ZZP'er omdat hij dat graag wil, maar soms is het de enig manier om aan het werk te komen. Daarnaast zijn er de mensen die in hun werk hun ei niet kwijt konden en darom een eigen bedrijfje begonnen zijn (mijnman bijv.). Zij hebben lang niet altijd bezwaar tegen verplichte regelingen. Ik ken ook ZZP-ers die nogal naief aan de gang zijn, geen regelingen voor als ze arbeidsingeschikt zijn, geen of nauwelijks pensioenregelingen treffen etc., ze gaan er van uit dat het allemaal wel goed blijft gaan, voor hen is het niet zo gek als er verplichte regelingen komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2010 om 12:35

Miriam

Het doet mij deugt dat ik nu eens lui kan aanschuiven bij jouw mening en de uitleg die jij geeft

Manda Rijn

Manda Rijn

31-05-2010 om 13:13 Topicstarter

Laatste peilingen

Goed dat Halsema zegt dat ze dat verkiest boven een extreemrechtse coalitie, dat vind ik verantwoordelijkheid nemen.

- CDA heeft aangegeven niet met PVDA in een coalitie te willen, dus cda, vvd en pvda (forse meerderheid van 92) is niet mogelijk.
- Pvda sluit gelukkig pvv wel uit.

Dan blijft er mi volgende de laatse peilingen alleen het volgende over zonder de pvv:

vvd 38, pvda 29, gl 11 = 78
vvd 38, pvda 29, d66 9 = 76

Chippie

Chippie

31-05-2010 om 13:39

Jakiro

Ik begrijp je posting niet. Als je man 2 x modaal verdient komen jullie ook nu niet in aanmerking voor zorgtoeslag. En het lijkt me ook heel erg sterk dat je dan een hypotheek van veel meer dan 350.000 euro hebt (dat krijg je namelijk niet gefinancierd). Met een dergelijk inkomen kun je ook meer aflossen (maar aflossen is nu fiscaal gezien ongunstig).
Hoezo moet je man naar 55%? Dat is maar over een heel klein deel (als je daar al aan komt inclusief hypotheekrenteaftrek die blijkbaar heel erg hoog is bij jullie).
Dat je man 80 uur werkt ipv 40 uur, doet natuurlijk niet terzake.

cqcq

cqcq

31-05-2010 om 13:42

Belastingverlaging op zijn vvd's

Ja hoor de VVD wil de belasting verlagen...

denk je echt dat dat voor de laagste inkomens compenseert voor bijvoorbeeld het schrappen van de kinderopvangtoeslag?
Ik betaal minder belasting dan ik krijg aan kinderopvangtoeslag. Dus zelfs het geheel schrappen zal mij niet baten. Van belastingverlaging profiteren alleen de grootverdieners.

Vic

Vic

31-05-2010 om 13:58

Belastingverlaging

Ik ben geen grootverdiener (en ik krijg ook meer kinderopvangtoeslag dan ik aan belasting betaal) maar ik zou wel profijt hebben van een belastingverlaging. Gelukkig wil de VVD de kinderopvangtoeslag niet afschaffen, die wordt zelfs weer verruimd voor gastouders (helaas wel iets lager, als ik het goed lees, voor kindercentra).

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 14:06

Ik ben zzp'er

En mijn partner ook. Inmiddels ben ik niet meer ingeschreven in Nederlands, maar God, wat had ik graag de regelingen gewild die de SP nu voorstelt. In Nederland had je de ziektekostenverzekeringbijdrage. Degene die je per maand moet betalen, en het werkgeversdeel, dat mocht ik ook fijn betalen. Pensioenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering heb ik niet, want weet je wel hoeveel geld dat kost. Kan ik niet betalen. Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering voor mijn werkzaamheden, dat is al duur genoeg.
Enne: zzp'ers zijn ook: vertalers, correctoren, redacteuren, ict'ers, websitebouwers, auteurs, tekstschrijvers, notulisten, illustratoren, dansdocenten, taaldocenten (als je bv. voor een ROC werkt word je vaak per cursus ingehuurd, bv. voor een 20 weekse cursus van drie uur per week), consultants op allerlei gebied, masseurs. Enfin, echt niet alleen maar de klusjesman en de tegellegger hoor. En die verdienen geen vetpot.
Ik denk juist dat je de zzp'er moet koesteren, omdat door deze constructie het werk kan doorgaan, meestal de wegen ontzien worden, want veel mensen werken thuis, bedrijven niet het risico van een dure werknemer hebben, en veel mensen toch een inkomen hebben. Daarom ben ik vóór de meeste door de SP voorgestelde regelingen, alleen niet dat het bedrijf waar je voor werkt je premies overneemt. Want in deze tijd gaan ze dat niet doen. En dan kun je naar het werk en dus het geld fluiten.
Hoe zit het eigenlijk met de standpunten van groenlinks omtrent zzp'ers (ben heel druk momenteel..., af en toe OOL is mijn kwartiertje pauze), weet iemand dat?

Sassefras

Sassefras

31-05-2010 om 14:15

Sp en afschaffen kinderbijslag

Ook hier wordt weer een verkeerd beeld over geschetst. De kinderbijslag bij de SP wordt pas inkomensafhankelijk bij een bruto jaarinkomen van 80.000 euro en bij een broto jaarinkomen van 120.000 euro vervalt het recht op kinderbijslag. Dus waar hebben we het nu eigenlijk over?

Sassefras

Sassefras

31-05-2010 om 14:17

Vvd en kinderbijslag

Nee, neem dan de VVD; zij garanderen in hun programma alleen nog kinderbijslag voor (maar)2 kinderen! Te zot voor woorden naar mijn mening...

cqcq

cqcq

31-05-2010 om 14:30

Bedoelde de kindertoeslag

Sorry, ik bedoelde in mijn stukje de kindertoeslag. En die wil de VVD wèl afschaffen. Een maatregel die vooral de laagstbetaalden treft (èn ja ook diegenen met een baan!).

Manda Rijn

Manda Rijn

31-05-2010 om 14:51 Topicstarter

Ik zou eigenlijk wel eens

onze persoonlijke plaatje willen doorberekenen van verschillende partijen, om nou eens echt te weten wat onze financiele siutatie werkelijk 'doet' bij de diverse partijen.

Haron

Haron

31-05-2010 om 15:27

Zzp-er

Kennis (50) kreeg last van fysieke ongemakken. Bij de eerstvolgende ontslagronde stond hij op straat. Geen werkgever die hem in dienst wilde nemen, te oud en fysieke klachten. Om niet uiteindelijk in de bijstand te geraken werd hij zzp-er. Maar geen arb.ong.verz. want onbetaalbaar en bekende fysieke problemen worden toch uitgezonderd. En zo ken ik er nog wel meer.

reina

reina

31-05-2010 om 15:32

Mirreke

Groenlinks:

Belangrijke standpunten voor zelfstandigen zijn:
•Zelfstandigen krijgen toegang tot bedrijfstakpensioenfondsen.
•Het urencriterium voor zelfstandigen wordt afgeschaft en vervangen door een inkomenscriterium. Hiermee wordt deeltijdondernemerschap gestimuleerd.
•Zelfstandigen krijgen recht op een ruimere scholingsaftrek.
•Zelfstandigen kunnen indien nodig een beroep doen op de Wet investeren in mensen (WIM), zonder dat zij eerst hun pensioenvoorziening hoeven aan te spreken en op te souperen.
•Maak deeltijdondernemerschap mogelijk.
•Zorg voor belastingaftrek voor scholing van zestig procent
•Zet zelfstandigenaftrek om in zelfstandigenkorting. Deze korting krijgt het karakter van een gedeeltelijk basisinkomen voor zelfstandigen.
•Betaalbare en toegankelijke collectieve basisverzekering.

reina

reina

31-05-2010 om 15:35

Haron

"Maar geen arb.ong.verz. want onbetaalbaar". Ja , ik kan me voorstellen dat als je uit nood ZZP'er wordt dit inderdaad onbetaalbaar is! Mijn man kan het gelukkig wel betalen, dat was een van de voorwaarden die ik stelde toen hij zzp-er wilde worden ( maar is natuurlijk altijd afwachten of het ook haalbaar blijft, gelukkig in ons geval wel).

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 18:48

Hmm, groenlinks is dus ook erg aantrekkelijk

voor mij, en voor mijn partner.
En de pvda?

Margriet*

Margriet*

31-05-2010 om 19:50

Manda

Ik schat zo in (maar corrigeer me als ik niet gelijk heb), dat het bij jullie niet zoveel zal uitmaken 200 euri meer of minder per maand. Voor de midden inkomens is dat verschil wel te overbruggen maar voor de mindere bedeelden niet.

sp

sp

31-05-2010 om 19:55

Welja

laten we nog even 200 euro bij de middeninkomens ook weghalen. Die hebben tenslotte ook genoeg. Zullen ze vast niet merken. Dat is voor ons ook gewoon 3 weken boodschappen hoor!

Jeetje zeg, ik vrees echt met grote vrees wat er uit de verkiezingen gaat komen. Ik ga er maar een baan bij zoeken. Als dat niet te zwaar wordt belast dan.

Manda Rijn

Manda Rijn

31-05-2010 om 19:57 Topicstarter

Nou margriet

zolang ik geen baan gevonden heb of meer freelance inkomsten is het hier zeker wel voelbaar als er per maand E 200 minder te besteden is, het gaat nu nog ok maar maar ruim zitten we niet. Duur huis, dure kinderen

sp

sp

31-05-2010 om 20:55

Miriam lavell

>>Ontslagversoepeling zal hier meer doen dan andere maatregelen. < <

Wat bedoel je precies?

sp

sp

31-05-2010 om 22:22

Alpha-hulpen

zijn er gekomen dankzij de overheid....Die vond dat schoonmaakwerk niet meer door de thuiszorgmedewerkster gedaan mocht worden, dat moesten alpha-hulpen worden (lees: goedkopere krachten). Wat ze de alpha-hulpen vergaten te vertellen is dat ze zichzelf wel moesten verzekeren van dat hongerloontje dat ze krijgen. Foutje, bedankt. Veel alpha-hulpen weten het niet omdat ze een "gewone" overeenkomst met de werkgever hebben, en ik wil niet generaliseren, maar het gemiddelde nivo van een alpha-hulp is helaas niet zo heel hoog dat ze dit allemaal snappen (uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk).

TNT, ja Pelle, het is wel zo. Ik ken heel veel mensen in mijn omgeving die 3 maal een contract krijgen van de TNT en er dan 3 maanden uitvliegen. Om vervolgens weer doodleuk overnieuw te beginnen (Wat TNT niet weet, of misschien niet wil weten, als dat te vaak gebeurt ontstaat er misschien toch een vast dienstverband, maar sssssst, dat moet de rechter bekijken).

Die concurrenten maken ook gewoon gebruik van de mogelijkheden die de wet bied. Waarschijnlijk hebben die postbezorgers een 0 uren contract (weet ik niet hoor). Wat de concurrenten DAN weer niet weten, als er regelmaat in dat werk ontstaat kun je als werknemer daar weer een beroep op doen en moeten ze WEL ziekengeld betalen. Of misschien zijn die postbezorgers ook wel ZZP-ers, lees dan het verhaal alpha-hulpen.

Vic

Vic

31-05-2010 om 22:36

Alphahulp

Mijn moeder is alphahulp geweest en destijds was dat wel een aantrekkelijke regeling. Omdat je geen premies en belasting hoefde af te dragen was het salaris aantrekkelijk. Daarbij mocht je ook maar een beperkt aantal uren per week werken (15?) dus het ging voornamelijk om huisvrouwen die wat wilden bijverdienen. En die hadden trouwens echt niet allemaal een laag niveau (met -eau), dat zullen wel de uitzonderingen geweest zijn.

sp

sp

31-05-2010 om 22:45

Maar vic

kennelijk kon jouw moeder het zich veroorloven dat geld te missen als het werk op was. Maar er zijn heel veel vrouwen waar dat niet voor geld, nogmaals, ik scheer echt niet alle alpha-hulpen over 1 kam. Nog maar vrij recent iemand gesproken, moeder van 7 kinderen (ja echt), werkte als alpha hulp, best mens, maar een ondergemiddeld niveau. Harde werker, dacht dat ze goed zat, had een contract enz enz. Werd nu ontslagen. Dus zij vraagt WW. Werd geweigerd. Ze snapte niet goed waarom. Ik gebeld, was dus geweigerd omdat er geen premies waren afgedragen (wist zij veel). Bijstand dan? Helaas, haar man werkt ook en zit boven de bijstandsnorm. En ja, daar zit je dan, met je 7 kindjes. Snel op zoek naar ander werk.

sp

sp

31-05-2010 om 22:49

En ook nog

die mevrouw werkte al heel lang bij die werkgever maar was dus een aantal jaar geleden ZZP-er geworden door die regeling. Ze kon ook maar niet begrijpen dat ze al die jaren waarin ze WEL premies afdroeg nu weg waren. Heel veel mensen weten ook niet dat dat recht na een aantal jaren vervalt. (en soms zelfs meteen als je ZZP-er wordt)

Veel ZZP-ers, ook klusjesmannen, loodgieters, schilders enz hebben nu overigens veel moeite het hoofd boven water te houden. Ik vind die regel van de SP nog niet zo verkeerd eigenlijk, het beschermt de mensen voor problemen als het even wat minder gaat. Een bijstand is geen vetpot.

Vic

Vic

31-05-2010 om 22:52

De huidige regeling ken ik niet

Toen mijn moeder dat werk deed (jaren '80) had je een 'contract' met de mensen bij wie je werkte. De betaling ging contant. Overduidelijk dus dat je dan geen premies afdraagt. Volgens mij verdienen de huidige alphahulpen zo'n 12 euro per uur. Als dat ook netto is, vind ik het geen hongerloontje. Als het bruto is, is het ook ruim boven het minimumloon.

sp

sp

31-05-2010 om 23:00

Maar vic

officieel zouden de alpha-hulpen van dat geld ook de verzekeringen moeten betalen (dat doen ze niet). En die zijn duur als je die als 1-ling afsluit. En dan blijft er van die 12 euro (Bruto) per uur nog minder over. (ik zelf zit op ongeveer 14 euro netto, en dan heb ik vakantie geld e.d. nog niet eens meegerekend)

Alvoco

Alvoco

01-06-2010 om 09:59

Femke-moe

Hier een sp-stemmer die Femke Halsema niet meer kan luchten. Te veel media-exposure, wat mij betreft. Dat geaffecteerde stemmetje. Dat "ehm ehm ehm" bij iedere twee zinnen. Dat meisjeshoofdje. Die jurkjes. ggggrrrrr Het is niet goed van me om me zo te irriteren, ik weet het. Het mens kan er niks aan doen, ik heb haar gewoon teveel gezien. En in elk programma zit ze, vandaar.

Alvoco

Nou, niet in ieder programma, want in het eerste debat zat ze dus mooi niet.
Ik zit met het merkwaardige verschijnsel dat ik Femke Halsema best te harden vindt als ik haar maar lees in plaats van zie. Ze irriteert mij ook, vooral haar stem en ik vraag me nu maar steeds af waarom. Niet vanwege dat geaffecteerde, zo erg is dat niet eens. Mijn huidige hypothese: ze klinkt alsof ze geforceerd te laag praat. Maar dat is het waarschijnlijk ook niet - het blijft me een raadsel.

Nou ja, ik zal toch wel op haar of in elk geval haar partij stemmen denk ik, al vind ik het GL AOW-plan volstrekt bezopen (het liefst zou ik op Karin Spaink stemmen, maar die staat vziw niet op de kandidatenlijst)

Groeten,

Temet

Izar

Het is veel te ingewikkeld.
Toevallig kreeg ik gisteren het GL blaadje (ja, ik ben lid). Ik dacht dat het was: AOW bij 65 of 67, afhankelijk van arbeidsverleden.Dat vond ik al ingewikkeld en bovendien indirect discriminerend voor vrouwen. Dat laatste had GL zelf ook al in de smiezen want ik las nu gisteren dat ook mantelzorg en zorg voor kinderen (deels) als arbeid telt.

Mijn hemel, wat dat niet voor een gepuzzel en gereken en gemier en kansen voor bezwaar- en beroepsprocedures met zich meebrengt! En in een ingezonden brief in datzelfde blaadje werd er ook nog op gewezen (of het terecht is weet ik niet) dat de uiteindelijke verhoging van de AOW-leeftijd op deze manier voor veel mensen heel laat zou ingaan.

In een krante-artikel nav de discussie over de zware beroepen betoogde de schrijver (weet niet meer wie) dat het mooie van de AOW nou net was dat die gewoon voor iedereen gelijkelijk gold. Daar was ik het wel mee eens. Dit GL plan is m.i. waanzinnig gecompliceerd en levert daarmee een hoop uitvoeringsellende op. Breng nou gewoon die leeftijd gefaseerd voor alle Nederlanders omhoog, dat is een stuk werkbaarder.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.