Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

21-04-2012 om 21:26

Verkiezingen: ga je anders stemmen?

Wat ik graag wil weten: ga je nu anders stemmen dan de vorige keer of keren en zoja waarom en van welke partij naar welke partij?

Eventueel met andere nick natuurlijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-04-2012 om 20:44

Vvd

Ik stem waarschijnlijk gewoon weer VVD, al zie ik niet helemaal hoe en met wie ze zouden moeten regeren.
Maar met de rest heb ik weinig. Al vind ik Roemer wel sympatiek.

Dendy

Margriet*

Margriet*

22-04-2012 om 20:48

Daar snap ik nou niets van

Dat je van PVV kunt switchen naar de SP...... Dan ben je vooral tegen, zonder je in het programma te verdiepen toch.? Volgens mij zijn er redelijk veel hogeropgeleiden op het forum werkzaam in zorg of ander 'sociaal' beroep. Dat verklaart de vele links stemmers.

Margriet*

Margriet*

22-04-2012 om 20:49

O ja ik stem

Denk ik GL.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2012 om 20:50

Joyeux

Ja wie weet. Ik heb er een andere theorie over die mogelijk kant nog wal slaat, maar toch: hij heeft indisch bloed. Als je een foto van hem zien waar hij nog niet gewaterstofperoxideerd is heeft hij donker haar wat veel beter bij zijn huidskleur past waardoor ik het eigenlijk wel een knappe jongen vond (op die foto dan...). Mijn idee is dat hij met die blonde coupe zijn achtergrond wil maskeren. Hoe kun je je hard opstellen tegen invloeden uit het buitenland als je qua uiterlijk net zo Nederland-vreemd bent als die irritante buitenlanders?
Wilders heeft naar mijn idee altijd een dubbele agenda. Hij is tegen een dubbel paspoort, maar blijf van mijn vrouw met dubbel paspoort af.
Hij is tegen de Islam. Ja, vind je het gek? Hij is zéér pro-Israël en zijn moeder heeft Joods bloed voor zover ik heb begrepen. Maar goed, anti-islam dus en pro Israël.
Hij jaagt het land nu naar een enorm kostbare periode door de besprekingen te laten mislukken en verkiezingen af te dwingen. Alsof aow'ers daar de consequenties niet van zullen voelen. Hij zegt dat hij het voor die mensen doet, maar ondertussen benadeeld hij ze waar je bijstaat.
Wilders is een volksmenner, een gevaarlijke man. Gelukkig kan hij in ons land nooit alleen de macht krijgen.

Chippie

Chippie

22-04-2012 om 21:38

Ik stem...

Ik stem meestal D66 en soms GL. Het hangt voor mij ook af hoe de verwachting is dat de coalitie eruit ziet. GL heeft met name met Femke goed oppositie gevoerd, dat is prettig als de coalitie feitelijk al bekend is voor er verkiezingen zijn. GL met Sap; ik weet het nog niet.

D66 zet in mijn optiek teveel in op referendum etc. Heeft niet mijn prioriteit. Voor zover ik het kan zien zijn D66 en GL het heel vaak met elkaar eens.

CDA zal het voor mij nooit worden, zeker niet na deze regeerperiode. PvdA vind ik teveel zwalken. PVV komt niet in mijn woordenboek voor en VVD ook nog niet. Met SP zie ik de maatschappij niet vooruit gaan; stilstand is achteruitgang.

Ik vind Rutte trouwens helemaal niet zo arrogant. Ik vind hem een verademing binnen het VVD spectrum en na Balkenende. Ik realiseer me dat iedere President in deze tijden het heel lastig heeft: of het nu een SP-er of een VVD-er is: het accent kan iets verschillen maar beiden zullen maatregelen moeten treffen die iedereen gaan raken.

Ik zou graag een coalitie van GL, D66 en VVD willen (eventueel met PvdA). Allen veranderingsgezind met een goede balans tussen economische vooruitgang (belangrijk om onze welvaartsstaat te behouden) en het opkomen voor de echt kwetsbaren en integratieproblematiek.

Nuzo

Nuzo

22-04-2012 om 21:45

Samsom

Ja gek misschien. Ik zie Samsom wel zitten, al komt hij af en toe inderdaad nogal arrogant over, hij heeft ook iets eerlijks en ontwapenends. Dit is het plan van de PvdA. Vind je het niks? Dan moet je niet op ons stemmen. Nou, daar hou ik wel van.
Bij Nieuwsuur tegenover Pechtold vond ik Samsom trouwens niet op zijn sterkst. Wel bij Eva Jinek. http://www.omroepwnl.nl/video/detail/Eva-Jinek-op-Zondag_14069025

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2012 om 22:03

Samsom

Samsom is een intelligente man. Hij was ook actief bij Greenpeace en dat actievoerderige heeft hij nog steeds. Werk aan de winkel, op de barricaden. Hij was niet mijn eerste keuze bij de verkiezingen van de fractievoorzitter, dat was Plasterk. Maar ik denk dat Samsom beter opgewassen is tegen de taak die nú van hem verwacht wordt. De PvdA weer goed op de kaart krijgen en potentiële kiezers over de streep trekken met duidelijke taal.

Chippie

Chippie

22-04-2012 om 23:30

Margriet

PVV en SP zijn/waren het op grote punten met elkaar eens. Bv AOW leeftijd. Ik denk dat daar ook Wilders' kracht zat: een paar belangrijke items eruit vissen (hypotheekrenteaftrek behouden, AOW leeftijd niet omhoog, de schuld bij de 'buitenlanders' neerleggen, Brussel kan de boom in want dat kost veel te veel.....) en zo spreek je meerdere doelgroepen aan. Want hij weet ook wel dat de meerderheid der NL's zich helemaal niet verdiept in partijprogramma's.
Tja, ik kan er ook weinig mee als je switcht van PVV naar SP; dat lijkt weinig overwogen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-04-2012 om 07:04

Krin

Dwars '12. Ik doe mee.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

23-04-2012 om 09:09

Pvv en sp

Het lijkt misschien niet overwogen, maar dat was het wel. Ik heb diverse testen gedaan van de kieswijzer enz. en bij allemaal kwamen pvv en sp als hoogste uit. Er is geen ene partij waar ik helemaal achter sta. Maar deze twee waren dus wel degenen die het meest overeen kwamen met mijn standpunten. Ik vind het dus niet raar. En omdat Wilders me erg is tegengevallen, en ik zijn standpunten tegenover moslims en oosteuropeanen te extreem vind, ga ik nu voor de SP. Weloverwogen dus.

Wilma

Wilma

23-04-2012 om 15:44

Net als mix

Ik stem ook VVD, maar voel me ook negen van de tien keer niet geroepen om er hier uitgebreid op in te gaan, omdat het vaak vóelt alsof je dit niet mag stemmen.

Ik heb me vandeweek trouwens ook geergerd aan Samson, vond het erg irritant met zijn "hebben wij allang klaarliggen". Maar ik wil hem wel eens zien in een 'gewoon' debat ofzo, wellicht is hij dan iets genuanceerder.

Persoonlijk vind ik Rutte wel een redelijke man, in de zin van niks-mis-mee. Niks meer en niks minder. Verhage vind ik ook prima. Destijds Femke Halsema vond ik ook prima. Duidelijk GroenLinks op een prima manier. Roemer vind ik ook een prima vent. Heeft dus niks met links of rechts te maken dat ik me ergerde aan Samson vandeweek.

Nuzo

Nuzo

23-04-2012 om 16:09

Wilma (deels best wel o.t.)

Grappig detail, Diederik heet Samsom. Met een m. En dat is best raar, omdat je die naam dus 100 keer kunt lezen zonder dat je het ziet.

Ik zou het land nu trouwens zo in handen van Rutte en Samsom geven. Lijkt me een prima duo, dat volgens mij zeer bereid is om in het midden uit te komen, met hulp van Pechtold en Sap. Wat ik wel erg dom vind aan het PvdA verhaal, is dat krampachtig vasthouden aan de 65-jarige pensioenleeftijd.

krin

krin

23-04-2012 om 16:20

Wilma e.a.

Ik vind het jammer als mensen hun politieke mening niet willen geven uit angst voor tegengas. Ja, links lijkt hier in de meerderheid, maar deze linkspoot hoort graag argumenten van de tegenpartij. Je moet tenslotte wel een beetje bijhouden waar je je tegen moet verzetten, nietwaar? Ik hoop dan ook dat jij en anderen het linkse gesputter in het vervolg willen trotseren.
Overigens begrijp ik precies wat je bedoelt met je ergernis over Samsoms uitspraak. Nu begrijp je wat ik voelde toen Rutte lang, lang geleden iets blaatte over zijn grote plannen en rechts en vingers aflikken en zo.

Nuzo

Nuzo

23-04-2012 om 16:40

Inderdaad krin

Rechtse raksters, laat van je horen!

Chippie

Chippie

23-04-2012 om 18:58

Petra

En toch, leg het me eens uit. Hoe kan het dat als je een kieswijzer invult en daar komt PVV uit dat je daar dan in meegaat. Ik bedoel, iedereen heeft dit voorspeld (en dan wijs ik ook met een grote vinger naar CDA en VVD die zich voor een karretje hebben laten spannen....). En ik heb ook weinig met SP programma maar dan was er minder chaos geweest. Heb je dat dan niet meegenomen?

Ik vind het trouwens wel moedig dat je er voor uit komt dat je PVV stemt. Ik ken echt niemand die er voor uit komt dat hij/zij PVV heeft gestemd...

Margriet*

Margriet*

23-04-2012 om 19:53

Petra 2

Dit snap ik ook niet:
"En omdat Wilders me erg is tegengevallen, en ik zijn standpunten tegenover moslims en oosteuropeanen te extreem vind"

Dat wist je toch ook al voordat je de kieswijzer invulde?
Je mag van mij het best stemmen, maar ik vind het nog steeds niet zo overwogen klinken. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

koentje

koentje

23-04-2012 om 19:55

Nee chippie,

die worden meestal meteen neergeknuppeld!

Ely

Ely

23-04-2012 om 20:23

Rechtse neiging en radio1 vandaag

Als zwevende kiezer heb ik een rechtse neiging die ik ook terughoorde op radio1 vandaag: als je Het financieel minder aantrekkelijk maakt om (hard) te werken en aantrekkelijker maakt om niet te werken ben ik bang dat er meer mensen gaan thuiszitten omdat het onaantrekkelijk is voor ze om te werken. En dat kan de rest van nederland niet betalen dus hebben we op middellange termijn een probleem.

Nou ik ben benieuwd naar de reacties op deze rechtse rakker

Die nieuwe partij van Krin: mag daar ook een scheutje innovatie in?

Wat ik ook nog wilde delen is dat ik vandaag op radio1 hoorde: een PVV stemmer (dat ben ik dus beslist niet) legde alsvolgt uit waarom hij PVV had gestemd: het ging niet goed dus moest het allemaal anders en de huidige partijen kunnen het niet anders doen dus moet een nieuwe partij zorgen voor die vernieuwing. Daarom dus PVV. Ik zat met open mond in de auto.... Eng toch?
Hij vond overigens dat je elk mens als mens moest behandelen en dat het generaliseren van bevolkingsgroepen weinig soelaas bracht. Hoe hij dat wilde verenigen met PVV stemmen kwam er niet uit.
...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

23-04-2012 om 20:41

Ely

"een PVV stemmer (dat ben ik dus beslist niet) legde alsvolgt uit waarom hij PVV had gestemd: het ging niet goed dus moest het allemaal anders en de huidige partijen kunnen het niet anders doen dus moet een nieuwe partij zorgen voor die vernieuwing. Daarom dus PVV. Ik zat met open mond in de auto.... Eng toch?"

Ik begrijp dat wel een beetje. De 'oude' partijen draaiden wel veel om de hete brei heen. Problemen werden teveel gebagatelliseerd. Het Marokkanenprobleem werd onder het kleed geschoven met een 'met het merendeel van de Marokkaanse jongeren is niets aan de hand'. Dat klopt ook maar daarmee ontken je de problemen die er wel degelijk zijn. En als jij in een wijk woont waar die problemen spelen en je krijgt van geen van de politieke partijen response maar slecht vaag gebabbel, dan begrijp ik wel dat je het anders wil en je dus PVV stemt.

Een van de politiek leiders (volgens mij D66) heeft dat ook zo benoemd.

mix

mix

23-04-2012 om 20:49

Nee hoor, niet rechts en geen angst

ik praat over een aantal zaken gewoon bijna niet of heel beperkt. Politiek en religie zijn zeer persoonlijke keuzes die mensen maken.
Anderen zullen je onderbouwing/keuze niet begrijpen of willen begrijpen en snappen vaak niet dat ze het niet hóeven te begrijpen of te accepteren.
Geen angst om neergeknuppeld te worden, alleen geen behoefte om daar energie in te steken Maar ik lees wel mee, dat wel.

krin

krin

23-04-2012 om 21:10

Innovatie?

In welke zin? High tech, bestuurlijk, alternatieve energie? Roept u maar! *typt druk aan het ontwerp-verkiezingsprogramma*

Net als vorige keer

dit keer dus op Samson, vorige keer was het Cohen.

En ALLE keren daarvoor op Groenlinks, maar sinds de politiemissie (de druppel voor mij) ben ik afgehaakt, ik vind Sap ook weinig zichtbaar en als ze zichtbaar is komt ze zo nerveus over, niet sterk genoeg dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2012 om 21:25

Wilma

Jij ergert je dus omdat Samsom eerlijk aangeeft dat hij zich al een tijdje op een situatie als nu heeft voorbereid. Rutte ergerde zich aan D66 omdat ze zich níet op deze situatie hadden voorbereid. Dat lijkt mij ook wel logisch. Een partij moet op het moment suprème met een begroting en een visie op de toekomst over de brug kunnen komen om daarmee het gesprek aan kunnen gaan.

krin

krin

24-04-2012 om 09:34

En wat vindt men

van de G500-beweging? Waarom infiltreren in bestaande partijen, en dan ook nog alleen in de voorheen grote drie? En waarom beperken ze hun actiepunten tot jongeren (daarbij: hoezo ben je tot je 35ste jongere?!)?
Ik vind het infiltratieplan wel grappig, trouwens. Knagen aan de stoelpoten van de macht, en zo. Maar het voelt toch ietwat als een nieuwe, maar halfslachtige poging tot D'66 (terwijl ze daar níét in de gelederen willen binnendringen).

Evanlyn

Evanlyn

24-04-2012 om 11:24

Nog geen idee

De politici vind ik echt allemaal irritant. Dat kan ook niet anders, want alles wat ze zeggen en doen komt uitvergroot en dus potsierlijk over. Daarin heb ik dus geen voorkeur; ik ben blij dat ik het niet hoef te doen.

Ik ga dus de programma's eens goed bekijken, met speciale aandacht voor onderwijs en zorg.

Wilma

Wilma

24-04-2012 om 12:13

Nuzo

Jeetje, ik weet notabene dat 't met een m is, schrijf ik 't nog met een n. Zat zeker met Gert en Samson in m'n hoofd. Zal er nog beter op gaan letten .

Wilma

Wilma

24-04-2012 om 12:14

Kaaskopje

't Ging me meer om de herhaling van dat ene zinnetje. Hij ging verder nergens echt op door en dat irriteerde me. Dat maakt me ook benieuwd naar hem in een debat ofzo, iets waar het wat inhoudelijker gaat.

Tirza G.

Tirza G.

24-04-2012 om 12:21

De speld: kiezer mentaal nog niet klaar voor verkiezingen

Een hilarisch leuke website. En een scherpe column, gisteren Enjoy!

Kiezer mentaal nog niet klaar voor verkiezingen
Psychologen waarschuwen voor te grote blootstelling aan politieke clichés

Door Jochem van den Berg en Ijsbrand Nimmer • maandag 23 april 2012, 12:20

Uit een peiling van Nieuwsuur blijkt dat de Nederlandse kiezer mentaal nog niet klaar is voor verkiezingen. Ruim 73% van de kiezers geeft aan nog niet over hun ‘eigen schaduw heen te kunnen stappen’. Psychologen waarschuwen dat het onverantwoord is nu verkiezingen te organiseren.

In de huidige spanningen in Europa, de financiële en politieke crises vreest de kiezer dat politici gaan overcompenseren met maanden van holle retoriek, goochelen met cijfers en leiderschapdiscussies. “Ik kom net uit een scheiding”, aldus Jorieke Roelofs (37) uit Noordwijk. “Ik betwijfel of ik genoeg prozac heb om mij door deze tijd heen te loodsen.”

Politiek psycholoog Bert Bokhoven waarschuwt voor een te grote blootstelling aan politieke clichés. “Hervormen, verantwoordelijkheid nemen, politieke wil tonen, over de eigen schaduw heenstappen, daadkracht tonen, de rekening niet doorschuiven, de kiezer laten spreken, financiële afspraken nakomen, dictaten uit Brussel, partijprogramma’s doorrekenen, een totaalpakket presenteren, drie procent regel, de crisis in de portemonnee voelen, de crisis bezweren, antwoord geven op de crisis, het vertrouwen van de kiezer terugwinnen. Dit soort retoriek vergt een psychische weerbaarheid die lang niet iedere kiezer heeft.”

Nederland wacht vijf maanden TV-debatten, Pauw en Witteman, De Wereld Draait Door, Nieuwsuur, Buitenhof, peilingen, tweets, politici die over het landsbelang praten en commentatoren die de strategische afwegingen duiden. “Kunnen ze die verkiezingen niet organiseren als het weer wat rustiger is?”, vraagt Theo Blijaard (53), “ik ben nu druk met het zoeken naar een nieuwe baan en ik heb geen behoefte aan politici die roepen dat Nederland weer aan het werk moet.”

“De kiezer zal oplossing na oplossing aangeboden krijgen”, verwacht Bokhoven. “Het is alsof je een doodzieke patiënt aan vijftien medische experimenten tegelijk onderwerpt, die allemaal niet werken. Nu een campagne organiseren zal tot ernstige klachten leiden. Dan moet je denken aan langdurige hoofdpijn, huidafwijkingen en maagklachten.”

Bokhoven: “Het zou goed zijn als we eerst een referendum houden om de kiezers te vragen of ze klaar zijn voor verkiezingen. Even vragen hoe het met mensen gaat is wel het minste wat ze kunnen doen na de afgelopen periode.”

Emmawee

Emmawee

24-04-2012 om 20:51

Hij is erg mooi. ik vond deze ook grappig.

Ook van de speld. Zag ik zaterdagmiddag op facebook voorbij komen.

http://www.speld.nl/2012/04/21/wilders-als-brussel-twee-jaar-geleden-al-had-bestaan-was-ik-nooit-aan-de-onderhandelingen-begonnen/

Pvv-ers die naar de sp stappen

Volgens Maurice de Hond zijn er best veel mensen die overstappen van de PVV naar de SP. Kennelijk liggen die standpunten in de praktijk toch niet zo ver uit elkaar als je zou denken. Wilders is linkser dan hij wil uitstralen. Dus Petra, zo buitengewoon is die overstap ook niet.
Ik ben zelf nog aan het overwegen wat ik wil stemmen. Maar dat doe ik bij iedere stemronde opnieuw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.