Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vlaming

Vlaming

30-11-2009 om 15:42

Verschil belg-nederlander


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

01-12-2009 om 14:38

Tja

ik ben opgergoeid in een plaatsje NET in nederland, echt een groot verschil zie ik niet, al vind ik de vlamingen keuriger. Ze hebben netter taal gebruik. Verder kan je altijd precies zien!! als je de grens over bent, ineens staan er van die palen met electriciteitsdraden aan de kant van de weg, de huizen hebben van die vreemde witte vlakken aan 1 kant van het huis alsof het de bedoeling was dat het een 2 onder 1 kap werd maar dat de helft niet gebouwd is.
En de dichtgemetselde ramen in belgie vind ik ook zo opvallend dat had iets te maken met de belasting toch??
Dus belgen: waarom hebben jullie huizen van die witte vlakken??? dat zie je echt alleen maar in belgie.. terwijl in de grensstreek je net zo goed ned-bel aannemers kan treffen voor een eventule bouw van een huis??

groet, polly

Een Brabander (NL)

Een Brabander (NL)

01-12-2009 om 14:48

Polly

Die huizen worden dan bewust op het scheiden gebouwd, zodat de buurman tegen je huis aan kan bouwen. Dat is goedkoper.

Hilde

Hilde

01-12-2009 om 14:53

Walen

Ja, Chris, de Walen zijn anders. Ze spreken niet alleen een andere taal, het is gewoon een ander volk. Bovendien worden een hoop dingen ook regionaal geregeld (Vlaamse en Waalse regering), dus ik moet eerlijk toegeven dat ik sommige dingen gewoon ook niet weet. Ik heb ook geen vrienden of kennissen in Wallonië; eigenlijk wel raar.
Het valt me op dat buitenlanders het wel hebben over "de Belgen", maar zelf zal ik eerder spreken over "Vlamingen" en "Walen". Het België-gevoel leeft ook minder dan vb in Nederland het Nederland-gevoel. Een voorbeeldje: op Koninginnedag zie je massa's Nederlandse vlaggen in Nederland; meer nog: bijna elk huis heeft een plekje voor een vlaggenstok. Bij ons dus niet.

tonny

tonny

01-12-2009 om 15:47

Boek

Niet alle bijdragen gelezen...

Marc Brysbaert in het lijvige boek 'Psychologie', 2006

'Culturele verschillen zijn waarneembaar op de volgende vier vlakken.
1. individualisme - collectivisme
2. afstand op basis van macht
3. vermijding van onzekerheid (rituelen en instituten)
4. masculiniteit (traditionele rolverdeling man/vrouw

Bij het vergelijken van Nederlanders en Vlamingen meet hij de volgende resultaten:
thema 1: Nederland 80, Vlaanderen 78
thema 2: Nederland 38, Vlaanderen 61
thema 3: Nederland 53, Vlaanderen 97
thema 4: Nederland 14, Vlaanderen 43

Dit moest ik namens mijn dochter even melden, toen ik haar vertelde over deze draad. Ze zat dit juist te lezen vanwege een keuzevakopdracht.

tonny

Hilde

Hilde

01-12-2009 om 16:25

Tonny

Hoe begrijp ik die cijfers, Tonny?
"1. individualisme - collectivisme
Nederland 80, Vlaanderen 78"
Wordt dan bedoeld dat Nederlanders meer individualistisch zijn? Of waarvoor staat die 80 dan?
Hilde

Katrien

Katrien

01-12-2009 om 17:58

Polly

"En de dichtgemetselde ramen in belgie vind ik ook zo opvallend dat had iets te maken met de belasting toch??"

Dit komt inderdaad nog uit de tijd dat je belastingen betaalde op het aantal ramen in je gevel. Dus werden ramen dichtgemetseld om minder belastingen te betalen.

"de huizen hebben van die vreemde witte vlakken aan 1 kant van het huis alsof het de bedoeling was dat het een 2 onder 1 kap werd maar dat de helft niet gebouwd is."

Dat zijn huizen die gebouwd zijn op percelen voorzien voor halfopen bebouwing. Ze bouwen dan met één muur op de perceelgrens en die muur wordt dan niet afgewerkt zoals de andere muren omdat het de bedoeling is dat er op termijn nog een huis tegen gebouwd wordt.

Ik vind dergelijke discussies interessant om lezen. Zelf ben ik belgische (vlaams) met heel wat familie in Wallonie (ik heb er ook gestudeerd) en een grote vriendenkring in Nederland, waar ook een oom en tante van mij lange tijd hebben gewoond met hun kinderen. Op de middelbare school waar ik ging, zaten veel nederlandse kinderen. De meesten zaten dan op internaat, maar er waren er ook heel wat die pendelden (ik ging in Hasselt naar school). Toen vond ik wel dat de nederlandse kinderen luidruchtiger waren, ze leken het ook moeilijker te hebben met de strenge regels op school. Maar je kon er wel veel plezier mee hebben, we hebben wat afgelachen met de nederlandse verhalen.

Nu zie ik eerlijk gezegd niet meer zoveel verschillen tussen vlamingen en nederlanders. Waarschijnlijk zal er wel een verschil zijn als je de hele groep beschouwt, maar in mijn vriendenkring merk ik, op het accent na, geen verschil.

Ik merk wel dat er een aantal zaken worden geschreven als zijnde algemeen geldend voor België terwijl dat helemaal niet zo is. Maar dat zal omgekeerd ook wel gelden.

Jammer voor die personen die slechte ervaringen hadden in België.

Katrien

Amanda

Amanda

01-12-2009 om 19:01

Mijn buren!

Ik zie Belgie echt als mijn buurland. En ik ben dus ook voor Belgie als NL niet meer meedoet in wat voor competitie dan ook.

Geweldig zoals de Vlamingen spreken (de klank) en ze zijn grammaticaal ook veel beter onderlegd, kijk maar naar taalprogramma's op tv.

Dat we dezelfde taal spreken, dat geeft een band. Hetzelfde voel ik voor Nederlands sprekende mensen op de Antillen bijvoorbeeld of in ZuidAfrika, ik vind dat geinig en in het buitenland voelt het als "thuis" als ik Vlaams hoor.

Wat jammer dat ik nu ontdek dat Vlamingen dat omgekeerd misschien niet zo voelen!!

De dorpjes zijn vreselijk inderdaad, brrr spookstadjes. Sommige woorden kan ik niet aan wennen (fritkot is er zo eentje).

En dat er over Belgen wordt gesproken, ipv over Vlamingen en Walen. Ja dat zal komen omdat die scheidslijn met al zijn problemen ons Nederlanders helemaal niet bezighoudt. Dat is echt iets tussen die twee kemphanen zelf.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-12-2009 om 21:18

Andersom

Ik kan Aamanda's posting grotendeels onderschrijven. Ik kijk juist altijd met afgunst naar Vlamingen. Ze hebben betere prozaschrijvers, gaan beter gekleed, zijn welbespraakter en betergemanierd dan Nederlanders en wonen in steden met karakter als Luik en Gent. Bovendien zijn ze hartstikke aardig in mijn beleving. Ik ging ooit in een klein plaatsje (Verviers ofzo, staat me iets van bij) naar een concert. Na afloop bleek dat er geen trein meer reed. Ik sprong op het podium (had wat goed Belgisch bier achter de kiezen, dat helpt enorm) en vroeg of er soms iemand naar Luik reed die avond. Ik kon zo achterin een bestelbusje meehobbelen, ik moest zelfs nog mensen teleurstellen omdat ik al vervoer had.
En de indruk die juist die kleine plaatsjes op mij maakten was enorm - de vervallenheid, de troosteloosheid, de ingekeerdheid (prachtig woord Maylise): zoiets als Oost-Groningen waar de Industriele Revolutie overheen is geweest. Ik kon er erg van genieten. Maar ik houd ook van J.C. Bloem, het kan aan mij liggen .
Vergeet ik nog te melden dat ik al twintig jaar (vanaf mijn zestiende, toen ik hem ontdekte) een groot bewonderaar ben van Louis Paul Boon. En die combineert een feilloze grip op de Nederlandse taal met soms schokkende inhoud. Typisch Vlaams, begrijp ik?
Groetjes
Massi

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 16:03

Grote tanden...

Dat van die grote tanden van Nederlanders herken ik niet zo, maar dat je ze er feilloos uitpikt (en zij mij is een gegeven. Zelfs een leuk familiespelletje intussen. "Ik wéd dat dat Nederlanders zijn." En dan zorgen dat je binnen gehoorsafstand komt om het te kunnen checken. We hebben schrikbarend vaak gelijk Maar ik kan er dus niet mijn vinger op leggen wát we dan precies herkennen.

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 16:08

Massi nassi

"Ik kan Aamanda's posting grotendeels onderschrijven. Ik kijk juist altijd met afgunst naar Vlamingen. Ze hebben betere prozaschrijvers"
Nou, is dat nou wel echt zo?
"gaan beter gekleed"
Geen idee, kan.
"zijn welbespraakter"
Dat herken ik niet zo.
"en betergemanierd"
Kan.
"en wonen in steden met karakter als Luik en Gent"
Nederlanders wonen in steden met karakter als Delft, Den Haag, Zutphen, Maastricht etc

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 17:13

Ooooh

Hahahaha, sorry!!!

tonny

tonny

02-12-2009 om 19:20

Hilde

In het genoemde onderzoek ging het om een onderzoek onder 100.000 medewerkers van IBM in diverse Europese landen. De scores liepen van 0 - 100 en beschreven de bedrijfscultuur.
België bleek aan te sluiten bij Frankrijk en Nederland bij Scandinavië.
Maar goed, 't is maar een onderzoek natuurlijk. Ik gooide het er tussendoor vanwege mijn dochter, zoals ik al vertelde.

tonny

Massi Nissa

Massi Nissa

02-12-2009 om 21:05

Starry

Hihiiiii, je bent niet de eerste, hoor. Er zijn er heel wat op OO die denken dat ik een Suri-javaans voorgerecht ben (ofzoiets).
Mijn posting over Belgie is puur vanuit mijn eigen ervaringen opgeschreven en heeft dus feitelijk alleen betrekking op *mijn* werkelijkheid. Natuurlijk zijn er ongetwijfeld lieden (ik bedoel mensen) die Kluun beter te verteren vinden dan Boon .
En ja hoor, wij barsten ook van de karaktervolle steden. Maar het betreft toch een wezenlijk andersoortig karakter. Belgische steden zijn melancholischer, grauwer en tegelijkertijd net iets indrukwekkender dan Nederlandse steden. Ik denk wel eens dat je echt kunt zien dat Belgie een 'zwaardere' Industriele Revolutie heeft gekend plus een heftige Eerste Wereldoorlog. Nederlandse steden zijn oud, maar hebben een gelukkiger leven achter de rug en kijken meer vooruit, ook qua architectuur. Zoiets. Ik kan het niet zo precies in woorden vatten.
En wat betreft dat welbespraakt, ik kom vanwege mijn studie en beroep eigenlijk alleen hoogopgeleide Belgen tegen. Kan dus heel goed zijn dat mijn beeld erg vertekend is.
Groetjes
Massi

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 22:52

Kluun en boon

Wat dacht je van Mulisch, Wolkers, Reve, Bordewijk, Maarten 't Hart, Jan de Hartog, Multatuli, Theo Thijssen, etc?
En wat betreft die steden, tja... Een Engelse stad is ook heel anders dan een Franse stad dan een Italiaanse stad dan een Duitse stad. Dus een Belgische stad is anders dan een Nederlandse stad. Maar ik ken een paar zeer sfeervolle Nederlandse steden.

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2009 om 23:36

Dat van die tanden

Heb ik mij uit laten leggen door een orthodontist. Er zijn drie manieren om je tanden recht te zetten, of te laten orthodonteren of hoe dat heten mag. Iets naar binnen neigend, recht naar beneden en iets naar voren neigend. Dat laatste doen ze in de VS, vandaar dat die helemáál van die enorme gebitten hebben in onze beleving, het middelste doen ze in NL. De rest van de wereld (nou ja, bijna dan toch) doet ze ietsje naar binnen neigend. Het is een kwestie van tienden van millimeters, maar je ziet het echt.

Tirza

Hilde

Hilde

03-12-2009 om 10:46

Massi nissa en luik

Massi Nissa: "Vlamingen...wonen in steden met karakter als Luik en Gent."
Euh, dacht het niet, Luik ligt in Wallonië. Er zullen vast wel enkele Vlamingen wonen, maar toch niet de meerderheid. Gent als stad met karakter, dat kan ik dan weer alleen maar heel dik beamen

"En ja hoor, wij barsten ook van de karaktervolle steden. Maar het betreft toch een wezenlijk andersoortig karakter. Belgische steden zijn melancholischer, grauwer en tegelijkertijd net iets indrukwekkender dan Nederlandse steden. Ik denk wel eens dat je echt kunt zien dat Belgie een \'zwaardere\' Industriele Revolutie heeft gekend plus een heftige Eerste Wereldoorlog. Nederlandse steden zijn oud, maar hebben een gelukkiger leven achter de rug en kijken meer vooruit, ook qua architectuur. Zoiets. Ik kan het niet zo precies in woorden vatten."
Deze omschrijving van jou vind ik erg goed, ik kan me er helemaal in vinden. Het is vreemd, maar ik kan er ook niet echt de vinger op leggen, wat die verschillen nou precies zijn. Tot nog toe had ik het meest "Vlaamse" gevoel in Utrecht, dat deed me erg aan Gent denken.
En dan heb je natuurlijk ook nog de Waalse steden, die naar mijn aanvoelen nog grauwer aandoen. Charleroi vb, brrr. Anderzijds is het wel zo, vind ik, dat de stijl van de huizen in NL meer eenduidig is; misschien geeft dat een andere indruk, een soort opgeruimder gevoel?
Hilde

Tirza, tanden

Ja maar Tirza, niet íedereen in Nederland heeft toch een beugel (gehad)? Hoe hoog zou het percentage beugeldragers zijn? Volgens mij zijn grote tanden ook een kwestie van erfelijkheid. Kan dat?

Trouwens, die Zeeuwse boer in de laatste aflevering van BZV, die had pas grote tanden...

Chris

Polly Shearman

Polly Shearman

04-12-2009 om 11:44

Kan iemand mij uitleggen

hoe de sinterklaas traditie in belgie gaat? waarom er bijvoorbeeld maar 1 piet is?
ben nieuwsgierig

Polly bij ons

Sint is aangekomen met de boot in Antwerpen (zowat 3 weken geleden). Vanaf dan is hij in het land en kan je je brief opsturen - de kindjes die dat doen krijgen van de post echt een briefje terug (althans, een paar jaar geleden toch).

Kinderen schrijven een verlanglijstje, waar de Sint één en ander van kiest (of alles als het een kort lijstje is)-en als mama en papa enigzins akkoord zijn met het gevraagde .

Vaak komt hij ook nog bij oma/opa/meter/peter. Hij brengt speelgoed en snoep.

In de streek waar ik woon komt hij normaal enkel op 6 december, dus niet op voorhand (zoals in NL gebruikelijk lijkt?).

En voorzover ik weet, zijn er echt wel 2 pieten hoor.

Op 5 december moeten de kinderen Sintliedjes zingen opdat hij zou komen. Die avond wordt het schoentje gezet, met een wortel of suikerklontje voor het paard, een flesje bier voor de goede man en z'n helpers.

Vroeger liep hij overal in de stad rond, nu zie je hem enkel nog in de speelgoedwinkels. Daar het overaanbod van de Sinten op straat, vroegen veel kinderen zich af hoe die Sint overal kon zijn. Vooral omdat hij en z'n pieten op een maar minuten tijd andere kledij ed. aanhadden. Dus, op straat nu veel minder sinten.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-12-2009 om 16:47

Hilde en starry

Helemaal gelijk, Luik is Franstalig. Ik werd er praktisch weggekeken als ik iets in het Nederlands zei, haha. Ik haal 'Vlamingen' en 'Belgen' wat door elkaar in mijn posting, sorry daarvoor.
Leuk dat je aanvoelt wat ik probeerde te verwoorden over het karakter van Belgische steden. Iemand hierboven zegt: tja, steden verschillen per land van karakter. Hey presto, ik ben ook wel eens over de grens geweest en was niet eens geblinddoekt, maar dat was niet het onderwerp van de draad. Dat was het verschil tussen de Belg en de Nederlander. Vandaaruit extrapoleerde ik naar het verschil in 'gevoel' tussen de steden in beide gebieden. Het is altijd lastig om te veralgemeniseren, maar gelukkig snapt in elk geval 1 persoon wat ik wilde zeggen .
Starry Night, ik maakte een vilein grapje over de leessmaak van veel Nederlanders. Gelukkig hebben wij hier ook nog Grunberg, Nanne Tepper, Lucebert, Nescio, Achterberg en vele anderen. Ik heb alleen vaak net iets meer met Vlaamse schrijvers en dichters. Kwestie van smaak. Ik lees trouwens veel meer Engels- dan Nederlandstalig werk en kan dus best een geweldige schrijver gemist hebben. (Tips altijd welkom).
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2009 om 23:39

Chris

Neuh, die grote tanden van die Zeeuwse boer zijn mij niet speciaal opgevallen. Dat is normaal voor mij he

Tirza

Starry Night

Starry Night

05-12-2009 om 20:30

Sasvangent en massi

... NISSA: ha, gelukkig, ik vroeg me al af Tja, over smaak valt niet te twisten gelukkig.
En Sasvangent, zoals jij Sinterklaas in Belgi"se omschrijft, zo zou ik hem in Nederland ook wel willen eerlijk gezegd. Veel kleiner en rustiger zo te lezen.

Hilde

Hilde

07-12-2009 om 12:16

Sint in belgië

Ik heb dit weekend voor het eerst Sinterklaas in Nederland gevierd, mét versjes. Ik vond het wel leuk, had dit nog nooit gedaan.
Een groot verschil in België is, denk ik, dat er in principe enkel voor de kinderen cadeautjes zijn, niet voor de volwassenen.
Maar of het nu allemaal zoveel kleiner is? Ik weet niet hoor, sommige kinderen krijgen toch wel een indigestie: thuis(soms bij mama en papa), bij oma's en opa's, op school, bij de sportclub, bij de jeugdbeweging, ....
Bij mij hangt het er een beetje van af. Ik vind het leuk om het "veel" te doen lijken, ook al zijn het maar simpele cadeautjes. Met wat snoep en mandarijntjes kan je de tafel toch aardig volzetten. En ook al zijn mijn kinderen al wat groter (12 en 18), ze vinden het nog steeds erg fijn dat de Sint komt!

On topic nederlanders moralistischer, belgen pragmatischer en sl

Dat is wat mij opvalt.
Ben zelf NL, maar ook dicht bij de grens opgegroeid en heb professioneel vaker met Vlamingen en een enkele keer met Walen van doen gehad. Ook wel Vlaamse collega's gehad trouwens.

Om over het moralistische Nederlanders te beginnen. Ik was eens een keer op een congres in Nederland, met een Belgische dagvoorzitter (reden: Belgie is op desbetreffende vlak verder dan NL). De Belg opende met een goede voorzet, gaf een goed overzicht en een goed einddoel, gaf praktisch hoe het Belgie tot stand was gekomen, met valkuilen en dingen om rekening mee te houden. Toen kwamen de rest van de dag de Nederlandse sprekers. Die hadden het alleen maar over de ideale situatie als einddoel, dat het zus en zo moest en dat ook vooral ANDEREN dat zo moesten doen, maar praktische stappen, hoe dat allemaal te bereiken, concrete afspraken maken en hoe valkuilen te vermijden etc. dat kwam er dus niet uit.

Belgen zijn volgens mij pragmatischer. Ze bekijken de situatie als die is en vervolgens handelen ze daarnaar (en soms handelen ze ook niet wat soms heel slim kan zijn). Nederlanders gaan uit van de situatie zoals die volgens hen zou moeten zijn, vinden dat daar dan vervolgens wat aan gedaan moet worden, laten dat ook merken en vinden ook dat anderen niet aan hun goede bedoelingen mogen twijfelen (ook als er duidelijke aanwijzingen zijn dat een fikse portie eigenbelang meespeelt, of als men zich niet aan zijn eigen normen en waarden houdt). Gebeurt dat toch, dan worden ze kwaad. In mijn ervaring worden juist Nederlanders vaak schijnheilig genoemd (door Spanjaarden en Zuidamerikanen).

Ik heb een keer een interview gelezen met een Belgisch parlementair journalist die zowel in Brussel als in Den Haag had gewerkt. In Belgische politiek pakt men elkaar hard aan zei hij, maar zit men een tijd daarna weer samen aan het bier. In Nederland, als je iemand aanvalt op zijn ideeen, heb je er vaak een vijand bij, en blijft dat ook zo.

Dat Belgen slechtere chauffeurs zijn, daar kan ik verder kort over zijn, dat is gewoon zo. (maar hun woningmarkt en medische zorg zijn weer veel beter).

neteret mut

neteret mut

10-12-2009 om 15:32

Mijn ervaring

na ruim 3 in Belgie wonen. Veel vlamingen denken bij nederlanders aan hollanders en niet aan friezen/ twentenaren / groningers enz. Hoe vaak kregen/krijgen we wel niet de vraag of we wat kunnen wennen in Belgie en toch ook verschillende keren dat wij anders zijn dan ze hadden verwacht van nederlanders. Vooroordelen dus, een heel menselijk verschijnsel en volgens mij niet aan te ontkomen ook al doe je je best ervoor. Want hoe klein je een groep maakt, het blijft een groep en je praat dan niet over een individu. Zo kan ik dan ook alleen meepraten over wat ikzelf ken en bv niet over Gent of Antwerpen ( ok ik ben in de ikea geweest en in nog een enkele winkel )Huizen, de oudere zien er anders uit dan de NL, meer met een aanbouwtje zus en een verbouwinkje zo. Met een andere steen of andere stijl. Ook twee-onder-1kappers kunnen verschillend zijn. De nieuwbouw vlak bij ons doet mij dan wel weer meer aan NL denken ( de prijzen ook). Net als in NL verschillen scholen van elkaar. Mijn kinderen hebben weinig moeite gehad om te wennen, maar zaten ws voor NL begrippen in NL op een strenge school. Voor ons is het verschil groter dat we nu wonen in een stad ipv een uit de kluiten gewassen dorp En dat er hier veel marokkanen en turken en .. wonen itt onze vorige woonplaats. Een bakje koffie bij de buren werd in NL ook al niet gedaan, mis ik dan ook niet. Grootste aanpassing was het muziekonderwijs, daar zijn de kinderen inmiddels op afgeknapt.

Kadonaj

Kadonaj

11-12-2009 om 08:51

Ik hou van de taal

Heerlijk als iemand vlaams praat, zo'n heerlijke zachte taal, daar kan ik echt van genieten!

Ik vind belgen ook vaak een zachtere en lievere uitstraling hebben.

Aan de andere kant ben ik het wel eens dat belgen veel aan elkaar hangen in competities. Ik heb me dan ook wel erg aan noa geregerd bij k2 zoekt k3, die zich eenzaam voelde omdat ze de enige belg was en zo...

liora

liora

11-12-2009 om 09:19

Kadonaj (ot)

Hoi Kadonaj,

Ik heb me al een tijdje verwonderd over jouw nick, maar nu ik dit berichtje lees denk ik niet dat je weet wat dat betekent. Ben benieuwd hoe je aan deze nick komt.

Liora

Hilde

Hilde

11-12-2009 om 10:19

Maar nu snap ik het!

Kadonaj: "Ik vind belgen ook vaak een zachtere en lievere uitstraling hebben."

Dus daarom vinden alle Nederlanders die ik ontmoet me zo lief en aardig )

Nu, sowieso heb ik in Nederland alleen maar positieve ervaringen, dus dat taaltje zal er misschien ook wel mee te maken hebben. Ik heb alleen een probleem als ik een drankje wil bestellen, en al helemaal als er wat meer geroezemoes is: ze verstaan me echt niet!! Intussen heb ik al geleerd dat ik "een biertje" moet vragen ipv "een pintje", maar ik blijf dat als Vlaming vreemd vinden. Wat nu, een biertje, er zijn meer dan honderd soorten bier.... LOL
Ook mijn "sinaasappelsap" blijkt Chinees te zijn, appelsiensap al helemaal (alhoewel "Appelsientje" toch wel een Nederlands merk is!!), en sorry, maar sjutrange krijg ik echt niet uit mijn keel gewrongen. Nah! Gelukkig wil mijn vriend de bestelling dan wel voor mij doorgeven.

Hilde

Yta Chalne

Yta Chalne

11-12-2009 om 11:39

Liora

Misschien moet je deze zelfverklaarde Kadonaj even helpen met de betekenis Het lijkt me ofwel blasfemisch ofwel grootheidswaan...

amk

amk

11-12-2009 om 11:45

Eh liora, yta

ik kan 'm niet vinden in de Dikke van Dalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.