Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vlaming

Vlaming

30-11-2009 om 15:42

Verschil belg-nederlander


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hilde

Hilde

17-12-2009 om 10:04

Cheshire

Oh wat erg voor die vrouw!
Ja, "poepen" betekent bij ons echt wel iets anders.
Wij zeggen ook tegen de kinderen: "zit nu eens mooi op je poep". Dat vinden Nederlandse kinderen maar vies!
"Kont" klinkt bij ons dan weer veel platter ipv "poep".
Interessant draadje )

neteret mut

neteret mut

17-12-2009 om 11:13

Nog een paar woorden

bangelijk
erin vliegen
droogkuis

emma43

emma43

17-12-2009 om 12:37

Flinke dochter!

Er zei een keer iemand tegen me,over mijn dochter:Amai ,die is flink,heee!!!!
Ik was echt een beetje beledigd,mijn dochtertje is nooit een tenger klein meisje geweest,maar flink????tot ik begreep dat flink :dapper,niet flauw betekende.Kwam ik achter toen juf zei,dat dochter een flinke leerling was.

Fraz

Fraz

17-12-2009 om 13:02

Maar emma

flink betekent hier (noord holland) naast groot ook stoer, niet kleinzielig etc

emma43

emma43

17-12-2009 om 13:27

Echt?

Ik ken het zelf niet op die manier.Alleen als groot,dik.

Hilde

Hilde

17-12-2009 om 13:29

Emma,

kijk maar eens in de van Dale. "Jouw" betekenis staat als eerste vermeld, dat wel.

emma43

emma43

17-12-2009 om 14:04

Okeee

weer wat geleerd vandaag.
Maar ik zal toch nooit tegen iemand zeggen dat ze een flink kind heeft,ik blijf het raar vinden.

Fraz

Fraz

17-12-2009 om 14:17

Tis in ieder geval

een compliment

Je zegt het ook tegen een kind. Bijvoorbeeld als tie geprikt moet worden : kom op even flink zijn dan is het zo voorbij. En achteraf dus : je hebt je flink gedragen en tegen anderen over het kind : het was een flink kind want hij huilde amper.

In feite is het ook niet zo raar. want flink is groot en als je je flink gedraagt dan gedraag je je dus groots als iemand die groter en sterker is

Ach ja zo blijkt maar weer dat er niet één Nederlands is en dat maakt het zo leuk.

amk

amk

17-12-2009 om 14:28

Emma

zeg ook niet over een pasgeboren baby dat het een lief kind is.
Mocht je die nog niet kennen, ga even zoeken in alle leuke filmpjes van Herman Finkers. Volgens mij zit het stukje in Het Meisje van de Slijterij.

Trouwens

Ik vind het Vlaams best mooi, maar hier in een een dorp vlakbij Leuven vind ik het accent wel irritant. Ik vraag me wel eens af of kinderen het niet moeilijk hebben op school als ze leren schrijven, want er zitten gigantisch veel grammaticafouten in hun spreken! Voorbeeld: 'Toen ik nog in 't school ging... 'k von da wel tof zenne! Da maske hâ k wee nie hoeveel confituur op zenne cracotteke, 'nen echte zot!' Grappig klinkt het wel maar op den duur vind je het wel genoeg.

Rembrand

Rembrand

17-12-2009 om 23:17

Paar woorden.

Harmonicafile.
Heen en weer boot.

Euh zwelgje

ik ben een Vlaamse. Wat jij schrijft (en vele andere trouwens ook) is geen 'accent' maar gewoonweg dialect. En ja, er zijn veel dialecten in België vnl. nog gesproken door oudere mensen. Ik veronderstel dat er ook vele dialecten zijn in Nederland.

In Leuvense scholen wordt echt niet in dialect onderwezen maar ik keurig 'algemeen nederlands'.

Kadonaj

Kadonaj

18-12-2009 om 09:42

Ik leer een hoop hier

Geweldig

En over dialecten gesproken, een echte drentenaar of fries versta ik ook niet hoor, ik ben een hagenees (maar dan zonder het gevloek... veel mensen schijnen te denken dat hagenesen altijd vloeken...)

emma43

emma43

18-12-2009 om 11:21

Dialecten

Ja,hoor Sasvangent,er worden in Nederland heel veel dialecten gesproken.En ook echt dialecten waar de rest van Nederland niets van verstaat.Mijn man komt uit Zeeland,en mijn dochter vindt het schitterend om het dialect van zijn familie na te doen.Dikke pret.

Kiki

Kiki

19-12-2009 om 13:28

Kadonaj, dan ben je een hagenaar

en geen Hagenees net als ik. Hoewel ik eigenlijk van origine een Scheveningse ben, dus mijn oma is nu erg teleurgesteld dat ik in het Haagse woon

Een hagenees vloekt inderdaad altijd

Kiki

Kiki

19-12-2009 om 13:37

Lol,

ik bedoelde natuurlijk dat ik ook een hagenaar ben en geen hagenees
Staat er wel erg duf

Polly Shearman

Polly Shearman

22-12-2009 om 13:22

Ik ben momenteel in belgie

en ik ontdekte deze week dat behalve vlaams, en waals, belgie ook nog een provincie heeft die volledig duits is!
ga je in franstalig belgie naar een ziekenhuishuis ( ongelukje) blijkt iedereen duits te spreken, en ook op de borden in ineens alles duits!
waarom hebben die belgen 3 talen?????

groet, pol

Kadonaj

Kadonaj

22-12-2009 om 15:12

He, dat wist ik ook niet...

Je weet zeker dat je in belgie bent?

Niets erg gebeurd hoop ik, met dat ongelukje? sterkte

Katrien

Katrien

22-12-2009 om 15:26

Jazeker

België heeft drie landstalen: nederlands, frans en duits.

Katrien

Hilde

Hilde

29-12-2009 om 21:40

Polly

Jazeker, België heeft drie officiële landstalen. Maar een volledig Duitstalige provincie, dat klopt niet helemaal. Over welke provincie heb jij het dan?
Tot mijn grote schaamte moet ik dus bekennen dat ik de drie landstalen niet beheers, ik heb zelfs nooit Duits gehad op school....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.