Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Miraya

Miraya

12-10-2015 om 07:30

babyboomers en bejaarden

Niet alle babyboomers zijn op hun 19e bij de overheid begonnen en gestaag opgeklommen in salaris. Er zijn er zat die andere wegen hebben bewandeld, faillissement en echtscheidingen hebben meegemaakt, in de zorg werken of herintreder zijn. Ik zou die groep niet te snel als 'rijk' bestempelen.

Wat bejaarden betreft, wat ik daar zo zuur aan vind is dat ze geen mogelijkheden hebben om hun inkomen aan te vullen. Als het pensioen omlaag gaat, of de AOW bevroren wordt, moeten ze het daarmee doen. Terwijl hun huur wel gewoon omhoog gaat, ze ook de eigen bijdrage voor de ziektekostenverzekering moeten betalen, en noem maar op. Wij kunnen een andere baan zoeken, meer uren gaan werken, een krantenwijk erbij nemen. Die bejaarden kunnen niks doen om de kortingen op te vangen terwijl zij, net als de 'jongeren' toch hun uitgaven hebben gebaseerd op die inkomsten.

Dees

Dees

12-10-2015 om 08:13

verschil?

Even over dat dorp Oranje he, wat nou als je over een wij elders preekt? Dat dorp ligt 5 minuten van Hoogersmilde en 4 minuten van Hijken. Wat ik wil zeggen is wat is het verschil tussen het plaatsen van zo'n centrum in een van de vele dorpen van een gemeente als het plaatsen van zo'n centrum in een van de vele wijken in een stad?

Mijn inzien verschilt dit niets, alleen dat de mensen wellicht iets bekrompener zijn.

Leen13

Leen13

12-10-2015 om 08:39 Topicstarter

Vast niet allemaal bekrompen

Er zullen ook dorpsbewoners van Oranje zijn die het prima vinden dat er vluchtelingen in het vakantiepark opgenomen worden. Er is plaats en we hebben er al veel gemeenschapsgeld voor betaald en er was plek tijdelijk nodig om mensen onder te brengen op dezelfde dag.
Maar dat kun je nu niet meer openlijk melden zonder mot te krijgen met je mede dorspbewoners. Daarvoor is het dorp te klein.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-10-2015 om 11:21

Meer bekrompen?

Dees je schreef:

Even over dat dorp Oranje he, wat nou als je over een wij elders preekt? Dat dorp ligt 5 minuten van Hoogersmilde en 4 minuten van Hijken. Wat ik wil zeggen is wat is het verschil tussen het plaatsen van zo'n centrum in een van de vele dorpen van een gemeente als het plaatsen van zo'n centrum in een van de vele wijken in een stad?

Mijn inzien verschilt dit niets, alleen dat de mensen wellicht iets bekrompener zijn.

Mijn reactie:

Hier word ik dus zo moe van, van dat idee dat mensen in kleine dorpen/buurtschappen "bekrompener" zijn. Houdt dat dan automatisch in dat mensen in de "stad" voorlopen? dat zij moderner zijn, dat zij "opener" zijn? En zo ja, waaruit bestaat dat voorlopen? zou je dat eens concreet kunnen vertellen? En wat het voordeel daarvan is?

Bij ons op het dorp kwam de gemeente met het geweldige plan om 50 extra woningen te bouwen. Dure koopwoningen, koopprijs vanaf 225.000 euro (10 jaar geleden). Dat bracht ook heel wat te weeg in het dorp. Daar was het dorp niet blij mee. in procenten uitgedrukt zou dat inhouden dat het aantal huishoudens hier 25% groter zou worden... Om e.e.a even in perspectief te zetten, dat zou inhouden dat utrecht er dit jaar ruim 41.000 huishoudens bij zou krijgen.

Wil je ~ in mijn ogen dan ~ mensen opnemen in je dorp/stad, dan zal dat in een rustiger tempo moeten, op een manier waarop iedereen aan elkaar kan wennen, en dat de bestaande gemeenschap ook in staat is om die nieuwe aanwas in zich op te nemen.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 11:27

nou nou sinbads vrouw

Hier is door een vinexwijk het dorp waarschijnlijk met meer dan 100% vergroot. Ik vind 25% helemaal niets. Wat is er nu in hemelsnaam mis mee met wat nieuwe huizen als daar de plek voor is?

Vergelijken met Utrecht vind ik niet eerlijk, die stad is al gegroeid in de afgelopen eeuwen in tegenstelling blijkbaar tot jullie dorpje.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-10-2015 om 11:47

Waar zit dan de "on-eerlijkheid" in de vergelijking met utrecht?

Dat snap ik oprecht niet. waarom zouden die woningen hier wel kunnen, en daar niet?

En om dan op het onderwerp van de deze draad terug te komen, waarom kunnen er wel 700 asielzoekers extra opgenomen kunnen worden in een kleine gemeenschap als Oranje, en niet in een grote stad ergens in de randstad?

Dees

Dees

12-10-2015 om 11:54

Sindabads vrouw

Dat oneerlijke zit hem in de vergelijking. Je moet het zo bekijken, ik woon in een wijk in een kleine stad, in die wijk wonen zo'n 200 mensen, daar wordt ook een hele straat omheen bijgebouwd zo'n 70 huizen zijn dat, dat komt neer op zo'n 70x2,5 175 mensen die erbij komen....moeten we nu in de wijk (vergelijkbaar met een dorp dus) helemaal in paniek raken?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 11:54

sinbadsvrouw

Er worden gewoon woningen gebouwd rond Utrecht, alleen een stukje verderop (Leidse Rijn of iets dergelijks). Ik begrijp echt die vergelijking niet.

Verder: in Oranje ging het om een noodsituatie, er waren teveel vluchtelingen bij gekomen en er moest tijdelijk naar een oplossing worden gezocht. Nood breekt wetten zei Lebbis ook: http://spijkersmetkoppen.vara.nl/media/347277

Het ging niet om jarenlang onderdak maar om bussen met gezinnen met kinderen die geen plek hadden.

Er is al gezegd dat dit niet meer gaat gebeuren en dat er meer gekeken wordt naar gemeentes die kleinere locaties hebben aangeboden maar in eerste instantie vond de overheid dat blijkbaar te duur. Er is van geleerd maar ik begrijp nog steeds niet waarom jullie tegen nieuwe huizen zijn. Bang voor stadse lui?

femkemaria

femkemaria

12-10-2015 om 11:57

zelf bang

Ben kleinkind van Joodse vluchtelingen (die uiteindelijk alsnog in de gaskamer zijn beland). Ben volledig geassimileerd om het mooi te zeggen. Maar wel bang. Mijn dochter zit in een klas met veel islamitische kinderen die openlijk roepen dat alle kankerjoden dood moeten. Ben naar school gegaan en er wordt heel weinig aan gedaan. Mijn dochter op het hart gedrukt om nooit, maar dan ook nooit te vertellen dat ze een joodse moeder heeft. Vind ik gevaarlijk. Dat er vluchtelingen komen vind ik helemaal prima. Mensen moeten op een veilige plek kunnen wonen en hier plek zat. Maar ik zou wel ervoor willen pleiten om ze een contract te laten tekenen waarin ze akkoord gaan met onze westerse normen en waarden (gelijkheid mannen/vrouwen/homo's/geloven) en daar ook keihard aan houden.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-10-2015 om 12:18

Dees en Jamie

Dees: Ik vind niet dat je een wijk met een dorp kunt vergelijken
Een wijk maakt deel uit van een dorp/stad.
Ook ik heb gewoond in een nieuwbouwwijk onder de rook van een grotere plaats. daar werden honderden woningen bijgebouwd, en de wijk was daar ook op ingericht. voldoende wegen, winkels, fietspaden, scholen etc.

En de paniek valt wel mee hoor, dat zijn jouw woorden, niet de mijne.
De gemeente heeft het hier na overleg met dorpsbelang goed opgelost, eerst 25 woningen en na 5 jaar nog eens 25 woningen. Dat die tweede 25 woningen er later niet zijn gekomen, dat is een ander verhaal, dat was de crisis.

Jamie: wij zijn niet tegen nieuwe huizen, en ook de suggestie dat we bang zijn voor stadse lui vind ik vervelend.
Waarom zou ik daar bang voor moeten zijn?
Waar het dorp problemen mee had, was de hoeveelheid huizen die er in 1 keer bij zou komen.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 12:22

ja dat snap ik dus niet

Je bent nog steeds niet duidelijk over waarom dat een probleem zou zijn die 'grote hoeveelheid huizen'? Ik zie maar 1 probleem (blauwe stad): die huizen zijn te duur en worden niet verkocht.

Verder begrijp ik echt niet waarom je gaat kijken naar percentages. Nooit van vinexwijken gehoord? Als elke oude buurt waar een vinexwijk zou komen zou gaan rekenen met jullie percentages was de woningnood nu gigantisch!

Hier geldt de wet

"Maar ik zou wel ervoor willen pleiten om ze een contract te laten tekenen waarin ze akkoord gaan met onze westerse normen en waarden (gelijkheid mannen/vrouwen/homo's/geloven) en daar ook keihard aan houden."
Daar hoef je geen contract voor te tekenen. Het is al zo. Hier geldt de wet, punt.
Zo'n contract wekt maar de suggestie dat je je niet aan de wet hoeft te houden zolang je niet getekend hebt. Dat is natuurlijk niet waar.

Dat niet iedereen zich aan die wet wil houden blijk wel uit de zwarte met bivakmuts gehulde hooligans die een aanslag hebben gepleegd op het opvangcentrum in Woerden.
Waarmee maar gezegd is dat het best verstandig is om op je hoede te zijn, maar dat het weinig zin heeft je blind te staren op één hoek waar mogelijk gevaar vandaan zou kunnen komen.

Vooralsnog is deelnemen aan het verkeer het gevaarlijkst.

Maar op straat wonende verschoppelingen van een niet westerse cultuur of geradicaliseerde actie westerlingen, zijn natuurlijk ook gevaarlijk.
Het is een van de redenen waarom er niets anders op zit dan mensen opvangen. Het is bovendien een van de redenen waarom we voornemens als deze http://www.nu.nl/politiek/4143363/meer-bevoegdheden-gemeente-overlastgever-weren.html moeten vrezen.

Niet alleen omdat het op straat duwen van de meest ongure variant die je bij deze doelgroep kunt verzinnen de straat bepaald niet veiliger maakt, maar vooral ook omdat ieder van ons prooi kan worden van de maatregel. Zie http://demonitor.ncrv.nl/gegijzeld-door-de-overheid over de wet Mulder.
Die mensen die door een administratieve fout al langer gevangen gezeten hebben dan menig geweldpleger, mogen ook nog eens geweerd worden uit woonwijken.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-10-2015 om 12:50

Het kijken naar percentages

Omdat ik het leuk vind om dingen in verhouding te zetten.
Absolute hoeveelheden werken zo af en toe niet. 50 woningen meer vallen in utrecht/amsterdam/den Haag, Groningen, Assen, Emmen of Enschede helemaal niet op, terwijl dat in een klein dorp heel veel kan zijn.

Idem dito met de vluchtelingen opvang: Grote opvang en kleine opvang is relatief. Want wat is het uitgangspunt die je gebruikt voor die vergelijking?

Zo zou ik gaan voor een verdeling naar percentage van de vluchtelingen. Zo vind ik dat wij hier op het dorp prima 8 tot 10% aan vluchtelingen op kunnen nemen. Dat zouden dan tussen de 40 en 50 vluchtelingen zijn. (hier op het dorp). Voor een stad als utrecht, zou dat neer komen op 26.000 vluchtelingen. (ervan uitgaand dat utrecht 334.000 inwoners heeft en ons dorp 500)

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 12:53

maar

Je moet toch ook gewoon kijken naar ruimte? Is er plek voor huizenbouw of niet? Bij jullie is daar plek voor dus waarom is dat opeens een probleem? Waarom moet er gekeken worden naar het aantal inwoners voor je bepaalt of er plek is in tegenstelling tot de ruimte?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 12:54

oja

Jij kijkt graag naar percentages... Prima.

Ga nu eens kijken naar het aantal mensen op de vierkante kilometer bij jullie en in Utrecht en vraag je dan eens af waarom we bij de stad zouden moeten beginnen?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2015 om 13:05

femkemaria

"Ben kleinkind van Joodse vluchtelingen (die uiteindelijk alsnog in de gaskamer zijn beland). Ben volledig geassimileerd om het mooi te zeggen. Maar wel bang. Mijn dochter zit in een klas met veel islamitische kinderen die openlijk roepen dat alle kankerjoden dood moeten. Ben naar school gegaan en er wordt heel weinig aan gedaan."

Wat de meeste mensen dreigen te vergeten (dat krijg je als je zelf nooit oorlog hebt meegemaakt) is dat mensengemeenschappen toch vreselijk link zijn en blijven. Er hoeft maar weinig te gebeuren en de lont gaat in het kruitvat. Paradoxaal genoeg zijn de mensen die het allemaal zo goed en rechtvaardig willen doen juist de mensen die de samenleving destabiliseren. En dezelfde mensen die Wilders aan de macht brengen.

Als je ziet wat pubers op scholen en op straat elkaar dagelijks aandoen qua pesten, zie je dat de 'wilde' nog steeds aanwezig is in 'ons' karakter. Mocht de boel nog eens zo onder druk komen te staan dat de boel uit elkaar barst dan lopen *alle* minderheden gevaar.

Dus, gooi in vredesnaam die grenzen dicht. Wees restrictief in welke en hoeveel mensen je binnenhaalt. En zorg dat je je kinderen op het hart drukt dat ze weg moeten kunnen als hier de hel losbarst. Zeker als ze een joodse of anderszins allochtone achtergrond hebben.

Homo homini lupus.

Slechte maat

Jamie, het aantal mensen per km2 in Utrecht is niet schrikbarend. Het is Hongkong niet. Bovendien is de bevolkingsdruk zelfs afgenomen sinds de oorlog. Zo op een kluitje wonen als vroeger (voorhuis, achterhuis, zolderhuis) gebeurt al jaren niet meer.

Het is gebruikelijk om bij de groei van wijken te kijken naar het percentage. Dat heeft te maken met de voorzieningen. Woningen erbij betekent ook meer verkeer, meer doktersbezoek, meer ov, meer fietsen, etc.

Dat heeft altijd beslag op de omgeving. Ook als het om de aanleg van een goudkust voor veelverdieners gaat.

Het is vervelend dat er geen duidelijke registratie van woningzoekenden meer is. Daarmee is er te weinig inzicht in de tekorten. Bovendien is het net alsof alleen statushouders via het COA aan een woning geholpen worden.

Leg uit

"Dus, gooi in vredesnaam die grenzen dicht. Wees restrictief in welke en hoeveel mensen je binnenhaalt. En zorg dat je je kinderen op het hart drukt dat ze weg moeten kunnen als hier de hel losbarst. Zeker als ze een joodse of anderszins allochtone achtergrond hebben."

Hoe doe je dat, die grenzen dicht gooien? Welke grenzen zijn dat trouwens, die van Nederland of die van Europa?

Waar denk je heen te kunnen als 'grenzen dicht' de norm is?

Je hebt gelijk hoor. Alle minderheden lopen risico. Dat komt omdat de beer, of de wolf zo je wilt, los is. Het lijkt mij zinniger om iets aan die wolf te doen. Dat heb je wel in de hand. Wetgeving is er al.

Afgunst en getto's

Ik ben erg benieuwd hoe dit akkoord er nu uitziet http://nos.nl/artikel/2062657-coalitie-sobere-huisvesting-voor-asielzoekers.html

De bijgeleverde teksten over soberheid en het voorkomen van verdringing doen alsof dit het politieke antwoord moet worden op de vraag waarom zij wel en wij geen woningwachtlijst hebben.
Het is een slecht antwoord.

Er zijn hordes mensen die veel meer zouden hebben aan een woning, een containerwoning is prima, dan aan 'zoek het zelf maar uit en op wat je vindt krijg je onder voorwaarden subsidie'.

Er zijn hordes mensen die veel liever de nodige zorg krijgen zonder zich druk te hoeven maken om het betalen van een zorg verzekering of het aanvragen van een toeslag.

Het voorrecht claimen om deze burgers niet gelijk te hoeven behandelen betekent niet dat andere burgers zich beter behandeld voelen. Het zou mij juist niet verbazen als het omgekeerde aan de hand is. Als mensen juist menen dat ze tekort wordt gedaan omdat zij niet mogen kiezen voor een plek in zo'n voorziening.

Wat ik bovendien niet begrijp is hoe deze aparte behandeling in aparte niet geïntegreerde behuizing nu toch tot snelle integratie moet leiden.

Ik voorzie afgunst en getto's
Een herhaling van zetten eigenlijk.

Miraya

Miraya

12-10-2015 om 14:56

die noodsituatie

'Verder: in Oranje ging het om een noodsituatie, er waren teveel vluchtelingen bij gekomen en er moest tijdelijk naar een oplossing worden gezocht.'

Ik heb de linkjes even niet paraat, maar ik begreep dat het reuze meeviel met die noodsituatie. Dat er verschillende wethouders later aangaven dat zij op dat moment ook noodopvang beschikbaar hadden.

Beamend knikje

Ik heb dat ook niet paraat, maar inderdaad. Er was elders ruimte geweest.
Roemer (SP) meent daarom zelfs dat de kwestie Oranje expres gecreëerd is.

Ik geloof dat allemaal niet. Ik geloof wel dat er krampachtig naar de goedkoopste oplossing gezocht wordt, alsof wij, burgers, aan het einde van het jaar er de jaarstukken bij zullen pakken en op basis daarvan ons oordeel zullen vellen.

Zie ook het plan van de sobere behuizing.

Nee dus

Nee dus. Je blaast wind in de PVV zeilen.

PVV heeft ook een makkelijke positie. Ze hoeven langs de zijlijn alleen maar te roepen.

Maar zeg nou zelf. Wat wil je liever oneindig op de wachtlijst staan of een containerwoning?

Sobere omgebouwde kantoorruimte

https://urbanpopup.wordpress.com

Wie wil dat nou niet?

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 15:36

Miraya

Dat ging om allerlei kleine aanbiedingen (100 ofzo per gemeente) en op dat moment deden ze daar niet aan. Vergeet niet dat het hier niet om permanenten opvang ging maar tijdelijke en als ze nog in een procedure zitten is het goedkoper om er zoveel mogelijk bij elkaar te hebben.

Die regel hebben ze nu veranderd, mogen zij ook leren van hun fouten alsjeblieft?

Nou inderdaad

Miriam, je hebt gelijk. Als je statushouders bij duizenden in containerwoningen krijgt is daarmee de woningnood niet opgelost (veel mensen denken kennelijk dat alle woningen naar vluchtelingen gaan en dat er woningen zat zijn als die vluchtelingen nou maar verdwijnen - dat valt tegen). Dus die mensen die nog altijd niet aan de bak komen zullen dan maar wat graag in zo'n containerwoning of aangepast kantoor zitten.

Weer mot.

"Wat ik bovendien niet begrijp is hoe deze aparte behandeling in aparte niet geïntegreerde behuizing nu toch tot snelle integratie moet leiden."

Ik krijg niet de indruk dat degenen die dit soort voorstellen de wereld inslingeren snelle integratie als doel voor ogen hebben. Eerder het tegendeel. Vluchtelingen net zo weinig voorzieningen geven dat we nog net aan de goede kant van de mensenrechtenverdragen zitten, en dan maar hopen dat ze uit zichzelf vertrekken en dat anderen vooral overal heen willen behalve hier.

Na zes of tien jaar kom je erachter dat ze niet weg zijn en ook niet op korte termijn weggaan, dat het gesol, het gestigmatiseer en de onzekerheid over de toekomst wel een bult aan psychische problemen hebben veroorzaakt en dat de zorgkosten de pan uitrijzen, maar dan doe je krampachtig alsof dat de eigen schuld van de vluchtelingen is. Of van links. Weet niet hoe, maar daar vinden ze wel wat op tegen die tijd, dat is tot nu toe ook geen probleem gebleken.

Geef je een heleboel nu een status, degelijke taallessen en toekomstperspectief dan spaar je op termijn een hoop kosten en narigheid uit. Want die mensen zijn er nu eenmaal, en een flink aantal zal hier ook blijven. Maar ja, het kan wel praktisch, netjes, en kosteneffectief zijn, maar dan krijgt Wilders wel een paar punten extra in de peilingen van Maurice de Hond. En dat moet natuurlijk ten koste van alles worden vermeden.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 16:14

100 punten Temet!

En dat is een heel gemeen linkje M. Lavell. Want wie wil daar nu niet wonen....

Maar wellicht is de containerwoning sowieso wel de oplossing voor alle woningnood. Wie durft dat voor te stellen?

Dat is zo

Dat is al voorgesteld. Maar de VVD wil dat niet want men vindt dat een verstoring van de markt.

Overigens is die urbanpresentatie maar een voorbeeld natuurlijk. De natte unit waar het om draait kan een stuk kleiner zijn. In schepen wordt ook met dat soort units gewerkt. http://dutch.alibaba.com/product-gs/ship-toilet-unit-vessel-toilet-unit-boat-toilet-unit-60197221085.html

Dat kan ook kant en klaar met een keukentje.
Prima mee te leven bij een laag budget in een (her)starterssetting.

Het enige wat we nodig hebben is politieke toestemming om tijdelijke woonruimte te maken en er te mogen wonen.

ha!

Dat roept herinneringen op aan de badcel in mijn eerste woning - althans, de eerste door mij bewoonde zelfstandige woning waar mijn naam ook echt op het huurcontract stond (mijlpaal! De woonvergunning heb ik geloof ik nog ergens). De wastafel was een groot formaat wc-fonteintje. En als je op de WC zat kon je tegelijk in dat fonteintje je voeten wassen.

Maar het was een serieuze verbetering in vergelijking met de etagewoning die ik daarvoor onderhuurde, waar de wc in de gangkast, en de douche in de keukenkast was geplaatst (door een beunhaas, maar dat bleek pas later)

Die urban lofts ondertussen zouden wel breder toepasbaar zijn als er ook nog een slaapkamer of 2 in gemaakt zouden worden. Maar goed, met wat rachelwerk en een paar gipsplaten is er ook een hoop te doen...

Groeten

Temet

Miraya

Miraya

12-10-2015 om 18:39

maar Jamie

'Dat ging om allerlei kleine aanbiedingen (100 ofzo per gemeente) en op dat moment deden ze daar niet aan'

Maar het ging op dat moment maar om 100 mensen, toch? Niet om de volledige 700 die er nog bij zouden moeten kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.