Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Caesar

Caesar

01-01-2019 om 09:41

Vuurwerk en vreugdevuren


Schollenkop

Schollenkop

02-01-2019 om 15:34

Vreugdevuren

Ik denk dat ze terug moeten naar 100 % bouwen met de hand zoals dat eerder ook ging. Dan kunnen deze hoogtes en omvang nooit meer worden bereikt, is de jeugd van de straat en hebben de liefhebbers nog steeds de vreugdevuren.

OND

OND

02-01-2019 om 15:51

Over die vuurtjes daar bij jullie

wat is de oorsprong van die rivaliteit? Ligt daar een oud gebruik, traditie, legende,... aan ten grondslag of is het iets hedendaags?

OND

OND

02-01-2019 om 16:06

Ik vind de discussie hier wel grappig.

Komt erg Belgisch over : "het is die zijn schuld, neen, die, die had het moeten weten, die heeft niet ingegrepen, maar die wist het ook niet, of toch wel?".
Iedereen stuift alle richtingen uit, als wat ze zijn: een stel ruggengraatloze labbekakken en de omwonenden zullen allicht de schade uit eigen zak mogen betalen.
Zo kennen we ze hier ook wel...

Schollenkop: dat lijkt me een erg goede suggestie.

Angela67

Angela67

02-01-2019 om 17:14

OND

Het is een serieuze situatie en het is in mijn optiek belangrijk voor burgers om na te gaan hoe je m.b.t. verrgunningen moet handelen en welke verantwoordelijkheden bij wie liggen. Dat is helemaal niet over elkaar heen buitelen, dat is verplicht in mijn optiek omdat je anders altijd gezeik blijft houden van voor- en tegenstanders. En het zal dan ook moeilijker zijn om landelijke wetgeving te maken om voor alle burgers veiligheid te bieden. Kun jij dan in het Nederlandse systeem uitleggen hoe dit op te lossen? Is het altijd goed om heel strak te regelen - maar zijn ze dan gewoon vergeten dat harde wind ook een meetpunt moet zijn? Of is er een cultuur van zwijgen in den haag waardoor de ambitie onder druk is gezet, geen steun kreeg van de wethouder?
Het is klote maar je moet volgens mijn echt goed zuiver hebben wat mis is gegaan en dat in alle openheid delen met iedereen. Zo krijg je hopelijk een sfeer van vertrouwen en optimisme dat het alleen maar beter zal gaan hierna
Gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2019 om 17:19

Herhaling Andere Tijden

Ik zat toevallig een stukje van Andere Tijden te kijkluisteren net en dat ging over oud en nieuw vieren door de jaren heen aan de hand van privé-filmbeelden. Ontzettend leuke serie.

Ik leer hier ook van. Vuurwerk is ooit geweest en weer weggegaan, tot er mensen uit Indonesië naar Nederland kwamen en tradities van daar meenamen. Zo ook vuurwerk, gezien van Chinezen aldaar. Dan hebben we het over de jaren '50. Uit dezelfde tijd stammen (kennelijk) de eerste kerstboomverbrandingen en vuurstapels. Begonnen in Den Haag. Ik weet niet of ik dát goed begrepen heb. Ik weet wel dat ik vroeger bij familie ook hoge brandstapels heb gezien, dat was in Assen. Ik denk nog in de jaren '60.

De serie is voor de jaarwisseling gemaakt, dus de ervaringen van dit jaar zijn niet meegenomen. Maar ook hier sprak de presentator uit dat tradities aan verandering onderhevig zijn, ze komen en gaan, dus hoelang de manier anno nu door kan blijven gaan...

Mede door dit soort programma's kun je prachtig zien dat het geblaas over allerlei 'oeroude' tradities eigenlijk kant nog wal slaat. Zo oud zijn ze niet. Tenminste... 70 jaar vind ik nog niet dusdanig oud dat je er véle generaties terug aan kunt koppelen. Het christendom en andere geloven dat zijn nog eens oude tradities, maar daarbinnen zie je ook dat er van alles mee is gebeurd. Daarom heb ik er echt geen moeite mee om aan tradities te morrelen. Als iets niet meer in een tijd past, moet je er naar kijken. Is het zo nog goed, of wat kan er anders? Vind ik (voor ik te horen krijg dat ik vind dat Kaaskopjes wet voor iedereen geldt ).

De huidige maatschappij is geen veilige maatschappij meer, ik geloof dat ik dat wel mag stellen. Als zelfs bestuurders niet meer durven handhaven uit angst voor de gevolgen, dan loert anarchisme om de hoek. Doe maar wat in je opkomt, er wordt toch niet ingegrepen. Het is te gek voor woorden. En we laten dat met elkaar gebeuren. Ik merk dat ik daar zelf ook aan mee doe. Ik zag jongens met enorm vuurwerk staan, maar durfde ze niet aan te spreken. Ze weten waar ik woon. We hebben eerder meegemaakt dat je kon merken dat ze ons aan het terugpakken waren omdat we ze ergens over aangesproken hadden. Te veel te vaak met de scooter langs ons huis, dat soort zaken.

Hoe kunnen we dit doorbreken? Het aardige is dat welke ouders je ook spreekt hierover, het nooit dé ouders van dit soort jongeren zijn. Zijn die jongeren allemaal wees?

Man sprak de buren vandaag. De buren durfden na 12 uur niet buiten te gaan staan met hun kinderen, uit angst dat er iets kon gebeuren. Nou... zo zou heb ik het hier nog nooit gegeten. Hoezo leuke traditie?

OND

OND

02-01-2019 om 18:02

Angela67

Afgaande op de persberichten en wat ik hier lees, was het allemaal puur amateurisme, het ging mis en dan vlucht iedereen weg. Zo "Belgisch" als het maar kan zijn.
Ik neem even aan dat jullie ongeveer hetzelfde wettelijke instrumentarium hebben als wij, waarin een burgemeester, bij openbare orde verordening (en dus "in het algemeen belang") dwingende maatregelen kan opleggen. Dat is blijkbaar niet gebeurd, daar. Er was een convenant (leve de "zelfregulering"...), er werd een ietsiepietsie hoger gebouwd dan toegelaten, men stond erbij en keek ernaar, er was de weersvoorspelling, men stond erbij en luisterde ernaar en toen werd er een lucifer aangestoken.
Het is hier ook voorpaginanieuws en voor een keer wordt er hier niet gelachen met jullie. Mensen hier krabben in hun haar en vragen zich af hoe zoiets nu mogelijk is. in Nederland of all places... "Ik dacht dat die Hollanders veel alerter waren op veiligheid en zo. Veel milieubewuster, veel "groener" dan wij, veel beter georganiseerd in die dingen. Maar blijkbaar dus niet...";

bieb63

bieb63

02-01-2019 om 18:14

jaren 70

Wat ik met van de jaren 70 kan herinneren (regio Den Haag): het kerstbomen rausen. Er mochten toen nog overal kerstbomenvuren gemaakt worden. Dus de jongeren gingen op kerstbomen jacht (de kerstbomen die mensen na de kerstdagen en vóór oud en nieuw aan de straat zetten) om daar met oud en nieuw een zo groot mogelijk vuur van te maken, overal. Los van het gevaar van al die ongecontroleerde vuren, was vooral de 'jacht' nogal een ding. Dat ging met vechtpartijen en zelfs boksbeugels kwamen daar aan te pas. Op een gegeven moment mochten er (jaren 80?) niet meer vuren gemaakt worden. Dat was jammer, want op zich wat het wel heel spannend en feestelijk. Dat kerstbomen jagen is er nu dus allang niet meer, maar daarvoor in de plaats veel meer vuurwerk en gedoe daar mee (mega vuurwerk, dingen opblazen). Probleem is denk ik dat er altijd jongeren zijn die gaan voor de spanning. Wordt het 1 verboden, dan verzinnen ze wel iets anders. Nu zijn zijn die Scheveningers en Duindorpers dagen bezig met dat vuur. ALs dat niet meer mag, reken er maar op dat er dan andere (en niet gecontroleerde rottigheid) komt.

Yanea

Yanea

02-01-2019 om 18:26

Kaaskopje

Je doet net of die toestanden pas kort bestaan. Ik ging in mijn tienerjaren al jaarlijks naar een groot vreugdevuur op het Soestdijkseplein in Den Haag. Dat werd toen gewoon midden op een kruispunt 'gebouwd'. Zonder vergunning, maar wel met medeweten van de gemeente. Op nieuwjaarsdag was het asfalt gesmolten, waren verkeerslichten stuk, er brak nog wel eens een raam van een woning door de hitte. En iedereen was van zijn grof vuil af.
Rond 1 uur 's nachts gingen de meeste mensen naar huis, dan waren de vandalen dronken en daar wilde je niet bij zijn.
Dat is 35 jaar geleden. Dus echt niet iets van nu.

OND

OND

02-01-2019 om 18:35

Eeuwenoude tradities...

Zelfs als tradities "eeuwenoud" zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze niet kunnen gewijzigd worden.

In De Westvlaamse stad Ieper bestond van oudsher (eerste beschrijving uit historische bronnen: 1410-1420) het gebruik om levende katten van de belforttoren te gooien.
De laatste keer dat er een levende kat werd gegooid was in 1817 (ze overleefde). Dezer dagen bestaat het gebruik nog steeds, tijdens de driejaarlijkse kattenstoet, maar er worden enkel nog pluche katten gegooid.

In de Oost-Vlaamse gemeente Zaffelare bestond sinds einde 19e eeuw de traditie van de jaarlijkse "rattenschieting": een paar dagen voor het gebeuren werden ratten gevangen. Die werden opgesloten in sigarenkistjes en aan een staande wip bevestigd, als doelwit voor de plaatselijke boogschutters. Na jarenlange discussie en ellenlange processen werd het gebruik aangepast: sinds 1988 wordt er geschoten op rubberen ratten.

Ik wil maar zeggen: de aarde stopt niet met draaien, als een aloude traditie een wat hedendaagsere invulling krijgt...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2019 om 19:08

Yanea

Nou, dan lees je iets wat ik niet zeg. Juist omdat ik al behoorlijk lang meega, weet ik dat veel allang bestaat en vaak ook afgeschaft is vanwege schade of problemen. Ik weet ook nog dat er kerstbomen op de weg in de fik gestoken werden, maar daar is de gemeente op teruggekomen. Mag niet meer. Zoals ik zei is vuurwerk en brandstapels hoe dan ook vanaf de jaren '50 een jaarlijks terugkerend verschijnsel. Met alle kattenkwaad die erbij schijnt te horen. Alleen is er momenteel iets gaande wat niet handig is tijdens dit soort dagen (en de rest van het jaar): geweld omdat het kan. Vandalisme omdat het kan. Strafbare dingen doen, omdat het kan. Mensen lastig vallen, ook omdat het kan. Dieren mishandelen, goh weer omdat het kan. Niemand durft hardop te protesteren, ze bij hun lurven te grijpen, dus... het kan.

Triva

Triva

02-01-2019 om 19:50

Kaaskopje

Ik kan mij niet herinneren dat het ooit stil was tussen 18-00 uur maar goed ik heb dan ook geen hond. Wat wel is veranderd een paar jaar geleden dat er niet meer overdag mag worden afgestoken. Dat is een hele vooruitgang voor mijn postcollega's. Ik vermoed dat dát dan ook de reden is dat het nooit meer helemaal stil wordt. Wat mij betreft een prima uitruil ook al is het natuurlijk overdag niet stil.

Algemeen; graag zo snel mogelijk een oplossing voor het vroeg mogen verkopen. Laat die mensen bestellen en betalen op de dagen ervoor,geef ze een bon met de aankoop en het nummer, zet de zooi klaar en laat het afhalen op 31 dec maar ik geloof dat we dan een probleem hebben. De verkopers moeten dan een te grote hoeveelheid vuurwerk op voorraad hebben, de aanvoer heeft dan ook een probleem etc etc. Gewoon een groot logistiek probleem dus. Het zou dan ook handig zijn dat iemand die voorstellen doet meteen eens bedenkt waarom dat zo geregeld is nu.

Privé vuurwerk verbieden: dat kan mijn inziens niet cold turkey. Stel steeds meer vuurwerkvrije zones in en laat steeds meer vuurwerkshows komen. Illegaal vuurwerk blijft voorlopig echt nog een probleem

Die wind

Volgens Gerrit Hiemstra ontstond de binnenkregen niet door de harde wind, maar ontstond de harde wind door het vuur:

"Dat krijg je bij zo’n grote vuurhaard, dat het vuur zichzelf aan de gang gaat houden. In een grote brand stijgt heel veel hete lucht omhoog, dat moet aangevoerd worden vanaf de zijkanten en daardoor genereert al dat vuur als het maar groot genoeg wordt z’n eigen wind"

skik

OND

OND

02-01-2019 om 21:44

o ja: die wind...

Volkomen onverwacht en onaangekondigd. Wellicht de wraak van die vlinder in het grote smoezenwoud

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 22:19

Nieuwsuur vanavond

Interessant.

Skik

Het kan best dat die vuurstapel zijn eigen wind genereert, maar vorige jaren waren die stapels ook groot en had je niet die enorme vonkenregen. Dus de aantrekkende wind aan de kust zal daar toch ook wel aan bijgedragen hebben lijkt me zo.

Dat het eerder steeds goed gegaan is lijkt mij inderdaad ook meer geluk dan wijsheid, stevige wind is aan de Nederlandse kust nou niet direct een zeldzaam verschijnsel...

Maar goed, nu is iedereen zich te barsten geschrokken, laten we hopen dat ze dat allemaal over elfenhalve maand nog weten, als de nieuwe stapels worden gebouwd.

groeten,

Temet

Caesar

Caesar

03-01-2019 om 10:04

Geen vergunning

Geen vergunning voor de vreugdevuren, wel ‘afspraken’. In mijn woordenboek is dat dus gewoon gedogen:

https://m.omroepwest.nl/nieuws/3748094~637de96

Emmawee

Emmawee

03-01-2019 om 10:05

Schollenkop

"Ik denk dat ze terug moeten naar 100 % bouwen met de hand zoals dat eerder ook ging."

Ik vind dat een heel goed voorstel. Weet jij waarom die bouwliften er ooit bij zijn gehaald? Had dat misschien ook met de veiligheid (van de bouwers) te maken?

Emmawee

Emmawee

03-01-2019 om 10:43

Erik Akerboom

Pleitte gisteren opnieuw voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Ik ben voor zo'n verbod (hoewel ik me de lol van vuurwerk best wel kan voorstellen) maar het probleem met illegaal vuurwerk is daarmee niet opgelost. Bij ons in de buurt lagen honderden kilo's zwaar, illegaal vuurwerk opgeslagen in een garagebox en een bestelbus. Het ging een beetje mis, ramen eruit, een paar gewonden (1 volwassen idioot en een paar kinderen), maar dat had allemaal echt makkelijk veel slechter kunnen aflopen. Dat je dit risico neemt in een woonwijk, als 'brave huisvader'... Onvoorstelbaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2019 om 10:54

Emmawee

"Ik ben voor zo'n verbod (hoewel ik me de lol van vuurwerk best wel kan voorstellen) maar het probleem met illegaal vuurwerk is daarmee niet opgelost."

Niet zonder handhaving, nee. Maar een algeheel verbod is natuurlijk veel makkelijker te handhaven dan een zee van vuurwerk waarin sommige knallen legaal en sommige illegaal zijn. Uiteindelijk hebben ze - na een slappe start - het rookverbod ook aardig weten door te drukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2019 om 11:03

Triva

Als je huisdieren hebt, ben je je denk ik inderdaad bewuster van sommige dingen, waar je zonder huisdieren totaal niet bij stilstaat

Wat ik dit keer zo achterlijk vond, was dat de verkoop een dag eerder begon, omdat de zondag ertussen lag. Hoezo dan een dag éérder?? Inderdaad... regel het beter, zodat de distributie sneller kan verlopen. Geen spontane aankopen meer op 31 december, jammer te laat, kom met je aankoopbon, trek een nummertje en uitdelen maar. Net wat jij zegt dus, helemaal eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2019 om 11:15

Cold Turkey

Het vervelende van 'cold turkey' verbieden is dat een heleboel verkopers op de fles zullen gaan. Maar is dat mijn probleem? Voor de rest zal wetgeving die vaart in de weg staan en zal die dus eerst veranderd moeten worden. Voor de liefhebbers zélf zie ik niet waarom cold turkey níet zou kunnen. Nee is nee. Alles wat dan toch gebeurt is illegaal.

Nog even mijn 'harteloze' opmerking over de verkopers... over het algemeen is men niet begaan met iedere burger apart hoe zijn leven verloopt. Dat klinkt misschien zuur, maar zo is het wel. Het zal die vuurwerkverkoper worst zijn of zijn overbuurman zijn baan kwijtraakt. Ik heb niet in het bijzonder medelijden met het verloren gaan van de banen, of zelfs de winkel van vuurwerkverkopers. Dan zou ik me schuldig moeten gaan voelen over elke winkelier die te weinig omzet heeft om het vol te kunnen blijven houden. Iedere vuurwerkverkoper weet nu dat er veranderingen op til zijn. De algemene opinie over vuurwerk is aan het omslaan naar 'niet leuk meer, niet verantwoord meer, niet gezond'. Daar kunnen ze nú al voorbereidingen op treffen. Over een jaar kan hij zich dan als het even kan beter wapenen tegen zijn lagere inkomsten. En voor volgend jaar nóg beter.

Triva

Triva

03-01-2019 om 12:24

kaaskopje

"Wat ik dit keer zo achterlijk vond, was dat de verkoop een dag eerder begon, omdat de zondag ertussen lag. Hoezo dan een dag éérder?? Inderdaad... regel het beter, zodat de distributie sneller kan verlopen. Geen spontane aankopen meer op 31 december, jammer te laat, kom met je aankoopbon, trek een nummertje en uitdelen maar. Net wat jij zegt dus, helemaal eens.'

Dat probeerde ik dus uit te leggen: je hebt een x aantal verkoopdagen nodig om de aanvoer te verdelen. Ten eerste heb je dit aanvoerprobleem in het hele land dus je hebt veel vrachtwagens nodig en er zijn afspraken over de maximale hoeveelheid vuurwerk die je mag opslaan. Als je dus minder verkoopdagen instelt (door die zondag, iets wat al jaren zo is als er een zondag tussen zit) kom je in de knel met de regels (max hoeveelheid vuurwerk) en aanvoer (max hoeveelheid vrachtwagens in het land).

Alles uitleveren op 31 dec kan dus niet want dan moet je dus op 30 dec de maximale aanvoer hebben die dus de wetten overschrijden van max hoeveelheid wat je op 1 plek mag hebben voor de verkoop. Dat betekent grofweg dat je nog maar 1/3 kan verkopen in totaal. Dat is de doodsteek voor alle fietsenwinkels die het al moeilijk hebben door internet en waar laat je dan je fiets repareren? Het wordt in ieder geval nog duurder.

Triva

Triva

03-01-2019 om 12:27

oja

"De algemene opinie over vuurwerk is aan het omslaan naar 'niet leuk meer, niet verantwoord meer, niet gezond'. Daar kunnen ze nú al voorbereidingen op treffen. Over een jaar kan hij zich dan als het even kan beter wapenen tegen zijn lagere inkomsten. En voor volgend jaar nóg beter."

Heb je énig idee hoe duur de verbouwingskosten waren om vuurwerk te mogen opslaan, kosten die keer op keer hoger werden door aanpassingen. Nu cold turkey stoppen is dus echt niet eerlijk en er zijn helemaal geen vuurwerkverkopers die dat als enige werk hebben, dit is de enige manier om je als fietsenreparateur in leven te houden en ik heb heel graag die fietsenwinkel in de buurt voor een niet al te hoog bedrag.

Inge

Inge

03-01-2019 om 12:42

Gewoon

net als bij de nertsenfokkerij met een overgangstermijn van tien jaar. Bestaande verkopers mogen niet meer uitbreiden en er mag geen nieuwe verkoper beginnen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-01-2019 om 12:48

wanneer/waarom zijn fietsenzaken begonnen vuurwerk te verkopen?

Ik herinner me dat het knap lastig was toen ik in de kerstvakantie wat reparaties aan de kinderfietsen wilde laten uitvoeren maar niet terecht kon vanwege het vuurwerk.

Wat is de logische link tussen fietsenhandel en vuurwerk? Het is toch eigenlijk bizar dat er zulke kostbare verbouwingen worden uitgevoerd voor een paar dagen in het jaar, Maar het kon kennelijk uit, anders was het niet gedaan.

Er wordt voor absurd veel geld vuurwerk omgezet, ik weet niet of het dit jaar opnieuw meer was dan vorig jaar, maar jaren achtereen was het elke keer meer. Tja, keuzes, Waaraan moet geld worden besteed... Je kunt het maar éénmaal uitgeven. Ik kan niet begrijpen dat honderden euro;s vuurwerk die investering waard is, maar ja, zoals Marc Marie al zei: ieders hoofd werkt anders.

Als mensen stoppen met fietsen via internet aan te schaffen en weer gewoon naar de plaatselijke fietsenzaak gaan waar ze de fiets ook laten onderhouden, lijkt dat me een gezonde ontwikkeling. En inderdaad - anders wordt het onderhoud van de fiets erg prijzig.

Triva

Triva

03-01-2019 om 13:21

wilgenkatje

"Ik herinner me dat het knap lastig was toen ik in de kerstvakantie wat reparaties aan de kinderfietsen wilde laten uitvoeren maar niet terecht kon vanwege het vuurwerk.Wat is de logische link tussen fietsenhandel en vuurwerk? Het is toch eigenlijk bizar dat er zulke kostbare verbouwingen worden uitgevoerd voor een paar dagen in het jaar, Maar het kon kennelijk uit, anders was het niet gedaan."

Die combinatie bestaat al heel lang, weinig omzet in deze maanden voor de fietsenhandel dus een prima combinatie. De verbouwingen zijn natuurlijk later verplicht gemaakt (en keer op keer nieuwe aanpassingen) en toen zijn er ook heel wat fietsenhandels afgehaakt. Hier staat de bunker voor vuurwerk de rest van het jaar vol met tweedehandsfietsen maar dat is een in verhouding dure opslagplaats.

"Er wordt voor absurd veel geld vuurwerk omgezet, ik weet niet of het dit jaar opnieuw meer was dan vorig jaar, maar jaren achtereen was het elke keer meer. Tja, keuzes, Waaraan moet geld worden besteed... Je kunt het maar éénmaal uitgeven. Ik kan niet begrijpen dat honderden euro;s vuurwerk die investering waard is, maar ja, zoals Marc Marie al zei: ieders hoofd werkt anders."

Nee jaren achterelkaar was het ongeveer hetzelfde bedrag (ergens tussen de 65-70 miljoen).

"Als mensen stoppen met fietsen via internet aan te schaffen en weer gewoon naar de plaatselijke fietsenzaak gaan waar ze de fiets ook laten onderhouden, lijkt dat me een gezonde ontwikkeling. En inderdaad - anders wordt het onderhoud van de fiets erg prijzig."

Dat is net zo onzinnig als roepen dat iedereen zijn kleding en elektronica weer bij een echte winkel moet kopen. De tijden zijn veranderd dat gebeurt niet meer, dat komt niet meer terug.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-01-2019 om 13:32

Tijden veranderen altijd

Wat nooit meer terugkomt - tja de tijd zal het leren.

Toen ik kind was, kwam alle middenstanders aan de deur: bakker, melkboer, groenteboer, kruidenier, drogist, slager. Daarna was er jarenlang weinig levering aan huis. En nu stoppen overal constant busjes die iets komen brengen. Dagelijkse boodschappen ( dus al die middenstanders van toen in supermarktvorm) electronica, kleding, speelgoed, noem maar op.

Je hebt gelijk Triva, winter is altijd al een slappe tijd geweest voor fietsenzaken. Vuurwerk is een mooie aanvulling. En inderdaad, net als in andere branches kwamen er steeds andere eisen voor de opslag. Voor de een is het werk, voor de ander een nieuw probleem om op te lossen.

Yanea

Yanea

04-01-2019 om 19:55

Vorig jaar ook al vonken

Net bij omroepwest een filmpje van vorig jaar, waarop ook al een flinke vonkenregen te zien is. De maker van het filmpje had dat naar de gemeente gestuurd, maar er lijkt niets mee gedaan te zijn.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3749137/VIDEO-Vorig-jaar-ook-al-vliegvuur-over-boulevard-Scheveningen

Angela67

Angela67

22-01-2019 om 20:26

Conclusies

https://www.nu.nl/binnenland/5699078/gemeente-den-haag-kwam-eigen-afspraken-niet-na-over-vreugdevuren.html

"De gemeente Den Haag heeft zich niet aan haar eigen afspraken gehouden bij de opbouw van de vreugdevuren in Scheveningen en Duindorp tijdens oudjaarsnacht. Dat blijkt dinsdag uit het openbaar gemaakte convenant tussen de gemeente, politie, bouwers en veiligheidsregio's.
Uit het convenant blijkt dat er ingegrepen had moeten worden wanneer de maximale hoogte overschreden zou worden. Toen dat gebeurde werd er echter niet ingegrepen.
(....)
Verder staat er in het convenant dat de brandstapel dagelijks gecontroleerd diende te worden. "Bij overschrijding van afgesproken omvang en/of hoogte wordt het teveel door de organisaties verwijderd en afgevoerd", stelt het document. "Het niet naleven van de afspraken volgens dit convenant kan leiden tot het niet doorgaan, dan wel beëindigen van het vuur." Deze regel werd dus niet nageleefd."

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2019 om 21:06

Nou staat Krikke even in haar hemd!

...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.