Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anke

Anke

08-09-2011 om 17:13

Waarom dragen oudere mensen vaak beige?

Rare vraag misschien, maar het valt me op dat ouderen vaak beige kleren dragen. Of van die lichtbeige jassen. Waarom eigenlijk?
Ik vind het zelf een saaie kleur en over 10 jaar hoor ik ook tot de ouderen, misschien nu al (50 plus)...
Mijn oma had altijd zwart aan, en in die tijd hadden alle oude mensen zwart. Dat zie je ook nog veel in andere landen. Persoonlijk vind ik zwart mooier dan beige.
Wat gaan jullie dragen tegen die tijd?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

08-09-2011 om 17:23

Aanbod in winkels met seniorenmode?

Hoe heet dat ook weer, die leuke fotoseries met allemaal mensen die er ongeveer hetzelfde uitzien? Exactitudes of zo? Daar heb je ook die regenjassendames zoals jij bedoelt, denk ik.'

Het heeft vast te maken met het aanbod in seniorenmodezaken. Ook met het gegeven niet zo te willen opvallen op een bepaalde leeftijd misschien? Er zijn best oudere dames die rood dragen, bijvoorbeeld, maar dat vraagt een zeker lef.

Ik vind beige ook totaal niet mooi. Donkergrijs, antraciet, en dan een leuke shawl, dat is beter. Zwart is wel wat 'hard' als je grijs bent. In mijn regio dragen vooral mensen van de bevindelijke gereformeerde gezindte zwart.

Geen idee wat ik over 20 jaar aanheb, eerst maar eens afwachten of ik er dan nog ben.

Goede vraag!

Goede vraag. Maar ik ga tegen die tijd zeker geen beige dragen. Ik weet niet hoe florissant ik er tegen die tijd uitzie, maar ik weet wel dat ik er in beige een stuk beroerder uitzie .

Donkerblauw, bordeauxrood of flessegroen ofzo, zoiets zal het dan wel worden.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

08-09-2011 om 18:09

Raar he

Ik heb geen idee. Ik weet wel dat mij moeder klaagt over het vreselijke aanbod in winkels. Zij is 67 en kan niet slagen, juist omdat ze geen beige en typische seniorenkleding wil dragen.

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2011 om 18:57

Fiorucci

Ik snap het niet helemaal. Je moeder hoeft toch helemaal niet naar een seniorenwinkel? Kledingzaken hebben toch wel meer dan beige?

tonny

tonny

08-09-2011 om 19:06

Als je jong bent

zie je er in van alles prima uit, ook in flodderspul uit een goedkope winkel.

Wat meer op leeftijd en met een figuur met levenservaring lukt dat niet meer zo makkelijk. Je komt dan toch in een ander segment modewinkels terecht, wat kwaliteit betreft. En je koopt ook niet meer zo gauw in een zaak waar vooral 'jong grut' loopt te winkelen, dat voelt gewoon niet goed meer en de muziek trekt ook al niet Zo loopt dat meestal, denk ik.

Bedoelt de vraagstelster vooral jassen, of kleding in het algemeen?

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 20:58

Maar fio

Mijn moeder is 67 en winkelt bijv bij H&M. Ze ziet er absoluut niet te jeugdig gekleed uit. Ze draagt wel veel zwart en dat staat ook mooi.
Ik snap ook niet waarom je als je 65 plus bent je ineens er als een troela uit moet zien met beige, of turquoise, van die gekke blousjes boven zo'n tuttige rok en dan zo'n jackje erboven.

Fianna

Fianna

08-09-2011 om 21:07

Berber

met beige is ook niks mis. Ik heb hele gave beige laarzen.
Ik zie alleen een beeld van oudere dames met een beige rok en zo'n turquoise/beige blouse er boven ofzo. Het valt mij op dat turquoise ook een populaire kleur is bij ouderen, net als beige.

Guinevere

Guinevere

08-09-2011 om 21:47

Tegen die tijd

Tegen die tijd trek ik dezelfde kleren aan als die hotte moeders bij Gordon. Decollete tot aan mijn navel, rok ook tot aan de navel. Tenslotte is er op die leeftijd een flink gebrek aan heren. :-p
Maar nu ff serieus: ik denk dat die kleding wordt gepromoot in de verzorgingshuizen. Met van die verkoopmiddagen. En er liggen vast overal van die postordercatalogussen met mooie bloemetjesjurken. In stemmige kleuren.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2011 om 22:39

H&m

Lieve schat, ik word nu al bloednerveus en dito chagerijnig van de H&M. Wát een butzaak is dat toch. Waar je ook komt, het is er altijd een bende, de muziek danwel de airco staat er te hard, het personeel is ongeinteresseerd en ik kan er nooit wat vinden. Ik snap het systeem niet. Ik ben er zo klaar. Dus no way dat ik dat op mijn 67e ga behappen

Tirza

Merel

Merel

08-09-2011 om 23:51

Beige

Ja klopt, mij vader (75) heeft ook zo'n beige jasje, heel opa achtig. Hij draagt ook wel jeans hoor en een leuke lamswollen trui, maar dat jasje... nee. Mijn moeder kleedt zich over het algemeen ook wel leuk maar heeft nog steeds broeken aan met zo'n hele hoge taille, want een lagere taille vind ze niet lekker zitten, het lijkt nu dus of ze een heel klein bovenlijfje heeft en een enorme kont (terwijl ze niet dik is, maar die kont houdt nooit meer op als je taille bijna tot onder je borsten komt) en soms zijn die broeken dan van zo'n soort terlenka (zo noemt zij dat) een syntetisch stofje met zo'n vouw in je broek.
Gelukkig let ze wel op mijn commentaar, alleen die hoge-taille-broeken, daar wil ze niet vanaf, gelukkig draagt ze er vaak iets overheen.

Oh en als ik 67 ben dan bestel ik gewoon (net als nu) alles online bij H&M ...of misschien is er dan wel weer een heel ander technisch snufje waardoor je niet naar de winkel hoeft (dan zijn wel al weer 30 jaar verder!)

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2011 om 00:26

Ja saai toch?

Ik kan niet zeggen dat álle oude mensen beige dragen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn inderdaad oudere mensen in die typische 'ik heb het opgegeven om er fleurig uit te zien'-jassen dragen. Ik denk dat dat deels komt omdat ze in die richting gestuurd worden. Net als grote maten in bepaalde winkels (H&M o.a.)altijd zwart of anderszinds saai in de rekken hangen. Ik slaag nog maar zelden bij H&M omdat ik het zo troosteloos vind in mijn maat. Als je oud bent draag je 'stijlvolle' grijs- en beigetinten en als je dik bent zwart/bruin/dondergroen. Althans zo lijkt het in sommige winkels. Maar als oudere mag je dat uiteraard negeren. En seniorenwinkels zal ik vrees ik tot mijn dood voorbij lopen.
Als ik iets moet passen bij C&A moet ik altijd door de afdeling met kleding die meer op ouder en stijlvol gericht is en ik vraag me heel vaak af of er ooit een dag zal komen dat ik daar kleren ga uitzoeken. Ik kan het mij niet voorstellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2011 om 00:57

Tonny

Ik denk toch echt dat ik over 20 jaar nog steeds in dezelfde winkels rondloop als op dit moment. Als dat goedkope flodder is zij dat maar zo. De kleding in het andere segment vind ik totaal niet aantrekkelijk. Als ik meer geld aan kleding uit kon geven zou ik echt wel naar winkels gaan met meer kwaliteid dan H&M, maar dat zouden geen winkels zijn met een ondergrens van 60 jaar.
Ik heb toch echt het gevoel dat het deels wordt aangepraat dat bepaalde kleding bij een bepaalde leeftijd past en daar gaan mensen zich naar gedragen. Deels is dat verstandig. Ik zie wel eens vrouwen die er zo misplaatst uit zien dat het sneu is. Een mager krom lijfje in legging met een te hippe tuniek erboven... Het benadrukt alleen maar hoe oud ze eigenlijk is. Maar tussen dat en tuttige seniorenkleding is toch wel een middenweg?

Minke

Minke

09-09-2011 om 07:00

Merel

Die broeken van je moeder dat herken ik wel bij mijzelf. Sinds ik in de overgang ben geweest passen 'gewone' broeken niet zo goed meer. Dat heeft te maken met een verandering van vetverdeling. Een gewone broek zakt heel snel af omdat er geen grip meer is, alles loopt wat stijler af. Ik zorg wel dat blouses e.d. tot over mijn heup vallen want inderdaad zo'n hoog opgetrokken broek is geen gezicht.
Helaas kan ik dus ook geen broeken meer bij de hm kopen en mijn favourite jeans passen ook niet meer ondanks dat mijn gewicht hetzelfde is gebleven.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 07:09

Fianna/rafelkap

In H&M achtige winkels hangt kleding die leuk staat bij jonge meiden, met maatje dun. En net wat Tonny schrijft, fludderige kleertjes staan snel armoedig als je geen 20 meer bent. Uberhip, dat is haar smaak niet, maar senior beslist ook niet. Juist die gulden middenweg is lastig. Etam etc dat heeft allemaal een erg vierkante snit, dat flatteert haar niet, drukke prints ook niet. Ze draagt het liefste broeken, wat, zoals hierboven ook al staat, niet zo makkelijk is als je ouder bent.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 07:15

Trouwens

H&M was erg beige afgelopen seizoenen, yuk! Zelfs dochterlief, 11 jaar, is helemaal af van H&M...
Aqua/turkoois draag ik erg veel, en paars. Zwart vind ik minder mooi bij mezelf inmiddels, dat wissel ik in voor donkerblauw.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 07:25

Fio

Juist die gulden middenweg is goed te vinden bij H&M. Ze hebben er verschillende stijlen, ook de wat ingetogenere en bescheidenere, dingen die prima staan bij andere leeftijden dan 20 en maatje dun. Mijn moeder ziet er altijd heel goed gekleed uit, loopt zeker niet in fludderige kleertjes en kleedt zich echt niet uberhip.
Wel is het zo dat mijn moeder eigenlijk meestal in rokken loopt.
Sorry, maar ik vind Etam etc dus tuttige winkels.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 07:26

Fio

ik heb afgelopen seizoen aardig wat dingen gekocht bij HenM, maar niks was beige

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 09:45

Linzel!

"Mocht je wel maatje xxxxxxxxxxl hebben, dan kom je terecht op de afdeling bungalowtenten met charmante retroprint in zulke kleuren dat je beter aan de muur kunt gaan hangen als gordijn of tafelkleedje. (ik heb zo de P. aan retro, vroeger al)"

Als retro-liefhebber met het postuur van een VW Westfalia T1 ben ik dol op retro, maar ik heb het op de grotematenafdeling (van betaalbaar niveau, voor zover dat bestaat) nog niet gezien! Vooral paisley vind ik helemaal geweldig!

En wat het onderwerp betreft: wie zich prettig voelt in beige moet gewoon beige kunnen dragen. En de "oudere" die liever in blitse prints rond wil lopen, idem dito. Ook als je klein en krom en rimpelig bent. Gewoon jezelf durven zijn!

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 09:47

Taupe

Is dat niet beige met een vleug lila of paarsachtig grijs? Dat is een kleur die je inderdaad wel moet staan...

Merel

Merel

09-09-2011 om 10:18

Minke

Maar past stretch tegen die tijd ook niet meer? Of desnoods een heren model jeans (is wat rechter) als ie er niet te mannelijk uitziet? (daar zweert mijn dochter bij) maar zij is lang, slank en heeft geen heupen, ook nogal recht zeg maar.

Snuggle's

Snuggle's

09-09-2011 om 10:44

Ja hé

Leuke vraag, ik vraag me dat ook wel eens af. Net als met meubels. Zou ik over 30 jaar ook opeens van eiken gaan houden? Of zitten wij juist dan op wat nu in is?

Snuggle's

Beige is voor ouderen dus sinds een jaar of dertig het nieuwe zwart, zeg maar.

Waarom beige? Ik weet het echt niet. Snuggle's, denk jij dat ouderen voor beige kiezen omdat die kleur 'in' was in hun najeugd? Beige is toch nooit 'in' geweest? Volgens mij is er ergens een gen dat tegen die tijd wordt getriggerd en waardoor je beige leuk gaat vinden

Chris

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 12:29

Fianna

Ik vind Etam ook tuttig, dat was ook mijn punt, en de vierkante snit vind ik niet mooi. Mijn moeder kon niet slagen bij H&M, vooral kwa pasvorm.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 12:41

Fio

Ik bedoelde ook meer sorry voor anderen die er winkelen
Tja, ik weet niet wat je moeders pasvorm is, maar dan wordt het lastig.
Ik zeg er wel bij dat ik (en mijn moeder) vaak naar H&M in Den Haag ga.

Tihama

Tihama

09-09-2011 om 12:46

Beige is veilig

vindt men....

Ik zag Trinny & Susannah van de week. Ze hadden een mevrouw van 69 die een vlammend blauwe bloes droeg. De vrouw zag eruit alsof ze eind 50 was. Helaas vonden T&S haar te heftig. Dus ze werd in zwart gehesen. Ik vond dat een enorme misser. De fout die de meeste mensen maken is dat ze denken dat beige en zwart veilig zijn. Dan kun je niet fout zitten. Gedempte, brave, nette kleur. Zoiets.

Tihama

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 13:21

Ik vind dat beige van zwart verschilt

Ik vind zwart veiliger dan beige, staat eigenlijk iedereen wel, heeft van nature iets chiques of gekleeds. Ik vind dat mensen met beige echt de mist in kunnen gaan, kan armoedig staan, bleek, vaal of ouder maken, saai. En bij sommige mensen staat het heel mooi. Ik vind beige dus geen veilige kleur, zwart wel.

Belle Époque

Belle Époque

09-09-2011 om 13:32

Linzel

Oh, met strepen en ballen en zo? Nee, dat zou ik ook niet aan mijn lijf willen, zelfs niet aan de muur!
Die heb ik zelf nog niet gezien (is ook alweer een tijdje geleden dat ik iets nieuws nodig had), maar dat zou ook heel erg niet mijn ding zijn!

Guinevere

Guinevere

09-09-2011 om 13:47

Maak je geen zorgen

Over 30 of 40 jaar wordt er net zo over ons gepraat als wij nu over de ouderen praten. "Ze zijn compleet blijven hangen in hun H&M-tijd, snappen die mensen nou niet dat je met je tijd mee moet gaan?".
Let maar op, over 10 jaar zie je ládingen post-middelbare vrouwen lopen in leggings met tunieken, dat wat nu heel normaal is wordt dan volstrekt belachelijk en achterhaald gevonden. Net als mijn zus die nu nog in haar bloemetjeshansopjurk rondloopt die in 1994 in de mode was, haar toen al niet flatteerde en nu nog minder, maar ja, hij zit zo lekker en hij is nog niet versleten....

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 14:12

Hmmm veilig..

Zwart kan een erg harde kleur zijn als je ouder wordt, ik vind dan donkerblauw vaak mooier. Trinny en Susannah vind ik vaak de plank misslaan, ook bij hun eigen outfit. En altijd en eeuwig dat geneuzel dat het sexy moet zijn. Trouwens Guinevere, bloemetjesjurken hingen volop bij H&M dit jaar..

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 14:20

Fio

tja, ik vind dat donkerblauw weer erg gauw saai en tuttig staat, ook niet bij iedereen hoor! Wel eens hoor dat zwart wel hard kan staan.

Lijkt me trouwens wel geinig, knalrood haar en een knalblauwe outfit. Ik vind dat ouderen wat vaker mogen opvallen, er uit springen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.