Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tante Sidonia

tante Sidonia

27-05-2016 om 23:39

Wat vinden jullie van het nationaal zorgfonds?


Anna G.

Anna G.

05-06-2016 om 21:50

Sukke

Die code die jij noemt zal ongetwijfeld kloppen, maar ik bedoel een andere code. Ik heb bijv recht op 1 keer fysio per week adhv mijn aandoening, maar ik had het een tijdje 2 keer per week nodig. Dat kon de fysio niet vergoed krijgen bij de verzekeraar en dus moest ik terug naar mijn arts om een andere code voor de vergoeding te krijgen. Daarna was het in orde en werd 2 keer per week vergoed, maar ik moest dus wel 'toestemming' hiervoor hebben van mijn behandelend arts.

Ik zal eens opzoeken welke term voor die code wordt gebruikt.

Anne J

Uit jouw brochure " Försäkringskassan neemt de kosten daarvan op zich. Niet alle kosten: iedereen heeft een eigen risico. Helemaal gratis is de gezondheidszorg in Zweden dus niet."

Sterker nog het is helemaal niet gratis in Zweden. Ook in Zweden wil het medisch personeel een salaris, moeten er ziekenhuizen worden gebouwd, medische apparatuur worden gekocht en de farmaceutische industrie levert in Zweden niet gratis.
De kern is niet of het gratis is, de kernvraag is welke mate van solidariteit wil je hebben. Solidariteit tussen zieken en gezonden, tussen veel verdieners en minder verdieners. Ik ben tot nu toe gezond (gelukkig), ik heb een goede baan. Ik vermoed dat ik in Zweden - net als in Nederland - heel veel betaal voor mijn tweejaarlijkse bezoeken aan de huisarts als je dat afzet tegen de premies die ik direct en indirect betaal. Ik vind dat prima. Maar gratis is iets anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2016 om 16:44

In zekere zin

betaal je ook geen premie voor je tweejaarlijkse bezoek aan de huisarts, maar voor het risico dat je kosten krijgt door gezondheidsproblemen. Het is een risico en geen zekerheid. En omdat er gelukkig heel veel mensen geen aanspraak hoeven te maken op de verzekering, maar toch premie moeten betalen, is er voldoende geld voor de zorg die anderen wel nodig hebben. Zo betaalt de jeugd naar verhouding teveel premie en helpt daar indirect oudere generaties mee.

Kaaskopje

eens. Dat is deels het gewone risico verzekeren (ik weet niet of ik volgend jaar nog gezond ben) en deels de inkomensherverdeling (mensen die meer verdienen betalen meer premie) die in ons stelsel zit. Dat vind ik prima. Ik reageerde op bericht dat in Zweden de gezondheidzorg bijna gratis zou zijn. En dat is een misvatting.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2016 om 16:53

Bijeenkomsten

https://www.facebook.com/nationaalzorgfonds/events

Komende weken zijn er bijeenkomsten voor belangstellenden:

Bijeenkomst met supporters, experts, activisten en voor iedereen uit de regio die benieuwd is naar onze campagne en naar het Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico.

Met film, discussie en muziek. Neem je vrienden, familie of collega's mee. Samen zetten we een volgende stap op weg naar betere zorg. Voor iedereen in Nederland.

Ik ga er heen. Ik ben toch benieuwd. Ik betwijfel ten zeerste of welke regering dan ook zich weer aan een ommezwaai zal willen wagen, maar het valt te proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.