Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat zou u doen als u de EuroMillions won?

Laat ons zeggen een 200 miljoen?
Ik zou om te beginnen mijn bescheiden Opelletje vervangen (nee, niet door een Porsche, Ferrari, Tesla... Dat interesseert me niet, het zou allicht iets worden zoals ik nu heb, maar wat nieuwer).
Ik heb verder nog wel wat ideeën, maar u eerst: wat zou u zoal doen, met veel teveel centen dan goed voor u is?


Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2018 om 17:19

Paasei

"Heeft Winston bij jou voor de deur gestaan met een TV ploeg, bos bloemen en een cheque..??"

Winston? Je kijkt nog naar het bijbehorende TV programma ook? Broehaha!

Paasei

Paasei

11-04-2018 om 17:46

Fantasieprogramma

Ja Ad, we hebben een lot.. en Miljoenenjacht is best een leuk TV programma. En ik vind Winston een sympathieke TV persoonlijkheid. Niks mis mee. Smaken verschillen.
Jij hebt er niks mee begrijp ik. Misschien hou jij meer van andere soorten fantasieprogramma's. Veel plezier met Utopia..

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2018 om 18:08

Paasei

Ik ken dat allemaal niet. Ik ben van de post TV generation. Ik ga niet meer achter een scherm zitten wachten tot er iets leuks langsdrijft tussen de reclames.

Ik doe het wel met Kodi en Netflix en heel soms uitzending gemist.

O inderdaad

Ik dacht dat het 'Gaston' was van de postcodeloterij. Die komt in de break van '1 tegen 100' leuke bedragen en een auto uitdelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2018 om 19:20

Yvan

Naar mijn idee is het éxtra geld wat via donaties binnen komt wel degelijk van grote waarde voor wetenschappelijk onderzoek, maar ook voor de doelgroepen zelf.

Triva

Triva

11-04-2018 om 19:57

Kaaskopje

Ik begrijp je niet helemaal: als jij uit volle overtuiging kiest voor een lot van de postcodeloterij: prima. Als jij dat alleen doet omdat je bang bent dat de miljoenen je deur voorbij gaan naar de buren: dan doe je mijns inziens iets niet goed.

Wat wil je nu zeggen met mijn vakanties?
Wat weet jij over mijn steun aan goede doelen?

Dat ik niet wil dat het hele land weet dat ik gewonnen heb heeft niets te maken met wat ik doe met mijn geld als ik wel iets win. Ja ik koop een huis maar daar zou niemand van staan te kijken als je zegt dat je 5 ton hebt gewonnen (dat is ook het standaard advies als je het niet aan de grote klok wil laten hangen: een veel kleinere prijs).

Verder is de begeleiding die je krijgt iets wat mevrouw Post (!) van de Postcodeloterij uit pure nood is gaan doen en het is voor korte tijd gratis. Andere loterijen hebben dit niet.

bicyclette

bicyclette

11-04-2018 om 20:09

Paasei

"Heeft Winston bij jou voor de deur gestaan met een TV ploeg, bos bloemen en een cheque..??"

Winston was op vakantie
Geen bloemen trouwens, wel een cheque.
'Slechts' € 25.000 hoor, geen life-changing bedrag. Maar natuurlijk wel super leuk! Van de ca 20 huizen op ons rijtje, bleek ongeveer de helft mee te spelen. De prijzen liepen uiteen van €12.500 tot €75.000. Onze directe buren kregen er ook nog een mooie auto bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2018 om 20:37

Triva

Ik ben de eerste die toegeeft dat dat burenrisico meespeelt. Daar drijft de Postcodeloterij op en ik ben me daarvan bewust. Als mijn straat in de prijzen valt is mijn kostje gekocht .

Wat de vakantie betreft: ik weet al heel lang dat jij tegen loterijen bent, weggegooid geld. Maar mijn reactie daarop is: wat maakt het uit? De een gaat op vakantie en is heel wat geld achter de wagen, wat dus niet meer uitgegeven kan worden aan 'verantwoorde' zaken. Een ander beleeft er plezier aan om, ik roep even wat, 200 euro per jaar in een loterij te steken. Waarom is een veelvoud van dat bedrag voor vakantie de normaalste zaak van de wereld en die 200 euro voor loterijen een domme zet? Beide kun je zien als 'vermaak'. Het is pas een domme zet als iemand door mee te doen aan loterijen zijn rekeningen niet meer kan betalen. Datzelfde geldt voor vakantie. Kan dat wel, dan is commentaar ongepast. Dat zijn persoonlijke keuzes.

Ik herinner me niet dat ik je aanviel over jouw bijdragen aan Goede Doelen.

Terwijl ik dit typte at ik Ben&Jerry's ijs, van de loterij.

margaretha

margaretha

11-04-2018 om 22:12

re kaaskopje

ik ben idd bij mensen thuis geweest waar een hele rij staatsloten lag terwijl er geen geld meer was voor eten en ze woonden ergens illegaal (caravan in een bos) omdat er geen woonruimte gehuurd kon worden. Het zal hopenlijk maar weinig voorkomen, geld uitgeven aan loterijen terwijl er geen geld meer is voor eten, maar het komt voor. Ik vind het een moeilijk iets, dilemma, mag je vinden dat iemand er verkeerd aan doet om geld uit te geven aan loterijen en mag je er dan iets van zeggen/ moet er iets tegen gedaan worden Hoe ver mag je gaan als bekende/ hulpverlener enz. enz.

Triva

Triva

11-04-2018 om 23:06

kaaskopje

Ik heb NOOIT gezegd dat ik tegen loterijen ben. Ik geef daar hooguit een paar euro per jaar aan uit maar ik heb niks tegen het principe. Wel tegen het geniale idee om je postcode als lot te gebruiken. Je bank of girorekening ook maar dat ziet niet heel nederland.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 00:51

Triva

Oké, dan kwam het op over mij dat het loterijen in het algemeen betrof. Dus als dat niet zo is, neem ik dat aan. Het staat jou vrij natuurlijk om niet met je eigen postcode mee te doen.

Zwembad

Ik wil een zwembad, liefst één binnen en één buiten. Het lijkt me heerlijk om 's morgens eerst even wat baantjes te trekken. En nooit meer solliciteren! Ik kwakkel de laatste jaren met banen, ziekzijn en rare contracten, zou een hele zorg minder zijn voor nu en later.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 01:10

Margaretha

Als iemand echt in de schulden zit en niet rond kan komen, kun je daar als hulpverlener heel stellig mee omgaan. "Loterijen zeg je op!" Als iemand leefgeld krijgt tijdens schuldsanering en hij koopt van dat leefgeld loten, is dat aan hem of haar. Met dat geld mag hij of zij in principe doen wat hij of zij ermee wil doen. Ik zou hem of haar dan nog wel proberen te overtuigen om er mee te stoppen.

Triva

Triva

12-04-2018 om 07:19

kaaskopje

Ik doe juist niet mee met de postcodeloterij. Ook niet met een andere postcode. Dat is nu juist om nooit het gevoel te krijgen dat ik gewonnen zou hebben.

Benno

Benno

12-04-2018 om 11:24

Ook hier geen loterijen

Ik vind het persoonlijk verspilling van geld, waar je vast meer aan had gehad als je het opgespaard had.
Soms zegt men dan dat iedereen zijn verspilling heeft, maar dat zijn dan vaak wel mensen die het zich kunnen veroorloven financieel gezien.

Yvan

Yvan

12-04-2018 om 12:15 Topicstarter

@kaaskopje, #66

Vooral voor de gulle gevers dan... Maar wie aan een loterij deelneemt is, veronderstel ik, niet bezig met het deeltje van zijn inleg dat naar goede doelen gaat, maar wel met de mogelijke winst.

Ik heb me eens een paar uur beziggehouden met uitzoeken hoeveel onze Nationale Loterij nu precies geeft aan "goede doelen".
Het is niet gelukt...

De Nationale Loterij boekte in 2016 een omzet van € 1,183 miljard.
Daarvan vloeide 27% "terug naar de samenleving", zijnde € 135 miljoen als "monopolierente" naar de schatkist en € 185,3 miljoen te besteden.

Van daar wordt het volkomen ondoorzichtig: van die 185,3 miljoen ging iets minder dan drie kwart naar "materies rechtstreeks door de wet bedoeld". Daar zitten een aantal "goede doelen in", maar welke? En voor welke bedragen?

Die "materies rechtstreeks door de wet bedoeld" moeten jaarlijks bepaald worden in een KB en in het Staatsblad gepubliceerd worden, maar dat wordt nogal eens "vergeten". Dat laatste is een eufemisme.

En de beheersovereenkomst tussen de federale overheid en de Nationale Loterij (KB 26/06/2016) biedt nogal wat vrijheid voor zo ongeveer elke hond met een hoed op, om naar goeddunken te handelen.

Onze Nationale Loterij gaat er prat op erg transparant te communiceren, maar voor wie eens ècht in de cijfers duikt, op basis van wettelijk verplichte en juridisch bindende documenten, zoals het jaarverslag, valt dat zwaar tegen.

En dan heb ik het nog niet eens over de storende rekenfouten in het jaarverslag... Maar dat is wat je kan verwachten met een CEO die slechts € 250 000 per jaar beurt en een college van commissarissen/raad van bestuur die nauwelijks het zout op de patatten verdienen .

Kenfan

Kenfan

12-04-2018 om 12:47

Blegh postcodeloterij

Ik heb een enorme aversie tegen de postcodeloterij vanwege hun onsympathieke uitgangspunt, inspelen op de kleinzielige angst van mensen om achter het net te vissen. En dan Nederland volplempen met die monsterljke fietsen, waarmee ze ook fietsenmakers in kleine dorpen het brood uit de mond stoten.

Ik zal iets heel stichtelijks zeggen: de kinderen floreren, we zijn allemaal gezond, hebben geen financiele zorgen, en als we nog dertig jaar zo voorspoedig voort kunnen hobbelen, hoeft dat van mij niet meer te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 13:06

Triva

Het is me inmiddels duidelijk hoe je over de postcodeloterij denkt . Maar je gaf aan dat je met een andere postcode mee zou doen als je mee zóu doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 13:21

Ach ja

Ik veeg het maar onder 'ieder zijn meug'. Als ik voor mijn werk een stukje zou moeten fietsen van en naar het station, zou ik wel blij zijn met zo'n 'prachtige' postcodefiets. Het ding heeft wielen en een stuur, oh ja ook remmen, dus het brengt me waar ik heen moet en je kunt daar nog stoppen ook. Daar zie je ze ook regelmatig voor gebruikt worden. Stationsfietsen.

We worden er tot nu toe niet rijker van, maar krijgen regelmatig iets leuks. Nu ook weer een tegoed om een boek of dvd o.i.d. van te kopen. Dus tussen mijn kleinzielige angstjes door ben ik ook gewoon kinderlijk blij met wat we krijgen (ja, ik betaal daar zelf voor, dat weet ik).

Maar goed, dit draadje is gesteld vanuit een denkbeeldige prijs, want dat we die 200 miljoen werkelijk kunnen winnen is te verwaarlozen, zo'n kleine kans.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 13:24

Yvan

Wat dit betreft: "Vooral voor de gulle gevers dan... Maar wie aan een loterij deelneemt is, veronderstel ik, niet bezig met het deeltje van zijn inleg dat naar goede doelen gaat, ...." had ik ook al naar het land der fabelen gestuurd. Wie dat zegt geloof ik simpelweg niet. Nummer 1 is: ik wil winnen en daar achteraan hobbelt nummer 2: fijn dat er iets van naar een goed doel gaat. Een prettige bijzaak dus.

Ava

Ava

12-04-2018 om 14:24

Goede doelen

Weggeven aan goede doelen? Ben je mal, met zo'n enorm bedrag aan een ander geven die bepaalt wat er mee gebeurt? Richt dan je eigen fonds op. Weet je precies wat aan de strijkstok blijft hangen en waarom.

Extra huizen of boten dat lijkt mij niet. Daar moet je ook allemaal weer voor (laten) zorgen en toezicht op houden, verzekeren etc.. Dat zou voor mij weer vrijheidbeperkend zijn terwijl je met 200M toch graag juist meer vrijheid en minder zorgen wilt.

Zeetakje

Zeetakje

12-04-2018 om 18:38

Kansspelbelasting

In Den-Haag zijn ze vast heel blij met alle mensen die meespelen in die loterijen. Ze zijn goed voor de schatkist. Ruim 30% kansspelbelasting over alle prijzen dke hoger zijn dan € 445,-. Kassa!

Stel je voor dat iedereen in één keer stopt met meespelen. Moet er extra bezuinigd worden op de jeugdzorg, en/of de thuiszorg, verpleeghuizen, het onderwijs, lease-autorijders, de AIVD, de NVWA, defensie, het wegennet en/of noem maar op.

Vooral lekker doorspelen dus, als je het je kan veroorloven. Worden degenen die het zich niet kunnen veroorloven indirect ook een beetje beter van.

Triva

Triva

12-04-2018 om 18:52

kaaskopje

'Het is me inmiddels duidelijk hoe je over de postcodeloterij denkt . Maar je gaf aan dat je met een andere postcode mee zou doen als je mee zóu doen.'

Je begrijpt duidelijk mijn hele punt niet. Wel bijzonder want dat heb ik hier al tien keer neergezet. Het is dus een wayout voor mensen die het blijkbaar niet kunnen handelen dat er wordt ingespeeld op hun kleinzielige angst om achter het net te vissen (Prima formulering Kenfan). Het is een manier om niet mee te hoeven doen álleen maar omdat je bang bent dat die vrachtwagen je straat inrijdt en jij achter het net vist.

Triva

Triva

12-04-2018 om 18:55

Oja Kenfan

Die postcodeloterijfietsen worden veelvuldig overgekocht door postbezorgers en dat is dan wel weer gunstig voor die groep aangezien PostNL vindt dat die met hun minimumloon of net daarboven met soms maar 75 euro per jaar daarvan de reparaties en afschrijving van de fiets moeten betalen en eigenlijk ook hun broeken (10 per jaar) en schoenen (korting bij anwb).

Zij komen uiteindelijk ook wel met die fiets bij de fietsenmaker

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2018 om 19:01

Prima standpunt Zeetakje

Zo denk ik er ook wel ongeveer over. De Nationale Postcodeloterij vaart er wel bij, ongetwijfeld en de Bankgiroloterij ook. Maar gelukkig daarnaast ook een heleboel goeie doelen. Ik ben niet per se tegen loterijen, dus ook niet tegen deze. Een stedenreis winnen voelt altijd beter dan een stedenreis betalen. Zelfs als de teller uiteindelijk toch nog in het negatieve staat. Want... goeie doelen.

En ik ga meteen verhuizen als ik de postcodeloterij win. Heb pas een dilemma als wel al verhuisd zijn. Onder welke postcode moet ik dan meespelen???

Ad Hombre

Ad Hombre

12-04-2018 om 19:10

Fomo

Fear of missing out noemen we dat tegenwoordig.

Ik vind het juist grappig. Er zit iets heel fundamenteels in hoe je met dat soort zaken omgaat en die pc loterij is natuurlijk een prachtige vinding.

Er zijn wetenschappelijke onderzoeken waarin ze vonden dat mensen liever zichzelf tekort deden dan dat ze accepteerden dat hun buurman meer kreeg. Precies die emotie spelen ze op en dat werkt als een speer.

Mocht je perse willen gokken dan is de pc loterij met een uitkering van 35% een slechte deal. Die euromillions keert 90% uit, dus dat is echt een no brainer. Geen liefdadigheid he? Vandaar dat de loten in NL niet in de winkel liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2018 om 19:19

Triva

Ik begrijp je punt volledig, echt waar. Maar ik ben liever kleinzielig angstig. Dat is ook een keus.

Jij aan Kenfan: Zij komen uiteindelijk ook wel met die fiets bij de fietsenmaker ===

Of je zinkt nog dieper en gaat naar een "mannetje" in de wijk. Met 75 euro vergoeding zou ik daar niet lang over nadenken

Yvan

Yvan

12-04-2018 om 19:22 Topicstarter

Zeetakje: Kansspelbelasting?

Hier zijn alle winsten van Nationale Loterijproducten van rechtswege belastingvrij...
Er is hier zelfs een informele wisselkoers voor winnende biljetten.
We zijn nu eenmaal een volkje van sjoemelaars en sjacheraars, het is niet anders.
Wees maar zeker dat je hier voor een winnend biljet van € 100k, makkelijk € 110k kan krijgen. Je zit dan natuurlijk wel met een smak zwart geld waar je weinig mee kan aanvangen, maar ala.

Zeetakje

Zeetakje

12-04-2018 om 19:33

Yvan

Dit past goed in het draadje van de Ollanders en de Belgen. Nederlandse prijswinnaars zijn vast jaloers op het feit dat jullie kennelijk geen kansspelbelasting kennen. Heb even gezocht voor het exacte percentage. Het is 30,1 % op alles boven de € 449,- .

Als je boven die € 449 wint moet je belasting betalen over de hele prijs.

Yvan

Yvan

12-04-2018 om 19:40 Topicstarter

Hou het stil

meer fiscale vluchtelingen uit het noorden hoeven we hier echt niet.
Hier zijn loterijwinsten dus belastingvrij, maar uiteraard worden de opbrengsten van dat kapitaal wel belast.
En ik twijfel er niet aan, dat een belastingcontroleur wantrouwig wordt bij de opbrengst, als een brave huismoeder of -vader dat geld gewoon op een spaarrekening zet...
Onze fiscus heeft nogal ruime bevoegdheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.