Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

28-01-2013 om 21:44

We krijgen een koning!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

29-01-2013 om 21:34

Ooh ja mea!

Ik dacht tijdens de toespraak van Trix al dat ik de achtergrond herkende! Was het gezellig?

Bennikki

Bennikki

29-01-2013 om 21:39

Gut mea

Ik vond die rode schemerlamp niet echt passen bij dat boeket in rosetinten hoor. Zou je dat de volgende keer niet even beter afstemmen?

neteret mut

neteret mut

29-01-2013 om 22:36

Rode schemerlamp

Gisteren waren er ook fragmenten uit eerdere interviews. Volgens mij zag ik die schemerlamp daarin ook al. Mooi dat ook bij hen niet alles meteen vervangen moet worden. Vond hem best mooi.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-01-2013 om 23:00

En ja hoor, een koninginnedraadje!

Ik denk dat het komt omdat ik in het buitenland woon dat ik een beetje sentimenteel werd toen het bericht me bereikte dat Beatrix gaat aftreden. Van de geboorte van Willem Alexander kan ik me herinneren dat er op de kleuterschool verzilverde theelepeltjes werden uitgedeeld. "Wat raar, waarom delen ze lepeltjes uit omdat er een baby is geboren die toevallig prins is?" dacht ik. Het republikeinse denken zat er bij mij al vroeg in.
Het aftreden van Juliana viel in mijn puberteit. Ik maakte me in die tijd grote zorgen over een mogelijke atoomoorlog. Toen ze op de tv aankondigden dat op alle netten de programma's werden onderbroken voor een Belangrijke Mededeling, schrok ik me een rotje. "Oh, is dat het maar," dacht ik opgelucht en ook wat knorrig. Dat ze voor zoiets de programmering in de war schoppen! Zulk nieuws kan toch best wachten tot de eerstvolgende reguliere uitzending van het journaal? Hoe is het dit keer eigenlijk gegaan? Tussen de bedrijven door of alle zenders lamgelegd?

sinas

sinas

29-01-2013 om 23:08

Alle zenders lam

Tot ergernis van de GTST-fans, want ja, je kan geen dag missen natuurlijk. Pffffff.

Nah kaaskopje

Nou ik het teruglees snap ik zelf ook niet wat ik bedoelde. Terwijl het toch echt zo vroeg niet meer was en ik ook al koffie ophad. Ben ik in de overgang aan het komen misschien ;0)?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2013 om 00:42

Skik

Neuh, dat is niet de overgang. Je bent vast stiekem meer in shock van de ontwikkelingen dan je wilt toegeven)

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2013 om 01:06

Alle zenders lam

volgens mij waren niet álle zenders lam, maar Nederland 1 en RTL4 wel (van RTL4 weet ik niet of het de hele avond was.). En uiteraard hoorde je dit keer ook gepruttel van mensen die GTST moesten missen, of de hele avond opgescheept hadden gezeten met en over Bea en Alex. En sorry, maar dat gepruttel begrijp ik dus niet. Hoe je ook over het koningshuis denkt, lijkt mij toch dat iedereen kan begrijpen dat een troonswisseling een historische gebeurtenis is en wereldwijd ook best bijzonder. Voor mij is het logisch dat GTST het dan een avondje moet afleggen tegen Beatrix.

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2013 om 07:33

Kaaskopje

Mee eens, absoluut. Maar ik heb mij beperkt tot de toespraak van Bea en daarna DWDD. Toen wist ik het wel weer..

Nou idd

Na dwdd had ik het wel weer gezien (wat is het toch, dat ik me begin te ergeren aan Sywert?? Hij is welbespraakt en op de hoogte. En toch...)
Vond Beatrix' toespraak mooi en ingetogen en de laatste zin ontroerend. Er zijn wel weer een paar tissues doorheen gegaan..

Sancy

Sancy

30-01-2013 om 08:59

Brunette

Alle publieke radio- en tv-zenders onderbraken hun uitzending voor de toespraak van Beatrix, dus er was geen ontkomen aan.
Sterker, ik wilde in alle onschuld EenVandaag kijken en zette daarvoor de tv aan waardoor ik in een voorbeschouwing van de Mededeling terecht kwam. en voordat het 19 uur was, had ik de meeste reportages -over de troonsbestijging in 1980, de 33 jaar koningsschap etc al 3 keer in de herhaling gezien. Wat mij betreft hadden ze ook wel een half uurtje voor de toespraak mogen beginnen.

Sancy

Sancy

30-01-2013 om 09:16

En verder

Heb ik dochter wel even ingeseind dat als ze om 19 uur zou kijken, ze live zou kunnen zien hoe er geschiedenis gemaakt zou worden. Tenslotte zal het moment in de geschiedenisboeken terechtkomen. Bij mezelf kwam de herinnering terug aan de abdicatie van Juliana, ik weet nog hoe ik reageerde en hoe mijn moeder op mij reageerde.
Wat mij opviel, en wat ook wordt aangehaald door commentatoren (maar met een andere insteek) is de opmerking dat ze de stap al enige jaren overwoog. Zonder te willen beweren dat het niet waar is, vond ik dat juist dat deel minder oprecht overkomen, met te veel nadruk uitgesproken. In de commentaren hoor en lees ik alleen maar bevestiging - natuurlijk heeft ze dat lang en zorgvuldig overdacht want zo is ze. Op mij kwam het over alsof ze juist het laatste jaar pas serieus naar een datum heeft gezocht.

Toch jammer

dat koninginnedag veranderd. Dat zit zo in mijn systeem, 30 april koninginnedag. En hoe het allemaal is gegaan in die familie interesseert mij niet.

Jesse_1

Jesse_1

30-01-2013 om 09:33

Skik/kaaskopje

Laat ik Skik even helpen met wat ze gisteren dacht .
Als Alex zijn verjaardag (27 april) op zondag valt, is koningsdag op de dag ervoor, zijn grotemensenfeestje kan hij dan dus gewoon op zijn verjaardag (zondag) vieren.
Voor de meeste mensen komt het niet zo leuk uit; volgend jaar een vrije dag minder (anders: woensdag 30 april vrij, nu zaterdag 26 april).

Nicky Lohs

Nicky Lohs

30-01-2013 om 09:48

Leuk!

Wat vind ik het fijn voor de koningin! Ze heeft een zwaar jaar gehad en verdient het echt om nu rust te krijgen.
De tv hebben wij na een tijdje uitgezet. Al die meningen doen me momenteel niet zoveel. En groot gelijk dat Willem Alexander zijn eigen koningsdag krijgt, daar wennen we vast wel weer aan. Grappig was dat puberdochter ook meteen mopperde over die gemiste vrije dag. Maar dat komt dan toch wel weer in een ander jaar terug als 30 april op zaterdag valt?
Mijn kinderen waren in elk geval niet echt onder de indruk, ik ben benieuwd of het kwartje nog eens valt dat dit wel een wel bijzonder moment is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Koninginnedag in weekend

Ik werk in het buitenland voor een Nederlands bedrijf. Dus heb ik de Nederlandse feestdagen vrij. De meeste feestdagen vallen gelijk ( Kerst/ Pasen) maar een aantal Koninginnedag, Hemelvaart, Pinksteren kennen we hier niet. Maar................als 1 van de feestdagen in het weekend valt ( of op een dag die je niet werkt), dan krijgen we daarvoor een vrij te besteden vakantiedag, goed geregeld he ?

De dag van de mededeling

tja, op een maandag.

Van mij hadden ze het op zondagavond, tijdens sport mogen uitzenden. Eens kijken hoeveel commentaar er dan was geweest ...

28 januari

De dag van de mededeling was 28 januari, verjaardag van Jorge Zorreguita, hij werd 85. Bijzonder verjaardagskado, als dan bekend wordt dat je dochter koningin wordt.

Maar ik was ook ontroerd, kon het helaas niet zien, omdat ik aan het werk was. Bijzondere koningin, samenbindend, ik vind vooral ontroerend om zowel op televisie als in de krant de positieve reacties te lezen en horen van mensen uit zoveel verschillende culturen en achtergronden. Een ondemocratisch, erfelijk koningschap, waarmee vrijwel de hele bevolking instemt. Zeer bijzonder en een grote verdienste van Beatrix. En Claus, natuurlijk.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2013 om 00:58

Jesse

Ja, ik begon al te vermoeden dat ze het zo bedoelde
Voor mij is het beide 'mazzel', omdat ik altijd op zaterdag werk. Er zijn best veel dagen waarop ik al vrij ben en dus geen extra vrije dag heb, zoals met Pasen, Pinksteren en Hemelvaartdag, dus vind ik het leuk om ook eens te boffen met een extra vrije zaterdag. In 2015 heb ik dus weer geen 'geluk', omdat het dan op maandag is en dan heb ik al vrij.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2013 om 01:00

Fiorucci

Ik heb ook niet de hele avond gekeken. Sterker nog... ik had niet door dat het de hele avond doorging. Ik heb vanaf half 9 naar Private Practice gekeken en ergens daarna zag ik dat ze het er nog over hadden en toen ben ik maar blijven kijken

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2013 om 01:03

Chiquita

De koning(in) zal nooit op zondag een toespraak houden.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2013 om 07:45

Kaaskopje

Ha, ja, ik kijk ook altijd Private Practice, dat ging gewoon door..)

Arawen

Arawen

31-01-2013 om 13:36

Trouwen

Ik was ook een puber tijdens de vorige troonwisseling.. en ik vond het toen wel heel vanzelfsprekend dat ik later met Wim-Lex zou gaan trouwen. We zijn immers van hetzelfde geboortejaar, hij is slechts zo'n 3 maanden ouder dan ik.. 't schept toch een band he.. De kinderdroom verging, maar ik heb nog wel eens met vriendinnen gegrapt over mijn 'tweede kans' na mijn echtscheiding. Ik bedoel, er zijn toch wel meer prinsen getrouwd met een gescheiden vrouw..??

Anyway, als hij straks rond de 75 de troon weer door geeft dan ben ik ook weer net zo oud als hij. Hoop dan ook Amalia nog aan de beurt te zien.. Koningin Amalia.. hoewel.. ze heet officieel Catharina Amalia.. Koningin Catharina dan?

Hombre

Hombre

31-01-2013 om 15:17

Weg met de koning

Wat is dit voor collectieve waanzin? Is heel Nederland op slag monarchistisch geworden? Zijn er geen principes meer?

Is het in de 21e eeuw algemeen aanvaard dat iemands afkomst zijn positie en status bepaalt en recht geeft op een levenslange stroom geld uit de staatskas?

Nee, weg met de monarchie, weg met het koningschap, weg met de koning! Achterhaalde overblijfselen uit een achterlijke tijd, dat zijn het.

Dan maar een president.

Maylise

Maylise

31-01-2013 om 15:28

Televsie

Natuurlijk is het baanbrekend nieuws.Echter er valt uiteindelijk niet zo veel te melden. Koniningin houdt een toespraak, even napraten in de studio en ja wat dan? Meer valt er eigenlijk niet te melden maar die avond moet toch vol. Dus dan krijg je de mening van de politicus, de BN'er, de gewone Nederlander, de historicus, de voorzitter van de oranje vereninging... Er moet echt alles bijgehaald en bijverzonnen worden om zo'n avond om te krijgen.
Dat vind ik dus ook niet hele interessante televisie.

Maylise

Maylise

31-01-2013 om 15:31

Hombre

Ik ben het met je eens. Ik zie zelf het Zwitsers model van president wel zitten in Nederland of anders het Duitse. Echter het grootste deel van de bevolking is het het daar niet mee eens en zo wordt het koningshuis toch weer een democratische keuze
Gezien hoe geliefd het koningshuis is blijft dat voorlopig nog wel.

Hombre

Hombre

31-01-2013 om 15:45

Mijn hoop is gevestigd op wa

Ik hoop dat Juliana's voorgevoel juist was en dat WA inderdaad niet geschikt blijkt voor het koningsschap en dat de ogen van de Nederlanders eindelijk opengaan. Want uiteindelijk is het onvermijdelijk dat er eens een rare kwast op de troon komt (welke familie heeft die nou niet?).

Die arme Elisabeth houdt de troon ook krampachtige bezet om zweverige Charles weg te houden. Dit is toch echt niet meer van deze tijd.

En laten we wel wezen, die koninklijke families zijn alleen maar koninklijke families omdat hun voorouders destijds succesvollere boeven waren dan de andere would-be overheersers.

P

P

31-01-2013 om 16:45

Hombre

Op radio 1 hoorde ik het verschil tussen Nederland en Groot-Brittanië: hier is er scheiding van kerk en staat en in zoverre is dat doorgevoerd dat de koning wordt ingehuldigd en niet gekroond (gekroond is iets kerkelijks) en dat betekent weer dat je hier gewoon kunt stoppen met koning(in) zijn. In Engeland is het wel kerkelijk en net als bij de paus kun je 'eigenlijk' niet aftreden, het is wel eens gebeurd maar daarom zit Elisabeth dus nog steeds.

Die traditie van de eerstegeborene

Ik heb niks tegen het koningshuis, van mij mag het blijven. Wel is het natuurlijk een raar instituut. Het archaïsche uitgangspunt dat de eerstegeborene in principe de troonopvolger is, zorgt ervoor dat niet altijd de meest geschikte persoon op de troon komt. Vrijwel alle broers van WA zijn in intellectueel opzicht zijn meerdere. Slim genoeg in ieder geval om niet te willen .

Gelukkig is het koningschap in Nederland vooral een ceremoniële functie, want je zult als volk maar overgeleverd zijn aan een idioot met alle macht. Aan de andere kant heeft bijvoorbeeld het Amerikaanse volk regelmatig te maken met idioten op een zeer machtige positie. Een president is dus niet altijd beter.

Molleke

Molleke

31-01-2013 om 18:37

Chrish

Alsof er onder intellectuelen geen idioten bestaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.