Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wespen

Meer wespen dan andere jaren
Uitgegeven: 3 augustus 2009 14:17
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2009 14:31

WAGENINGEN - De zogenoemde limonadewespen duiken deze zomer eerder op dan anders. En ze zijn ook nog eens met heel veel. ''Het kan wel eens een record-wespenjaar worden'', denkt bioloog Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit.

© Chris HeijmansWespenbestrijders hebben tot eind juli al 20 tot 40 procent meer wespennesten weggehaald dan andere jaren. En dat terwijl de echte wespentijd nog moest beginnen. In een wespennest leven drie- tot tienduizend beestjes.

Of er sprake is van een plaag kan Van Vliet niet zeggen, omdat cijfers over wespen tot nu toe in Nederland niet structureel zijn bijgehouden.

De komende twee weken is de wespen-toptijd. Van Vliet hoopt dat mensen op natuurbericht.nl zullen melden waar en wanneer ze de eerste wesp op zoetigheid hebben waargenomen, zodat er volgend jaar een vergelijking gemaakt kan worden.

Zacht voorjaar

De eerste wespenkoninginnen zijn door het zachte voorjaar al in maart begonnen met het bouwen van een nest. In dat nest voeden werksters de larven. Als tegenprestatie scheiden de larven zoetigheid uit, die de werksters weer eten.

Omdat de nesten dit jaar vroeg zijn gebouwd, zijn de larven eerder volwassen en raakt de voorraad zoetigheid op. De wespen vliegen dus uit op zoek naar ijs, snoep en limonade. Aan dat laatste drankje ontlenen de dieren in deze tijd hun naam.

Records

Biologen noemen 2007 'een heftig wespenjaar'. Toen zijn 1016 nesten gemeld, waarvan er 540 zijn bestreden. In 2008 was het wat minder met de steekbeesten. Maar 2009 zal waarschijnlijk de records breken, denken de deskundigen, omdat bestrijders nu al heel veel nesten hebben weggehaald.

Of de dieren erg veel overlast gaan veroorzaken, hangt volgens Van Vliet af van het weer. ''Als het regent zijn er nog steeds heel erg veel wespen, maar omdat de mensen dan niet buiten gaan zitten, hebben ze er geen last van.''


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pham

Pham

03-08-2009 om 20:58 Topicstarter

Niet blij mee

Helemaal niet blij met dit bericht....Phamdochter van 5 jaar heeft een ernstige wespenallergie, loopt rond met een epipen voor als ze gestoken wordt. Wordt ze gestoken dan moet ze de noodmedicatie en naar het zkh!

Momenteel zou Phamdochter eigenlijk naar BSO moeten....maar daar is een wespenplaag...

Bleh, haat die beesten....Vind het allemaal niet fijn. Nu weten we pas sinds eind augustus 2008 dat dochter een anafylaxische allergie heeft en dit is de eerste echte hele zomer.

Afgelopen twee weken op vakantie geweest in Petten en daar vrvijwel geen enkele wes gezien, nu weer thuis er al meerdere gezien.

Gr Pham

Asa Torell

Asa Torell

03-08-2009 om 22:43

Pelle

Ik weet niet aan welk koel land je denkt maar onze zweeds/deense vakantie is vorig jaar flink bedorven door die beesten. Echt met 4 stuks in oorlogsformatie rondom de mond van dreumesdochter tijdens elk eten buiten, niet leuk . Daarentegen leek er hier in nederland toen niets aan de hand te zijn, iedereen keek vreemd van onze verhalen op toen we terug waren. Dit jaar heb ik hier ook nog helemaal geen wespen gezien, maar ben pas net terug van vakantie dus misschien is het me ontgaan. Ik hoop maar dat het gewoon regionaal mee blijkt te vallen...

Asa Torell

Asa Torell

03-08-2009 om 22:45

Pham

Bah, wat naar dat je dochter allergisch is. Ik kan me voorstellen dat je hier echt ontzettend niet blij van wordt!

Niny

Niny

03-08-2009 om 23:07

Asa

Wij zijn vorig jaar ook in Denemarken geweest, maar daar waren vooral Ontzettend Veel lieveheersbeestjes, met tientallen tegelijk, en zweefvliegen. Beide gelukkig onschadelijk, en wespen hebben we eigenlijk niet gezien.

Niny

Linda99

Linda99

04-08-2009 om 07:59

Koel land

Je hoeft niet naar een koel land om geen wespen te zien, maar ga juist naar een warm land. Wij hebben half juli geen wesp gezien in het zeer warme Toscane. Hadden die beesten denk ik geen zin in

In België van het weekend echter stikte het van die beesten...Zijn uit ellende weggegaan van het terrasje waar we zaten.

Hier trouwens een dochter die panisch wordt van die beesten, niet zo heftig als een allergie maar ook niet handig.

Niny

Niny

04-08-2009 om 10:36

Lidwientje, teken

Met een tekenpincet kan ik niet zo goed omgaan, ik doe de getroffene (poes of kind) er altijd pijn mee. Sinds een paar jaar hebben we een tekenapparaatje van de dierenarts, een soort tangetje dat je aan weerskanten rond de teek schuift en dat hem als het ware eruitlicht. Pijnloos. We hebben er twee, een voor kleine en een voor grote (volgezogen) teken. Het ding heet 'Otom' (een welkome afwisseling op leuk bedoelde namen als 'Teekaway' of 'Teekout'), kijk op www.otom.com

Niny

Wat helpt nou goed tegen wespen?

ik vraag mij wel eens af of die wespenvallen (laagje limonade in een fles etc) niet juist lokkend werken.

Hier af en toe een wesp in de tuin, ik moet niet gestoken worden ivm heftige reactie dus ben wel alert op rondslingerende ijsstokjes etc. Vorig jaar heb ik geen wesp gezien.

wat werkt nu goed tegen wespen, heeft het zin om zo'n wespenval in de tuin te hangen ?

Tineke

Tineke

04-08-2009 om 15:08

Zucht

Twee wespennesten, een in kozijn, andere tussen dakpannen. Wat een ellende. Wij kunnen echt niet meer buiten zitten. En het kost 90 euro per nest om het weg te laten halen, valt niet op af te pingelen. Ik heb het gewoon niet. Stomme wespen.

Prulletje

Prulletje

04-08-2009 om 15:14

Getsie kaatje!

Twee nesten! Ieuww... Kan je het niet zelf helemaal dichtmaken of zoiets? Niemand in de buurt die er verstand van heeft? Een "zwarte" wespennest weghaler?
En anders: Allemaal één tot vijf euro doneren! Help Kaatje van de wespen af!

Prulletje

Tijgeroog

Tijgeroog

04-08-2009 om 16:34

Kaatje

Kun je het niet zelf weghalen (lees: doodspuiten), of dat door iemand laten doen? Op internet kun je best wat tips vinden waar je rekening mee kunt houden, bijvoorbeeld om het een tijd na zonsondergang te doen, omdat ze dan rustiger zijn. En ik zou je best willen komen helpen, maar ik woon echt te ver weg om even heen en weer te rijden...

(Dichtmaken is een slecht idee, want ze eten zich dan wel een andere weg naar buiten, bijvoorbeeld je slaapkamer in, en ze worden er ook niet gezelliger van...)

Bastet

Bastet

04-08-2009 om 18:35

Manda

Ja,het helpt,ook omdat die wespen niet meer uit de val kunnen en verdrinken.Maar je moet ze niet vlakbij je terras hangen,maar een eindje verderop!
Groetjes,Bastet

Asa Torell

Asa Torell

04-08-2009 om 21:44

Wat belachelijk eigenlijk

dat je dat zelf moet betalen ipv. de GGD ongediertebestrijding. Kaatje zou je mij misschien willen mailen op [email protected]?

Kaatje

Via marktplaats vond ik deze site: http://www.pdbn.nl/

Het is een bedrijf uit Marum, ik zag ook advertenties van hetzelfde bedrijf uit Groningen.

Volgens marktplaats vraagt men daar 35 € voor wespen verwijderen.

Of www.traas.nl, ook een site waar je misschien wat aan hebt.

Zoek anders eens op marktplaats (ongediertebestrijding)

Sterkte met die nare beesten!

Piedjee.

mirreke

mirreke

05-08-2009 om 01:26

Hier ook zo duur

Ik heb ooit dit jaar een draadje over ons wespennest gehad, een nest in een schuurtje. Hier (lees Duitsland) is het laten weghalen van een wespennest ook heel erg duur, zo'n 130 euro, en het wordt echt niet betaald door de gemeente of een of andere dienst.
Mijn lief wilde het toen weghalen, en we hebben er regelmatig al eens bij staan kijken destijds. In het schuurtje wordt het al snel heel warm, en de wespen waren altijd heel erg sloom. En nu is het nest dood! Er loopt, of vliegt geen ene wesp meer en eronder liggen erg veel dode wespen. Zou het misschien te warm voor ze zijn geweest, het kon er met gemak boven de veertig graden worden...
Wel nog redelijk wat wespen in de tuin, van vast weer andere nesten, maar niet zoveel dat we niet buiten kunnen zitten.
Mijn lief heeft ooit een keer een nest in de spouw vernietigd door eerst alle gaten behalve eentje dicht te stoppen, er een hele fles insectendoder in te spuiten en toen het laatste gat ook dicht te stoppen. De wespen waren in no time dood (geen gezoem meer 's nachts in de spouw).
Kaatje, ik heb op marktplaats gezocht en gezien dat er mensen zijn die het (in Nederland) al vanaf 30 euro doen, wespennesten vernietigen.
Zijn er geen buren die het willen doen, mijn schoonvader schijnt vroeger ook regelmatig nesten te hebben verwijderd.

mirreke

mirreke

05-08-2009 om 01:28

En met die laatste zin wilde ik zeggen

dat er nu nog steeds vast wel mensen moeten zijn die elkaar daarmee helpen.

Tineke

Tineke

05-08-2009 om 10:55

Wow!

Wat een goede reacties! Ik ga er direct mee aan de slag, rondje bellen enzo. Jullie horen hoe het afloopt!

Minet

Minet

05-08-2009 om 11:41

Wespenvalervaring

Ik kocht vorige week 2 glazen wespenvallen met zo'n gat eronderin. Ik hing ze beiden in een boom in mijn tuin, 1 wat hoger dan de andere. De hogere wespenval was zeer favoriet en zat in een paar dagen tijd mudjevol, de lagere bevatte wel 3 wespen.....
Vervolgens nam ik een wespenval mee naar mijn ouder, die een wespennest in hun spouwmuur hebben zitten.
Ik hing de wespenval vlakbij de ingang van het nest, waar het de hele dag een heen en weer gevlieg was, en na een hele dag zat er werkelijk niet 1 wesp in!!!!
Wie kan mij vertellen hoe dit kan?

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2009 om 13:06

Te dicht

op het nest. Dan zijn ze al onderweg naar huis

Tirza

Minet

Minet

05-08-2009 om 15:47

Hahaha

Het lag zelfs midden op de weg naar huis! maar een hapje eten voordat ze thuiskomen, ho maar!

Wat je van ver haalt

smaakt veel lekkerder ?

gut, ik merk dat zodra ik met mijn electrische tennisracket buiten ga zitten alle steekbeesten weg gaan. Echt waar, het is natuurlijk toeval, maar zodra ik wat zwaai met dat ding ben ik ook van die hinderlijke wespen af, misschien krijgen ze in het nest instructievideo's.

Mijn dochter (altijd eigenwijs) heeft zichzelf er wel mee onder stroom gezet, zij is de enige tot nu toe die er door geraakt is.

Noname

Noname

05-08-2009 om 18:20

Vleeseters

Zat zondag bij mijn ouders te barbeknoeien. Mijn nichtje kon haar kipsateetje niet op. (zonder saus, wel gaar). Komt er een wesp aan. Eens rustig zitten kijken. Normaal gesproken heb ik een camera in mijn hand, maar nu was ik verbluft. De wesp ging hard aan het werk en nam zo een afgeknabbeld stukje kipsateh mee...... Hmmm daar ging weer mijn hoofdprijs van funnies homevideo's.
Minder funny was dat ik vrijdagochtend blijkbaar een lieverd in mijn broek heb gehad. Zooooo ik had me toch een paar bulten op mijn achterste. Niet normaal meer. (vandaar dat ik nu even anoniem reageer ) En er was genoeg te prikken. het is toch geen gezicht als je aan je billen zit te krabben. Maar wat wel hielp was VSM emulsie, bulten waren binnen een dag minder en vooral ook de jeuk!
gegroet

Minet

Minet

05-08-2009 om 20:04

Ja, kip!

Ook wij hebben dit ooit mogen bekijken. Een wesp zaagde/kauwde een stukje kip van een botje af en vloog ermee weg! Als ik dit vertel krijg ik over het algemeen zeeeeer verbaasde blikken, ben blij dat jij mijn verhaal nu kunt bevestigen

amk

amk

05-08-2009 om 21:31

Nog een bevestiging

lunch buiten op terras met collega's. We hebben maar een speciaal bordje voor 'm neergezet want deze wesp kwam ook nog een paar keer terug.
Op z'n gemak werd er een stukje van het vleeswaar afgeknaagd en meegenomen. Vol bewondering waren we alle vier want in verhouding had ie toch wel een flink volle rugzak meegenomen.

Pham

Pham

05-08-2009 om 21:40 Topicstarter

Vleeseters

Wespen zijn dol op vlees! doe maar eens een stukje rauw vlees in de wespenvanger naast de aanmaak of een kattebrok, gegarandeerd dat je vanger vol komt te zitten.

Wespen zijn ook verzot op alcohol! En rood en geel trekken wespen aan.
Witte kleuren schijnen wespen dan weer meer te mijden.

kijk voor wespen ook vooral uit in het gras, wespen zijn echte grond dieren. niet op blote voeten lopen dus en kijk goed voor je zo in het gras gaat zitten.

Gr Pham

Pham

Pham

05-08-2009 om 21:46 Topicstarter

Voor phamdochter

die dus echt allergisch is en met een epipen rond loopt hebben we samen met haar kinderarts de volgende adviezen opgesteld. misschien hebben meer mensen er iets aan:

We kunnen helaas niet voorkomen dat Phamdochter gestoken wordt door een wesp of bij, we kunnen wel zorgen dat de kans kleiner wordt.
Aandachtspunten hierbij zijn:

Blijf zelf altijd rustig als er een bij of wesp bij Phamdochter zit, ga nooit slaan of druk bewegen!!!! De uitgeademde extra koolzuur tijdens stress maakt vooral wespen en wilde bijen agressief.

Houd Phamdochter zoveel mogelijk weg bij wespen/ bijen (indien mogelijk.)

Laat geen zoete eten/ drink of vleeswaar open en bloot staan, kun je het echter niet afdekken, houd deze producten dan zover mogelijk bij Phamdochter uit de buurt. (Vooral wespen zijn verzot op vlees!)

Krijgt Phamdochter limonade of andere zoete product over zich heen (door knoeien etc.) moet Phamdochter omkleden! Na eten en drinken zoveel mogelijk handen en gezicht laten wassen met water. Phamdochter heeft altijd een volledige verschoonset mee.

Phamdochter zo min mogelijk gebloemde kleren, kleren met felle kleuren of opdruk aan geven, dit trekt wespen en bijen aan. Vooral rood en geel trekken wespen aan.

Phamdochter mag buiten NOOIT op blote voeten/ sokken lopen, ook (vooral) niet in (buiten)speeltuinen!! (Wespen, bijen en hommels zijn bodem bewoners!)

Phamdochter mag nooit uit een blikje drinken, het liefst uit een afgesloten doorzichtig flesje of een open beker waarin je goed kan zien of er wel of geen wesp/ bij in zit, het gebruik van een drinkrietje is aan te bevelen.

Phamdochter mag, vooral zomers, nooit zelf haar afval in een buiten prullenbak gooien! Dit zijn ideale plekken voor wespen en bijen. Maak met Phamdochter afspraken dat ze haar afval aan iemand geeft, ze moet natuurlijk wel leren dat ze zelf haar spullen op moet ruimen!

Probeer zelf rekening te houden met parfum, spray of lotion die je opdoet als je veel bij Phamdochter in de buurt bent, sterk ruikende en zoete parfums etc, trekken wespen en bijen aan.

Als Phamdochter buiten eet, dan zo min mogelijk zoete dingen laten eten en Phamdochter afzijdig houden van andere mensen die zoetigheid eten.

Laat Phamdochter niet met/ bij boomstronken spelen, wespen en bijen zijn bodembewoners en nesten vaak bij boomstronken.

Laat Phamdochter niet op een bloemrijk veld spelen en probeer zoveel mogelijk te verkomen dat Phamdochter zelf bloemen plukt.

Gr Pham

Tineke

Tineke

06-08-2009 om 18:21

Dronken wespen

Links en rechts geïnformeerd, en uiteindelijk kwam ik bij een spuitbus uit, 's avonds te gebruiken. Gisteravond het nest waar ik bij kon, mooi volgespoten. Slechts een steek opgelopen, het had erger gekund. Vanochtend een keuken vol dronken wespen. Daar helpt de vliegenmepper mooi tegen. En het gaatje waar ze door naar binnen kropen, heb ik nu gevuld met bouwschuim. Lekker drastisch.
Pfff. Het is me een gedoe.

Kaatje

En dat andere nest? Je had er toch twee?

Dank pham

voor de goede tips !

elsje78

elsje78

07-08-2009 om 22:54

Tip wespenvanger

Hoi

Heb 2 wespenvangers opgehangen en binnen 2 dagen al erg vol. De tip is in ieder geval om er zoete ranja in te doen (logisch) met een scheutje afwasmiddel. Daardoor is het water "gebroken" en kunnen ze er niet op blijven drijven maar zakken er meteen door. Dus nauwlijks kans dat ze er weer uit kunnen...

Succes met de wespen, wat zijn het er veel he!!

groetjes Elske

Minet

Minet

08-08-2009 om 11:03

Ook zonder afwasmiddel

Ik doe er alleen rode siroop in, zonder afwasmiddel, en maak ze elke 2 dagen leeg omdat de onderrand dan volgestapeld ligt met dode wespen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.