Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

=Elena=

=Elena=

04-11-2008 om 09:40

Wie gaat er winnen?

SPANNEND !!!!
Wie gaat er winnen volgens jullie???
Vanaf 4 uur komende nacht zou het duidelijk moeten worden heb ik zojuist gelezen...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk

dat het uiteindelijk toch McCain wordt. Er roepen nu wel een hoop amerikanen dat ze voor verandering en/of Obama zijn maar ik heb zo'n vermoeden dat er uiteindelijk een hele hoop mensen toch gewoon voor een 2e (of in dit geval 3e) Bush kiezen. Tenslotte kiezen mensen hier ook steeds meer voor meer van hetzelfde terwijl ondertussen ook iedereen klaagt dat het kabinet het niet goed doet. Zal in Amerika niet veel anders gaan, ben ik bang.
Wat mij betreft mag Obama wel winnen trouwens.

ayla

ayla

04-11-2008 om 10:14

Wat ik wil en wat ik denk

Ik wil (uiteraard) dat Obama gaat winnen maar uiteindelijk vermoed ik dat het toch McCain gaat worden. Ik denk dat een heleboel Amerikanen uiteindelijk toch terugkrabbelen en voor het vertrouwde van McCain gaan

Ik.hoop....ik.hoop.....

zo erg dat Obama het wordt!!

Maar ik heb net als de gemiddelde amerikaanse democraat een griezelig onderbuikgevoel dat het op het laatste moment nog wel eens anders zou kunnen lopen, net als de vorige 2 keren.

Ik zit vanavond & morgenvroeg ook aan de buis gekluisterd. (4 uur vannacht gaat me iets te ver)

Ingrid

Ik hoop en ik verwacht

Obama.
Wat ik daarna dan verwacht is dat Obama niet alles kan waarmaken wat hij beloofd. Zo gaat dat nu eenmaal. De euforie zal binnen twee jaar wel weg zijn. Somber? Misschien, maar wel waar denk ik. Wie juigt er nu nog over het ANC bijvoorbeeld?

Tuurlijk silone,

zp realistisch ben ik ook wel. Maar dan nog 10 keer liever een Obama die niet alles waarmaakt wat ie geroepen heeft , dan een McCain die alles doet wat ie gezegd heeft...

Ingrid

Barack

ik heb vandaag mijn Obama t-shirt (waar ik al een jaar reclame in maak) aan en mijn vriend is gevraagd om vanavond in 1 of ander panel te zitten tussen de Amerikanen dus allemaal erg betrokken. Ook dochtertje zegt "yes we can !"

OBAMA !

Geweldig, oh ik ben op voorhand al blij, Obama gaat winnen.

Yep!

Gelijk heb je IngridT!
Overigens kan Obama geen kwaad hier in huis, want de vergelijking met Mandela is hier ook getrokken, net zoals bij EmmaB thuis. En Nelson kan geen kwaad hier

tonny

tonny

04-11-2008 om 11:25

Spannend ja...

en ik wens de winnaar bijzonder veel wijsheid om van alles wat mis is weer op de rails te krijgen, dat wordt a hell of a job...

tonny

Roos

Roos

04-11-2008 om 11:42

Hoop

Ik hoop ook zo dat Obama wint! Ik ben er ook erg emotioneel onder, echt iets van hoop voor een betere wereld. Niet eens zozeer door zijn standpunten, maar wel dat eindelijk een gekleurde man president wordt, wat geweldig zeg!
Het zou mij echt zwaar tegenvallen als hij niet wint.
En ik ga vannacht zo lang mogelijk opblijven.
Roos

Obama

hoop ik!

Maar...... ergens denk ik toch dat het opa mccain wel zal worden..............

Benvan plan het wekkertje te zetten en vannacht n deel te gaan kijken, eens zien of ik dat ga redden. Anders morgenochtend gelijk de tv aan zetten en kijken of Obama idd heeft gewonnen.

gula

margje van dijk

margje van dijk

04-11-2008 om 12:22

Ben zo bang

Ik ben natuurlijk ook voor Obama. Ik denk ook dat-ie het gaat worden. MacCain redt dat niet.

Maar ik ben ergens zo bang dat het mis zal gaan, dat hij vroeg of laat vermoord zal worden door iemand uit ultrarechtse hoek die niet kan verkroppen dat er een zwarte president zal zijn. Ik durf het haast niet te denken maar ik ben er serieus bang voor. Het leed zal niet te overzien zijn, en waar moet het dán heen met de wereld.

Maar goed, laat ik niet alvast het 'lijden dat men vreest' de bovenhand laten voeren. Ik hou alleen mijn hart vast. Ik hoop van harte dat hij het wordt.

Margje

Petr@

Petr@

04-11-2008 om 12:39

Zelfde

angst als Margje. Ik hoop dat het Obama wordt, maar ben ook bang dat er een of andere gek (of meerdere!) opstaat en een poging doet.

gr.
Petra

Obama!

Uiteraard maar heb dezelfde bange voorgevoelens als Margje. Ergens 20 januari las ik dat de inauguratie plaatsvindt. Mijn gedachte (ik kon het niet helpen); als ie dat maar redt.... Maar goed, desalniettemin; ik heb gewoon hoge verwachtingen van Obama met het oog op meer vrede in de wereld. Minder vijandigheid vanuit de moslimhoek t.o.v. Amerika omdat Obama al heeft aangegeven de dialoog aan te willen gaan en niet zo van de spierballen taal te zijn. Het kan alleen maar beter worden in de onzekere wereld waar we vandaag in leven. Ik zal echt blij zijn als het gaat lukken. Het doet me ook meer dan de Nederlandse verkiezingen.

rosa

rosa

04-11-2008 om 12:51

Column! 't spant er om....

Deze van vanochtend vond ik erg leuk.

http://www.nrcnext.nl/opinie/columnrob/article2048260.ece/Lange_nacht

rosa

Hmmm

De kans zit erin natuurlijk dat een redneck één van z'n wapens grijpt, of er een complot wordt gesmeed. Ik denk dat het Obama-team zich dat zeer wel realiseert en dus de beschermende maatregelen zal nemen. Daarnaast is Obama er alles aan gelegen om te laten zien dat hij presidentwaardig is voor het hele volk, voor zowel de getto-zwarten als de midwest-blanken of de grote groep Spaanstaligen.

MM.

MM.

04-11-2008 om 12:58

Proteststemmers

Waar ik bang voor ben: Er zijn vast veel stemmers, net als bij de verkiezingen bij ons, die denken: politici, lood om oud ijzer, maar ik wil wél zelf kunnen kiezen. Als de hele wereld voor Obama is stemmen die dus op McCain!

MM

wendelien

wendelien

04-11-2008 om 12:58

Wat ik vrees

is dat we BO met ons allen hier in Europa en dan met name in Nederland, zo lijkt het, allerlei standpunten en visies toedichten die hij helemaal niet heeft. "Links" en progressief aan deze kant van de oceaan is bijna extremistisch in veel Amerikaanse ogen.
En als hij wint, zal hij het toch moeten doen met de rokende puinhopen die dobbeljoe voor hem achterlaat.
BO is geen messias, hoe sympathiek hij me verder ook lijkt.

Wendelien

Ik dicht Obama (persoonlijk) helemaal geen standpunten en visies toe die hij helemaal niet heeft en ik weet ook dat "links" in Amerika hier nog rechts van de VVD is. Overigens heb ik ook helemaal niets met links denken maar.... op het politieke wereldtoneel heb ik wel hoge verwachtingen van hem en ik hoop dat hij aan de verwachtingen zal voldoen!

1 pot nat

1 pot nat

04-11-2008 om 13:45

Standpunten

Nou las ik vanochtend in de Volkskrant dat Obama een Elektronisch Patienten Dossier wil invoeren...
Uit dat overzicht van standpunten kan ik trouwens geen duidelijke voorkeur halen. En als ik dan ga kijken naar hoe ze het verpakken, dan vind ik het van allebei holle retoriek.

Nou ja beetje nuanceren

Ik heb niets met links denken moet eigenlijk zijn, ik moet niets van het links denken van de SP hebben en als Amerikanen dat als radicaal bestempelen, dan snap ik ze wel.

Maylise

Maylise

04-11-2008 om 14:25

Denk obama

Op basis van alle beschikbare informatie zou ik ook op Obama gokken. Ik zou alleen niet al mijn bezittingen op die gok zetten
Ik denk namelijk wel dat er bij de polls ook een aan aantal mensen het gewenste antwoord geven en dat is dan eerder Obama. Ook zouden veel van de kiezers die nog niet besloten hebben op het moment supreme misschien wel eens voor de zekerheid willen gaan die McCain in hun ogen biedt. En als laatste zijn de demografische groepen die op Obama stemmen ook het meest kwetsbaar. Onder de mensen die op Obama zouden stemmen (etnische minderheden, jongeren) zitten ook de meeste mensen die niet stemmen. Persoonlijk zou ik de polls daardoor wel wat in McCains faveur willen corrigeren. (en ik heb sowieso niet heel veel vertrouwen in polls). Toch denk ik dat zelfs met het meenemen van die punten de kans op een overwinning van Obama het grootst is.

Persoonlijk heb ik ook een voorkeur voor Obama gezien de geopolitieke voordelen van een overwinning (meer goodwill in het buitenland, beter imago VS, meer bereidheid tot samenwerken) van Obama ten opzichte van McCain alsmede vanwege de symbolische overwinning die een zwarte president met zich meebrengt en het feit dat een machtswisseling op zijn tijd wel goed is voor frisse inzichten.

Of het in de praktijk allemaal zoveel uitmaakt of Mccain of Obama wint waag ik te betwijfelen. Ten eerste is POTUS geen alleenheerser en is er juist in het amerikaanse systeem een heel uitgebreid systeem van checks and balances en ten tweede wordt toch heel veel van de binnenlandse politiek op staatsniveau besloten en ten derde komt er van mooie plannen in verkiezingstijd meestal weinig terecht in de politieke realiteit van elke dag.

Ik ben benieuwd in elk geval en ga zeker kijken vanacht.

Maylise

Vermoord

ja die kans is er natuurlijk, enge lui met hun belangen uit de wapen/oorlog lobby, de olielobby die hem een kogel in de kop wensen. Of net die ene doorgedraaide racist al hoewel mij die kans kleiner lijkt.

En dan komen er rellen en breekt er paniek uit, leger die ingrijpt etc.

En bush

die langer president blijft (wet voor aangenomen begin dit jaar). Als je tenminste doelt op een Martial Law-scenario, Manda?

Geen idee poemojn

niet meegekregen die wet. Zal eens googlen.

Overigens zegt vriend dat het allemaal wel mee valt met die enge oude kliek van oud-wapengeld versus Obama. Obama heeft een grote groep elite achter zich (had daarom ook een recordsteun aan geld) en zijn plannen zijn niet zo gek verschillend dan die van Mccain als het om oorlog en olie gaat. Enige grote verschil is het belastingstelsel.

Hmm, we zullen zien. Maar ik zie toch een schietschijf op zijn hoofd.

Lynna

Lynna

04-11-2008 om 17:34

Gratis sms

Op de website van de NOS staat dat je een sms kunt sturen naar 9090 met als inhoud vs, dan krijg je een gratis sms als de nieuwe president gekozen is. Als je dus niet de hele nacht wakker wilt blijven, kun je in ieder geval wakker gemaakt worden op het moment dat er nieuws is!

Ik hoop trouwens dat Obama wint, ben toch ook bang voor een schietschijf, maar denk wel dat hij verschil kan maken.

reina

reina

04-11-2008 om 17:49

Ik hoop

Ik hoop van harte dat Obama wint, maar ook hij zal het moeilijk krijgen, geen enkele regeringsleider kan alle dingen waarmaken die hij waar zou willen maken. Er zijn zoveel invloeden die meespelen en hij stapt in het Amerika van nu met alle problemen erbij. En daarbij heeft ook Obama denkbeelden die ik nog steeds behoorlijk rechts vind ( bijv over het homohuwelijk), maar hij is altijd nog een heel stuk beter dan McCain.

rosa

rosa

04-11-2008 om 17:55

Leuk, lynna!

Heb me aangemeld.

rosa

Reina

maar het mooie juist bij Obama over gelijkheid sek.geaardheid is dat hij juist (off screen) voor gelijkheid is en dus wel degelijk de rechten van homoseksuelen zal versterken, deze punten zijn niet uitvergroot neergezet in de campagne (want dan verlies je stemmen in Amerika, conservatief als ze zijn).

Ik denk dat het homo huwelijk er wel komt, misschien niet komende 4 jaar maar wel binnen 8 jaar (als hij een 2e termijn red).

Mccain is veel uitgesprokener geweest in bijvoorbeeld zijn optreden bij 'Ellen'. Hij beroept zich op Christelijke standpunten en is daar heel principieel in. In die zin heeft een homoseksueel stel wat wil trouwen meer aan Obama dan aan Mccain.

Maylise

Maylise

04-11-2008 om 19:47

Manda rijn

Noch Obama noch McCain zal op federaal niveau iets voor het homo huwelijk betekenen. De regulatie tegen het homo huwelijk op federaal niveau zal gewoon blijven bestaan en zal net als nu geen enkele invloed hebben. Het homohuwelijk zal een zaak van de individuele staten blijven net als. Het maakt niks uit in dat opzicht wie van beiden president wordt.

Althans daar wil ik een kleine nuance aan toevoegen. Theoretisch zou het kunnen dat door het feit dat er twee of drie rechters van de supreme court de komende regeringsperiode naar alle waarschijnlijkheid stoppen en vervangen moeten worden de McCain administratie uiteraard conservatievere rechters zal benoemen dan een Obama administratie. Dat zou kunnen inhouden dat mocht de vraag van het homo huwelijk ooit voor de supreme court komen (en wederom dit is puur theorie) een conservatiever gekleurd supreme court op bepaalde gronden het homo huwelijk zou kunnen afwijzen. Overigens zie ik niet zo vlug in hoe en waarom dat zou kunnen maar dat is wel iets wat me nu te binnen schoot. Ik zie alleen echt werkelijk niet in op welke gronden dat zou kunnen.

En vooruit mocht McCain vroegtijdig gaan hemelen en we president Palin krijgen zou het kunnen dat zij wel graag de grondwet zodanig wil wijzigen dat het huwelijk een kwestie wordt tussen man en vrouw. Maar de president mag en kan de grondwet helemaal niet wijzigen want het is of de staten zelf of congress die de wijziging voor moeten stellen. Bovendien zitten er in de wijzingsprocedure dusdanig veel checks and balances dat de kans op succes bijzonder klein is.

Kortom ik zie werkelijk niet in welk verschil het zal maken op het gebied van het homo huwelijk of McCain of Obama president is.

Maylise

1 pot nat

1 pot nat

04-11-2008 om 20:57

Manda

" In die zin heeft een homoseksueel stel wat wil trouwen meer aan Obama dan aan Mccain."

Denk het juist niet. Bij McCain heeft zo'n stel duidelijkheid, bij Obama niet. Hooguit (valse?) hoop

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.