Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2011 om 21:34

Wie is er blij met de ov-chipkaart?

Wat een waardeloos product, zeg! Duur, omslachtig (je kunt nooit meer gedachteloos uitstappen)... zijn er ook voordelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leony

Leony

14-08-2011 om 23:26

Privacy (nasha)

Wij hebben anonieme OV-kaarten. Het idee dat mijn reisgedrag traceerbaar is vind ik niet prettig.
(Om dezelfde reden hebben wij bezwaar aangetekend tegen het gebruik van onze medische gegevens in het EPD.)
Anonieme kaarten kun je dus niet digitaal opladen. Alleen pinpas & oplaadautomaat werkt.
Leony

Vic

Vic

14-08-2011 om 23:45

Ik heb nog geen card

Ik heb de afgelopen maanden 2x de kaart (met foto) van mijn vriend geleend omdat ik met het ov moest. Het schijnt dat dat niet mag omdat het een persoonlijke kaart is, maar die discussie ga ik graag aan als ik gecontroleerd zou worden

Ben er niet erg blij mee

Mijn kinderen hebben een persoonlijke kaart vanwege het lagere tarief voor kinderen. Ik pakte wel eens impulsief de bus naar huis nadat we te voet heen waren gegaan of met iemand mee hadden gereden, dus ik durf de chipkaarten niet thuis op een centrale plaats te leggen, dan heb ik ze zeker niet bij me op dat soort momenten en even ergens een strippenkaart kopen is er niet meer bij. Nu heb ik de kaarten dus in mijn tas zitten, maar als ik niet thuis ben en man wil met de kinderen met de bus zijn de kaarten dus niet bij de kinderen. Als de kinderen bij opa en oma zijn en die willen spontaan met de bus ergens heen kan dat dus ook niet. Mogelijk wel met een dagkaart ofzo, maar dat is dan waarschijnlijk weer een stuk duurder.

Laatst zijn we naar Scheveningen geweest, gauw geld op de kaarten gezet die we al hadden, een anonieme voor mezelf gekocht op het station (hier is de strippenkaart er nog niet uit, dus ik kon met een restje strippen naar het station). Voor de trein wel kaartjes gekocht, vanwege het minimumbedrag dat op de kaart moet staan om met de trein te mogen reizen. In de tram ging op zich wel goed, dachten we, maar we kwamen er op het station in onze woonplaats achter dat er toch iets mis is gaan, daar man veel minder geld op zijn kaart over had dan de rest. Waarschijnlijk heeft hij niet goed ingecheckt door een weigerend apparaat (het was vreselijk druk, dus het ging allemaal nogal gehaast bij het instappen) en heeft hij dus in plaats van uit te checken ingecheckt bij het uitstappen. Dan ging het in Londen inderdaad een stuk beter, 6 dagen met een oyster card gereisd zonder problemen, 1 keer met de ov-chipkaart en het ging al mis...

Ik was altijd een groot fan van het OV, maar de laatste jaren wordt het alleen maar slechter, niet alleen door de OV-chipkaart hoor, we zijn hier ook van 6 bussen per uur teruggegaan naar 2 bussen per uur met een verandering in het stadsvervoer die met veel bombarie werd aangekondigd, het zou geweldig worden, veel beter voor de reizigers! Tja...

Kiki

Kiki

15-08-2011 om 07:45

Mijn man vindt het vervelend dat hij

om reiskosten terug te krijgen een uitdraai moet maken van zijn reisgeschiedenis en de kosten. Dat kan alleen maar op bepaalde plaatsen (zegt hij). Vergeet hij dat een keer en komen er andere ritjes voor in de plaats is hij die reisgeschiedenis kwijt en dagdag reiskostenvergoeding.

Ik ben gewoon zo'n chaoot die gewoon in totale paniek op zoek moet naar de OV-chip om uit te checken die ergens in de diepe krochten van mijn tas is beland. Maar ik ga te weinig met de tram om er echt last van te hebben. Met een duowagen kom ik de tram niet in, dus dan ga ik maar fietsen

mar

mar

15-08-2011 om 09:20

Vind het niets

eerste ervaring was in Rotterdam, toen we een dagkaart wilden. Eerst een automaat zoeken, dan kiezen tussen 2 uur reizen of 2 ritten. Vervolgens bleek dat die kaart alleen voor de metro mocht en niet voor de tram. en wij wilden met de tram.

OV-kaart gekocht via Connexion. Daar moest je dus eerst mee naar een groot station om er een "product" op te laten zetten om met de trein te kunnen.

Vergeten uit te checken. Daar kwam ik dus zo'n 3 maanden later achter toen ik weer eens met de trein ging. Ik stuur een mailtje naar de klantenservice. Het antwoord; u moet eerst aangeven op welke datum en vanaf welke bestemming u reisde. Alsof ik dat dan nog weet.

De klapper kwam toen ik een kortingskaart kocht. Ik heb nu dus twee OV-kaarten. EEn met korting en een zonder. Die zonder korting kun je weer over laten zetten op die met korting. Ik koop nu dus gewoon losse kaartjes, want ik word er enigzins chagrijnig van. Wat een gedoe.

cqcq

cqcq

15-08-2011 om 12:40

Anonieme kaarten wèl digitaal opladen

Ook anonieme kaarten kun je thuis via de site van de OV chipkaart opladen (wat niet kan is automatisch opladen, daarvoor heb je wel een persoonlijke kaart nodig). Maar thuis achter je PC saldo kopen voor een anonieme kaart kan dus wel.

Blind

Nasha: "blind in en uitstappen wat even afgeleerd moet worden".
Klopt, maar toch wel lastig als je blind of slechtziend bent. En juist deze groep mensen is afhankelijk van het openbaar vervoer: de enige manier voor hen om zelfstandig te kunnen reizen. Ik heb mijn slechtziende echtgenoot sinds de invoering van de OV-chip nog niet op pad durven sturen, terwijl hij voorheen gewoon overal in zijn eentje naartoe kon.
n@nny

N@nny

Even daargelaten dat ik om vele redenen tegen de OV-chipkaart ben - kan je man niet gewoon om hulp vragen? Ik ben zelf niet slechtziend of anderszins beperkt dus misschien heb ik veel te makkelijk praten, maar ik heb de indruk dat als er om hulp wordt gevraagd, er eigenlijk altijd wel een behulpzame passant is die een handje (oogje) toe wil steken. De paar keren dat ik om hulp moest vragen (met kinderwagen de trein in) snelden er direct meerdere mensen toe.

Ik gebruik de kaart overigens zelf alleen in het OV binnen Amsterdam, in de tram is het denk ik ook voor slechtzienden geen probleem omdat de apparaten bij de deur zitten in alle trams. Bij de metro zijn er tegenwoordig poortjes. Alleen deden die het laatst op Bijlmer weer niet en moest je naar een gele paal - dat is dan wel weer vervelend.

In de trein gebruik ik geen OV-chipkaart. Pas als ik ertoe verplicht word, eerder niet.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

15-08-2011 om 20:14

N@nny

hoe deed je man dat dan voorheen? Met de strippenkaart? Kon hij dat wel goed zien dan? Verder, inderdaad, wat is er mis met gewoon hulp vragen?

Wat ik vooral proef in het draadje is: tjee, pfff, tsk enz, terwijl het met veel dingen juist veel simpeler en makkelijker is. en inderdaad, uitchecken kun je ook al iets voor de halte doen, geen conducteur die daar moeilijk over doet! Hoef je dus niet te gaan hannessen bij het uitstappen terwijl er ook al hordes naar binnen willen, want inderdaad, dat is onhandig (als hier nu eens hetzelfde fatsoen als in China werd gebezigd, maar ja....)

Valkyre

Valkyre

15-08-2011 om 23:12

Kiki (uitdraai)

Als je een OV-chipkaart op naam hebt, kun je via het internet een uitdraai maken van precies die ritjes die je nodig hebt (bijvoorbeeld om te declareren). Zo declareer ik dus reiskosten voor diverse klanten: ik vink aan wat ik wil printen, en klaar.

Ik heb dus wel een OV-chipkaart op naam (want NS kortingskaart), en ik vind het erg handig. Ben intussen ook wel gewend om weer uit te checken... En hij laadt automatisch op. Ik ben 'm ook een keer kwijtgeraakt. Toen heb ik 'm meteen laten blokkeren, en ik kreeg het saldo wat er nog op stond keurig terug op mijn rekening (meer dan € 50,- want ik reis weleens tot de grens - of verder). Moest helaas wel 7,50 betalen voor een nieuwe.

Voor de kaart-op-naam was hier in de stad een actie - je kon 'm voor 1 euro kopen, dat heeft mijn man toen gedaan. Het erop laden van een NS-product (kortingskaart) is inderdaad lastig, maar wel makkelijker geworden. De site van de OV-chipkaart zou ook wel overzichtelijker kunnen...

Kortom, het in gebruik nemen was niet handig, maar het dagelijks gebruik vind ik wel handig. En volgens mij is dat van 2x het starttarief betalen allang weer verholpen! Gebeurt bij mij in ieder geval niet als ik overstap...

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 08:15

Nasha

Maar wat vindt jij er makkelijk aan? Vroeger had ik altijd wel een strippenkaart in huis, die iedereen kon gebruiken. Nu moest ik vijf kaarten van 7,50 kopen, opletten dat er op tijd wordt opgeladen. Als dat online kan, ook al zijn ze anoniem, dan fijn,maar dan moet ik evengoed nog naar een oplader om die aanvulling op te halen. En die opladers staan niet op de stations van de tram, maar IN winkels waar ik na zessen niet in kan.
En het risico van vergeten uit te checken is er gewoon, zeker bij warrige pubers. Ik heb hetzelfde systeem meegemaakt in Londen recent, en juist vanwege nuanceverschillen werkt het daar veel beter. Je kunt daar geen metrostation uit zonder uit te checken, en er is altijd personeel aanwezig om te assisteren als het niet gaat zoals zou moeten. Dan kan een slechtziende ook reizen, er is altijd hulp voorhanden.

Jawel hoor

ik heb mijn dalurenkaart van NS die ik al járen heb in gebruik genomen als OV-chipkaart, dus die 7,50 aanschaf had ik niet.

Man ook niet, die heeft er eens eentje gekocht bij een actie van 1 euro.

Ik had ooit nog een OV-chipkaart die zelfs gratis was aangeboden (in de tijd waarin-ie nog lang niet overal gebruikt werd) maar die ben ik kwijtgeraakt, had 'm uitgeleend.

En dat in- en uitchecken - hm ik was van de zomer ergens waar dat niet hoefde, toen miste ik het gewoon

Kan me wel voorstellen dat het voor gezinnen lastig is, allemaal een eigen kaart en geen 45-strippenkaart voor algemeen gebruik. Dat lijkt me inderdaad vervelend.

Maar goed, ze hebben ook een zwemabonnement, een biebpasje, meer van dat spul, daar kan die kaart ook nog wel bij.

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 10:27

Wat ik er makkelijk aan vindt

dat ik juist nu altijd een vervoersbewijs voorhanden heb voor de kinderen. En dus veel makkelijker even het OV pak, wat ik voorheen niet zo deed, met die strippenkaart, voor 5 man moest je dan ook 5 keer het aantal strippen aftikken, dus in die zin zie ik het voordeel eigenlijk ook wel. Nu hoef ik alleen maar 5 kaarten voor het apparaat te houden...
Enige is dat ik geen last heb van saldo er op zetten, omdat, zoals ik al zei, mijn man bij het OV werkt, en er dus geen saldo op family-cards hoeft, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ik dat dus laat automatiseren. Ik lig er niet zo van wakker dat de RET weet waar ik heen reis....Misschien is het juist wel voordelig, kunnen ze straks goed zien welke trams, metro's en bussen het meest gebruikt worden. Als ze zo giga moeten bezuinigen is dat nu juist een voordeel, gaat jouw lijn misschien niet verloren...

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 10:43

Nasha

Dat automatiseren gaat alleen met persoonlijke kaarten. De htm kan heus wel zien hoe vaak de lijnen worden gebruikt met anonieme kaarten. En voor een puber is afstemepelen/inchecken een ding, eraan denken als je uitstapt een tweede. Dat is juist het punt, mijn kinderen reizen zelfstandig zonder mammie die in/uitcheckt.

Nasha

Sorry, maar ik begrijp het echt niet. Wat is er makkelijker aan 5 kaarten voor een paal houden ten opzichte van 5 keer op één grote strippenkaart afstempelen?

tonny

tonny

16-08-2011 om 11:28

Waar je wel effe op moet letten!

soms zijn er van die rare uitzonderingen. Onze laatste meeting leidde mij via een treintje dat niet van NS is en ook nog geen chipcard gebruikt - maar wel vertrekt vanaf een station waar overal die incheckpaaltjes staan. Ik had dus braaf ingecheckt en uitgecheckt maar toen bleek dat de omreisroute (dus zonder dat rare treintje) berekend was.

Het was handig geweest als op die paaltjes een sticker had gestaan met 'niet inchecken als u met treintje X rijdt, maar gewoon een kaartje kopen'

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 11:37

Genista en pelle

als je met 5 man op een strippenkaart moest en bijv voor de rit 5 strippen moest stempelen, behoorde je dat 5 keer te doen, dus omvouwen, 1 keer 5 strippen, weer omvouwen, nog eens 5 strippen, enz stond je ook zomaar een minuut bij dat apparaat...Dat heel veel mensen gewoon in 1 keer 25 strippen deden, maar eigenlijk mocht dat ook niet...

En Pelle, beetje flauwe sneer....ik zeg toch zelf al dat dat het enige is waar ik geen last van heb, maar ALS ik wel zou moeten opladen, zou ik dat dus laten automatiseren, zoals ik al eerder aangaf hoe dat kon...

Hopeloos hoor

Als het in Londen blijkbaar prima functioneert, waarom hebben die chipslimmerds hier er dan niet naar gekeken? Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Voor mensen die maar af en toe met het OV gaan en voor toeristen is het iets afgrijselijks. Ik wil gewoon met geld een kaartje kunnen kopen voor een rit. Meer eis ik niet van OV, want iedere sukkelaar moet met het OV kunnen reizen. Maar binnenkort moet je behalve je rijbewijs ook een apart OV-bewijs gaan halen, vrees ik. Dat vind ik nou triest, dat ze niets beters kunnen verzinnen dan dit.

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 11:41

En toeristen in londen dan?

hoe werkt het daarvoor dan? Die moeten toch ook ergens een kaart kopen enzo?

Let wel, ik zeg niet dat het systeem perfect werkt, maar ik zie wel voordelen ja...

Sancy

Sancy

16-08-2011 om 11:45

Daarnaast (nasha)

"Ik lig er niet zo van wakker dat de RET weet waar ik heen reis....Misschien is het juist wel voordelig, kunnen ze straks goed zien welke trams, metro\'s en bussen het meest gebruikt worden. Als ze zo giga moeten bezuinigen is dat nu juist een voordeel, gaat jouw lijn misschien niet verloren..."
Of kunnen de OV-bedrijven aan de hand van de family-kaarten straks mooi onderbouwd aantonen dat het de bedrijven te veel geld kost om alle medewerkers én hun familie gratis te laten reizen omdat de chipgegevens dan aantonen hoeveel geld ze daardoor mislopen.

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 11:47

Nou

dan heb ik er toch maar mooi een aantal jaar voordeel van gehad toch? Het is niet gratis overigens, we betalen 5 euro per maand via het salaris van man...Geen wereldbedrag nee....

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 11:49

Kom op pelle!

als je in de war raakt met die pasjes zie je dat meteen, op het apparaat, daar zie je of je in of uit checkt namelijk....En anders, als je het echt echt echt niet meer weet, dan kun je even naar de conducteur, die heeft een apparaat en dan vraag je of hij even wil kijken of je ingescheckt bent....

Ik snap het probleem echt niet, sorry...

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 11:50

Tja pelle

maar dan weten ze niet of dat vaste personen zijn die altijd op die lijn reizen, en moeten ze maar gokken of het in de toekomst zoveel zal blijven op die lijn....

Maar ik hou er mee op, wordt zo zat van dat gekift hier de laatste tijd....bah

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 12:17

Nasha

Toeristen in Londen kunnen op het station zelf ten alle tijden kaarten aanschaffen/opwaarderen, op ELK metrostation! Op de tramhaltes van Zoetermeer kan dat gewoon he-le-maal nergens. Je bent afhankelijk van winkels + bijbehorende tijden,die vaak ook nog niet eens in de buurt van haltes liggen.

Jillian

Jillian

16-08-2011 om 12:21

Nasha

In Londen kan men niet alleen op elk metro station een kaart kopen (ook nog iets voordeliger gezien je van de 5 pond 2 of 3 pond meteen terug krijgt als reis tegoed) maar daarnaast is het ook nog gewoon mogelijk om een papieren kaartje te kopen. Het is zelfs zo dat bij bussen waar de chauffeur zelf geen kaartjes verkoopt (de bendy busses) er naast elke bushalte een automaat staat waar je een los kaartje kan kopen. Bij dubeldekkers en korte gewone bussen kan je bij de chauffeur een kaartje kopen. Bij elk metro station en trein station kan je een gewoon kaartje kopen.

Mocht je als toerist wel voor de oystercard gaan dan lever je die op de laatste dag bij een willekeurig metro station in en je krijgt de 2/3 pond borg weer terug + het tegoed wat er nog op stapt. Hierdoor is de chipkaart effectief dus gratis.

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 12:27

Fiorucci en jillian

dank voor de uitleg, ik vraag me dan alleen af, hoe is het in Engeland geregeld met OV? Is het net als hier in handen van de OV-bedrijven (want die fijne marktwerking)? Of is het in handen van de overheid? Wie heeft die automaten bij de bushaltes in beheer?

Allemaal dingen waarvan ik me afvraag, is dat wel vergelijkbaar met Nederland....je zit hier al met verschillende provincies met verschillende besturen, die het verschillend MOETEN aanbesteden vanwege die geweldige Europese regels....dat vergeten heel veel mensen ook...

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 12:29

Pelle

"Het idee al dat als ik met ons vieren naar Schiphol wil met de bus ik 4x 7,50 moet neerleggen en dan nog 20 euro om op te waarderen. Belachelijk."

Als je er nog iets bijlegt kan je gewoon lekker met de eigen auto erheen en het parkeergeld betalen (een paar jaar geleden was ik voor een paar dagen langparkeren niet veel meer kwijt dan 50 euro!).

Aanbesteden moet van brussel (ot)

Daar heb ik dus ernstige vraagtekens bij, dat aanbesteden zou moeten van Brussel. Volgens mij is in veel landen het OV helemaal niet aanbesteed, ook lokaal niet. En waarom heeft men hier in 's hemelsnaam zitten klooien met privatisering van spoorwegen (dat is in het VK nog veel erger trouwens, vziw), terwijl in andere Europese landen gewoon nog nationale instituten als de Bundesbahn, de SNCF en de FS rondrijden?
Volgens mij heeft Den Haag de eigen privatiseringshobby als huiswerk van Brussel weten te verkopen. Het zou de eerste keer niet zijn.

Groeten,

Temet

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 12:31

Nasha

"En anders, als je het echt echt echt niet meer weet, dan kun je even naar de conducteur, die heeft een apparaat en dan vraag je of hij even wil kijken of je ingescheckt bent...."

Ik krijg opeens beeld van een lange rij getergde mede-reizigers achter Pelle en een geïrriteerde conducteur die uit zijn routine wordt gehaald met "alwéér zo'n mens"...

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:32

Opladen automatiseren?

Da's mij nog niet gelukt via internet. Ik moet dan namelijk formulieren uitprinten en invullen en daarmee langs een servicebalie van de NS. Er rijdt hier op het eiland geen trein, het dichtstbijzijnde station heeft geen servicebalie en de balie van/op het verder gelegen station is nooit open als ik er ben. Heel fijn.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.