Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2011 om 21:34

Wie is er blij met de ov-chipkaart?

Wat een waardeloos product, zeg! Duur, omslachtig (je kunt nooit meer gedachteloos uitstappen)... zijn er ook voordelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

22-08-2011 om 20:35

@brunette

Hoe kom je daar nou bij, dat ik het achterloperig zou bedoelen! Ik was gewoon even te lui om te kijken wat voor niet-NS-trein daar rijdt en heb onlangs ontdekt dat de niet-NS-trein in onze regio niet chipt.

Valkyre

Valkyre

22-08-2011 om 23:41

Wacht op prijsreductie!

Ik zag - op de site van Ouders Online notabene - reclame voor de OV-chipkaart voor €1,50 ipv €7,50! Helaas is dat niet in mijn regio (heb er nog 1 nodig voor Spruit). Maar ik denk dat ze in elke regio waar 't geintroduceerd wordt wel zo'n actie zullen doen (bij ons was het €1,-). Dus daar zou ik op wachten als ik jullie was...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Waar ik tegenaan loop

Waar ik problemen mee heb ik dat als ik vanuit het westen naar de Achterhoek wil, dat ik dan in mijn zeer beperkte overstaptijd in Arnhem met twee kinderen aan de hand snel moet uitchecken en dan als een gek een papieren kaartje moet zien te kopen voor het laatste stuk met de Syntus. Daar kan ik echt kwaad om worden, dat die treinen niet gewoon mee doen.
Tweede ergernis is dat je leuk "alleen maar hoeft in te checken, o wat handig" maar nog altijd naar de automaat moet voor je railrunners.
Dat laatste is ook vreemd, omdat het in de bus schijnbaar WEL kan: als mijn zoon van 8 een persoonlijke OV chipkaart heeft, herkent de incheckautomaat in de bus WEL zijn leeftijd en berekent kinderkorting. Waarom kunnen de incheckautomaten op het station dan NIET zijn leeftijd herkennen (en dus railrunnertarief rekenen)?

Antwoord op mijn eigen vraag bedenk ik me ineens: ze kunnen niet weten of het kind alleen reist (geen railrunnertarief) of met een volwassene (wel railrunnertarief). Tijd om dat criterium gewoon te laten vallen: alle kinderen t/m 11 jaar gewoon railrunnertarief....

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2011 om 20:50

Single lady

Kan dat voor Syntus ook? Nee toch? Daar rent Geerke ook voor Railrunners zou je inderdaad thuis kunnen uitprinten.

Syntus

Single Lady bedankt voor je print-tip.
De chipkaart zelf is wel geldig in de Syntus, maar niet de abonnementen die erop staan. Daar heb ik over gebeld. Het is niet anders. Evt het laatste deel dus zonder korting.

Hier staat het

Even een citaat van de site van Syntus:
"Voor reizigers met een Voordeelurenkaart verandert er niets; u kunt het beste een papieren enkeltje of retourtje kopen. De Voordeelurenkaart is nog niet actief op de OV-chipkaart voor de treinen van Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus."
Stom he. De OV chipkaart kun je wel gebruiken, maar dan zonder korting of met allerlei speciale Syntusabonnementen.

Kaart één euro met 5 euro reistegoed

via jijenikreizen.nl. Snel zijn, actie is tot 31 augustus.

Angela67

Angela67

25-08-2011 om 10:12

Is inderdaad goedkope actie!

maar ik zag net dat automatisch opladen verplicht is bij dit type kaart en het is niet een anonieme kaart. Dit ter overweging.
Groet,
Angela

an mien

an mien

25-08-2011 om 10:46

Vraag?

Ik ga zelden met de kids met het openbaar vervoer, nu willen de kids een keer met de trein naar oma.
Moet ik nu voor ieder kind ( jongste 9) een ov chipkaart hebben, volgens de meneer van de bus kost dat eenmalig 7,50 per kaart, ik haarde van iemand dat er als je met de trein gaat er minstens 20 euro op moet staan dan ben ik voor de eerste reis 4 x 27,50 kwijt dat is 110 euro!! Als ik nog een keer wil moet ik alle kaarten weer aanvullen tot 20 euro?
De trein naar oma kost 8 euro jongste is volgens mij een railrunnertje van 2,50 dus 3 x 8 + 2,50 = 26,50.
De eerste reis moet ik dus 85 euro investeren in kaartjes en tegoede? Ik hoop eigenlijk dat ik het helemaal verkeerd zie want als het zo moet dan laat ik de trein maar.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Helaas an mien

Je ziet het goed.

Kortingsproduct werkt niet

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/08/25/reizen-met-korting-is-met-ov-kaart-vaak-duurder/
Reizen met korting is met OV-kaart vaak duurder
Ik zou daar niet blij mee zijn
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-08-2011 om 13:16

An mien en genista

Genista, je bent te resoluut hoor.
An mien, voor de trein kun je voorlopig namelijk gewoon nog steeds losse kaartjes kopen op het station. En in veel regio's kun je nog steeds met een strippenkaart (of losse kaartjes) in de bus. Ook in regio's waar het officiieel niet meer kan (zoals Utrecht).

Ijsvogeltje

Maar voor de bus moet je wel degelijk een kaart per persoon hebben en als je met de trein wilt... Dus het klopt gewoon wat An Mien zegt. Als ze ook met dat chipding met de trein wil, dan is ze inderdaad zoveel kwijt. Ik pak ook papieren treinkaartjes zolang het nog kan.

Voordat je de auto start

moet je ook langs de benzinepomp en het prijskaartje dat daaraan hangt is ook niet voordelig helaas. Je maakt niet altijd (gelukkig maar!) het gehele bedrag op als je gaat rijden.

Nu 'tank' je reistegoed voordat je op pad gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 00:37

Hoezo werkt het kortingsproduct niet?

Je past nu een beetje de Telegraaf/Privé techniek toe: Op de voorpagina: "Miriam Lavell gaat kleiner wonen. Waarom kan zij haar 'miljoenen'woning niet behouden??" En tegen wil en dank ga je dan toch maar naar pagina 3 om te lezen dat Miriam het gewoon tijd vond om te verhuizen, meer niet. Datzelfde geldt voor "kortingsproduct werkt niet". Waarop ik direct ging lezen waarom dan wel niet. Om vervolgens te ontdekken dat de zin vooral stemmingmakerij is, maar niet correct de feiten weergeeft.

Ov kortingskaart is algemeen gezien in gebruik niet duurder. Meer dan de prijs zonder reductie, de volle prijs dus, zal het niet worden. Je kunt misschien stellen, maar dat zeg ik zonder het uitgezocht te hebben, dat op sommige plaatsen de korting gedeeltelijk wordt toegepast, omdat je met verschillende aanbieders moet reizen. Maar dan nog is de kans redelijk groot dat je de kosten er wel uithaalt.
Ik kan een heel jaar prettig op en neer reizen met korting zonder eventuele negatieve eigenschappen van de OV-chip te hoeven ervaren. Afhankelijk van de omgeving waarin je woont met al dan niet 'gemengde' vervoersaanbieders ondervind je meer of minder last van eventuele hiaten in het systeem. Dat die er zijn is een feit, maar niet overal merkbaar dus. Persoonlijk heb ik alleen maar profijt van de kaart. Reuzeprettig reizen met dat ding. En dat de jaarlijkse abonnementskosten voor mij betaald worden door mijn werkgever maakt het nog aantrekkelijker. Voor mij werkt het kortingsproduct dus wel.

Tink

Tink

26-08-2011 om 10:07

Genista

Hier kun je in de bus nog steeds gewone papieren kaartjes kopen, 3 euro voor een dagkaartje.

Man zat wel te balen: in tegenstelling tot eerdere berichten blijkt het toch mogelijk om een jaarkaart op je chipding te zetten. We hadden dus 2x (dochter bust ook) het bedrag van 2 maandkaarten kunnen besparen. Hij heeft een klacht ingediend. Scheelt potdikkie bijna 300 euro...

Jawel

Ja, je kunt nog papieren kaartjes kopen enz enz. Maar de constatering van An Mien, dat áls zij de reis met OV-chipkaarten wil maken, dat het haar dan zoveel geld kost, die klopt. Het lijkt mij een reden om te kijken of het nog anders kan. Wellicht kun je daar in de bus ook papieren kaartjes krijgen en kun je nog met de trein met railrunners cq gewone kaartjes reizen en wellicht, als je dat doorrekent, is dat stukken goedkoper op dit moment.

Nou ja zeg!

Kaaskopje:"Ov kortingskaart is algemeen gezien in gebruik niet duurder."
Wel als het kortingsproduct niet werkt. Dat is een technisch dingetje. Dat is niet door mij of de telegraaf bedacht. Ik citeer: "Dit wordt veroorzaakt door de slechte samenwerking tussen de verschillende vervoersregio’s. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van het OV-loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, meldt persbureau Novum."
En dan zeg jij:"Om vervolgens te ontdekken dat de zin vooral stemmingmakerij is, maar niet correct de feiten weergeeft. "
Ben je nou raar? Over welke feiten heb je het nou?
Of heb je dat kwartaalrapport gelezen en staat daar iets anders in? Heb je en link naar dat rapport?
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 11:21

Miriam

Ik heb het niet gehad over dat het in de telegraaf stond, maar dat je de journalistieke (okee, dat woord had ik er even voor moeten plakken) telegraaf/privé techniek toepast.
De OV-chipkortingskaart IS niet duurder. Dat is te algemeen gezegd. De korting zal in gebieden met verschillende aanbieders mogelijk niet de korting geven die je ervan beloofd krijgt. Dat zijn twee verschillende dingen. In mijn regio geeft het de korting die ik ervan verwacht. Aangezien ik maar een paar keer per jaar mijn regio uit hoef en ga, heb ik dus maar heel betrekkelijk 'last' van eventuele hiaten in de kortingsproblemen in het OV. Zo zal het meer Nederlanders vergaan.

Nog een keer lezen

Kaaskopje:"De OV-chipkortingskaart IS niet duurder."
Dat staat ook nergens. Het OV loket en de ombudsman vervoer hebben geconstateerd dat kortingsproducten op de kaart soms niet werken (technisch, de machine trekt te weinig af) en dat die kortingsproducten soms zelfs leiden tot meer kosten ipv minder (ook technisch, de machine berekent extra ipv minder).
Kaaskopje:"Aangezien ik maar een paar keer per jaar mijn regio uit hoef en ga, heb ik dus maar heel betrekkelijk \'last\' van eventuele hiaten in de kortingsproblemen in het OV. Zo zal het meer Nederlanders vergaan."
Dat zal wel. Maar daar gaat het dan ook niet over.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 12:00

Miriam

Jij kopt "Kortingsproduct werkt niet".
Ik heb het dus vooral over jouw woordkeus en niet over het artikel. De kans dat je hinder ondervindt van het systeem hangt af van waar je woont en van welk vervoersbedrijf je gebruik moet maken. Er zijn bosjes mensen die alleen van de NS gebruik maken en dus geen hinder ondervinden van kortingsproblemen. Verder neem ik direct aan dat het nog niet werkt zoals het hoort in de gebieden waar verschillende aanbieders rijden.

Stuk

Kaaskopje, als je auto de hik krijgt bij 80 km/u, dan is er iets stuk. Je kunt dat niet ontkennen met "nee hoor, want ik rij alleen naar de super en terug en dan rij ik nooit harder dan 50".
Zo zit dat ook met jouw chipkaart. Kennelijk kom jij het technische gebrek onderweg niet tegen, maar het is er wel. Er zijn hele regio's of reiscombinaties waar die kaart kennelijk niet doet wat ie moet.
Daar gaat dat artikel over.
Groet,
Miriam Lavell

Nee, an mien en genista, iets klopt niet

Ze adviseren voor kinderen die op railrunnertarief kunnen om GEEN OVchipkaart te kopen, want dan reist je kind OF zonder korting, OF je zet er een 40%kortingabonnement op, want knap suf is want met railrunner krijgt je kind meer korting dan 40%.
Advies van zowel OV-chip als NS: voor kinderen die op railrunnertarief kunnen (tot of t/m 11??), nog altijd een papieren railrunnerkaartje kopen!!

Aanvulling

Nu heb ik het over de TREIN (omdat je met de trein naar oma wilt).
Met de bus heeft je kind juist WEL korting met een (persoonlijke!!) OV chipkaart, dan herkent de automaar de leeftijd en berekent het rozestrippenkaarttarief.

2e aanvulling

Ik schreef: "...OF je zet er een 40%kortingabonnement op, want knap suf is want met railrunner krijgt je kind meer korting dan 40%."
Dat hangt ervan af hoe ver je reist, maar ik bedoelde vooral dat het abonnement natuurlijk duur is voor een kind dat voor 2,50 overal naartoe kan.

Vraagje

Bij het uitchecken doet dat paaltje het hele vaak niet, merk ik de afgelopen dagen. Dan weigert dat paaltje gewoon 3x, neem ik een ander paaltje, weer die weigering 2x en dan ineens goed. Waar ligt dat aan? Hou ik mijn kaart er niet goed voor? Moet dat op een bepaalde manier? Ik weet niet wat ik moet doen als alle paaltjes weigeren....

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2011 om 14:02

Geen idee

Ik hoor het de laatste dagen vaker, oa van mijn zoon en vrienden van hem.

Geerke

Ze zijn je toch aan alle kanten in die OV-chip aan het persen? Het is toch ridicuul dat je moet gaan narekenen hoe je je reis met de goedkoopste kaartjes kunt maken? En buiten dat, uiteindelijk gaat het hele papier eruit, wordt steeds gezegd. OV-chip is de toekomst. Dus uitrekenen wat het je kost om daarmee te reizen (en daarvan te schrikken) is volkomen legitiem.

Ja genista

Dat zou zo niet moeten zijn. Ze hadden eerst alles tot in de puntjes moeten regelen en dan pas invoeren, of in elk geval: pas dan de strippenkaart afschaffen. Zoiets "basis" als vervoerders die niet meedoen of abonnementen die daar niet gelen, zoiets moet echt opgelost zijn voordat je zoiets invoert. Vind ik. En waarschijnlijk vindt half Nederland dat ook, maar ja het moet allemaal snel ingevoerd worden. Waardeloos.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.