Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2011 om 21:34

Wie is er blij met de ov-chipkaart?

Wat een waardeloos product, zeg! Duur, omslachtig (je kunt nooit meer gedachteloos uitstappen)... zijn er ook voordelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geld terug

Ik snap werkelijk niet waarom die kaart zoveel moet kosten inderdaad. Dat knieperige. Betaal het geld van een teruggegeven kaart nou gewoon uit. Inderdaad, dat doen ze in Londen ook. En een tijd geleden waren wij in Singapore en daar werkt het hetzelfde: kaart inleveren en je krijgt de borg en eventueel niet-gebruikt saldo direct contant terug.

Overigens kan je in Amsterdam wel degelijk papieren kaartjes kopen, da's dan een kartonnen OV-chipkaart. Die helaas wel 2,60 kost, wat redelijk is als je van Osdorp naar de Bijlmer moet, maar wat hard voor de toerist die alleen maar van het CS naar het Van Gogh wil. Voor toeristen zijn er trouwens ook 24-uurskaarten vziw.

Tenslotte: aangezien je een anonieme kaart gewoonlijk ook met een bankpas opwaardeert zijn uiteindelijk ook de gebruikersgegevens van een anonieme kaart feitelijk wel te traceren, als men het echt zou willen (bijvoorbeeld ihkv opsporing). Wie echt buiten beeld wil blijven koopt losse enkeltjes. Of neemt de fiets.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:36

En (london)

De beroemde Oysterkaart kun je zelfs van tevoren online kopen en krijg je netjes naar je huisadres opgestuurd. Ik kom nogal eens op Schiphol en echt, je schaamt je dood als je daar alle niet-Nederlanders vertwijfeld ziet staren naar onbegrijpelijke apparaten.

Tirza

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 12:36

Temet

die kaartjes kun je dus in Rotterdam ook kopen, dat zei ik al. 2,50 voor een uur, in tram en bus. 3,50 voor 2 uur in bus, tram en metro....Overigens moet je daar ook mee in en uitchecken

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 12:38

Belle

>>Ik krijg opeens beeld van een lange rij getergde mede-reizigers achter Pelle en een geïrriteerde conducteur die uit zijn routine wordt gehaald met "alwéér zo\'n mens"...

< <

Dat zal wel meevallen, de meesten zijn inmiddels gewend aan de OV. En welke routine? De meeste conducteurs hebben niet veel te doen hoor, op de tram...En over het algemeen blijken het hele vriendelijke mensen, enkele uitzonderingen daar gelaten (en nee, mijn man is géén conducteur!)

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 12:39

En verder...

IK ben niet degene die de OV heeft bedacht of aangeschaft...

Blind (2)

Tuurlijk kun je als blinde om hulp vragen. Maar dat is niet hetzelfde als "zelfstandig reizen". Er moet maar net hulp beschikbaar zijn en je moet erop vertrouwen dat de hulp jou de juiste informatie geeft.
Als slechtziende kon mijn man, met veel moeite en de juiste hulpmiddelen, inderdaad de strippen lezen. Hij kon dus altijd controleren of het juiste aantal strippen was afgestempeld. Bij de incheckpoortjes in de bus is dit onmogelijk. De schermpjes zijn eenvoudigweg niet te lezen (grijs op grijs!!) en bovendien is de informatie maar heel kort zichtbaar. Je moet er maar op vertrouwen dat het goed is gegaan. Met de trein gaat hij overigens gewoon nog per papieren kaartje, zolang dit gaat...
Ik vind gewoon dat er heel slecht over nagedacht is.
n@nny

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 14:41

Drommels?

< >

euh, die link leg ik even niet, maar goed. Nee, geen onzin die stakingen, want Pedro kan dan een vlammend pleidooi houden, met de komst van de aanbesteding en de bezuinigingen gaan die onrendabele lijnen natuurlijk als 1e weg! En ja, dat is inderdaad onwenselijk, daar heeft hij groot gelijk in...

Onrendabel

Maar dat willen ze toch juist, dat die onrendabele lijnen verdwijnen? Dat is inherent aan marktwerking. De vervoersbedrijven gaan zoveel mogelijk de lijnen doen die geld in het laadje brengen. Eventuele winst keren ze uit cq investeren ze in materieel, maar niet in onrendabele lijnen, want die worden daar niet plotseling rendabel van. Dat is precies één van de dingen die ik tegen marktwerking in het OV heb. Bij één grote treinboer (NS) is er één grote pot geld waarbij aan de ene lijn verdiend wordt en er aan de andere kant geld bij moet. Als ze als geheel maar goed draaien en overal fatsoenlijk vervoer leveren. Dito voor bussen. Wel, met marktwerking wil niemand iets met die onrendabele lijnen, die worden steeds verder uitgekleed tot ook vrijwel niemand er iets meer mee kan en vervolgens opgedoekt.
Het is een kwestie van kiezen: of je wilt marktwerking (maar verwacht dan geen fatsoenlijke landelijke dekking) of je wilt goed OV (en dat kost meer).

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 16:28

Drommels, je begrijpt het niet helemaal

ik bedoelde het voor degenen die nu anoniem reizen....maar goed, zoiets is op beeld niet uit te leggen, en er is geen teken voor cynisme, maar zo was deze zin in elk geval bedoeld....

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 16:29

Berber, was dat een ret bus?

want er rijden ook anderen in Rotterdam, Q-buzz en Arriva, ik heb geen idee hoe dat bij hen werkt namelijk...

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 18:03

Nanny

Het voordeel van Londen is dat er gewoon bij elke metro in en uitgang een personeelslid aanwezig is, om mensen te hulp te schieten,of dat nu een slechtziende is of een toerist. En, nog fijner, je hoeft er niet om te vragen!

Hele ov niets!

ik heb een hekel gekregen aan het OV en aan de OV chip! Man en zoon vandaag naar Utrecht geweest met het OV. Voor de lol eens berekend hoeveel het ons zou kosten met het hele gezin te gaan (6 personen), circa 120 km heen en terug ... tromroffel ... 150 euro! En dan zouden we de entree nog moeten betalen. Onvoorstelbaar.
In utrecht is er 1 treintje dat naar het spoorwegmuseum gaat, kaartje 3 nogwat. Treintje was net weg, dus keuze tussen uur(!) wachten of met de bus. Dus de bus, ook 3 nogwat. Alleen voor de terugreis naar centraal kon je met de trein geen enkeltje kopen, alleen maar een retour! dus weer geld kwijt. Ik vind het zulke nare geldklopperij. Bah.
Wij hebben anonieme passen en ik vind het een crime. Nooit vantevoren weten hoeveel er nog precies opstaat en alle eerdere argumenten slaan ook op ons.

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 19:26

Nou berber

om je blij te maken, ik heb het even voor je nagevraagd: alle bussen van de RET MOETEN kaartjes hebben OF er hangt een automaat IN de bus.
Het kan wel zijn dat je in een Q-bus stapt die GEEN kaartjes voor IN Rotterdam verkoopt, omdat deze Q-bus met een ander systeem werkt, een soort van "schil" om een middelpunt heen. ARRIVA zou volgens man wel eenzelfde soort kaartje hebben die ook in Rotterdam te gebruiken is, maar daar is hij voor 90% zeker van.

Van de Arriva site:

http://www.arriva.nl/reisinformatie/kaartjes-en-abonnementen/zuid-holland/detail/1/185/1297/

en van de Qbus site:

http://www.qbuzz.nl/regio+rotterdam/vervoersbewijzen/overige+kaarten/cDU206_Overige+kaarten.aspx

Dus misschien heeft je schoonmoeder in een van deze bussen gestaan, dat weet ik niet, of gewoon een verkeerde chauffeur getroffen, dat weet ik niet, maar het moet dus mogelijk zijn....

Vera*

Vera*

16-08-2011 om 20:05

N@nny deel ot

Als je man een ov-begeleiderskaart heeft kan hij voor bus, tram en metro een soort goedkoop abonnement aanschaffen. Voor info:
http://www.viziris.nl/index.php?p=921616
Ik ga zelf te weinig met de bus om het rendabel te maken.

Vera

Vic

Vic

16-08-2011 om 20:13

Strippenkaarten

Ik heb nog wat half lege strippenkaarten, waaronder een met de prijs in guldens. Kan ik die niet ergens inruilen tegen zo'n OV-kaart?

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 20:18

O nasha dat maakt de boel niet beter

'Gewoon een verkeerde chauffeur getroffen'. Hij is fijn.

Tirza

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 20:27

Tja tirza

die zijn er ook, heel vervelend, was het niet onlangs in Den Haag dat er één volledig door het lint was gegaan tegen een fietser? Ik bedoel, niks menselijks is hen vreemd....

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 21:00

Zucht

meid, als jij dat zo wil lezen, moet je vooral doen, ik zal nog eens moeite doen om het voor je na te vragen....tjonge....ik zei al, dat is de tendens de laatste tijd, lekker afgeven op mensen die dan ook proberen iets goeds te doen, alsof IK persoonlijk verantwoordelijk ben voor dit probleem!
Zoals je ook een nare caissiere in de supermarkt kan treffen, zo kan je ook een nare chauffeur treffen, ja vervelend, inderdaad, helemaal mee eens. Joh, misschien was het een uitzendkracht, misschien had hij net te horen gekregen dat zijn kontrakt niet werd verlengd, of misschien mocht hij gewoon de nacht ervoor niet....nou ja, vul maar in....Maar he, je HOEFT van mij niet met het OV hoor, sterker, als ik zelf de keuze had ging ik ook niet, ga ook liever met de toettoet....

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 21:15

Nasha

De vervelende chauffeur is gekloond, dat is het probleem, er zijn er teveel om het nog onder de noemer zeldzame pech te laten vallen. Ik kijk jou persoonlijk nergens op aan, maar de service van individuele personeelsleden is middelmatig. Ga eens een week naar Londen, dan snap je wat ik bedoel.

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2011 om 21:17

" en je HOEFT niet met het OV hoor..."
Nou,heel veel mensen wel,er zit niks anders op.
Er was hier eens een bejaarde van 85 die klaagde dat de tram zo snel optrok, er vonden veel bijna valpartijen plaats.
Reactie HTM: zulke mensen moeten ook niet zelfstandig met het OV reizen....alsof het om een wilsombekwaam persoon ging!

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 21:27

Nou lees eens terug meid

dan zie je misschien wat ik bedoel, maar laat maar....

Gelukkig ken ik ook een heleboel wel goede chauffeurs van zowel bus als tram en denk ik echt dat het uitzonderingen zijn, maar zoals gewoonlijk onthouden mensen vaak de negatieve dingen en maar zelden de positieve....

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 21:32

Izar

niemand zegt dat het perfect is, maar ik weet wel dat de RET druk bezig is om informatieverstrekking te verbeteren, bij veel haltes al borden waarop staat over hoeveel minuten welke tram te verwachten is, ook bijzondere omstandigheden staan op een lichtrail te lezen, waarom bepaalde trams onregelmatig rijden enz.

Alles kan beter, tuurlijk, maar wat jij nu voorstelt, dat is nu precies marktwerking, en zoals bekend weten we wat dat voor "voordelen" oplevert...(cynisme)

NaShA

NaShA

16-08-2011 om 21:34

Oh ja....

en ik heb ook weleens 's morgens staan vloeken omdat lijn 8 toch nog de andere route reed, ook al zou dat die dag niet meer zo zijn...balen, ja, enorm...ik hoop dat lijn 8 snel in de info-voorziening op de borden komt, weet ik tenminste hoe lang ik nog moet wachten...

Framboos

Framboos

16-08-2011 om 22:46

Zucht

ik reis bijna nooit met OV en wil geen halve studie moeten maken hoe het incidenteel moet. Waarom niet gewoon papieren kaartje verkrijgbaar houden? Ik wil ook niet NOG een extra pasje ergens bewaren...ik wil gewoon heel af en toe met de trein naar Schiphol kunnen.
Onlangs naar Utrecht geweest..ticket voor trein gekocht en ministrippenkaart bij de chauffeur in de bus. Houden zo!
En anders gaat ik gewoon altijd met de toettoet

Belle Époque

Belle Époque

16-08-2011 om 22:52

Pelle

Ow, ik ging er vanuit dat jullie dan op vakantie gingen...!

Nasha, je voelt je aangevallen om niets

Het is lief dat je het hebt nagevraagd/uitgezocht en jij persoonlijk hebt geen invloed op het antwoord. Maar dat antwoord demonstreert wel precies wat ik ook vind (en zo te zien ben ik het best wel met Izar eens). Door al dit geklier is het hele OV veel te ingewikkeld aan het worden. Blijkbaar kun je niet "met de bus", maar moet je uitzoeken met welke bus van welke vervoerder en wat voor kaartje je daarvoor nodig hebt. Zie ook het verhaal van Tonny over de treinaansluiting, zie de ellende over OV-chipkaarten opladen.
Het is zo simpelig wat ik wil. Ik wil, net als Framboos, af en toe met het OV ergens naartoe en dan wil ik gewoon een kaartje kopen. Met geld. En juist dat kan niet, dus het is geen OV meer, maar IV. Ingewikkeld vervoer. En als je pecht hebt, nog fabelachtig te duur ook.

Vriendelijk

hm, wat vriendelijkheid betreft zijn de passagiers ook niet allemaal je van het! Ik hoor hier gemopper over chagrijnige chauffeurs, maar er zijn ook heel wat passagiers die een chauffeur als 'voorwerp' behandelen - en daar ga je je dan naar gedragen denk ik.

Ook zal meespelen dat hun bedrijfsleiding besluiten neemt waarmee ze het niet eens zijn. Dat is ook al niet best voor je humeur.

Ook automobilisten kunnen er wat van. Pas had ik haast een aanrijding omdat er twee middenop de snelweg ruzie kregen en dat gingen uitvechten. Zo gevaarlijk!!

Auto / ov

Ik dénk dat echte autoliefhebbers OV niet snel als positief gaan ervaren. Het is gewoon anders. Andere voordelen, andere nadelen, en de nadelen van vervoer dat niet je eigen keuze is, voel je harder.

Ik ben opgegroeid zonder auto, dat scheelt denk ik.
Daarnaast ben ik niet dol op autorijden.

Natuurlijk baal ik ook erg als er ineens weer eens iets anders gaat (met het OV) dan ik had gepland. Maar dat kun je met de auto ook hebben. Files, omleidingen, lekke band of andere panne, parkeerproblemen.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-08-2011 om 11:14

Koel

Fantastisch zeg, zo'n discussie over de OV-chipkaart.
Als ik nou helemaal alleen aan mezelf denk, en niet aan oude dames, toeristen, besteedbare inkomens, onaardige chauffeurs en verschillende maatschappijen dan vind ik die kaart superhandig. Ik heb er altijd een bij me, en stap waar dan ook op de bus zonder problemen. Ja, oprecht handig. En mijn bijna-zesjarige is heel blij met zijn eigen kaart-met-foto. En op de rit naar mijn werk Een bus, twee zones) ben ik nu goedkoper uit, ook nog. Denk ik, ik ga het voor de zekerheid niet uitrekenen...

Maar voor alle anderen is het ws. minder handig. Hoewel ik geen buitenlandse bezoekers ken die de strippenkaart zo handig en duidelijk vonden hoor...

Leuke link nav invoering strippenkaart

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/vpro/35700836/windowsmedia.asf?title=nationale_strippenkaart_NA90838__1980_10_03___1__958

ter relevatie over hoe moeilijk we het allemaal toch hebben met die verduivelde ov chipkaart

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.