Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tv-kijker

tv-kijker

13-09-2012 om 21:51

Zit te kijken naar de 5e dag: aan wie geef jij je pincode?

Zomaar een opmerking van iemand die geïnterviewd werd: ik zou mijn pincode aan een sgp'er geven.
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe denken jullie hier over?
Zelf heb ik ooit mijn buurman gevraagd om een brief met de nieuwe code van onze creditcard op te vangen tijdens de vakantie. Mocht het nodig zijn dan kon ik hem bellen, want we hadden te laat gecheckt of we de code nog wisten en moesten dus een nieuwe aanvragen.
Het was niet nodig, we hebben de envelop gesloten teruggekregen en ook geen nieuwe code aangevraagd.
We wonen hier bijna 20 jaar naast buren voor wie we over en weer voor de planten zorgen bij afwezigheid. We komen niet op de koffie maar hoorden ooit bij dezelfde kerk. Ben benieuwd naar jullie meningen hierover.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niemand

Zelfs mijn zoetelief, met wie ik in,iddels al ruim 20 jaar een gezamenlijke huishouding voer (mooie uitdrukking blijft dat) weet mijn pincode niet. Hij de mijne evenmin. Moet iemand die hebben dan, als blijk van volledig vertrouwen ofzo?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2012 om 22:51

Nou

wij hebben onze pincodes wel aan elkaar verteld, maar we zijn ze allebei van elkaar vergeten blijkt nu. Verder heb ik vorig jaar op een heel hectische dag waarop ik de dingen slecht kon overzien mijn pinpas met pincode aan een heel goede en betrouwbare vriendin gegeven. Omdat ik dat door de omstandigheden niet kon, ging zij met een van onze kinderen noodzakelijke inkopen doen en ik vond het ook zo wat om haar alles voor te laten schieten. Zo kon ze gewoon op onze kosten dingen kopen. Overigens hoorde oudste goed wat de pincode was en die heeft ze nog wel een tijdje onthouden, maar nu weet ze 'm niet meer, zegt ze. Kortom, mijn pincode is geheim, maar nu ook weer niet zo geheim....
Verder weten zowel mijn man als ik de pincode van mijn moeder: wij doen haar boodschappen en het is wel handig om dat dan ook met haar pas te doen.
Aagje

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2012 om 23:11

Niemand

Precies hetzelfde als bij Genista

Tirza

Yaron

Yaron

13-09-2012 om 23:24

Man

Mijn man gebruikt mijn pinpas heel soms, maar hij onthoudt de pincode niet. Ik gebruik zijn pas regelmatig en ken zijn pincode uit mijn hoofd.

Brianna F

Brianna F

14-09-2012 om 00:29

Dochters

Die krijgen regelmatig mijn pinpas mee voor het één of ander. Man vergeet 'm telkens.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2012 om 07:25

Man

Mijn man kent mijn pincode, en de kinderen die mijn pas weleens meekrijgen voor het een of ander.

Man en kinderen

Gebeurd niet vaak, maar man en kinderen mogen mijn pasje gebruiken en krijgen dan uiteraard mijn pincode. Man en 1 van de kinderen onthouden zo'n pincode. Ik gebruik heel soms met pas van man, maar ben de code drie tellen later alweer vergeten.
Ik zou niet weten waarom mijn pincode geheim moet blijven voor mijn man, we hebben dezelfde bankrekening!

ishtar

ishtar

14-09-2012 om 08:54

Man en ouders

maar man vergeet mijn code gelijk weer (ik ken de zijne wel)
Ik vind partijkeuze niet zo boeiend daarin, de persoon wel. Ik kan me zo voorstellen dat ik een goede vriendin, als het echt noodzakelijk zou zijn, er ook mee zou vertrouwen.

Fayw

Het maakt wellicht uit hoe je de financiën geregeld hebt Wij hebben elk een eigen rekening met ons eigen geld en we hebben een huis-rekening, waar de boodschappen, kleding voor de kinderen, vaste lasten enz van betaald worden. Maar ook van de gezamenlijke rekening weten we elkaars pincode niet, want daar hebben we toch allebei een pasje voor?

Genista

Het gebeurd ook weinig, maar het is dus weleens voorgekomen dat we pinnen met elkaars pas. Ik heb ook weleens mans pas gebruikt voor internetbankieren, om een automatische betaling die hij verkeerd ingesteld had te annuleren. Dat kon ik niet met mijn pas.

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 10:27

Echt niemand

Niemand weet mijn pincode behalve ikzelf. De enige pincode die ik van een ander weet is die van onze 10-jarige zoon, omdat hij hem steeds vergeet.
Als iemand boodschappen moet doen voor mij geef ik wel contant geld mee. De kinderen mijn pincode geven vind ik géén goed idee. Voor hetzelfde geld weet de hele buurt het daarna of gaan ze er fijn mee shoppen (lijkt me heel onwaarschijnlijk trouwens, maar toch liever niet.).
P, meen je nou echt dat je de pincode op het pasje hebt geschreven of begrijp ik iets niet goed?

Terpi

Terpi

14-09-2012 om 10:49

Jemig

Ik geloof dat ik een losbol ben. Het maakt me niets uit namelijk, ik heb mijn pin wel eens verteld aan mijn kinderen als ze wilden 'helpen met betalen' want dat pinnen in de supermarkt vonden ze zo leuk. Ik geloof zelfs dat ik Talia wel eens heb aangeboden mijn pasje mee te nemen als ze boodschappen voor me deed toen ik ziek was, maar volgens mij heeft ze het uiteindelijk voorgeschoten en heb ik het geld terugbetaald via de bank. Ook mijn moeder heb ik ooit ergens laten afrekenen met mijn pinpas tijdens een verhuizing een paar jaar terug... Mijn partner mag het ook gerust weten maar die vergeet bij de voordeur alweer wat de code was hahaha. Ik zou het ook tegen mijn andere goede vrienden vertellen als dat zo nodig zou blijken te zijn.
Het ligt wat mij betreft op het gebied van vertrouwen, deze mensen mogen allemaal voor mijn kinderen zorgen dus als ik ze al toevertrouw dat ze met het meest waardevolle in mijn leven omgaan waarom dan niet met mijn geld? Ik hoop dat ze er gauw extra geld bijstorten trouwens, als ze met mijn pinpas bezig zijn hahaha. Maar wat is voor jullie de overweging om niemand, zelfs je partner niet je pincode te vertellen?

mix

mix

14-09-2012 om 10:55

En hoe doe je dat dan

als 1 van de twee in het ziekenhuis belandt of nog erger: overlijdt? En hoe moeten de kinderen de rekening leeghalen als beide ouders overlijden? Heeft de bank daar een oplossing voor?
Mijn vader moest pas pinnen omdat mijn moeder erg ziek in het ziekenhuis lag en wist dus ook mijn moeders code niet. Mijn moeder kon zich de code niet herinneren, vertelde over een goed verstopt boekje met dat soort dingen en vervolgens kon hij het niet vinden.

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 11:06

Nou

Mijn man heeft mijn pincode niet omdat hij niet bij mijn rekening hoeft te komen. Wat moet hij daarmee? We hebben tenslotte een gezamenlijke rekening. Mocht ik het loodje leggen, dan zou hij officieel trouwens mijn rekening nog niet mogen leeghalen zonder een verklaring van erfrecht. Voor de kinderen geldt dan hetzelfde. Of dat in de praktijk handig is betwijfel ik trouwens omdat dat nogal lang duurt om te regelen. Maar officieel moeten de tegoeden bevroren worden bij overlijden, dacht ik tenminste.
Ik strooi mijn pincode niet in het rond, vanwege het feit dat ik niet iedereen vertrouw. Klinkt onaardig, maar ik heb geen idee van andermans geldproblemen. Zelfs mijn man kan opeens wel volslagen maf worden en mijn rekening leeghalen als hij gokverslaafd wordt. Héél onwaarschijnlijk, maar een mens kan veranderen door allerlei oorzaken. En ik kan ook opeens gokverslaafd of drugsverslaafd worden, en mijn mans spaargeld erdoor heen jagen, wie zal het zeggen?
Overigens heb ik genoeg voorbeelden in mijn omgeving gezien waar papa het geld voor leuke doeleinden heeft gebruikt terwijl mama de huur niet meer kon betalen. Tot en met het leegroven van de spaarrekening van de kinderen aan toe.

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 11:08

Oh, en verder

Verder ben ik heel goed van vertrouwen, want mijn losse geld slingert lustig in het rond hier thuis, wie er hier ook rondloopt, tot werklui aan toe. Maar da's wat anders dan iemand de sleutel geven tot mijn "kapitaal".

Tineke

Tineke

14-09-2012 om 12:04

Vertrouwen+

Mijn kinderen mogen altijd mijn pinpas mee als dat zo uitkomt. Behalve dat ik ze daarmee vertrouwen geef, geef ik ze ook verantwoordelijkheid. En ik denk dat die combinatie goed is voor kinderen, daar worden ze groot van.
Overigens valt er weinig te verbrassen, er staat nooit gek veel op, en ik kan ook niet eens rood staan. Als de kinderen mijn pinpas meenemen, weten ze ook hoeveel erop staat en hoelang we nog met dat geld moeten doen. Dus ook daarin geef ik ze vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Mijn man

We kennen al 22 jaar elkaars pincode. Vroeger was er weinig geld, we woonden nog niet samen, en dan moest je soms pinnen met de pas van de ander.

Mijn kinderen vond ik er nog te jong voor, maar oudste had hem op een gegeven moment opgevangen en begon hem op te schrijven... beste oplossing leek me toen maar om hem allemaal verschillende codes te laten verzinnen, een beetje als spelletje, en daardoor wist hij algauw niet meer wat de echte was. Ze zijn nu 7 en 10, dus het zal wel veranderen binnenkort....

Ja maar guinevere

Je moet natuurlijk zelf weten of je pincode deelt met je man. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je man gaat schulden maken dan ben je hoe dan ook de Sjaak. Dan gaat ook jouw spaargeld naar de schuldeisers.

Maylise

Maylise

14-09-2012 om 12:49

Man

Mijn man mag mijn pincode wel weten. Ik weet niet of hij die weet overigens. Hij vraagt nooit om pinpas. Mijn oudste kinderen heb ik ook wel eens mijn pincode gegeven als ze voor mij moesten pinnen.

Jaren lang was mijn moeder ook gemachtigd voor mijn bankrekening maar sinds ik van bank gewisseld ben is dat er niet meer van gekomen. Ze doet nu niet meer zelfstandig boodschappen dus ik heb nu haar pincode wel en ben gemachtigd voor haar bankrekening. Dat scheelt veel gedoe. Ik heb overigens haar pasje niet bij me.Dat ligt gewoon bij haar thuis. Echter ik haal 1x in de week geld voor haar uit de automaat. Dat vind ze prettiger dan zelf te pinnen want ze kan het allemaal niet zo goed meer zien en zo. Ze gaat nog wel zelfstandig op stap dus dit is een goede oplossing.

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 13:14

Fayw

Klopt, daarom hebben wij ook huwelijkse voorwaarden. We zitten er allebei hetzelfde in namelijk.
En over vertrouwen+: ja, ze worden er groot van als je ze vertrouwt. Doe ik ook. Maar niet met mijn pinpas en financieën. Ik ben financieel ook met vallen en opstaan groot geworden. Maar indertijd wel met mijn eigen geld en niet met het geld van mijn ouders. Wordt je nét zo groot van, als het niet groter is.

Grappig guinevere

Mijn man en ik staan er ook op dezelfde manier in en zijn daarom niet op huwelijkse voorwaarden getrouwd .
Ik vind het wel mooi om te lezen dat mensen zelfs bij het uitlenen van een pinpas aan de kinderen een opvoedkundig argument kunnen verzinnen. Het uitlenen van mijn pas aan de kinderen is puur gemakzucht van mijn kant. Zelf pinnen is eigenlijk verstandiger. Een kind ga ooit mijn pasje terug met een gemompelde mededeling "hij deed raar". Een dag (in het weekend) kwam ik erachter dat mijn pasje geblokkeerd was.... Had ze drie keer de verkeerde pincode ingetoetst.
Ben overigens wel benieuwd naar dat eigen geld dat je als kind had, Guinevere, verdiende je als kind al je eigen zak- en kleedgeld bij elkaar? Meeste geld dat mijn kinderen hebben komt toch echt bij ons (ouders) vandaan.

caton

caton

14-09-2012 om 13:36

Haha fayw

Hier ook een keer de pas geblokkeerd, door mijn neefje dat bij mij logeerde en even voor mij zou pinnen. Als ik dat nu tegen mijn man vertel dat ik dus mijn pincode aan mijn neefje had gegeven krijgt hij zowat een hartverzakking. Dat doe je toch niet? Nou ik wel. Ben er makkelijk in. Zou de pincode rustig vertellen als mijn zus, vriendinnen of andere mensen die ik vertrouw er om zouden vragen.

Jaymza

Jaymza

14-09-2012 om 13:47

Kinderen

Die geef ik rustig mijn pincode om iets mee te betalen. Niet aan mijn man, die is hem bij de kassa weer vergeten nl en toetst rustig 3x een foute in. Hij betaalt maar met zijn eigen pasje. Omgekeerd had ik toen ze nog leefden pasjes van mijn moeder en schoonmoeder om voor hen te pinnen.

Jaymza

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 14:12

Te veel gezien waar het is mis gegaan

Waarschijnlijk heb ik teveel gevallen gezien waarbij dit helemaal fout is gegaan om wie dan ook te vertrouwen met mijn bankzaken. Deze draad net met mijn man besproken en hij wil mijn pincode niet eens weten. Ook mijn inloggegevens van het online bankieren niet. Zijn reactie: "We hebben toch niet voor niets gescheiden rekeningen?".
Vroeger verdiende ik inderdaad deels mijn eigen geld met klussen e.d., maar kreeg ook wel kleed- en zakgeld. Genoeg mogelijkheden om mee te "oefenen". Oudste (10) heeft zijn eigen bankrekening, dat is niet alleen praktisch maar hij leert er ook van. Voor boodschappen krijgt hij gewoon cashgeld mee, getuigt dat dan niet van vertrouwen?

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 14:32

Niet duidelijk

Mijn man en ik hebben dus elk een paar eigen bankrekeningen, daarop worden onze salarissen gestort, én een gezamenlijke betaalrekening voor alle huiselijke zaken én een gezamenlijke spaarrekening voor huisonderhoud en kapotte wasmachines.

Rafelkap

Rafelkap

14-09-2012 om 14:38

Niet nodig

Wij hebben allebei een pasje van dezelfde bankrekening. Dus we hebben niet elkaars pincode nodig. Ik heb ook nog een andere rekening en gaf een tijdje geleden zo even de pincode aan mijn man.
Bij mijn oudste van 7 moet ik wel wat uitkijken, die kijkt stiekem mee met alle pincode's en wachtwoorden.

Guinevere

Zoals jij je geldzaken regelt is denk ik wel het meest verstandig. Trouwen is een vreemd iets, aan de ene kant is het een zakelijke overeenkomst, maar aan de andere kant beloof je goed voor elkaar te zorgen en eeuwige trouw.
Na heel veel jaren getrouwd vertrouw ik mijn man nog steeds. En tot nu toe is dat ook terecht gebleken.

Guinevere

Guinevere

14-09-2012 om 15:11

Fayw

Hier ook: als er iemand is die ik vertrouw is het mijn man wel. Dus als ik mijn pincode verplicht aan iemand zou moeten geven, zou hij de uitverkorene zijn. Maar wij gaan er allebei van uit dat degene die je op je trouwdag tegenover je zag 30 jaar later een vreemde voor je zou kunnen zijn. Je weet niet wat er gebeurt in een mensenleven. Hij of ik kunnen ergens in die 30 jaar wel een klap van de molen hebben gekregen.
Natuurlijk is hij wel mijn erfgenaam, dus als het huwelijk stand houdt maakt het uiteindelijk niets uit of we nu elkaars privérekening leeghalen of dat pas na overlijden doen. /:-s

Het kan allemaal

Wij hebben juist wel huwelijkse voorwaarden, en toch elkaars PIN-code.

Wat mij betreft zit je in een gezin dermate verknoopt dat ik financiele onafhankelijkheid een illusie vind.

Net als guinevere

Ook met huwelijkse voorwaarden. Maar wij hebben er zelfs nooit over gesproken, voor zover ik me herinner. Kennelijk is het voor ons allebei volkomen logisch dat je elkaars pincode niet weet. We weten elkaars DigiD ook niet, dat is ook logisch.
Het heeft niet eens iets met vertrouwen te maken voor mij. Inderdaad, als kind een boodschap doet, krijgt het cash geld mee. En waar mijn man bij moet kunnen qua geld, daar kan hij met zijn eigen pas bij. Ik weet niet eens hoeveel er op zijn spaarrekening staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.