Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zo gek op mijn stad, hebben jullie dat ook?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-03-2011 om 10:30

Grappig

Ik moest wel even glimlachen om het verschil dat Kaaskopje aanduidt tussen plantsoenenwerk en het callcenter. Voor callcenterwerk heb je soms wel MBO (of HBO) nodig, dus dat maakt het minder erg. Ik vind het dan weer erg denigrerend overkomen om vakkenvullen te classificeren als voor scholieren o.i.d. of plantsoenenwerk voor mindergeschoolden. In feite maakt het ook niet zoveel uit of je vakken vult omdat je niets anders kunt (qua opleiding), of dat je het gewoon leuk vindt om een bijdrage te leveren aan de uitstraling van een winkel. Het gaat er toch om dat je zelf niet met frisse tegenzin naar je werk gaat? Als dat het geval is, kun je beter wat anders zoeken.
Ik heb net een nieuwe collega. Hij is in de 50 en heeft in een grijs verleden wel iets gestudeerd. Omdat hij in de jaren '80 geen baan 'op niveau' kon vinden is hij postbode geworden, en heeft dat werk jarenlang (met veel plezier) gedaan. Een paar jaar geleden eruitbezuinigd bij TNT, en na zijn 50e gesolliciteerd op een HBO-baan bij ons. Over een half jaar krijgt hij een vaste aanstelling. Tot zover, n.a.v. de opmerking dat je na je 50e blij moet zijn als je überhaupt werk hebt en een vaste aanstelling
Voor mijn kinderen heb ik niet zoveel ambities, die mogen ze zelf bepalen. Enige eis/wens/verwachting is dat ze de middelbare school doen op zo hoog mogelijk niveau. Als mijn intelligente toekomstige vwo'er na haar eindexamen kapster wil worden, ga ik dat niet dwars zitten. Ik maak haar echt wel bewust van de mogelijkheden en beperkingen als je kiest voor een MBO-baan, maar uiteindelijk moet zij zelf die keuze maken.

Chippie

Chippie

25-03-2011 om 11:28

Kaaskopje

`Maar waar gaat het nou eigenlijk écht om bij verwachtingsvolle ouders? Is een hoge opleiding een garantie voor een goed leven? In financiële zin maakt het wel uit. Hoe meer opleiding hoe meer kans op goedbetaald werk. En met meer opleiding ben je gewilder op de arbeidsmarkt.´

Volgens mij werkt het helemaal niet zo. Een hoge opleiding is geen garantie voor een goed leven, natuurlijk niet. In financiele zin maakt het helemaal niet altijd iets uit. Een goede bouwvakker verdient waarschijnlijk meer dan een gemiddelde HEAO/er. En het ligt aan het soort opleiding of je gewild bent op de arbeidsmarkt. Ik schat in dat je als verzorgende MBO/er morgen op tien plekken aan de bak kunt, als hoogopgeleide archeoloog wordt het een stuk lastiger. En die archeoloog wordt niet aangenomen voor simpeler klussen omdat hij dan overgekwalificeerd is.

Ik vind het een beetje raar dat je je eigen baan hoger kwalificeert dan de plantsoenendienst of vakkenvuller. Soms moet er gewoon brood op de plank komen. En dan heb ik veel respect voor iemand die gewoon alles aanpakt. En ja dan ben ik blijer met een vakkenvuller dan iemand die het leuk vindt om mensen lastig te vallen tijdens het eten. Straatvegers heb ik nog nooit gezien, dat doen we hier me machines.
Je gooit ongeschoolden en mensen met elkaar op één hoop. Dat lijkt me nogal ongepast. Er zijn tig ongeschoolde functies die we heel erg hard nodig hebben. En ik heb groot respect voor die mensen. Ik verdien mijn boterham een stuk gemakkelijker dan zij dat doen.

´Daarom mochten ze van ons zoveel mogelijk doen waar ze zelf zin in hebben, hoeven ze van mij niets te doen (wat vrijetijdsbesteding betreft) wat tegen hun zin is´

Maar wat bedoel je hier nu mee. Verwachtingsvolle ouders schoppen hun tegenstribbelende kind naar hockey en muziekles? Ik vind het heel gezond dat je hoopt dat je kind zich breder ontwikkelt dan alleen schoolse vaardigheden. Ze kiezen hier zelf, mogen op maximaal twee dingen (en willen het liefst op vijf dingen). Ik zou zeker met het kind kijken of er iets is wat bij hem haar past. Ook omdat ik een hobby een stuk gezonder vind dan de hele middag lanterfanten, computeren, etc.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 12:14

Manda

Regelmatig wordt callcentre werk toch wat denigrerend beoordeeld hier, dus ik noem het toch. Jij kunt het wel niet willen voor je kind, maar ook in dat werk kun je carriere maken.

Correctie chippie

Er is net onderzoek uit waaruit blijkt dat hogeropgeleiden 2x zo veel verdienen als lageropgeleiden. Ik weet niet bij welke opleiding ze de grens hebben getrokken.

Een fors verschil.

Of ze 2x zo gelukkig zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de vaste banen verdwijnen, ook voor hoger opgeleiden, en dat dat extra aanleiding kan zijn voor ongerustheid bij ouders. Het wordt lastiger om je kind toe te rusten voor een onzekere toekomst. Vroeger was het heel makkelijk voor de middenklasse: hbo of wo = zekerheid.

Chippie

Chippie

25-03-2011 om 13:08

Berber

Haha, nee dat is natuurlijk zeer onwenselijk. Stel je voor: interactie tussen mensen en ongeschoolden. Ondenkbaar!

(Het moet dus zijn: je gooit ongeschoolde en mensen MET EEN BEPERKING BIJ elkaar op een hoop).

Vic

Vic

25-03-2011 om 13:11

Bouwvakkers en heao'ers

Ik denk dat je wel een héél goede bouwvakker moet zijn om meer te verdienen dan de gemiddelde heao'er. Maarja, dat is eigenlijk niet zo relevant. Ik denk dat de gemiddelde bouwvakker er niet aan moet denken om de hele dag achter een bureau te zitten, spreadsheetjes maken en rapportjes schrijven. Dat zou hij dan ook niet doen voor 400 per maand extra. Ik kan tig banen verzinnen die ik echt niet zou willen doen, zelfs niet voor twee keer zoveel salaris.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 15:02

Chippie

Je mag best heel aanmatigend je mening ventileren, maar zorg dan dat je weet waar je het over hebt. Callcentrewerk is voor een groot deel klantenservice draaien. Als jij je ziektekostenverzekring belt, krijg je een callcentre aan de lijn.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 15:02

Mijn zoon is juist heel slim met dat callcentrewerk, het betaald veel beter dan vakkenvullen en post lopen.

Chippie

Chippie

25-03-2011 om 15:34

Pelle en fioorucci

Ik heb het gezegd in een bepaalde context. In de context dat Kaaskopje vakkenvullers, plantsoenendienstmedewerkers, etc ´minder´ vindt dan callcentremedewerkers.

Callcentermedewerker

speaking ;o)
Inderdaad hebben veel mensen er geen idee van dat ze een callcenter bellen. Ik werk voor een internationale hotelketen. De bekendste is die in Amsterdam waar dhr Brood eens op het dak heeft gestaan.
Nederlanders bellen een 020 nummer en veronderstellen dat ze met iemand in A'dam praten. Als ze al merken dat ze in Schotland terecht gekomen zijn (omdat ze bv vragen hoe het weer in A'dam is) is de meest voorkomend reactie "en moet ik dat betalen ? " haha.
Ik heb zo'n 80 collega's waarvan er 50 vanaf een (slaap)kamer in huis werken. Dat huis kan op een half uur afstand staan, maar ook mensen die 2, 3 uur zouden moeten reizen konden vanaf het begin af aan fulltime van huis werken. Momenteel zelfs collega's die werken vanuit Londen, Polen en Italie. Hoezo callcenter ;o))))

Manda Rijn

Manda Rijn

25-03-2011 om 16:01 Topicstarter

Ja maar ik bedoel de hele tijd lieden

die bellen met

"met sherley de Purley, spreek ik met meneer Rijn ?,
- mevrouw Rijn ja, waar gaat het over ?
"nou ik wil u vertellen dat we een speciale actie hebben en dat u niet optimaal gedekt bent voor uw pensioen "

- ja dat klopt daarom heb ik al mijn hoop in mijn huis gestopt, want dat tikt harder aan dan bij jullie instappen in een pensioenfonds, welk scriptantwoord heb je nu voor mij ?

"nou ik kan u wel opgeven voor het bel-mij-niet-register ?"

-oh maar dat heeft je collega een uur geleden ook al gedaan, veel succes vanavond !!

En ja ik heb dat werk ook gedaan, echt koppijn werk en het verdiende wel aardig maar secretaresse werk en casting werk betaalde beter, en toen ben ik maar naast mijn studie 2 dagen per week bij een ontwerper als manusje (wou bijna anusje schrijven...) van alles gaan werken, btw nummer geopend en zo is Manda ooit begonnen.

Joh het was een leuke discussie, voel mij beter, ben wel doodmoe maar dat zal wel door de medicijnen komen.

Ik ga even die vacature omschrijving nog een keer goed lezen en mijn lijntje uitgooien. DOEG !

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2011 om 01:43

Vic en chippie

Firefox crasht nu al drie keer achter elkaar, dus ik geef nu maar een korte weergave van mijn al eerder in elkaar gezette reactie:
Ik benadrukte iets meer dat men van callcenterpersoneel mbo niveau vraagt omdat er juist op dat werk zo neergekeken wordt. Met het wegsturen van mijn reactie bedacht ik me al wel dat ik mensen van de plantsoenendienst iets te kort had gedaan, want bij dat werk heb je ook werk op verschillende niveaus. Ik weet uit ervaring opgedaan bij mijn eerste werkgever dat plantsoenen vaak door mensen van werkvoorzieningschappen worden gedaan. Ik heb vroeger zelf bij een werkvoorzieningschap gewerkt, omdat ik via de gewone weg geen werk kon vinden door mijn flinke bijziendheid. Ik kijk dus hoe dan ook ábsoluut niet neer op mensen van de plantsoenendienst van welk niveau dan ook.
Vakkenvullers zijn in 9 van de 10 gevallen scholieren. Ik weet niet wat er denigrerend is om dat te zeggen. Het is een feit.
Het voorbeeld van de 50 jarige collega die nog een vaste baan gaat krijgen is een heel mooi positief voorbeeld. Bedenk wel dat op HBO gebied de spoeling minder dun is dan op MBO niveau. De kans dat iemand met HBO van boven de 50 een vaste aanstelling krijgt is een stuk groter dan voor iemand met MBO. Daar zijn er namelijk veel meer van en is het dus makkelijker om via losse contracten te werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2011 om 02:04

Deel 2

Ik heb deel 1 maar weggestuurd voor het weer verdwenen was...
Lantefanteren en zelfs verveling kan heel gezond zijn voor een kind, Chippie. Zolang het maar in redelijk evenwicht is met activiteiten en school. Onze kinderen moesten niets van ons, maar als ze op een bepaalde vereniging wilden en wij konden dat betalen, dan mocht dat. Dat heeft voor ons altijd goed gewerkt. Een mens hoeft niet veel hobbies te hebben om toch goed algemeen ontwikkeld het leven door te gaan.
Vic, met je laatste alinea: Voor mijn kinderen heb ik niet zoveel ambities, die mogen ze zelf bepalen. Enige eis/wens/verwachting is dat ze de middelbare school doen op zo hoog mogelijk niveau. Als mijn intelligente toekomstige vwo'er na haar eindexamen kapster wil worden, ga ik dat niet dwars zitten. Ik maak haar echt wel bewust van de mogelijkheden en beperkingen als je kiest voor een MBO-baan, maar uiteindelijk moet zij zelf die keuze maken.=== ben ik het helemaal eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2011 om 02:06

Shonagh

Ik zou willen dat wij af en toe thuis mochten werken

Fiorucci

Fiorucci

26-03-2011 om 09:12

Kaaskopje

Ja, er zijn callcetra waarvoor je uit huis kunt werken, Annie is een bekende.

Kaaskopje

Ja, af en toe thuiswerken is nu juist het probleem. Het is "opgestaan, plaatsvergaan". Toen ik van de winter al voor 7 uur 's morgens door de sneeuw naar de bushalte liep te baggeren, heb ik het sterk overwogen ( normaal ga ik met de auto, maar die kon de straat niet uit). Het huis raakt leeg, er is wel een kamer over waar ik kantoor van kan maken, maar............ook al "spreek" ik de hele dag mensen, het lijkt me toch wel een eenzame bedoening.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2011 om 21:02

Shonagh

Dat is het ook wel. Ik heb een paar jaar telewerk gedaan. De hele dag datatypewerk voor een website. Ik vond het best leuk om te doen. Omdat de kinderen nog klein waren, was het ook praktisch. Maar als ik het vergelijk met werk tussen en met collega's verkies ik dat laatste toch.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2011 om 21:04

Annie

Toen Annie er net was heb ik wel overwogen me daar aan te melden, maar ik heb de indruk dat ik hun werk niet zo leuk vind. Bovendien zou ik niet volledig thuis willen werken. Het zou handig zijn als je in bepaalde situaties thuis kunt blijven en daar gewoon je werk kunt doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.