Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

30-12-2010 om 22:08

Zucht, even mijn laatste mamma-blunder verhalen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

01-01-2011 om 20:39

De ene peuter is de andere niet

Een peuterproof plek was voor mijn oudste bijvoorbeeld een porseleinwinkel, of zo. Voor nu-nog-jongste is dat een isoleercel. Wat voorvalletjes van de afgelopen maand: flesje billenspray leeggedronken, gordijn met roede naar beneden getrokken, op de box geklommen en er dankzij ingrijpen nét niet afgevallen, hoofd gestoten tegen de vensterbank tijdens paardje rijden op de leuning van de bank.

In de speeltuin (die met een hek er omheen dat door vrijwel alle ouders goed dichtgedaan wordt) zit ik trouwens ook op een bankje te lezen, maar daar kan minder onheil aangericht worden dan in een doorsnee woning.

liora

liora

01-01-2011 om 21:39

Jeetje

Ik blijk dan toch enorm relaxed te zijn. En al mijn vrienden ook. Laatst waren hier twee gezinnen op bezoek, beide ook met een dreumes. Er waren dus drie kinderen tussen 1,5 en 2 jaar hier. En verder nog vijf grotere kinderen. Wij hebben de dreumesen totaal vrij gelaten en zij speelden heel veel bij de andere grote kinderen. We gingen wel af en toe kijken hoe het ging, maar niemand ging erbij staan of zo.

Nee ik ben echt verbaasd.

Liora

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 08:41

Liora

Nogmaals, ik ben ook heel relaxed en te makkelijk volgens sommigen zelfs. Maar als je dan een peuter hebt die dat soort ongein uithaalt en inderdaad al eens een tv over zich heen trok, en elke dag stunts verzint binnen een nano-seconde, dan moet je wel alert zijn.
Niet alle kinderen zijn hetzelfde, misschien had je mazzel?

Biene M.

Biene M.

02-01-2011 om 09:23

Relaxed

Hoe relaxed je kunt zijn hangt in de eerste plaats af van je kind, denk ik. Je mag wel eens een middagje op S. passen hoor Oeps, hij gaat nu de tv te lijf met zijn hijskraan...

Guinevere

Guinevere

02-01-2011 om 11:19

Snap het echt niet (douchen)

Ik snap dus echt niet waarom hier niemand zijn peuter meeneemt in de douche. Waarom al die rare capriolen als het zo gemakkelijk opgelost kan worden?
En ik laat jongste pas vanaf 3,5 jaar heel eventjes zonder toezicht, dat is dus pas sinds kort. Toen hij jonger was leek het de oudere kinderbende bij verjaardagen etc. héél leuk als hij boven ging meespelen. "Klim maar op de hoogslaper, Pietje, kom maar! Ja, graai maar gerust in de bak met kleine lego-onderdeeltjes! Kom, we gaan met zijn allen de trap op en af rennen!" Etc, ik zie het al helemaal voor me. Zo'n club kinderen kan je niet verantwoordelijk stellen voor de veiligheid van een jonger kind.

Kiki

Kiki

02-01-2011 om 11:26

Mijn oudste was ook zo liora,

Mijn oudste was heel rustig (en nog steeds) hij bleef spelen op zijn kleedje, kon uren zoet zijn met auto's, bleef bij je als je op straat liep. Nooit boos, bleef overal vanaf. Je zei tegen hem dat hij niet de keuken in mocht en dat deed hij dan ook niet. ik kon gewoon de krant of een boek lezen en op mijn gemak een kopje koffie drinken.

Mijn jongste is echt heel anders (en dan ook nog eens razendsnel) en bedenkt dingen waar je verstand bij stil staat.
Als er ook maar iets in zijn box of bedje ligt gebruikt hij dat als opstapje en klimt uit zijn bed.
Hij werkt zich uit de tuigjes (die ik dus niet meer gebruik, want veels te gevaarlijk) en klimt dan alsnog uit die kinderstoel.
Hij kan uit de buggy komen, ondanks de riempjes. Hij zit overal aan, het enige snoer die in mijn huis niet weg is gewerkt heeft hij gevonden.
Hij klimt via de speelgoedkist die hij zelf naar de eetkamerstoel schuift, op de eetkamerstoel, op de eetkamertafel.
Maakt niet uit waar mijn tas staat, hij weet hem te vinden.

Ik heb geen rustig moment met hem, zelfs als hij op schoot ligt te kroelen moet je alert zijn want hij kan zich ineens uit je armen storten omdat hij elders wat ziet.

Met oudejaarsavond was iemand vergeten het traphekje bij mijn moeder dicht te doen. 10 seconden heb je hem niet uit beeld en daar zit hij boven aan de trap.

Ik had ook mijn schoonmaakmiddelen in een kastje met een kindersluiting, maar hij kreeg die kindersluiting open.
Dus schoonmaakmiddelen verhuisden naar het bovenste kastje.

Ik heb mijn huis ook echt peutervriendelijk, maar hij verzint altijd wel wat.

Gisteren waren we nieuwjaar wensen bij mijn oma en ik heb geen rustig moment gehad. Waar mijn oudste en zijn (achter)neefjes en nichjes superbraaf met een grote ton duplo aan het spelen waren, was mijn jongste voortdurend de tassen van mijn ooms en tantes aan het openmaken, ging voortdurend overal op klimmen en trok iedere keer aan alle tafelkleden.

Ja maar.... (inkoppertje)

Waarom laat je dan juist dít kind even alleen in een boodschappenwagen, dat is dan toch vrágen naar moeilijkheden?

Gr. Poezie.

Biene M.

Biene M.

02-01-2011 om 11:59

Samen douchen

Mijn peuter steekt gerust zijn halve arm in de bek van een monsterlijke hond, maar de douche vindt hij doodeng. Verder houd ik überhaupt niet van samen douchen, die straal is al te weinig voor mij alleen.

Tihama

Tihama

02-01-2011 om 12:47

Douchen

"Ik snap dus echt niet waarom hier niemand zijn peuter meeneemt in de douche."

Oh: redenen te over.
1. Doucheschuim van mijn lijf in zijn oogjes
2. Rillend kind als ík onder de straal sta, rillende ik als hij eronder staat
3. Uitglijdend kind, dat mij ook uit evenwicht brengt, waardoor we samen tegen de glazen wand knallen.

Ja, ik heb pogingen ondernomen

Een keer heb ik de gruwelijke fout gemaakt om te gaan douchen terwijl zijn zusje op ons grote bed lag, omringd door kussens zodat ze niet kon vallen. En hij, net 3 toen, zat er naast. Hij zou voor haar zorgen, beloofde hij. Vanuit de douche had ik er bijna zicht op. Zusje besloot hartverscheurend te gaan huilen. Broer hoorde ik sussend praten. Zus huilde door, dus ik maakte vaart onder de douche. Toen hoorde ik het gehuil van de jongste opeens heel vreemd gedempt. Ik schoot uit de douche en zag hoe broer een kussen op haar hoofdje gelegd had. Hij wilde ervoor zorgen dat ze niet meer huilde. Lief bedoeld, maar doodeng.

Toen ik hem uitlegde dat ze geen adem meer kon halen op deze manier, begon hij te huilen van schrik.
Pffff. Nee, douchen bleef voorbehouden aan de slaaptijden van de kinderen of wanneer de ander erbij was.

Tihama

Guinevere

Guinevere

02-01-2011 om 12:54

Tjee

Tjee, ik geloof dat onze douche dan toch iets comfortabeler is uitgevallen. Sterker nog, wij staan er vaak met 3 mensen in (1 grote, 2 kleinere). De douchecabine wordt lekker warm en dampig, dus niemand krijgt het koud. De vloer ligt bezaaid met douchespeelgoed en de kinderen zitten daar dan lekker mee te spelen. Soms zetten we zelfs het babybadje er nog in, nog leuker spelen!
Kom mijn douche dan maar een keer uittesten!

Sancy

Sancy

02-01-2011 om 13:12

Ik had

toen ze uit het babybad gegroeid waren een cementkuip gekocht. Die fungeerde als badje terwijl ik douchte, het paste precies. Ze hebben er nog enkele jaren fijn in gebadderd

Tihama

Tihama

02-01-2011 om 13:20

Bad

Wat ik wel eens deed (herinner ik me nu was een kind in het bad zetten en zelf douchen. Dan had ik vanuit de douche rechtstreeks zicht op het bad. Maar omdat man 's ochtends nooit vroeg weg hoeft, ging het vanzelf goed.

Tihama

liora

liora

02-01-2011 om 13:46

Guinevere

Ah kijk, twee misverstanden. Ten eerste: omdat ik dus een moeder ben die niet de hele tijd toezicht wil houden (en gelukkig geen acrobatische kinderen heb), ligt er geen bak met kleine Lego stukjes, of ander gevaarlijk spul in de kinderkamer. De oudste heeft precies om die reden geen hoogslaper maar een halfhoogslaper.

Tweede misverstand: we hebben op geen enkele manier de oudere kinderen verantwoordelijk gemaakt.

Liora

liora

liora

02-01-2011 om 13:53

Ja inderdaad

Hoi Pelle,

Inderdaad hier alles op 1 etage en daar ben ik zo blij om. Alles gebeurt daardoor binnen gehoorsafstand. Dat scheelt ook natuurlijk.

En Biene, lijkt me heel heftig met S! Maar nogmaals, loop je dan steeds met hem mee, ook als je ergens op bezoek bent of zo?

Liora

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 13:57

Maar liora

Kunnen andere kinderen dan wel met lego spelen?? Ik vind het nogal wat om lego te verbannen, uuuuren zoet waren ze hier.

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 13:58

Samen douchen?

Samen douchen? Ja ho nou zeg, ten tijde van de kleine kinderen-periode was dat mijn enige welness meditatieve moment op de dag, al was het dan maar vijf minuten.
No way dat ik dat wilde doorbrengen met een muitende peuter.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-01-2011 om 14:28

Kiki...

na je laatste posting snap ik er echt helemaal niks meer van...waarschuwingen genoeg dat dit betreffende kind niet braaf in een winkelwagentje blijft zitten...Had jij niet ook een eigen kinderdagverblijf????

Kiki

Kiki

02-01-2011 om 14:55

Nasha,

je kan natuurlijk honderd keer pretentieus denken dat ik mijn jochie urenlang alleen in het winkelwagentje heb gelaten, maar feit was dat het maar heel eventjes was en dat ik simpelweg nooit gedacht had dat hij überhaupt uit zo'n winkelwagentje zou komen. Ik zeg zelf ook al dat het een blunder was, maar wie bedenkt nou zoiets.

Ik krijg hem er al moeilijk in met die dikke beentjes van hem en die dikke winterjas. Ik heb ook nog nooit van iemand gehoord dat hun kind uit een winkelwagentje klom.

Ik begrijp ook niet wat het voor relevantie heeft dat ik een kinderdagverblijf heb, tenzij je vind dat mensen die kinderdagverblijven hebben/werken nooit zulke fouten mogen maken.
Op dat punt moet ik je teleur stellen vrees ik, ook mensen in de kinderopvang begaan blunders. De manager van mijn kinderdagverblijf heeft haar kind van de trap af laten vallen, mijn collega die risico-inventarisaties doet stootte de pot uiercreme van het plankje af bovenop het gezicht van haar kindje en heeft haar kindje van de commode af laten vallen. Een andere collega kwam erachter dat haar kindje het raam kon open krijgen en kon haar kind uit de dakgoot vissen.

fladder

fladder

02-01-2011 om 14:57

Kiki

Ik heb deze quote net in een ander topic gezet, maar speciaal voor jou nog eens:
Never explain--your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway.
Elbert Hubbard
US author (1856 - 1915)

Die van die beste stuurlui doet het ook altijd uitstekend

fladder

fladder

02-01-2011 om 14:59

Douchen

Ik had dus zo'n peuter die ik zo ongeveer aan me vast moest binden en dan nog de onmogelijkste stunten uithaalde. Qua douchen moest ik dus altijd wachten tot ze op de peuterschool waren of tot hun vader thuis was.
Na de scheiding was hij geen peuter meer, maar had nog steeds dingen waardoor hij continu in de gaten moest worden gehouden. Douchen deed ik tijdens schooltijd, middenin de nacht en vaak ook niet, dan poedelde ik met een washandje en de badkamerdeur wijd open (leve het gelijkvloers leven!).
Inmiddels kan ik hem wel een tijd alleen laten, maar "relaxed douchen terwijl hij thuis is" zit nog steeds niet in mijn systeem, ik voel nog steeds die onrust. Gek is dat eigenlijk

Nasha 1st

Nasha 1st

02-01-2011 om 15:07

Kiki

in je vorige posting een heel relaas met wat je jongste al allemaal heeft uitgevreten. Me dunkt dat je dan inmiddels wel weet wat voor vlees je in de kuip hebt en juist bedacht bent op dit soort onverwachte dingen.
Je hebt genoeg medestanders hier, dus stoor je vooral niet aan mij...
Nee, ook medewerkers van een kinderdagverblijf kunnen fouten maken, maar mij lijkt dat je daardoor toch ook wel bedacht bent dat er kinderen zijn die dingen niet volgens een boekje doen....

Limi

Limi

02-01-2011 om 15:34

Uitklimmen

Mijn jongste ging voor hij een jaar was al in het zitje van het winkelwagentje staan. Heet dat ook uitklimmen of gaan richting uitvallen (hij viel niet, want ik stond erbij)?
Ik draai me nu dus niet meer om zonder dat ik er een hand op heb. Maar tegenwoordig loopt hij los tot we bij de kassa zijn.
Verder doet hij niet zoveel geks met 15 maanden. Ik kan voorlopig nog gewoon douchen terwijl hij rondscharrelt. Toen hij nog kleiner was lag hij dan op de badmat. Maar ik ga de meeste tijd met beide kinderen in bad. Mocht hij gekke dingen gaan doen, dan gaat hij gewoon vaker mee onder de douche of in bad.

liora

liora

02-01-2011 om 15:44

Ok ok

Ik haal net een knikker uit de mond van mijn dreumes...... Je moet ook een beetje geluk hebben in het leven.

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 16:19

Fladder

Stuurlui aan wal...daar schaar ik mijzelf toch niet onder, na drie kinderen gehad te hebben!

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2011 om 16:31

Hoera kiki heeft een kdv

En is zelf moeder van een ondernemende peuter. Dat zou voor mij nou álle reden zijn om precies dát KDV uit te kiezen. Daar zou ik me meer thuis voelen dan bij 19-jarige dametjes met boekenwijsheid.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

02-01-2011 om 16:44

Tja....

dat is dan jouw keuze Tirza. Na wat ik hier lees over wat haar peuter/dreumes uithaalt en hoe zij daarop anticipeert ben ik er niet gerust op dat zij mijn ondernemende-met-stoornis-geboren-kids aan kan....

fladder

fladder

02-01-2011 om 16:45

Fiorucci

Al had ik een compleet elftal gebaard, voor andermans kinderen ben en blijf ik altijd "stuurvrouw aan wal".

Nasha 1st

Nasha 1st

02-01-2011 om 16:51

Maar fladder

dan kun je dit hele forum wel opdoeken, want dat draait namelijk voornamelijk op tips en aanwijzingen van die stuurlui...
En soms is daar weleens een opgeheven vingertje....misschien komt het door mijn leeftijd, misschien komt het juist vanwege mijn vooruitziende blik wat er allemaal mis kan gaan met jonge kinderen, ik weet het niet, maar veel ongelukken in en om het huis of in dit geval in de supermark kunnen vrij simpel worden voorkomen...
En dan nog kan er vanalles misgaan, kun je nog zo goed voorbereid zijn, traphekjes enzovoort....en dan lazer je zelf met je tweelingkind op de arm van de trap af...

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 17:27

Fladder

Niet mee eens. Toen mijn kinderen al jong zeer allergisch bleken heb ik het meeste gehad aan medeouders. Ik werd echt helemaal iebel van een speciale peutercursus die ik ooit gevolgd heb en leerde daar helemaal niks handigs.
Ik hef niet gauw een vinger op, verbaas me hooguit.

liora

liora

02-01-2011 om 19:20

Pelle

Ja ik dacht wel meteen: dit had echt mis kunnen gaan. Ook al leg ik alle enge dingen weg, een knikker ligt vaak in een klein hoekje natuurlijk, net als een ongeluk.
Ik let nu wel weer beter op. Daarnaast, als ik echt niet op kan letten, bijv tijdens koken of douchen, dan zet ik hem dus in de box of in zicht. Ook kan hij nog geen deuren openmaken dus ik doe heel vaak deuren dicht hier.

Ik denk wel dat Kikizoon hier zou kunnen komen logeren want als ik kinderen niet ken let ik juist altijd veel beter op, precies omdat ik ze niet ken.

Mijn zoons zijn thuis niet echt dat ze op dingen klimmen en zo, maar ze zijn buitenshuis wel zo weg dus ben ik heel strict in handje op straat en zo.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.