Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

15 jaar en klaar met kader


ja precies dus het is heel onlogisch als hij dan niet naar het mbo kan volgens de onderwijs normen worden de jongste nominaal opgeleide leerlingen pas in december 16 na aanvang van de mbo opleiding.

Mijn zoon had een meisje in de klas dat dacht dat ze niet naar de middelbare school mocht omdat ze pas eind augustus 12 werd. Dat meisje ging naar vmbo-T. Ik heb op de aanmeldformulieren van de middelbare scholen hier (regio Den Haag) nergens gelezen dat er een minimum leeftijd is. Als kinderen voor een bepaalde datum 16 moeten zijn om naar het mbo te mogen, dan zou er toch ook een minimumleeftijd/datum voor het VO zijn? Dat meisje uit mijn zoon zijn klas ging natuurlijk, zoals iedereen, na de zomer van groep 8 naar het vmbo.

ik las juist weer dat dit alleen voor MBO opleidingen geldt, waar een diploma geen toelatingseis is. Zoals bij niveau 1 en sommige opleidingen niveau 2 ( er geen toelatingseisen, omdat er dan geen verwante opleiding niveau 1 bestaat. )
Ik zou contact opnemen met leerplicht. Wat er namelijk staat is dat je met het juiste diploma gewoon toelaatbaar bent. Onafhankelijk je leeftijd.

Lotte78 schreef op 29-03-2022 om 17:19:

ik las juist weer dat dit alleen voor MBO opleidingen geldt, waar een diploma geen toelatingseis is. Zoals bij niveau 1 en sommige opleidingen niveau 2 ( er geen toelatingseisen, omdat er dan geen verwante opleiding niveau 1 bestaat. )
Ik zou contact opnemen met leerplicht. Wat er namelijk staat is dat je met het juiste diploma gewoon toelaatbaar bent. Onafhankelijk je leeftijd.

Kijk dat begrijp ik dan wel weer, dat die opleidingen aangeven van haal eerst maar gewoon een middelbare school diploma als je zo jong bent.

Die leraren op scholen verzinnen zelf van alles. Op mijn middelbare school zeiden ze dat je maximaal 5 jaar over het vmbo mag doen van de regering. Toen had je nog geen studenten OV voor mbo dus gingen veel basis/kader leerlingen verder in 4TL. Leerlingen die al eens waren blijven zitten OP het vmbo (en niet ervoor) mochten dat dus niet van de directeur waardoor de ouders een jaar moesten betalen voor de trein. (het mbo hier biedt de meeste opleidingen niet eens aan dus dan heb je ook niet veel meer te kiezen dan betalen voor de trein)

Intussen had ik een vriendin op een andere school die na drie jaar havo verder is gegaan in 3TL en vervolgens datzelfde jaar weer bleef zitten. Ik weet nog steeds niet of volgens de redenatie van die leraren van mij ze nou 6 jaar vmbo heeft gedaan en dat niet mag of maar drie jaar vmbo.

Je moet gewoon niets aannemen van wat leraren op scholen over dit soort dingen zeggen maar het zelf allemaal uitzoeken.

Trouwens, een jaar TL na kader is wel aan te raden en dus misschien een oplossing voor een kind van 15 dat nergens op een mbo wordt aangenomen. 4T na 4K vond ik vooral heerlijk omdat ik veel stof herkende en weinig huiswerkstress had, maar het toch net iets uitdagender en diepgaander was. (wel twee extra (makkelijke) vakken die andere leerlingen al in 3T hadden, maar het is goed te doen)

Die regel van maximaal vijf jaar over vmbo mogen doen was er vroeger wel maar is in 2012 afgeschaft.

MamaE schreef op 02-04-2022 om 19:43:

Die regel van maximaal vijf jaar over vmbo mogen doen was er vroeger wel maar is in 2012 afgeschaft.

Dat was ook belachelijk, dat leidde tot heel veel uitvallers, omdat je als je al een keer gedoubleerd had, en vervolgens zakte het niet nog een keer over mocht doen. (zeker omdat je toen ook vijf jaar mocht doen over de onderbouw van de havo of het vwo, dus daar mocht je volgens de wet wel twee keer doubleren). Ik ben blij dat dat uit de wet gehaald is.

Daglichtlamp schreef op 02-04-2022 om 19:52:

[..]

Dat was ook belachelijk, dat leidde tot heel veel uitvallers, omdat je als je al een keer gedoubleerd had, en vervolgens zakte het niet nog een keer over mocht doen. (zeker omdat je toen ook vijf jaar mocht doen over de onderbouw van de havo of het vwo, dus daar mocht je volgens de wet wel twee keer doubleren). Ik ben blij dat dat uit de wet gehaald is.

Was zeker een idiote regel, maar niet een die scholen zelf hadden verzonnen zoals mevrouw Anna stelt.

Dat is apart ik weet nog van een 18 jarige die haar mavo diploma haalde. Was dus ook 2 keer blijven hangen op de mavo.

Het zou ook raar zijn als je als 15 jarige niet naar het MBO zou mogen. Het is niet bijzonder om 15 jaar te zijn. Mijn dochter is 16 jaar en doet dit jaar haar havo examen. Ze is ook 16 als ze dit jaar start op het HBO want jarig in oktober. Zo raar is dat niet. Ze heeft volkomen normaal de basisschool doorgelopen en nu zit ze in 5 havo. Had ze het vmbo gedaan dan was ze ook 15 jaar geweest. 

MevrouwAnna schreef op 02-04-2022 om 19:39:

Die leraren op scholen verzinnen zelf van alles. Op mijn middelbare school zeiden ze dat je maximaal 5 jaar over het vmbo mag doen van de regering. Toen had je nog geen studenten OV voor mbo dus gingen veel basis/kader leerlingen verder in 4TL. Leerlingen die al eens waren blijven zitten OP het vmbo (en niet ervoor) mochten dat dus niet van de directeur waardoor de ouders een jaar moesten betalen voor de trein. (het mbo hier biedt de meeste opleidingen niet eens aan dus dan heb je ook niet veel meer te kiezen dan betalen voor de trein)

Intussen had ik een vriendin op een andere school die na drie jaar havo verder is gegaan in 3TL en vervolgens datzelfde jaar weer bleef zitten. Ik weet nog steeds niet of volgens de redenatie van die leraren van mij ze nou 6 jaar vmbo heeft gedaan en dat niet mag of maar drie jaar vmbo.

Je moet gewoon niets aannemen van wat leraren op scholen over dit soort dingen zeggen maar het zelf allemaal uitzoeken.

Trouwens, een jaar TL na kader is wel aan te raden en dus misschien een oplossing voor een kind van 15 dat nergens op een mbo wordt aangenomen. 4T na 4K vond ik vooral heerlijk omdat ik veel stof herkende en weinig huiswerkstress had, maar het toch net iets uitdagender en diepgaander was. (wel twee extra (makkelijke) vakken die andere leerlingen al in 3T hadden, maar het is goed te doen)

TL na kader is echt volkomen zinloos. Het niveau van kader verschilt nauwelijks van TL en met beide niveaus kan je gewoon naar MBO 4.

Biscuitje schreef op 02-04-2022 om 23:19:

[..]

TL na kader is echt volkomen zinloos. Het niveau van kader verschilt nauwelijks van TL en met beide niveaus kan je gewoon naar MBO 4.

Als je nog helemaal niet weet wat je wilt, dan kan nog een jaar VMBO een manier zijn om de keuze uit te stellen. Verder mag je met je VMBO-t diploma ook door naar de havo. Als je van plan bent HBO te geen doen, dan is deze route evenlang als de route via MBO-4, maar met als voordeel dat je nog geen richting hoeft te kiezen.

Daglichtlamp schreef op 03-04-2022 om 13:54:

[..]

Als je nog helemaal niet weet wat je wilt, dan kan nog een jaar VMBO een manier zijn om de keuze uit te stellen. Verder mag je met je VMBO-t diploma ook door naar de havo. Als je van plan bent HBO te geen doen, dan is deze route evenlang als de route via MBO-4, maar met als voordeel dat je nog geen richting hoeft te kiezen.

Wat mij alleen altijd opviel en de laatste jaren ook weer bij bekenden bevestigd werd is dat vele vmbo-ers de havo niet halen als ze na vmbo de havo doen. Veel havisten halen het HBO weer niet als ze deze rechtstreeks doen. De route via het mbo (zowel havo als vmbo) is vaak een betere start voor het HBO.

---

---

03-04-2022 om 14:35

Decembermamma schreef op 03-04-2022 om 14:27:

[..]

Wat mij alleen altijd opviel en de laatste jaren ook weer bij bekenden bevestigd werd is dat vele vmbo-ers de havo niet halen als ze na vmbo de havo doen. Veel havisten halen het HBO weer niet als ze deze rechtstreeks doen. De route via het mbo (zowel havo als vmbo) is vaak een betere start voor het HBO.

Dat ligt er echt aan welke Mbo-Hbo combinatie en de intelligentie vd betrokkene. Je hebt nu eenmaal havisten die tegen vwo aanzitten of eigenlijk mavisten zijn. Overigens zeggen de algemene cijfers dat je meer kans hebt om na havo het hbo te halen dan na mbo. Dus waar lees jij jouw cijfers? Of gaat het dan om bijv één logische Mbo-Hbo die zeer goed op elkaar aansluit? Ik denk overigens dat als je van kader komt je beter de Mbo-Hbo route kunt doen dan de hele algemene vmbo t-havo route. De kans dat dat misgaat is veel groter. Teveel vakken die je wellicht niet liggen. 

Als je een relevante mbo-opleiding doet heb je op hbo een voorsprong op praktijkzaken en qua theorie op vakinhoud ook wel. Qua hoeveelheid stof en diepgang sluit havo of vwo beter aan. Als je op hbo iets heel anders gaan doen dan op mbo is dat natuurlijk niet zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.