Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

15 jaar en klaar met kader


dan

dan

03-04-2022 om 17:13

--- schreef op 03-04-2022 om 14:35:

[..]

Dat ligt er echt aan welke Mbo-Hbo combinatie en de intelligentie vd betrokkene. Je hebt nu eenmaal havisten die tegen vwo aanzitten of eigenlijk mavisten zijn. Overigens zeggen de algemene cijfers dat je meer kans hebt om na havo het hbo te halen dan na mbo. Dus waar lees jij jouw cijfers? Of gaat het dan om bijv één logische Mbo-Hbo die zeer goed op elkaar aansluit? Ik denk overigens dat als je van kader komt je beter de Mbo-Hbo route kunt doen dan de hele algemene vmbo t-havo route. De kans dat dat misgaat is veel groter. Teveel vakken die je wellicht niet liggen.

Ik denk dat het heel verschillend is per leerling, Hier een zoon die havo deed (maar wel dicht tegen vwo aanzat), vervolgens hbo en nu bezig aan de laatste fase van zijn master. 

---

---

03-04-2022 om 18:29

dan schreef op 03-04-2022 om 17:13:

[..]

Ik denk dat het heel verschillend is per leerling, Hier een zoon die havo deed (maar wel dicht tegen vwo aanzat), vervolgens hbo en nu bezig aan de laatste fase van zijn master.

Hier precies hetzelfde. Maar ben je het nu eens of niet eens met wat ik zei?

dan

dan

04-04-2022 om 16:19

--- schreef op 03-04-2022 om 18:29:

[..]

Hier precies hetzelfde. Maar ben je het nu eens of niet eens met wat ik zei?

Het klinkt zeker logisch wat je zei maar alleen geldt dat niet voor elke leerling, dat was wat ik bedoelde. 

dan schreef op 04-04-2022 om 16:19:

[..]

Het klinkt zeker logisch wat je zei maar alleen geldt dat niet voor elke leerling, dat was wat ik bedoelde.

Maar juist dáár begin ik toch mee? 

"Dat ligt er echt aan welke Mbo-Hbo combinatie en de intelligentie vd betrokkene."

Mijn ervaring op het HBO bij de lerarenopleidingen is juist dat de MBO’ers afvielen
Overigens was dat bij de HBO-V dan weer niet zo. Dat sluit heel goed aan. 
TL na kader heeft nauwelijks meerwaarde. Als je echt niet weet wat voor studie je moet gaan doen kan je beter een schakelprogramma op een ROC doen. 
Er vallen ook veel leerlingen uit op de HAVO als ze van TL komen en geen schakelprogramma gedaan hebben. Er zitten bij sommige vakken best wel wat gaten nog. Vooral bij de Beta- en Gamma-vakken. 

Decembermamma schreef op 03-04-2022 om 14:27:

[..]

Wat mij alleen altijd opviel en de laatste jaren ook weer bij bekenden bevestigd werd is dat vele vmbo-ers de havo niet halen als ze na vmbo de havo doen. Veel havisten halen het HBO weer niet als ze deze rechtstreeks doen. De route via het mbo (zowel havo als vmbo) is vaak een betere start voor het HBO.

Mijn dochter heeft een beta-hbo-opleiding gedaan na het gymnasium en van de 17 mensen die van het mbo kwamen heeft niemand het tweede  jaar gehaald. Te moeilijk. Het waren kinderen die van het vmbo, via het mbo naar het hbo wilden, maar dat lukte dus niet. Kinderen die deze hbo-opleiding hebben gedaan kunnen zonder pre-master-tussenjaarnaar de universiteit. Dat was heel fijn voor mijn dochter. 

En juist in de economische opleidingen zoals bedrijfseconomie en accountancy zie je heel veel.havisten afvallen mbo-ers hebben zeker in de eerste 1,5 jaar een flinke voorsprong. Ik heb mavo, MBO, HBO gedaan de eerste 1,5 jaar was veel herhaling, veel 10en en 9ens gehaald en de andere oud mbo-ers ook waar je havisten zag worstelen. 

Decembermamma schreef op 08-04-2022 om 11:32:

En juist in de economische opleidingen zoals bedrijfseconomie en accountancy zie je heel veel.havisten afvallen mbo-ers hebben zeker in de eerste 1,5 jaar een flinke voorsprong. Ik heb mavo, MBO, HBO gedaan de eerste 1,5 jaar was veel herhaling, veel 10en en 9ens gehaald en de andere oud mbo-ers ook waar je havisten zag worstelen.

Zo zie je dat het per opleidingsrichting heel erg kan verschillen 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/27/mbo-ers-maken-hbo-vaker-binnen-4-jaar-af-dan-havisten

MBO'ers die slagen in het HBO doen vaker de HBO opleiding nominaal dan havisten. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat de kans dat je uitval op het HBO voor MBO'ers weer groter is dan voor havisten.

Daglichtlamp schreef op 08-04-2022 om 12:58:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/27/mbo-ers-maken-hbo-vaker-binnen-4-jaar-af-dan-havisten

MBO'ers die slagen in het HBO doen vaker de HBO opleiding nominaal dan havisten. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat de kans dat je uitval op het HBO voor MBO'ers weer groter is dan voor havisten.

Bedenk wel dat bijna alle havisten naar het HBO gaan (ook degenen die eigenlijk een mavo niveau hebben) en maar weinig MBO'ers doen daarna HBO en zijn dan ook ouder. Ze hebben al een MBO opleiding in dezelfde richting dus kiezen veel zekerder dan die havist die er idd na een half jaar achter kan komen dat dit niks voor hem is. Die trechter heeft de MBO'er al 3 jaar eerder doorlopen. Dus je hebt niet echt een homogene groep dus het zegt heel weinig. Zeker niet wat decembermama maar blijft beweren. De kans dat je het HBO haalt (van alle HBO's) is gewoon groter na de Havo. De kans dat je het HBO haalt na een bepaalde MBO kan groter zijn maar dan nog, het gaat om het totaalplaatje. Genoeg cijfers die zeggen dat de kans dat je het HBO haalt na de havo groter is. 

Goed dat je de uitspraak van een leraar van je zoon c.q. de school niet hebt aangenomen als juist.
Veel mensen denken dat als iemand van school wat zegt het waar is.
In dit geval dus niet.
Ik ken zelf mensen die als 11-jarige naar de middelbare school gingen en daar van havo of vwo zijn afgegleden naar TL en op hun 15de examen deden. Ze gingen wel allemaal verder op de havo (en dan na een jaar toch mbo), maar ze zeiden zelf altijd dat ze op een te laag niveau zitten en niet naar mbo willen.

SuzyQFive schreef op 04-04-2022 om 22:50:

Mijn ervaring op het HBO bij de lerarenopleidingen is juist dat de MBO’ers afvielen
Overigens was dat bij de HBO-V dan weer niet zo. Dat sluit heel goed aan.
TL na kader heeft nauwelijks meerwaarde. Als je echt niet weet wat voor studie je moet gaan doen kan je beter een schakelprogramma op een ROC doen.
Er vallen ook veel leerlingen uit op de HAVO als ze van TL komen en geen schakelprogramma gedaan hebben. Er zitten bij sommige vakken best wel wat gaten nog. Vooral bij de Beta- en Gamma-vakken.

Ik heb collega's die andere hbo-studies hebben gedaan en die zeggen dat veel mbo'ers na een jaar weer zijn gestopt. Ook veel havo-geslaagden gaan toch na een jaar naar het mbo. Vaak ook omdat veel studies alleen op het mbo worden aangeboden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.