Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

15 jaar en klaar met kader

Mijn zoon van net 14 zit in 3 vmbo-kader. Hij deed vorig jaar nog vmbo-tl/havo maar helaas is school he-le-maal niets voor hem.
Verleden week kwam hij thuis met dat hij volgend jaar niet naar het mbo mag omdat hij dan nog geen 16 is en dat de docente Nederlands dat heeft gebeld.
Ik vond het maar een raar verhaal, dit is namelijk niet zijn mentor. Maar uit mijn navraag bij zowel de school als bij (onder meer) het plaatselijke ROC blijkt dat "door de wet" leerlingen die op 1 januari 2023 nog geen 16 zijn niet toelaatbaar zijn op het mbo.
Tsja wat dan? Heb ik gevraagd. Zoon kan niet verder op de havo-afdeling (moet je TL voor hebben gedaan), voor de VAVO is hij te jong. Hij wil  het liefst volgend jaar meteen naar de Herman Brood Academie als hij wordt toegelaten en daar is vmbo-kader  genoeg voor, dus een noodzaak voor TL of havo is er, behalve dat hij te jong is voor toelating, niet.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn zoon de eerste leerling is die te jong zal slagen op het vmbo om, zoals leerplicht het verplicht stelt, direct door te kunnen naar het vmbo. Is er echt geen oplossing voor deze leerlingen, of toch iets met "de wet" waardoor hij volgend jaar verder kan?


Met de school gaan samenzitten over wat de alternatieven zijn?
Een paar andere ROC's en Herman Brood afbellen hoe zij de leeftijd-regels zien?

Ze moeten toch vaker met dit bijltje hebben gehakt? Het kan toch niet dat hij werkelijk de 1ste 15-jarige is die afgestudeerd is?

Tifa

Tifa

16-03-2022 om 23:00 Topicstarter

Marty1984 schreef op 16-03-2022 om 22:58:

Met de school gaan samenzitten over wat de alternatieven zijn?
Een paar andere ROC's en Herman Brood afbellen hoe zij de leeftijd-regels zien?

Ze moeten toch vaker met dit bijltje hebben gehakt? Het kan toch niet dat hij werkelijk de 1ste 15-jarige is die afgestudeerd is?

Dat is dus letterlijk wat ik tot nu toe heb gedaan, maar alle scholen blijven maar naar de wet verwijzen. Ik kan ook niet geloven dat mijn zoon de eerste zou zijn die op z'n 15de klaar is met kader.

Tifa schreef op 16-03-2022 om 23:00:

[..]

Dat is dus letterlijk wat ik tot nu toe heb gedaan, maar alle scholen blijven maar naar de wet verwijzen. Ik kan ook niet geloven dat mijn zoon de eerste zou zijn die op z'n 15de klaar is met kader.

Ik wil best nog geloven dat het niet ieder jaar voorkomt dat ze zo'n leerling binnen krijgen.

Maar net daarom zou er dus wel een procedure moeten zijn. Of een uitzonderings-maatregel.

Want hij heeft gewoon het vereiste diploma om MBO te gaan doen.

Is er een zinnige reden waarom de wet zou zeggen dat je persé 16 moet zijn?

Ik zou er desnoods de leerplicht-ambtenaar bijhalen. Want kind is 15 én heeft nog geen eindkwalificatie. Die moet dus gewoon naar een school.

Tifa

Tifa

16-03-2022 om 23:07 Topicstarter

Marty1984 schreef op 16-03-2022 om 23:05:

[..]


Is er een zinnige reden waarom de wet zou zeggen dat je persé 16 moet zijn?

Dat vraag ik me ook af, morgen maar de betreffende scholen ermee bestoken...

Als hij straks een kader-diploma heeft, mag hij gewoon aan mbo beginnen. De leeftijdsgrens geldt alleen voor mbo niveau 1 en dat mag hij niet volgen als hij een vmbo-diploma heeft. Zie hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/uit-welke-mbo-opleidingen-kan-ik-kiezen

Scholen verwijzen dus onterecht naar de wet. 

Ik vind uit de oudheid blijkbaar ook nog dit:

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/entree-opleiding-en-15-jaar-oud

Blijkbaar zijn er dus nog wel opties als de school hem officieel nog ingeschreven houdt.

Marty1984 schreef op 16-03-2022 om 23:05:

[..]

Is er een zinnige reden waarom de wet zou zeggen dat je persé 16 moet zijn?

Dat geldt dus alleen voor mbo niveau 1 en daar is een zinnige reden voor: namelijk dat er geen vooropleidingseisen zijn voor niveau 1. Zonder een leeftijdsgrens zouden in theorie zelfs kleuters zo’n opleiding kunnen gaan doen en dat is natuurlijk niet wenselijk. Voor alle andere mbo-opleidingen heb je of een vmbo of een niveau 1 diploma nodig, dus dan is er helemaal geen reden voor een leeftijdsgrens. 

Die leeftijdsgrens is er alleen als je zonder diploma van school gaat en daardoor bij entree moet starten. Haal je op je 15e een diploma dan kan je gewoon met de meeste niveau 3/4 opleidingen starten. 

Ik werk op een vmbo en ja, we hebben vaak genoeg leerlingen voor wie school niets is. Maar je kan niet gewoon maar even stoppen met school omdat het gewoon je ding niet is. Die leerplicht is er immers niet voor niets. 
En dan wel naar de HBA willen. Beseft ie wel hoe streng ze daar zijn? En dan aankomen met een ‘ik had geen zin meer in school’ zal ook niet echt goed vallen. 
Zeker afzakkers hebben ook voor een lager niveau geen motivatie. Ik zou eerder in gaan zetten op iemand die hem kan helpen motivatie te vinden en vast te houden. Nu doorgaan en in feite is ie dan over een jaar en twee maanden klaar. 

@SuzyQFive: misschien heb ik verkeerd gelezen, maar ik lees nergens dat hij wil stoppen met school? Volgens mij gaat de OP over dat hij over een jaar en paar maanden klaar is met kader (als alles goed gaat natuurlijk) en dan nog geen 16 is.

Suzy,

Het kan natuurlijk ook dat hij school in zijn huidige vorm niets vindt.
Dat een studie die hem wel boeit ipv iets vrij algemeen misschien wel werkt.

Als ik die Herman Brood-opleiding google is die nogal specifiek.

Hij zal er alleen helaas wel eerst moeten binnenraken.

Marty1984 schreef op 17-03-2022 om 00:36:

Suzy,

Het kan natuurlijk ook dat hij school in zijn huidige vorm niets vindt.
Dat een studie die hem wel boeit ipv iets vrij algemeen misschien wel werkt.

Als ik die Herman Brood-opleiding google is die nogal specifiek.

Hij zal er alleen helaas wel eerst moeten binnenraken.

En de selectie daar is heel streng, veel aanbod aan potentiële leerlingen, heel kleine groep die maar aangenomen wordt.

De leeftijdsgrens van 16 geldt inderdaad alleen voor een MBO niveau 1 opleiding.  Met een diploma kan jouw zoon als het goed is gewoon starten op de meeste MBO 3 of 4 opleidingen.  Mijn dochter van 15 doet dit jaar eindexamen en zal in het nieuwe schooljaar ook starten op het MBO. Het gebeurt behoorlijk vaak dat leerlingen die starten op het MBO nog geen 16 zijn. In principe zijn alle leerlingen die niet zijn blijven zitten en jarig zijn  tussen september en december 15 als ze naar het MBO gaan. 
Ik ken een paar vrienden en vriendinnen van mijn kinderen die met 15 naar het MBO gaan of al op het MBO zitten en daar zonder problemen, zijn gestart. 
Ik zou me dus geen zorgen maken. Alleen jammer als de Herman Brood academie deze speciale eis stelt. Dan moet hij misschien starten met een andere opleiding en het jaar daar na alsnog naar de Herman Brood academie gaan.

Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dit juist is. Voor MBO3 en 4 opleidingen ben je ook toelaatbaar met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo. Dan kun je zelfs nog maar 14 zijn op het moment van instromen.

Overigens mag hij zelfs BBL gaan doen, daar wil men ook nog wel eens beweren dat je daarvoor 16 moet zijn, maar het is òf 16 òf minimaal 12 jaar onderwijs gevolgd hebben (waarbij de basisschool altijd telt als minimaal 8 jaar, dus als je 4 jaar middelbare school gedaan hebt voldoe je daar aan).
Overigens heeft de HermanBrood academie de eis van 16 jaar ook niet op hun site staan.

en bezwaar indienen? Dat is mij gelukt vele jaren geleden op de universiteit. Voor die studie moest je 18 zijn bij aanvang, ik was 16, had een gymnasiumdiploma en werd in september  17. Opleiding kon de reden voor de leeftijdseis niet hard maken. 
ik betwijfel of die HBA dat wel kan. 

De OP nog een keer goed gelezen. Hij mag dus niet volgend schooljaar naar het MBO, maar dus pas het schooljaar daarna, als hij zijn eindexamen gedaan heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.