Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jo

Jo

19-09-2016 om 10:04

2 kinderen trakteren tegelijk in de klas


gezonde traktatie

Op de kinderopvang waar mijn kinderen zaten, zou dat dus al niet gebeuren. Zij draven aardig door wat betreft de gezonde traktatie.

Wat mag wel, doosje krenten, rijstwafels, fruit.
Wat mag niet, de rest incl uitdeelcadeaus.

Een andere moeder heeft toen druiven aan een sateprikker gedaan en oogjes van chocolade gemaakt op de voorste druif. De chocolade werd er ter plekke afgehaald. Traktaties zoals dees noemt zouden gelijk weggestuurd worden.

De basisschool waar mijn kinderen nu op zitten, zijn niet zo streng dat ze alles terugsturen wat niet gezond is, maar ze benadrukken wel dat het gezond moet zijn.

Wanneer er getrakteerd moet worden, wordt trouwens met de docent afgesproken. Twee traktaties op 1 dag zou daarmee al voorkomen moeten worden. Er wordt alleen in de klas getrakteerd en de docent krijgt dezelfde traktatie.

Ouder

Ouder

21-09-2016 om 09:41

Dees

Eerlijk gezegd vind ik niet kunnen wat de leiding heeft gedaan.
Berichtje naar een andere ouder sturen, over wat een andere ouder wel niet voor vreemds heeft gedaan.
Stel je voor dat jij die ouder was, hoe zou jij dat dan vinden?
Neemt niet weg dat die traktatie natuurlijk buiten alle proporties was.

Dees

Dees

21-09-2016 om 09:52

Ja

De moeder komt uit een cultuur waarbij weinig trakteren als belediging wordt gezien, er zitten nogal wat kindjes uit een dergelijke cultuur op onze opvang. Dus vanuit haar oogpunt begrijp ik het ook wel.

Gelukkig staat het bij ons nu in iedere nieuwsbrief en melden de leidsters het ook nog eens. Dus de er komen wel wat groentespiezen, babybel kaasjes, fruit en dergelijken aan.

Voor mijn kleine man zijn 4e verjaardag ga ik een vlaflip trakteren, beetje vanillevla, laagje gepureerde aarbeien, klodder yoghurt en vruchtjes bovenop of misschien een paar korrels hagelslag.

Op de basisschool worden het al snel 25 traktaties, dus dat worden 25 appels

buitensporige tractaties

aardig als dat cultureel bepaald is, maar het geeft ook veel geode wat prima te vermijden is als er gekozen wordt voor een andere vorm van verjaardagsaandacht. Ik vind zingen en een mooie kaart waarop alle kinderen hun naam zetten heel aardig, en daarbij een neptaart met x kaarsjes die uitgeblazen worden, voor de kleinere kinderen. Die kaart kun je bewaren, de kinderen leren er wat van en doen iets voor de jarige, en hij/zij wordt toegezongen.
Tjonge, dat dit niet al jaren eerder is verzonnen.
Zeker in de huidige tijd waarin vele strijden met overgewicht en lekkers alom aanwezig is, lijkt het mee een mooie verandering om schoolbreed in te voeren!

Schylger Famke

Schylger Famke

21-09-2016 om 10:18

Opvang

Schiet me nu opeens te binnen dat mijn zoon ook bij een peuterspeelzaal is geweest waar de leiding voor iets lekkers zorgde. Ook handig: wel een traktatie, maar je houdt in eigen hand wat het is (gezond en gelijk).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 10:59

Afspreken

Oudste had vroeger een klasgenootje dat een dag later jarig was. Ik sprak altijd met die moeder af wie welke dag zou trakteren. Ook de partijtjes gingen in overleg omdat ze dezelfde vriendjes hadden. Verder heb ik wel meer wijsheden opgedaan gedurende de jaren. Je kind kan het beste inschatten welke traktatie goed valt in de klas (en waar het minst over wordt gezeurd). Geen fruit dus, en ook geen keuzemogelijkheid. Ik heb wel eens soesjes en kleine tompoezen laten trakteren. Dan hoeft er maar een te klagen dat het geen tompoezen lust, en je hebt te weinig soesjes.

bieb63

bieb63

21-09-2016 om 13:21

en de juffen bepalen wat gezond is??

Apart.
Wat is gezond als traktatie? fruit, vooruit. Maar verder dan? Kaas, worst vinden de meeste juffen ook gezond. Tja. In kaas zit nog wel iets goed, maar is merendeel volvet. En over worst hoeven we het helemaal niet te hebben. Bij ons op school vonden ze mini croissantjes met een cocktailworstje er in prima. Maar snoep (zoet) of chips (staat bekend als ongezond) mocht niet. Tja....

ach ja, wat is gezond

alles met mate.

Wat minder slecht voor het gebit is, is vaak vet en calorierijk. En stukjes komkommer en tomaat, tja er moet een cultuuromslag komen voordat kindertjes dan hiephiephoera gaan roepen.
Dan kun je beter trakteren afschaffen en een ander feestmoment bedenken.

Dees

Dees

21-09-2016 om 13:29

Bieb63

Punt is het gaat vooral om de hoeveelheid. Een uitdeelzakje snoepjes (je weet wel van die minizakjes met minisnoepjes erin) een doosje smarties, of een paar ringchippies aan een dropveter lijkt me totaal geen probleem, maar meestal blijft het daar niet bij want 1 zo'n zakje snoepjes is niet feestelijk genoeg dus wordt er vaak nog iets bij gedaan. Van die minicakejes prima maar het wordt vaak zo'n grote muffin met nog wat zoetig er bovenop.

Zo'n uitdeelzakje chips vindt ik echt al best veel, mijn zoon kreeg ook zo'n zakje op de verjaardag van zijn nichtje, nou dat is voor een kind al een hele maaltijd. In de bovenbouw oké, maar de onderbouw kom op zeg.

Wil je ongezond trakteren maak het dan klein hou het bij 1 snoepje of 1 portie. Wil je gezonder trakteren dan kan het iets groter zijn een hele appel of banaan met een paar druiven erbij ofzo.

Triva

Triva

21-09-2016 om 13:38

Dees

Het probleem is dat leerkrachten niet uitblinken in consequent zijn, hier zijn al tig draadjes over geweest. Jij zegt dat snoep wel mag maar niet te veel, nou daar zijn veel leerkrachten het niet over eens. Een snoeperig dingetje mag echt niet maar een croissantje met knakworst mag wel? Kaas en worst op een stokje mag natuurlijk maar een uitdeelkoekje niet. Het duidt er al op dat ze er niets van begrijpen.

Theekopje

Theekopje

21-09-2016 om 14:03

Probleem

"Het probleem is dat leerkrachten niet uitblinken in consequent zijn"

Ik denk dat het probleem vooral is dat het niet lukt om een instructie te geven die én in max 20 woorden aangeeft wat wel en niet mag, én voor iedereen concreet en duidelijk is.

Bakfietsmama met quinoachips heeft heel andere opvattingen dan Turkse moeder met baklava.

Uitgebreide uitleg over hoeveelheden, suiker, fruit, en vet verzandt in een eindeloos protocol waar de Turkse moeder allang afgehaakt is en de bakfietsmoeder nog wel aan toe wil voegen dat veganistisch de enige verantwoorde keuze is.

Dus wat doe je dan? Schipperen en dan maar inconsequent proberen de boel nog een beetje binnen de perken te houden. "Geen zoet wel worst" is voedingskundig misschien aanvechtbaar maar je vermijdt tenminste de geglazuurde cupcakes.

Of afschaffen die hap. Lijkt me best handig maar ik zou ze de kost niet willen geven die dáár een Groot Probleem mee zouden hebben.

Dees

Dees

21-09-2016 om 14:09

tja

Ja maar als ik eerlijk ben wij hebben ook weleens van die zakjes met koekjes gehad en ik kan me voorstellen dat die niet mogen, dat is gewoon zoveel koek in een zakje. Onze zoon doet daar werkelijk 3 of 4 keer mee. Een croissant vindt ik sowieso echt een slechte traktatie, dat is een bonk vet. Een minicroissant is zelfs al best een flinke hap. Een knakworst los heb ik geen problemen mee.

Een leidraad voor de ouders meegeven zodra ze voor het eerst op school komen en iedere nieuwsbrief weer aanstippen. Wellicht dat de onderwijzer vlak voor de verjaardag van een kind nog even de ouder aanspreekt dat het niet teveel moet zijn.

Bij ons wordt niets geweigerd want dat kan niet volgens de leidsters en daar hebben we als oc ons flink tegen verzet maar we krijgen het niet voor elkaar. Wat wel de bedoeling is dat de kids op de opvang 1 dingetje mogen eten en de rest gaat mee naar huis. Gevolg dat je er als ouders mee zit want de kids weten dat je het mee hebt. In ons geval kwak ik het in de kast waaruit hij af en toe een snoepje krijgt. Maar ik zie werkelijk kinderen die vanaf de opvang al etend met de zak snoep in de handen naar huis wandelen.

Dees

Dees

21-09-2016 om 14:13

Theekopje

Ja ik denk wel in welke groep ik de ouders kan vinden die er problemen mee heeft. Ikzelf wil er wel een werkje van maken van zo'n traktatie maar ook niet teveel.

Ik snap het ook niet zo, waarom zou je een hele zak snoep willen trakteren? Zeker als je weet dat er zo'n 20/30 leerlingen in de klas zitten die in de 42 weken school allemaal een keertje trakteren en je kind dus elke 2 weken wel 1 of 2 traktaties te verstouwen hebt.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

21-09-2016 om 14:33

Vergeettrommel

Als mijn kinderen naar mijn zin te veel snoep krijgen, dan stop ik het in een trommel in de kast. Vervolgens vergeten ze het en dan gooi ik het weg. Zo gaat het ook met het Sint Maarten snoep en al die pepernoten. Handig hoor, zo'n Vergeettrommel.

Trakteren met een ander kind, dat kan toch prima? Of je moet een suffe leerkracht hebben, die een kind niet het gevoel kan geen dat het meetelt en speciaal is. Die is dan gewoon niet zo goed in dat stukje van zijn of haar vak. En dan heb je gewoon een pechjaartje. Gaat ook weer voorbij.

Ik vind het altijd een beetje gezeur, die gezonde traktaties. Doe je dat zelf ook op je werk? En als je je verjaardag thuis viert, serveer je dan ook water i.p.v. frisdrank, bier en wijn? Ik niet, dus mijn kinderen hoeven dat ook niet te doen.

Mijn kinderen vinden fruitspiesjes trouwens veel lekkerder dan cupcakejes.

Triva

Triva

21-09-2016 om 14:54

nou nou dees

'Bij ons wordt niets geweigerd want dat kan niet volgens de leidsters en daar hebben we als oc ons flink tegen verzet maar we krijgen het niet voor elkaar.'

Nou voor het eerst hoor ik dan iets verstandigs: nee natuurlijk weiger je het niet, wat ben jij voor moeder! Dan weiger je namelijk het kind ook! Gooi het snoepgoed dan maar weg maar weigeren???

Dees

Dees

21-09-2016 om 15:14

Triva en pimpelpaars

Nou je kunt zeker bij een opvang wel weigeren, zeker als het om kinderen gaat die 1 of 2 worden. Ik ken een opvang waar de regel is dat er niet overmatig getrakteerd mag worden en extreem ongezond wordt gewoon niet geaccepteerd.

Daar is dus weleens een ongezonde traktatie van een kind mee naar huis gegaan en heeft de kleine door de leidsters in elkaar geflanste traktatie uitgedeeld.

Op mijn verjaardag is er wel gebak. Wij hebben overigens geen 30 verjaardagen in een jaar, waarvan we een deel op school en een deel op school en tijdens het verjaardagsfeestje vieren.

Dees

Dees

21-09-2016 om 15:16

overigens

Op mijn verjaardag is er altijd de gezondere optie. ALs ik dan naar de kinderen kijk die bleven de vorige verjaardag van mijn zoontje bij al het lekkers weg tot er een bak fruitsalade op tafel stond, vanaf dat moment werd er lekker gesnaaid.

Nur

Nur

21-09-2016 om 15:27

Feestelijk

Kinderen vinden zoet toch vaak het meest feestelijk. Sommige kinderen zullen de voorkeur geven aan fruit maar de massa maak je blij met zoet of chips. Mijn kinderen staan ook niet te juichen bij een fruit traktatie. Een fruit traktatie waarbij ook wat snoep zit zoals in de voorbeelden van Dees wordt dan meer gewaardeerd maar dan vanwege de snoep component.
Wat het ook goed doet en heel gezond is (maar weinig milieu vriendelijk) zijn kleine cadeautjes zoals een stuiterbal, stickers, pennen... Dat vinden de meeste kinderen ook erg leuk (zeker in de onderbouw)

Overigens als er hier op enorme hoeveelheden worden getrakteerd krijgen ze de rest mee naar huis. Wat ik prima vind want dan eten ze het thuis op of als het echt superveel is dan verdelen ze het over een dag of 2. Ik ben niet zo bang voor wat snoep verder.

Bij mijn dochter in de klas heeft er een keer een kind getrakteerd op happy meals van de MacDonald en daarnaast nog iets van ijs. Helemaal overdreven en veel natuurlijk maar een enorme hit bij de kinderen. Van alle traktaties die ze op de basisschool heeft gehad is deze mijn dochter het meest bij gebleven. Dat was toch wel echt een feestje. Maar goed ik zou er ook niet blij van worden als elke ouder dit zou trakteren. Zo'n uitspatting is leuk maar niet als 30 ouders daarvoor kiezen. Het is leuk omdat het bijzonder en speciaal is.

Nur

Nur

21-09-2016 om 15:29

Pimpelpaars

Mijn kinderen zouden niet vergeten dat die traktatie er is of dat er een trommel met snoep is. Muz van mijn tweede zoon want die houdt niet van snoep. Maar dat is een uitzonderlijk figuur wat dat betreft De andere kinderen zorgen er wel voor dat die traktaties niet vergeten worden en alsnog opgegeten worden.

Schylger Famke

Schylger Famke

21-09-2016 om 15:46

gezond

Als de reactie van bieb63 op mij was: Het gezonde op de opvang (was bij nader inzien een bso) waar de leiding voor iets lekkers zorgde bij een verjaardag bestond er vooral uit dat de kinderen dan in ieder geval een normale hoeveelheid kregen. Het was zo'n locatie waar de kinderen anders een zakje kregen met en een zakje chips, en een rolletje koek, en een zakje snoep, en een cadeautje en nog wat losse snoepjes. Dan liever een plakje cake (net even nagevraagd bij kind wat ze kregen, daar had ik me niet in verdiept). Ik was indertijd blij met de mededeling van de leiding omdat er anders ook een soort wedloop ontstaat. Ik houd het op de bijbehorende school bij een traktatie van een stuk, maar het voelt karig, als kind in dezelfde week ook twee keer van die snoepzakken mee krijgt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 16:03

Ja kijk

Mijn kinderen roepen natuurlijk hard 'bah' tegen snoep, 'Mag ik alsjeblieft komkommer, mama?' Eten met een p alleen als het paprika is, en echt geen patat of pizza. Oh en geen kindermenu, liever iets verfijnds.

vlinder72

vlinder72

21-09-2016 om 16:13

Wacht maar

. ALs ik dan naar de kinderen kijk die bleven de vorige verjaardag van mijn zoontje bij al het lekkers weg tot er een bak fruitsalade op tafel stond, vanaf dat moment werd er lekker gesnaaid.

Mijn oudste zoon had tot hij naar de lagere school ging ook alleen heel verantwoord gegeten. Een rijstwafel of soepstengel als lekkers. Af en toe wAt rozijntjes. Zo trots was ik op mijn verantwoorde zoon. Al die snoep graaiende peuters dat lag echt aan de opvoeding van andere ouders. Tot mijn zoon naar school ging. Toen zag hij dat bij andere mensen heel andere dingen ma schooltijd gegeven werden. Op school aten kinderen liga's in plaats van rijstwafels. Dat wou hij ook.

Langzaam maar zeker kwam er ook koekin ons huis. En chips en frisdrank hebben wij nu ook. Toen onze vierde 2 jaar was at hij al lollies, zakjes chips waren hem niet vreemd. Hele andere tijd dan toen mijn oudste twee jaar was.

Het gesnaai en gesnoep van ons viertalvalt reuze mee maar met groentechips en fruitspiesjes hoef ik echt niet meer aan te komen. En ze zijn nu 14, 12, 11 en 7 jaar.

Dees

Dees

21-09-2016 om 19:00

Nou vlinder72

Als je goed leest krijgt mijn kind okk wel snoep, maar met mate! En daar gaat het met ons punt over trakteren ook om, over met mate! Fijn dat jij trots was dat je je zoon de eerst 4 jaar niet geleerd hebt met mate te genieten.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-09-2016 om 20:38

Dees

Wat een zure reactie. Uit jouw stukjes trek ik voorzichtig de conclusie dat je 1 kind hebt in de traktatie-leeftijd. Geloof me, hoe meer kinderen, hoe moeilijker het wordt om dit soort dingen helemaal naar jouw regels te laten verlopen. Net als met leeftijdsgrenzen oo tekenfilmpjes enzo.

En Dees, natuurlijk zijn hele zakken snoep per kind belachelijk, maar waarom zo oordelen over de ouders die hun kind die zak in één keer op laten snaaien. Is toch jouw probleem niet? In #49 schrijf je dat er bij jullie op de verjaardag pas genoten werd toen de fruitsalade op tafel stond. Dan geef je je zoon thuis toch een bak fruit in ruil voor die zak snoep? Mik je die in de prullenbak. Zoon blij met zijn fruitsalade en jij blij, omdat die snoep afgevoerd is.

Mijn dochter zat op een basisschool waar alleen gezond getrakteerd mocht worden. Dat mijn dochter werd gepest, omdat ze als 10-uurtje fruit en een dopper met water meekreeg werd voor het gemak over het hoofd gezien. Dat het overgrote deel van haar klas om 10 uur chocoladecroissants en pakjes Wicky naar binnen werkte ook. Nou was er veel meer mis daar, maar toch...

Later kwam ze op een basisschool waar fruit en water om 10 uur normaal waren, maar waar op verjaardagen best op smarties, dropveters, chips en spekkies getrakteerd mocht worden. En, misschien doordat de hypocrisie op haar eerste school me dwars zit, maar dat tweede heb ik toch veel liever. Jarig is feest en daar hoort iets lekkers bij. Een keer of 25 per jaar is gemiddeld 1x in de 2 weken. Houden ze normaal gesproken niks aan over hoor.

Marx

Marx

21-09-2016 om 23:18

Precies vesper

Mijn kinderen stormden ook altijd meteen op de bloemkolen af en bietsten watertanden om een stronkje, 1, want alles met mate!
Lusten ook echt alleen inktvisjes, garnaaltjes en...bijna een OO-woord:olijfjes en fruitspiesjes. Daarbij deden ze wel een half jaar met het zakje rauwe groenten in tegenstelling bij tot al die vraatzuchtige kindertjes die van slechte huize komen.

Maar we gaan er mee kappen. Tis goed genoeg om een boterham tevredenheid te geven. Meer dan voldoende. Al dat gefeest..niks an en over de top.

Dees

Dees

22-09-2016 om 07:05

Tja wilgenroosje

Ik gaf vlinder alleen een koekje van eigen deeg hoor.

vlinder72

vlinder72

22-09-2016 om 07:29

dees, je reactie was onzinnig en erg onaardig

Onzin dees. Mijn opmerking over trots zijn was duidelijk sarcastisch bedoeld. Bijna alle kinderen gaan uiteindelijk snoepen en geven meestal een voorkeur aan zoet en dergelijke boven een fruitspies. Behalve mijn neef dan. Die is 15 en eet nooit snoep of koek. Nooit gedaan ook.

jij schrijft in bijna al je reacties hoe raar jij dat vindt en hoe jouw kleine man alleen maar fruit eet en snoep, koek en chips toch niet op krijgt. Ik wijs je erop dat dat nog wel komt. Bijna alle oudste kinderen groeien op zonder koek/snoep/chips. Of met mate. bij de vierde is dat een ander verhaal. Die ziet heel andere dingen om zich heen gebeuren dan de eerste. En kinderen met mate leren snoepen heb ik nooit gedaan. Dat is ook nooit in mij opgekomen. Ik zie dat ook niet als leren genieten. Is ook niet nodig gelukkig. Op is op en aangezien ik de boodschappen doe bepaal ik wat er in huis gehaald wordt. Mijn 14 jarige gaat inmiddels wel zelf naar de AH om snaaispul te halen maar daar zit geen snoep of chips bij. En al zou dat wel zo zijn dan is dat zijn keuze.

En nee. Ik trakteerde ook geen snoep of koek op het kdv of in de kleuterklassen. Maar ik zou er ook niet moeilijk over doen of commentaar hebben als ouders dat wel doen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-09-2016 om 07:44

Waarom...

moet nou zo ontzettend lachen om dat "koekje" van eigen deeg van Dees. Inkoppertje, ik weet het, maar ik kan het niet laten.

Calendula

Calendula

22-09-2016 om 08:20

uitdelen

Eerst was er een grote opstand op school, toen er niet meer uitgedeeld mocht worden. Met name de ouders waren er boos over en met name de ouders die altijd groot uitpakten met prachtige traktaties. Ook waren er ouders die stiekem best opgelucht waren maar die protesteerden natuurlijk niet. Toen een paar kinderen jarig waren geweest en bleek dat er nog steeds een feestje was voor het kind in de klas en er eigenlijk helemaal geen gedoe meer was, verstomden de protesten. Ik weet niet of het op andere scholen in de regio is overgenomen, ben uit de basisschoolleerlingen. Van een kennis die er nog kinderen heeft, hoorde ik dat het eigenlijk prima liep.
En wat adviezen/regels betreft met traktaties, je hebt altijd mensen die zich er niet aan houden. En precies, wat is gezond. Om dit soort discussies en ook omdat sommige kinderen nooit uitdeelden vanwege religieuze achtergrond of de financiele situatie thuis (en daar wel beteuterd om waren) en toegenomen allergien/intoleranties, is besloten de traktaties te skippen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.