Bermbrand
20-04-2019 om 13:33
Advies en centrale eindtoets straks weer samen
Sinds 2015 is het basisschooladvies leidend voor de plaatsing van een kind op het voortgezet onderwijs. Er is sindsdien veel discussie en kritiek geweest, met als hoogtepunt de vaststelling van de Onderwijsinspectie in 2017 dat er een groeiende ongelijkheid is, nu leerlingen met laagopgeleide ouders met dezelfde resultaten een lager niveau geadviseerd krijgen.
Met behulp van gegevens van het CBS stellen de onderzoekers dat niet één van de twee altijd superieur is aan de ander (zie de link). Het CPB vindt dat kinderen op de basisschool de eindtoets weer vóór het schooladvies moeten maken om kinderen meer gelijke kansen te geven op een passend advies.
Regeringspartijen lieten al eerder weten dat leerlingen van groep 8 hun schooladvies pas zouden moeten krijgen als de resultaten van de eindtoets bekend zijn. In het regeerakkoord staat dat "de eindtoets in het primair onderwijs te vervroegen en/of het eindadvies later uit te brengen". In mei komt de minister met een definitief besluit over de eindtoets.
Wat vinden jullie ervan dat het advies en de centrale toets weer zullen samenvallen? Hebben jullie kinderen nadeel of juist voordeel gehad van het leidende advies van de juf ondervonden? Hier matchte het advies van de juf en de score op Cito toets steeds, maar ik ken wel de voorbeelden van onderadvisering.
Limi
23-04-2019 om 17:48
apart
Ik weet dat de leerkracht van mijn zoon op de aanstaande middelbare school is geweest om alle kinderen te bespreken die daar heen gaan. Het lijkt me toch uitermate gênant als je daar ieder jaar komt om over kinderen te praten die te lage scores hebben terwijl je weet dat die kinderen vrij snel afzakken. (Want ik neem aan dat ze op andere basisscholen ook de oud-leerlingen volgen.) Dan ben je, en voel je je, toch niet meer geloofwaardig?
Bermbrand
23-04-2019 om 21:00
Miriam #57
Je gaat (weer) niet in op het feit dat de onderwijsinspectie het basisschooladvies als maatstaf neemt om de kwaliteit van het onderwijs van de middelbare school te beoordelen. De onderwijsinspectie doet helemaal niets met adviezen die de middelbare school daartegenover stelt, welke fancy naam ook.
Ja, VO scholen hebben (te) veel vrijheid. En nee, ze kunnen de inspectierapporten niet beïnvloeden met eigen adviezen over het niveau van de leerling, noch kunnen ze het oordeel van de inspectie negeren.
Bermbrand
23-04-2019 om 21:18
AllisonH #59
“Aangezien wij verplicht zijn het advies van de basisschool over te nemen stromen die leerlingen op een te hoog niveau in, met alle frustraties bij leerlingen en docenten van dien, en vrijwel zonder uitzondering stromen ze na een jaar of hooguit twee jaar alsnog af naar het niveau waar ze hadden moeten starten. ”
Veel gegevens van de 7.500 achtstegroepers (muv speciaal en praktijkonderwijs) in Amsterdam worden info 2015 gepubliceerd, waaronder het advies en de score. Daaruit volgt dat circa eenderde van de achtstegroepers een lagere score heeft op de eindtoets dan passend bij het advies (en circa 20% heeft een hogere score dan de basisschool geadviseerd heeft). De rector van het Barlaeus gymnasium gaf ruim een jaar geleden in een interview toe dat het niveau lastig te handhaven is als er teveel kinderen met een lage Cito in de eerste klas zitten. Daarom spreiden zij de lage Cito’s over de klassen en krijgen deze kinderen vanaf de start pluslessen in de kernvakken. Bovendien kampen d3 gymnasia door de centrale loting met niet gemotiveerde kinderen in de eerste klas die helemaal geen gymnasium met klassieke talen willen, maar naar atheneum wilden maar uitgeloot werden en zo op een gymnasium komen als reserve. Ook dat knaagt.
Los van gymnasium of atheneum, of welk niveau dan ook, dit zijn kinderen die in ieder geval een betere kans hebben om een diploma op dat hogere niveau te halen dan aks ze in een brugklas hadden gezeten met ook het lagere niveau, zie het technisch rapport Gelijke Kansen van de onderwijsinspectie uit 2017, dat liet zien dat havo en vwo kinderen een significant hogere kans hebben op dat diploma in een categorie klas tov een dakpan brugklas, zeker bij een te lage Cito score tov het advies.
Ernstiger zijn de gevolgen voor kinderen die een te laag advies krijge; tov de Cito score. Als her advies al wordt bijgesteld zitten de aantrekkelijke scholen vol. Zij hebben daardoor aantoonbaar minder kansen dan kinderen die wel goed of misschien; ‘te hoog’ worden geadviseerd,
Wie heeft eigenlijk ooit bepaald of onderzocht dat het voor een kind frustrerender c.q. erger is om wel de kans re krijgen op een hoger niveau en het dan onverhoopt niet lukt, dan om überhaupt de kans niet te krijgen?
M Lavell
23-04-2019 om 23:31
Jij maakt de risico-analyse niet
Bermbrand "Je gaat (weer) niet in op het feit dat de onderwijsinspectie het basisschooladvies als maatstaf neemt om de kwaliteit van het onderwijs van de middelbare school te beoordelen."
Maar dat is toch mijn probleem niet?
"En nee, ze kunnen de inspectierapporten niet beïnvloeden met eigen adviezen over het niveau van de leerling, noch kunnen ze het oordeel van de inspectie negeren."
Nee, maar afstromen levert minder minpunten op dan doorstromen en zakken. En weer zakken. En het diploma niet halen.
Het is voor scholen al sinds jaar en dag interessanter om leerlingen preventief af te laten stromen dan het risico te nemen dat ze het diploma niet halen.
De risico-analyse wordt door de scholen zelf gemaakt.
Eerst bij toelating middels een toets of proefklasse.
Sinds het gewijzigde advies na het eerste jaar, of het tweede jaar, of elk jaar.
Dat zal niet meer veranderen.
De gedachte dat aan de poort geselecteerde leerlingen het in huis hebben om het diploma op dat niveau te halen, is verlaten.
Bermbrand
23-04-2019 om 23:42
Miriam
“Het is voor scholen al sinds jaar en dag interessanter om leerlingen preventief af te laten stromen dan het risico te nemen dat ze het diploma niet halen.”
Je mist het punt, dit staat niet ter discussie ... ik stop daarom met reageren op jouw punten en verspil mijn tijd hier niet meer aan.
M Lavell
24-04-2019 om 08:08
Het is geen punt
Wat een kinderachtige reactie Bermbrand.
Ik mis het punt helemaal niet, het ís gewoon geen punt.
Her is geen punt dat het bo advies als startpunt wordt gebruikt door de Inspectie. Het is geen punt dat er een subtiel juridisch verschil bestaat tussen het basisschooladvies en het vo advies.
Daar gaat het allemaal helemaal niet over én het weerhoudt scholen er niet van hun goddelijke eigen gang te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.