Babs03
09-01-2026 om 21:10
Advies met dyscalculie
Volgend jaar gaat mijn kind naar het voortgezet onderwijs. We hebben hiervoor laatst voor de derde keer advies gekregen, dat is nu vmbo-gt (was in het eerste advies vmbo-kt). Ze hannest al vanaf groep 4 met rekenen en na lang wikken en wegen hebben we een dyscalculie test laten uitvoeren. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van dyscalculie. Eind groep 7 had ze het rekenniveau van E4. Sindsdien mag ze hulp kaarten en rekenmachine gebruiken, ook bij de laatste Cito. Met de Cito is ze daardoor van een E score naar een C score gegaan. Helemaal prima dus.
Nu komt mijn irritatie mbt het schooladvies. Ze scoort op technisch lezen een A, begrijpend lezen lage A's en hoge B's, maar spelling schommelt tussen B en C met voor ww spelling nu een grote dip van A naar D (waar overigens de hele klas is gekelderd). In voorgaande jaren werd mij verteld dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen werd gekeken waardoor ze (naar mijn mening) een laag advies kreeg van ergens in het midden. Maar nu ze een betere score voor rekenen heeft wordt wel ineens spelling bij het advies betrokken, wat de score weer naar beneden haalt.
Ik ben van mening dat vmbo-gt niet passend is bij de Cito scores, graag wil ik daarom jullie mening. Ze heeft op haar rapport voor motivatie, focus, sociaal emotioneel e.d allemaal plusjes, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Marty1984
09-01-2026 om 21:53
Wat wil kind zelf?
En is er een school in de buurt die zowel VMBO-T als VMBO-GT aanbiedt?
Zodat ze ofwel in een gemengde klas belandt, ofwel er nog vrij makkelijk gecorrigeerd kan worden?
Babs03
09-01-2026 om 22:02
In principe zitten alle niveaus wel bij ons in de buurt. Ik begrijp overigens het verschil VMBO-GT en -T niet helemaal, maar dat even terzijde. Ik denk zelf dat een VMBO-T/HAVO advies meer op zijn plaats is. Op basis daarvan zou ze evt een VMBO/MBO combinatie kunnen doen. Waar ze de praktijkervaring op kan doen en gelijk een vakdiploma kan halen. Ik denk dat ze dat wel kan en dat wil ze zelf ook. Het advies wat ze nu heeft vind ik erg voorzichtig.
Joszy
09-01-2026 om 22:14
Is het tegenwoordig niet zo dat ze een advies naar boven moeten bijstellen als er uit de doorstroom toets straks een hoger niveau uitkomt?
Babs03
09-01-2026 om 22:19
Ja, klopt. Maar omdat ze nu ook niet bijstellen terwijl er duidelijk verbetering is heb ik daar niet zo'n vertrouwen in. Het is ook niet goed voor haar zelfvertrouwen dat klasgenootjes die lager scoren een hoger advies krijgen puur vanwege de dyscalculie.
alhambra
09-01-2026 om 22:54
Joszy schreef op 09-01-2026 om 22:14:
Is het tegenwoordig niet zo dat ze een advies naar boven moeten bijstellen als er uit de doorstroom toets straks een hoger niveau uitkomt?
In principe ja, behalve wanneer school goed motiveert waarom een lager advies toch beter is.
Zie hier voor info https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/toetsen-en-examen/overgang
TO, ik denk dat de basisschool wat behoudend adviseert omdat de doorstroomtoets nog moet komen. Als je kind daar beter scoort verwacht ik wel een hoger advies.
Ik raad je ook aan om een scholengemeenschap te kiezen die de mix aanbiedt van de range waar je kind in de buurt zit. Het is dan makkelijker opstromen mocht wiskunde toch beter gaan dan verwacht doordat het bijvoorbeeld lukt om met uit het hoofd leren de sommen toch te kunnen maken.
Mugske
09-01-2026 om 23:42
vraag ook op potentiele middelbare scholen naar het zorgteam en wat zij kunnen ondersteunen mbt de dyscalculie. Hier heeft kind op ander vlak ondersteuning nodig en scholen bleken daar heel verschillend mee om te gaan. Was voor ons belangrijke factor in uiteindelijke schoolkeuze.
Tuna1968
10-01-2026 om 06:09
Ga met school in gesprek en vraag hoe hun tot dit advies komen. Zeg wat jullie denken. Wat bedoel je met vmbo/mbo. Mbo is vervolgonderwijs. En daar kan je met vmbo opleidingen naar toe.
Je zegt dat ze praktijkervaring op wil doen, maar vmbo-t is juist veel theoretischer met veel veel minder beroepsgerichte vakken dan bv vmbo-gt. En ja kan pas naar het mbo als je vmbo ( havo) diploma heb.
MIDA
10-01-2026 om 08:03
Tuna1968 schreef op 10-01-2026 om 06:09:
Ga met school in gesprek en vraag hoe hun tot dit advies komen. Zeg wat jullie denken. Wat bedoel je met vmbo/mbo. Mbo is vervolgonderwijs. En daar kan je met vmbo opleidingen naar toe.
Je zegt dat ze praktijkervaring op wil doen, maar vmbo-t is juist veel theoretischer met veel veel minder beroepsgerichte vakken dan bv vmbo-gt. En ja kan pas naar het mbo als je vmbo ( havo) diploma heb.
Er zijn scholen die een combinatie vmbo/mbo aanbieden voor kinderen met een havo advies. Dan doorloop je in 6 jaar vmbo-t én mbo. Dat zijn dan scholen met een bepaalde praktische richting, bijvoorbeeld groen. Ik denk dat TO zo’n soort school bedoelt.
MIDA
10-01-2026 om 08:14
Babs03 schreef op 09-01-2026 om 22:02:
In principe zitten alle niveaus wel bij ons in de buurt. Ik begrijp overigens het verschil VMBO-GT en -T niet helemaal, maar dat even terzijde. Ik denk zelf dat een VMBO-T/HAVO advies meer op zijn plaats is. Op basis daarvan zou ze evt een VMBO/MBO combinatie kunnen doen. Waar ze de praktijkervaring op kan doen en gelijk een vakdiploma kan halen. Ik denk dat ze dat wel kan en dat wil ze zelf ook. Het advies wat ze nu heeft vind ik erg voorzichtig.
Ze zou ook een vmbo school kunnen kiezen die op op vmbo-t niveau praktijklessen aanbied. Ik weet niet of die er zijn in jullie regio, maar hier (regio Eindhoven) zijn er zeker drie scholen die dat aanbieden (richting groen, horeca en grafisch). Dan leert ze naast de theoretische vakken ook een praktisch vak.
Mijn mening is dat de basisschool vaak goed kan inschatten hoe het niveau is en ik zou er niet voor kiezen om mijn kind naar een hoger niveau te pushen. En uiteindelijk is de combinatie vmbo/mbo maar 1 jaar korter (6 jaar) als eerst vmbo en daarna mbo (4+3 jaar).
Babs03
10-01-2026 om 09:01
Mugske schreef op 09-01-2026 om 23:42:
vraag ook op potentiele middelbare scholen naar het zorgteam en wat zij kunnen ondersteunen mbt de dyscalculie. Hier heeft kind op ander vlak ondersteuning nodig en scholen bleken daar heel verschillend mee om te gaan. Was voor ons belangrijke factor in uiteindelijke schoolkeuze.
Ik heb idd een aantal afspraken staan omdat mij de precieze ondersteuning niet duidelijk is. Blijkbaar is er geen vast protocol ofzo waar alle scholen zich aan moeten houden. Kun je misschien meer vertellen over de verschillen en wat de doorbraak gaf om voor een bepaalde school te kiezen? Ik vind het best een gepuzzel allemaal.
Babs03
10-01-2026 om 09:19
alhambra schreef op 09-01-2026 om 22:54:
[..]
In principe ja, behalve wanneer school goed motiveert waarom een lager advies toch beter is.
TO, ik denk dat de basisschool wat behoudend adviseert omdat de doorstroomtoets nog moet komen. Als je kind daar beter scoort verwacht ik wel een hoger advies.
Ik raad je ook aan om een scholengemeenschap te kiezen die de mix aanbiedt van de range waar je kind in de buurt zit. Het is dan makkelijker opstromen mocht wiskunde toch beter gaan dan verwacht doordat het bijvoorbeeld lukt om met uit het hoofd leren de sommen toch te kunnen maken.
Bedankt voor je reactie! Er is een school in de buurt waar de mix wordt aangeboden, maar die school ziet mijn dochter helemaal niet zitten. Bij een scholenbezoek vond ze de sfeer daar helemaal niks. Verder vond ze een havo/vwo school heel leuk, maar daar durft ze nu niet te gaan kijken omdat ze bang is dat ze het dan helemaal leuk vindt, maar het niveau niet haalt. Dan blijft er voor nu alleen een vmbo school over die ze ook wel leuk vind, maar ik denk dat ze echt wel meer kan. Ik vind het maar een lastige situatie😅
Tuna1968 schreef op 10-01-2026 om 06:09:
Ik ben het gesprek meerdere keren aangegaan. De leerkrachten komen steeds met andere argumenten. Eerst was het de rekenachterstand en nu wordt ineens ww-spelling erbij betrokken (waar ze alleen in de laatste Cito slecht scoorde, evenals de rest van de klas). Ik merk dat het me frustreert omdat ik het niet fair vind maar mijn dochter toe. Met vmbo/mbo bedoel ik idd wat Mida zegt. Lijkt mij een superfijne oplossing, wel minder theoretisch, maar met iets meer uitdaging.
Mugske
10-01-2026 om 09:23
Babs03 schreef op 10-01-2026 om 09:01:
[..]
Ik heb idd een aantal afspraken staan omdat mij de precieze ondersteuning niet duidelijk is. Blijkbaar is er geen vast protocol ofzo waar alle scholen zich aan moeten houden. Kun je misschien meer vertellen over de verschillen en wat de doorbraak gaf om voor een bepaalde school te kiezen? Ik vind het best een gepuzzel allemaal.
Mijn dochter heeft geen dyscalculie. Dus andere ondersteuningsvraag. Ze heeft juist moeite met taal, mogelijk dyslexie of toch iets anders. Bij scholenbezoeken waren onderzoeken nog niet gestart. Ze had havo/vwo advies. Dat als achtergrond.
Een school spraken we iemand van zorgteam: alleen met dyslexie verklaring krijg je extra tijd bij toetsen. School waar dochter nu op zit: scholen zijn verplicht in brugklas dyslexie screening te doen (wisten wij dus niet). In brugklas was er een cito-nulmeting voor rekenen en taal. Op basis daarvan werden kinderen voor dyslexie screening uitgenodigd (of extra rekenondersteuning). School gaf aan dat er vanalles mogelijk is, sommige dingen ook zonder verklaring. Ook omvang van het zorgteam zegt iets over hoe serieus school hiermee aan de slag is. Vraag ook of er expertsie is in zorgteam mbt dyscalculie.
Dit was voor ons belangrijk bij schoolkeuze, daarnaast de sfeer, hoe past dochter daar (haar mening telde natuurlijk ook voor groot deel mee), onderwijsaanbod.