Babs03
09-01-2026 om 21:10
Advies met dyscalculie
Volgend jaar gaat mijn kind naar het voortgezet onderwijs. We hebben hiervoor laatst voor de derde keer advies gekregen, dat is nu vmbo-gt (was in het eerste advies vmbo-kt). Ze hannest al vanaf groep 4 met rekenen en na lang wikken en wegen hebben we een dyscalculie test laten uitvoeren. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van dyscalculie. Eind groep 7 had ze het rekenniveau van E4. Sindsdien mag ze hulp kaarten en rekenmachine gebruiken, ook bij de laatste Cito. Met de Cito is ze daardoor van een E score naar een C score gegaan. Helemaal prima dus.
Nu komt mijn irritatie mbt het schooladvies. Ze scoort op technisch lezen een A, begrijpend lezen lage A's en hoge B's, maar spelling schommelt tussen B en C met voor ww spelling nu een grote dip van A naar D (waar overigens de hele klas is gekelderd). In voorgaande jaren werd mij verteld dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen werd gekeken waardoor ze (naar mijn mening) een laag advies kreeg van ergens in het midden. Maar nu ze een betere score voor rekenen heeft wordt wel ineens spelling bij het advies betrokken, wat de score weer naar beneden haalt.
Ik ben van mening dat vmbo-gt niet passend is bij de Cito scores, graag wil ik daarom jullie mening. Ze heeft op haar rapport voor motivatie, focus, sociaal emotioneel e.d allemaal plusjes, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Pytha123
10-01-2026 om 18:01
Maar met dyscalculie en een disharmonisch iq profiel is een havo/vwo school ook wel een gok. Zou je dat echt liever hebben? Of wat is het alternatief dat je dochter ook leuk vindt wat er ook echt geboden wordt in de omgeving?
Babs03
10-01-2026 om 18:19
Pytha123 schreef op 10-01-2026 om 18:01:
Maar met dyscalculie en een disharmonisch iq profiel is een havo/vwo school ook wel een gok. Zou je dat echt liever hebben? Of wat is het alternatief dat je dochter ook leuk vindt wat er ook echt geboden wordt in de omgeving?
Nee, dat zou ik zeker niet liever hebben. Vwo is sowieso helemaal niet aan de orde. Daar is ze ook helemaal het kind niet voor. Havo moet naar mijn mening wel gewoon kunnen. Maar ik denk dat voor haar zo'n vmbo/ mbo opleiding het meest passend zou zijn.
Het gaat mij er meer om dat het advies passend moet zijn en dat is het nu niet. Ik vind dat niet eerlijk en het werkt (voor mijn dochter) demotiverend. Want waarom krijgt zij een lager advies dan klasgenootjes die slechter presteren en minder motivatie en inzet tonen? Dat is waar mij frustratie voornamelijk zit
Joszy
10-01-2026 om 18:29
Maar TO, je vindt het gek dat een eenmalige slechtere score op spelling wordt meegerekend in het advies. Maar een eenmalige betere score op rekenen zou volgens jou wel meegenomen moeten worden. Dat is toch tegenstrijdig? Ze heeft nog de tijd om te laten zien wat ze kan, als het nu met de hulpmiddelen echt beter gaat met rekenen, zal ze de volgende keer ook vast weer hoger scoren.
Ik zou geloof ik mijn energie steken in uitzoeken welke VO scholen iets te bieden hebben voor leerlingen met dyscalculie, niet in het je druk maken over een voorlopig advies.
Babs03
10-01-2026 om 19:19
Joszy schreef op 10-01-2026 om 18:29:
Maar TO, je vindt het gek dat een eenmalige slechtere score op spelling wordt meegerekend in het advies. Maar een eenmalige betere score op rekenen zou volgens jou wel meegenomen moeten worden. Dat is toch tegenstrijdig? Ze heeft nog de tijd om te laten zien wat ze kan, als het nu met de hulpmiddelen echt beter gaat met rekenen, zal ze de volgende keer ook vast weer hoger scoren.
Ik zou geloof ik mijn energie steken in uitzoeken welke VO scholen iets te bieden hebben voor leerlingen met dyscalculie, niet in het je druk maken over een voorlopig advies.
Ik vind het gewoon vreemd dat eerst wordt gezegd dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen wordt gekeken. Maar wanneer de rekenscore dan eindelijk naar boven gaat de spelling ineens wel meetelt. Vind jij dat niet bijzonder?
En ik ben al sinds we weten dat er sprake is van dyscalculie in gesprek met verschillende scholen.
masatu
10-01-2026 om 19:23
Maar als je dochter interesse heeft in zo'n vmbo/mbo-combinatie als ze vmbo-t/havo-advies zou krijgen, dan klinkt een (praktische) vmbo-richting toch helemaal als een goede keuze die bij haar past? Ik neem aan dat je op die school ook gewoon alle vmbo-richtingen zonder het speciale mbo-traject kunt volgen? Is er op die school nog evt. een optie om het mbo-gedeelte er pas vanaf het 2e jaar bij te doen als de resultaten goed genoeg zijn? Zo niet, is de normale route met een jaar extra mbo doen toch ook helemaal prima?
Babs03
10-01-2026 om 20:49
masatu schreef op 10-01-2026 om 19:23:
Maar als je dochter interesse heeft in zo'n vmbo/mbo-combinatie als ze vmbo-t/havo-advies zou krijgen, dan klinkt een (praktische) vmbo-richting toch helemaal als een goede keuze die bij haar past? Ik neem aan dat je op die school ook gewoon alle vmbo-richtingen zonder het speciale mbo-traject kunt volgen? Is er op die school nog evt. een optie om het mbo-gedeelte er pas vanaf het 2e jaar bij te doen als de resultaten goed genoeg zijn? Zo niet, is de normale route met een jaar extra mbo doen toch ook helemaal prima?
Ik durf niet te zeggen of instromen naar de gemengde vmbo/mbo opleiding in een later jaar kan. Dat is wel een goede tip, ik zal het eens navragen. Een mbo na vmbo kan natuurlijk ook, maar dan ben je weer een jaar langer bezig. Plus dat ik bang ben dat ze tegen die tijd misschien helemaal geen interesse heeft in een vervolgopleiding.
Schemerlampje
10-01-2026 om 20:51
Zoals ik het begrijp beginnen de doorlopende routes pas in de bovenbouw, dus vanaf de derde klas. Ze begint dan gewoon op het VMBO. Wel moet je dan een school hebben die deze route aanbiedt.
https://duo.nl/zakelijk/middelbaar-beroepsonderwijs/studentenadministratie/doorlopende-en-geintegreerde-leerroute-vmbo-mbo.jsp
anomarie
10-01-2026 om 21:19
heeft het onderzoeksbureau goed uitgelegd wat het discrepantie binnen het iq betekent?
ik vermoed uit je verhaal dat het auditieve werkgeheugen en de verwerkingssnelheid lager zijn. Dit worden de cognitieve competenties genoemd en zijn belangrijke vaardigheden op school en zijn (naast motivatie) goede voorspellers voor schoolprestaties. Ze vindt het lastig om auditief aangeboden informatie te verwerken en verwerkt dit ook trager dan de meeste kinderen. Kan ze dit voldoende compenseren met haar sterke kanten? De gemiddelde intelligentie op havo is 110.
Laat je eigen emoties los en heb vertrouwen in je dochter. Linksom of rechtsom komt ze er op haar manier. Meidenvenijn en andere gedoe komt in alle opleidingen voor.
Babs03
10-01-2026 om 22:20
Schemerlampje schreef op 10-01-2026 om 20:51:
Zoals ik het begrijp beginnen de doorlopende routes pas in de bovenbouw, dus vanaf de derde klas. Ze begint dan gewoon op het VMBO. Wel moet je dan een school hebben die deze route aanbiedt.
https://duo.nl/zakelijk/middelbaar-beroepsonderwijs/studentenadministratie/doorlopende-en-geintegreerde-leerroute-vmbo-mbo.jsp
Superfijn, dankjewel!
Babs03
10-01-2026 om 22:39
anomarie schreef op 10-01-2026 om 21:19:
heeft het onderzoeksbureau goed uitgelegd wat het discrepantie binnen het iq betekent?
ik vermoed uit je verhaal dat het auditieve werkgeheugen en de verwerkingssnelheid lager zijn. Dit worden de cognitieve competenties genoemd en zijn belangrijke vaardigheden op school en zijn (naast motivatie) goede voorspellers voor schoolprestaties. Ze vindt het lastig om auditief aangeboden informatie te verwerken en verwerkt dit ook trager dan de meeste kinderen. Kan ze dit voldoende compenseren met haar sterke kanten? De gemiddelde intelligentie op havo is 110.
Laat je eigen emoties los en heb vertrouwen in je dochter. Linksom of rechtsom komt ze er op haar manier. Meidenvenijn en andere gedoe komt in alle opleidingen voor.
Bedankt voor je uitleg😊 In dit geval denk ik dat het auditieve werkgeheugen wordt beïnvloedt door het verstoorde getalbegrip waardoor je niet per definitie kan zeggen dat het auditieve werkgeheugen laag is.
Ik ga het idd gewoon los moeten laten en dat probeer ik ook te doen. Hopelijk maakt ze de juiste keuze en heeft ze later een fijne middelbare schoolperiode om op terug te kijken.
rionyriony
11-01-2026 om 07:29
Goh, wat doet men tegenwoordig ingewikkeld, terwijl al dat moeilijke gedoe geen beter onderwijs oplevert. Prestaties gaan al jarenlang flink achteruit.
Meesje
11-01-2026 om 07:49
Babs03 schreef op 10-01-2026 om 20:49:
[..]
Ik durf niet te zeggen of instromen naar de gemengde vmbo/mbo opleiding in een later jaar kan. Dat is wel een goede tip, ik zal het eens navragen. Een mbo na vmbo kan natuurlijk ook, maar dan ben je weer een jaar langer bezig. Plus dat ik bang ben dat ze tegen die tijd misschien helemaal geen interesse heeft in een vervolgopleiding.
Waarom ben je daar bang voor? Is er iets met dochter waardoor je denkt dat ze met 16 al wil stoppen met school? Of is dat omdat dat jouw weg was? Zij heeft natuurlijk een heel andere opvoeding gehad, ze zal niet zomaar de zelfde keuzes maken.
Babs03
11-01-2026 om 09:37
Meesje schreef op 11-01-2026 om 07:49:
[..]
Waarom ben je daar bang voor? Is er iets met dochter waardoor je denkt dat ze met 16 al wil stoppen met school? Of is dat omdat dat jouw weg was? Zij heeft natuurlijk een heel andere opvoeding gehad, ze zal niet zomaar de zelfde keuzes maken.
Dat is gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Het is een patroon dat zich in mijn familie al generaties lang herhaald. En we lijken er nooit van te leren😂 Helaas heeft mijn dochter een net zo grote hekel aan school als ik altijd heb gehad. Ik weet daarom ook niet goed hoe ik haar kan motiveren. Ik gun haar fijnere ervaringen dan ik heb gehad.
Meesje
11-01-2026 om 09:47
Babs03 schreef op 11-01-2026 om 09:37:
[..]
Dat is gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Het is een patroon dat zich in mijn familie al generaties lang herhaald. En we lijken er nooit van te leren😂 Helaas heeft mijn dochter een net zo grote hekel aan school als ik altijd heb gehad. Ik weet daarom ook niet goed hoe ik haar kan motiveren. Ik gun haar fijnere ervaringen dan ik heb gehad.
Maar weet ze wel al wat/welke richting ze wil? Of moet je dat niet weten voor zo'n vmbo/mbo combi? Want als ze als 11/12 jarige die keuze al moet maken lijkt me dat ook juist een risico als de richting tegenvalt. Dat ze juist stopt omdat het niet 'leuk' is. Of stoppen omdat je op het randje van je kunnen zit en als leren niet leuk is wordt het er dan niet leuker van. Als jullie patroon zo hardnekkig is is er altijd wel een reden te bedenken om te stoppen met 16; niet verder willen na vmbo, verkeerde richting gekozen, te moeilijk, te makkelijk. Dus sja, stoppen zal ze sowieso wel 
Babs03
11-01-2026 om 10:07
rionyriony schreef op 11-01-2026 om 07:29:
Goh, wat doet men tegenwoordig ingewikkeld, terwijl al dat moeilijke gedoe geen beter onderwijs oplevert. Prestaties gaan al jarenlang flink achteruit.
Jeetje, dat artikel slaat echt de spijker op zijn kop. Wanneer ik in de (combinatie)klas van mijn dochter kijk word ik al onrustig. Lees voor de grap de werkboekjes maar eens door. Alles gaat naar mijn idee van de hak op de tak, er zit totaal geen verdieping meer in de lesstof. Ze leren je op drie verschillende manieren een optelsom te maken en dan moet zo'n kind zelf maar uitzoeken wat voor hem werkt. Er is nauwelijks sprake van herhaling; gewoon het ouderwetse stampwerk. Dat is ook het geval bij spelling de, rijtjes knallen totdat de basis er in zit. Dat zie je in geen enkel boekje terug. Daarbij nog het feit dat alle kinderen op 'hun eigen niveau' moeten werken. Overal in de klas zitten de 'plus' groepjes en groepjes die verlengde instructie nodig hebben, lekker op eigen niveau te werken (super motiverend voor de kinderen met een achterstand🙄). Die moeten ook weer allemaal apart instructies krijgen. En dat met een lerarentekort. Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Het is eigenlijk weer een heel nieuwe topic op zich. Maar zoals je ziet is het een onderwerp wat mij ook bezighoud.