Babs03
09-01-2026 om 21:10
Advies met dyscalculie
Volgend jaar gaat mijn kind naar het voortgezet onderwijs. We hebben hiervoor laatst voor de derde keer advies gekregen, dat is nu vmbo-gt (was in het eerste advies vmbo-kt). Ze hannest al vanaf groep 4 met rekenen en na lang wikken en wegen hebben we een dyscalculie test laten uitvoeren. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van dyscalculie. Eind groep 7 had ze het rekenniveau van E4. Sindsdien mag ze hulp kaarten en rekenmachine gebruiken, ook bij de laatste Cito. Met de Cito is ze daardoor van een E score naar een C score gegaan. Helemaal prima dus.
Nu komt mijn irritatie mbt het schooladvies. Ze scoort op technisch lezen een A, begrijpend lezen lage A's en hoge B's, maar spelling schommelt tussen B en C met voor ww spelling nu een grote dip van A naar D (waar overigens de hele klas is gekelderd). In voorgaande jaren werd mij verteld dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen werd gekeken waardoor ze (naar mijn mening) een laag advies kreeg van ergens in het midden. Maar nu ze een betere score voor rekenen heeft wordt wel ineens spelling bij het advies betrokken, wat de score weer naar beneden haalt.
Ik ben van mening dat vmbo-gt niet passend is bij de Cito scores, graag wil ik daarom jullie mening. Ze heeft op haar rapport voor motivatie, focus, sociaal emotioneel e.d allemaal plusjes, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Koettie
10-01-2026 om 10:48
Als ze makkelijk het niveau blijkt aan te kunnen kan ze toch eventueel in de 1e of 2e overstappen? Hoger is niet altijd perse beter toch. En qua rekenen/wiskunde maakt het behoorlijk uit. Heb zelf met dyscalculi vmbo t gedaan en echt echt moeite met wiskunde. En getallen in het algemeen. Veel bijles en via mbo (waar in mijn jaar de rekentoets niet bindend was, godzijdank) uiteindelijk hbo gedaan. Was een wat langere route maar meteen hoger niveau had ik qua wiskunde echt niet gered. Verder voor alles ruim voldoende en hoefde ook niet de billen uit mn broek te werken. Als puber vond ik dat bijzonder prettig.
tsjor
10-01-2026 om 11:16
Dochter met veel moeite met rekenen (geen test gedaan) heeft zelfde route als Koettie gevolgd: VMBO-kader, MBO-3, MBO-4 en al werkend associate degree HBO (klinkt lekker in het engels). Gelukkig kan ze wel goed rekenen als het om haar eigen financiën gaat.
Ik probeer toch te kijken naar jouw verhaal, wat maakt het zo lastig voor je?
Je schrijft: 'Er is een school in de buurt waar de mix wordt aangeboden, maar die school ziet mijn dochter helemaal niet zitten. Bij een scholenbezoek vond ze de sfeer daar helemaal niks. Verder vond ze een havo/vwo school heel leuk, maar daar durft ze nu niet te gaan kijken omdat ze bang is dat ze het dan helemaal leuk vindt, maar het niveau
niet haalt.'
Waar baseert ze op dat die havo-vwo-school wel heel leuk is? Realiseert ze zich ook dat ze haar eigen mogelijkheden beperkt als ze een school met veel mogelijke richtingen afwijst op basis van de sfeer? En stel dat het jou als ouder zou lukken om met praten op de basisschool je kind op die havo-vwo-school te krijgen, met de nodige begeleidingen en hulp natuurlijk, op basis van je eigen aanvoelen dat het kind het wel kan (hoeveel ouders zouden je willen volgen), hoe ver ga je dan in het volhouden van je eigen aanvoelen en de wensen van je kind? Hoeveel ga je dan investeren daarin, in tijd en geld? Wat als ze daarna ergens terecht komt, opleiding of werk, waar al die ondersteuning niet meer aanwezig is, hoe gaat je kind zich dan redden?
'Dan blijft er voor nu alleen een vmbo school over die ze ook wel leuk vind, maar ik denk dat ze echt wel meer kan. Ik vind het maar een lastige situatie😅' Je dochter zit op een vmbo-advies (KB of GT), ze heeft een school in de buurt die ze leuk vindt. Maar nu maak jij er een probleem van. Waarom? Als er meer in zit komt dat er ook wel uit, ze heeft nog een leven lang voor zich. Is het toch een imago-probleem? Is het echt voor het kind zelf zo dramatisch als een kind naar het VMBO gaat? Je kunt verzand raken in wishfull thinking: stel dat je kind geen problemen had met rekenen, stel dat er hulp is die alle problemen wegpoetst, stel dat je de leerkrachten op de basisschool kunt voertuigen van jouw visie op je kind, stel dat de middelbare school je kind in alle opzichten steunt om eruit te halen wat jij denkt dat erin zit, stel dat dat allemaal gebeurt, heb je dan een gelukkiger kind? Ik denk wel dat je kind ongelukkig kan worden als je kind merkt dat haar prestaties niet passen bij het beeld wat jullie hebben van een goed kind. Persoonlijk zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.
Mugske
10-01-2026 om 11:20
bij open dagen is er vaak ook de mogelijkheid om kort te spreken met iemand van het zorgteam. Dat geeft vaak al een goede indruk. Anders is er ook nog altijd de mogelijkheid om een aparte afspraak te maken. Als een school dat niet zou willen, zegt dat voor mij al genoeg.
Babs03
10-01-2026 om 12:25
Trijsje schreef op 10-01-2026 om 10:11:
Ik ken je dochter natuurlijk niet dus ik kan niet beoordelen of jij gelijk hebt dat dit advies te voorzichtig is. Het is wel zo dat rekenvaardigheden in het voortgezet onderwijs een rol gaan spelen bij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Dyscalculie is een serieuze handicap. Technisch lezen is niet relevant voor het advies. Dus met A/B voor begrijpend lezen en C voor rekenen, maar dat laatste pas sinds kort en met hulpmiddelen, is VMBO(G)T inderdaad aan de voorzichtige kant maar ik begrijp het wel.
Is er bij jullie geen VMBO school die een HAVO-kansklas biedt en waar je kan opstromen naar 2 HAVO op een HAVO/VWO school in de regio als het goed gaat in de brugklas?
In veel regio's waar geen scholengemeenschappen zitten met VMBO(G)T én HAVO is dat zo geregeld.
En anders is eerst een VMBO(G)T diploma halen en daarna HAVO of MBO doen ook een uitstekende route.
Of denk je dat ze echt ongelukkig wordt op een VMBO school?
Bedankt voor het meedenken. Er is een school waar ze vmbo-t havo en vwo aanbieden, maar daar wil ze dus absoluut niet naartoe. Dan blijft voor nu een vmbo-t school over. Anders wordt het een havo/vwo school, dat is met dit advies geen optie. Uit eigen ervaring (mavo, mbo, hbo en uni) weet ik dat er wel degelijk verschil zit tussen de kinderen. Het is een zachtaardig meisje en ik weet niet hoe goed ze zich staande zal houden op een vmbo school. Buiten het feit dat ik denk dat ze op cognitief vlak gewoon meer in haar mars heeft.
Babs03
10-01-2026 om 12:36
anomarie schreef op 10-01-2026 om 10:22:
t.a.v. dyscalculie zijn er veel minder ondersteuningsmogelijkheden dan dyslexie. Dit komt omdat er geen eenduidige richtlijnen zijn ontwikkeld. Dat betekent dat je dochter de hulpmiddelen die ze nu heeft niet zomaar mag gebruiken bij examens. Dat lijkt ver weg maar wel goed in het achter hoofd te houden. Het is goed om na te vragen of de vo school haar dit laat gebruiken bij toetsen e.d.. Op het mbo lopen veel leerlingen hier op vast.
Er is geen verschil in diploma tussen tl en gl. Het verschil zit hem in praktische vakken of theoretische vakken maar je papiertje geeft toegang naar mbo 4. Net als vmbo kader trouwens.
Als het goed is, is er bij het onderzoek ook een iq onderzoek afgenomen. Dat kan de school ook meenemen in haar advisering. Verder is de werkhouding ook belangrijk.
Is er een tl havo vwo school in de buurt? Dat kan dan een optie zijn. Ook zijn er tegenwoordig veel vmbo scholen met een tl/havo klas en is er een samenwerking met een havo/vwo school. Leerlingen stromen dan door.
Bedankt voor de verduidelijking! Ze heeft een iq onderzoek gehad, maar omdat het profiel discrepantisch was kon er niet veel over het opgezegd worden. Daarbij waren ook de schalen intern inconsistent omdat ze heel wisselend scoorde op de subtaken (cijferreeksen onthouden is voor kinderen met dyscalculie best een uitdaging😅). Vandaar dat het onderzoeksbureau mij adviseerde het iq niet te bespreken met school.
Volgens de leerkrachten is ze supergemotiveerd, gefocust en een fijne leerling en klasgenoot. Overal plusjes voor. Vandaar dat het advies me frustreert.
Omdat het geen dubbel advies is moet ze nu op vmbo niveau ingedeeld worden. Dakpanklassen zijn er alleen voor dubbel advies in deze regio
Babs03
10-01-2026 om 12:47
tsjor schreef op 10-01-2026 om 11:16:
Dochter met veel moeite met rekenen (geen test gedaan) heeft zelfde route als Koettie gevolgd: VMBO-kader, MBO-3, MBO-4 en al werkend associate degree HBO (klinkt lekker in het engels). Gelukkig kan ze wel goed rekenen als het om haar eigen financiën gaat.
Ik probeer toch te kijken naar jouw verhaal, wat maakt het zo lastig voor je?
Je schrijft: 'Er is een school in de buurt waar de mix wordt aangeboden, maar die school ziet mijn dochter helemaal niet zitten. Bij een scholenbezoek vond ze de sfeer daar helemaal niks. Verder vond ze een havo/vwo school heel leuk, maar daar durft ze nu niet te gaan kijken omdat ze bang is dat ze het dan helemaal leuk vindt, maar het niveau
niet haalt.'
Waar baseert ze op dat die havo-vwo-school wel heel leuk is? Realiseert ze zich ook dat ze haar eigen mogelijkheden beperkt als ze een school met veel mogelijke richtingen afwijst op basis van de sfeer? En stel dat het jou als ouder zou lukken om met praten op de basisschool je kind op die havo-vwo-school te krijgen, met de nodige begeleidingen en hulp natuurlijk, op basis van je eigen aanvoelen dat het kind het wel kan (hoeveel ouders zouden je willen volgen), hoe ver ga je dan in het volhouden van je eigen aanvoelen en de wensen van je kind? Hoeveel ga je dan investeren daarin, in tijd en geld? Wat als ze daarna ergens terecht komt, opleiding of werk, waar al die ondersteuning niet meer aanwezig is, hoe gaat je kind zich dan redden?
'Dan blijft er voor nu alleen een vmbo school over die ze ook wel leuk vind, maar ik denk dat ze echt wel meer kan. Ik vind het maar een lastige situatie😅' Je dochter zit op een vmbo-advies (KB of GT), ze heeft een school in de buurt die ze leuk vindt. Maar nu maak jij er een probleem van. Waarom? Als er meer in zit komt dat er ook wel uit, ze heeft nog een leven lang voor zich. Is het toch een imago-probleem? Is het echt voor het kind zelf zo dramatisch als een kind naar het VMBO gaat? Je kunt verzand raken in wishfull thinking: stel dat je kind geen problemen had met rekenen, stel dat er hulp is die alle problemen wegpoetst, stel dat je de leerkrachten op de basisschool kunt voertuigen van jouw visie op je kind, stel dat de middelbare school je kind in alle opzichten steunt om eruit te halen wat jij denkt dat erin zit, stel dat dat allemaal gebeurt, heb je dan een gelukkiger kind? Ik denk wel dat je kind ongelukkig kan worden als je kind merkt dat haar prestaties niet passen bij het beeld wat jullie hebben van een goed kind. Persoonlijk zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.
Ik begrijp jouw visie helemaal. En zelf kijk ik er ook wel zo naar. Echter moet het advies dan wel realistisch zijn. En ik denk dat het dat niet is. Ik denk dat ze makkelijk havo zou kunnen waarbij de combinatie vmbo-t/mbo verkort een prima oplossing voor haar zou zijn. Omdat ik zelf ook alle niveaus heb doorlopen (mavo, mbo, hbo, uni)weet ik wel wat haar te wachten staat. Ze hoeft van mij zeker niet een zo hoog mogelijk niveau te behalen. Maar dat betekent niet dat ze uit voorzichtigheid maar moet onderpresteren. Los van het feit dat kinderen vmbo scholen echt wel wat steviger in hun schoenen moeten staan, dat terwijl mijn dochter echt een heel zachtaardig meisje is
Joszy
10-01-2026 om 12:52
Babs03 schreef op 10-01-2026 om 12:47:
[..]
Ik begrijp jouw visie helemaal. En zelf kijk ik er ook wel zo naar. Echter moet het advies dan wel realistisch zijn. En ik denk dat het dat niet is. Ik denk dat ze makkelijk havo zou kunnen waarbij de combinatie vmbo-t/mbo verkort een prima oplossing voor haar zou zijn. Omdat ik zelf ook alle niveaus heb doorlopen (mavo, mbo, hbo, uni)weet ik wel wat haar te wachten staat. Ze hoeft van mij zeker niet een zo hoog mogelijk niveau te behalen. Maar dat betekent niet dat ze uit voorzichtigheid maar moet onderpresteren. Los van het feit dat kinderen vmbo scholen echt wel wat steviger in hun schoenen moeten staan, dat terwijl mijn dochter echt een heel zachtaardig meisje is
Het is een voorlopig advies. Als er écht zoveel meer in zit heeft ze nog een paar maanden om dat te laten zien.
En als je je zorgen maakt dat ze te zachtaardig is zou je kunnen kijken naar een of andere weerbaarheidstraining.
Koettie
10-01-2026 om 13:03
Nou, niet elke vmbo is complete trashfire hoor? Ik had een leuke, wat kleinere middelbareschool en zo ruig was dat allemaal niet.
Mugske
10-01-2026 om 14:20
Babs03 schreef op 10-01-2026 om 12:36:
[..]
Bedankt voor de verduidelijking! Ze heeft een iq onderzoek gehad, maar omdat het profiel discrepantisch was kon er niet veel over het opgezegd worden. Daarbij waren ook de schalen intern inconsistent omdat ze heel wisselend scoorde op de subtaken (cijferreeksen onthouden is voor kinderen met dyscalculie best een uitdaging😅). Vandaar dat het onderzoeksbureau mij adviseerde het iq niet te bespreken met school.
Volgens de leerkrachten is ze supergemotiveerd, gefocust en een fijne leerling en klasgenoot. Overal plusjes voor. Vandaar dat het advies me frustreert.
Omdat het geen dubbel advies is moet ze nu op vmbo niveau ingedeeld worden. Dakpanklassen zijn er alleen voor dubbel advies in deze regio
Een profiel discrepantie kan ook van invloed zijn op het leren. Vooral als de discrepantie groot is. Bij mijn dochter verklaart dat waarom ze op sommige vakken ver vooruit loopt en met andere vakken juist veel moeite heeft. Dat maakt school er niet makkelijker op.
anomarie
10-01-2026 om 14:26
Babs03 schreef op 10-01-2026 om 12:36:
[..]
Wat jammer dat ze dat geadviseerd hebben, want school kan op dit moment weinig rekening houden met je dochter. Een lage score op (auditief) werkgeheugen is niet alleen lastig ivm haar dyscalculie (het gaat niet om de cijferreeksen trouwens, maar het kunnen onthouden en teruggeven van niet-concrete informatie), maar is ook lastig in de klas. Ik neem aan dat ze ook de plaatjes variant hebben afgenomen en bv de 15 woordentest. Als je instructie hebt gekregen en gaat daarna aan de slag, maak je gebruik van je werkgeheugen. Als dat zwak is, dan is dat lastig voor je, ook bij andere vakken. Op het VO wordt hier nog meer een beroep op gedaan, omdat je dan pas thuis je huiswerk gaat maken en leren. Zo ook als je verbaal sterker bent, dan je handelend kan uitvoeren. Je wordt dan makkelijk overschat, omdat het lijkt dat je het goed snapt, maar je loopt vast op de uitvoering. Een leerkracht kan hier rekening mee houden, maar dan moeten ze wel weten dat dit speelt. Een IQ onderzoek uitslag met discrepanties is echt wel een reden tot zorgen. Je kan beter een wat lager gelijkmatig IQ hebben dan een hoger IQ met grote (significante) verschillen.
Wil je een passend schooladvies voor je dochter, deel dan het verslag met school. Alleen dan geef je haar een eerlijke kans.
Babs03
10-01-2026 om 14:51
anomarie schreef op 10-01-2026 om 14:26:
[..]
Wat jammer dat ze dat geadviseerd hebben, want school kan op dit moment weinig rekening houden met je dochter. Een lage score op (auditief) werkgeheugen is niet alleen lastig ivm haar dyscalculie (het gaat niet om de cijferreeksen trouwens, maar het kunnen onthouden en teruggeven van niet-concrete informatie), maar is ook lastig in de klas. Ik neem aan dat ze ook de plaatjes variant hebben afgenomen en bv de 15 woordentest. Als je instructie hebt gekregen en gaat daarna aan de slag, maak je gebruik van je werkgeheugen. Als dat zwak is, dan is dat lastig voor je, ook bij andere vakken. Op het VO wordt hier nog meer een beroep op gedaan, omdat je dan pas thuis je huiswerk gaat maken en leren. Zo ook als je verbaal sterker bent, dan je handelend kan uitvoeren. Je wordt dan makkelijk overschat, omdat het lijkt dat je het goed snapt, maar je loopt vast op de uitvoering. Een leerkracht kan hier rekening mee houden, maar dan moeten ze wel weten dat dit speelt. Een IQ onderzoek uitslag met discrepanties is echt wel een reden tot zorgen. Je kan beter een wat lager gelijkmatig IQ hebben dan een hoger IQ met grote (significante) verschillen.
Wil je een passend schooladvies voor je dochter, deel dan het verslag met school. Alleen dan geef je haar een eerlijke kans.
Bedankt voor de informatie. Plaatjesreeksen gingen inderdaad een heel stuk beter. Dus zolang ze de informatie visueel aangeboden krijgt zal het beter gaan. Qua cijferreeksen hangt het niet kunnen onthouden samen met problemen in het getalbegrip, vandaar dat ik (in dit geval) mijn twijfels heb over het nut ervan. Het werkgeheugen was overigens gemiddeld, ook met de lage score op cijferreeksen. Het grootste verschil zat hem tussen de verwerkingssnelheid en het verbaal begrip.
Schemerlampje
10-01-2026 om 15:23
Ik werk op een VMBO-afdeling en daar zitten ook lieve zachtaardige kinderen.
Ik ken VMBO-scholen die ook HAVO-onderbouw bieden. Vanaf de 4e gaan de leerlingen dan naar een havo/vwo-school. Missvhien is zoiets ook bij jullie in de buurt?
En op mijn eigen school van VMBO-kader tot en met VWO, wordt regelmatig opgestroomd. Zo ken ik een jongen die van de TL-HAVO brugklas in de tweede naar de HAVO ging en in de derde door naar het VWO, waar hij het prima doet.
Kan okk iets zijn om naar te kijken, hoe makkelijk er opgestroomd kan worden.
Babs03
10-01-2026 om 16:23
Schemerlampje schreef op 10-01-2026 om 15:23:
Ik werk op een VMBO-afdeling en daar zitten ook lieve zachtaardige kinderen.
Ik ken VMBO-scholen die ook HAVO-onderbouw bieden. Vanaf de 4e gaan de leerlingen dan naar een havo/vwo-school. Missvhien is zoiets ook bij jullie in de buurt?
En op mijn eigen school van VMBO-kader tot en met VWO, wordt regelmatig opgestroomd. Zo ken ik een jongen die van de TL-HAVO brugklas in de tweede naar de HAVO ging en in de derde door naar het VWO, waar hij het prima doet.
Kan okk iets zijn om naar te kijken, hoe makkelijk er opgestroomd kan worden.
Bedankt voor je berichtje. Ik geloof wel dat er meer opties zijn qua doorstroom inderdaad. Maar er is maar een school die dat hier in de omgeving doet en dat vond mijn dochter echt een vreselijke school. Dan blijft of vmbo of havo/vwo over.
Ik wil ook niet rot doen over vmbo kinderen. Natuurlijk zijn er ook lieve kinderen, net zoals er ook vervelende kinderen op het vwo zitten. Maar mijn eigen ervaring is dat in mijn klas niet erg hard werd gewerkt en er vooral veel rottigheid werd uitgehaald. Ik ben daardoor echt veel minder hard gaan werken dan ik had gekund. Dat heb ik op latere leeftijd allemaal in moeten halen. En dat is waar ik nu ook bang voor ben.
tsjor
10-01-2026 om 17:14
Ik hoop dat je wel ziet hoeveel van je eigen ervaringen, bedenkingen en inschattingen een grote rol spelen in jouw zorgen, terwijl er ook veel signalen zijn die toch wel een bepaalde richting in wijzen.
Babs03
10-01-2026 om 17:54
tsjor schreef op 10-01-2026 om 17:14:
Ik hoop dat je wel ziet hoeveel van je eigen ervaringen, bedenkingen en inschattingen een grote rol spelen in jouw zorgen, terwijl er ook veel signalen zijn die toch wel een bepaalde richting in wijzen.
Wat bedoel je precies met signalen die een bepaalde richting in wijzen? Ik kan wel mijn zorgen toelichten; ik ben van huis uit nooit echt gemotiveerd om goed mijn best te doen. Je gaat naar school en als je dat beu bent ga je werken. Dat heb ik dus gedaan. Op mijn 16e gestopt, halverwege mijn mbo opleiding. Pas jaren later kwam ik tot de conclusie dat er echt wel meer in zat. Dat vind ik zelf achteraf gezien echt wel zonde. Als ik een beetje mijn best had gedaan in mijn tienerjaren dan had ik niet op mijn 35e nog aan een studie hoeven beginnen. Ik gun mijn dochter een soepel leven later waarbij ze niet voor een scheet en een knikker hoeft te werken om dan net de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. En die kans is wat groter als ze nu even doorpakt. Op het niveau dat zij gewoon aankan.