Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies onderwijspact


bieb63

bieb63

28-01-2020 om 20:51

Iik denk

Of je nou een heel intelligent leergierig kind hebt, of een kind dat moeilijk leert, of een kind dat andersoortige problemen heeft, het altijd vervelend is om hulp of extra's te moeten zoeken. Nog los van het commentaar of vragen van anderen.
De vraagt vraag blijft of al dat aanbod binnen school gezocht moet worden, of, belangrijker, kan gezocht worden.

braam

braam

28-01-2020 om 21:00

gossie

Mensen doen iets niet omdat ze dan worden gezien als tijgermoeder en dat is wel zo ontzettend verschrikkelijk naar dat de maatschappij dat beslist moet zien te voorkomen door kinderen die net wat sneller dan gemiddeld leren op alle mogelijke manieren te ondersteunen op school met passend werk? Want anders is dat zo sneu voor die arme ouders?

Als ouder krijg je altijd gezeur van andere mensen. Ga je met je vmbo-kind extra oefenen dan is het commentaar net zo goed niet van de lucht. Dat het zo stom is, al die ouders die maar vinden dat hun kind per se havo moet doen, alsof met je handen werken niet heel nuttig is, en wist je dat er ontzettend veel werk is voor mbo-ers, en daar is helemaal niets mis mee.

Triva

Triva

28-01-2020 om 21:44

Braam

Dankjewel!

Nee bieb en Braam

'De vraagt vraag blijft of al dat aanbod binnen school gezocht moet worden, of, belangrijker, kan gezocht worden.'

Jullie verdraaien de boel. Dat aanbod hoeft juist niet van school te komen. Dat regelen ouders zelf wel, buiten school om. In dit draadje werd de vraag gesteld waarom ouders van slimme kinderen niet OOK van school eisen dat school dat regelt. Daar gaven Dees en ik antwoord op. En jullie reactie bevestigt precies wat wij zeggen: ouders van slimme kinderen zijn huilebalken als ze zelfs maar durven te suggereren dat school ook iets voor slimme kinderen zou moeten doen.

Het enige wat ik verwacht van school, is dat ze zelf les geven. En niet mijn slimme kinderen inzetten als klassenhulpjes omdat die al door de stof heen zijn. De rest regel ik zelf wel. Mede dankzij ouders als jullie.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-01-2020 om 09:43

Sydney

"En niet mijn slimme kinderen inzetten als klassenhulpjes omdat die al door de stof heen zijn."

Dat lijkt me anders zeer leerzaam.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-01-2020 om 09:45

Enna

"Eens, en volgens mij is dat nu net waar de westerse samenleving en het klimaat sterk onder lijden. Mensen die ergens in het leven pech hebben gehad hebben het er waarschijnlijk zelf naar gemaakt. En het heeft geleid tot ongebreideld consumeren naar m.i."

Natuurlijk, flikker alles maar even op een hoop. Als die westerse samenleving zo dom is zal het je waarschijnlijk weinig moeite kosten om goeie alternatieven aan te wijzen.

braam

braam

29-01-2020 om 23:03

verdraaien

Sydney: Jullie verdraaien de boel. Dat aanbod hoeft juist niet van school te komen. Dat regelen ouders zelf wel, buiten school om. In dit draadje werd de vraag gesteld waarom ouders van slimme kinderen niet OOK van school eisen dat school dat regelt. Daar gaven Dees en ik antwoord op.

Nee, de vraag was:

"Veel ouders van kinderen met problemen aan de onderkant van het gemiddelde zoeken hulp buitenschools, waarom doen ouders van kinderen aan de bovenkant dat niet?"

En jouw antwoord daarop was dat je dat niet doet omdat je dan als tijgerouder wordt weggezet. Heb je de vraag verkeerd gelezen? Ik heb echt niet het idee dat ik de boel verdraai.

Ik snap ook de sneer niet naar "mede dankzij ouders als jullie". Ik denk dat het vrij normaal is dat je zelf dingen regelt die school niet aanbiedt. Ik heb dat ook gedaan, maar het was tot nu toe nog niet bij me opgekomen om dat andere ouders op de schuld te geven.

Maar misschien zou je toch naar een andere basisschool moeten kijken. Als je een basisschool hebt waar zelfs de suggestie dat er iets voor kiinderen die wat makkelijker leren gedaan zou kunnen worden al zorgt voor zoveel narigheid, dan heb je wel een uitzondering denk ik. Hier in de buurt hebben vrijwel alle scholen wel iets van een plusprogramma voor kinderen die extra snel zijn.

Ik weet niet of het wel zo normaal is dat er zoveel gedaan wordt voor kinderen die minder snel leren. Bij mijn kind op school wel een plusprogramma, maar kinderen die slecht presteerden, dat was gewoon zo. De gedachte was dat wat er niet in zit er ook niet uit komt, dus als het er niet uit kwam dan zat het er niet in. Er moeten ook kinderen E scores (destijds) halen met cito tenslotte, en waarom zou dat niet jouw kind zijn. Als het kind beter kon, had het wel beter gescoord. En als je vraagt wat er aan gedaan wordt om je kind te leren rekenen, gewoon, de basis te beheersen, dan al ben je een pushende ouder die misschien maar moet accepteren dat het kind gewoon niet zo slim is.

Braam

Je hebt gelijk, ik had de vraag niet goed gelezen. Hulp zoeken buiten school deden we juist wel. Ook al leverde dat trouwens ook commentaar op. Maar minder dan wanneer we verdieping en verbreding op school vroegen.

'Dat lijkt me anders zeer leerzaam.'

Want elk slim kind wil later het onderwijs in?

Noor

Noor

30-01-2020 om 08:03

Sydney

Want alleen in het onderwijs leg je andere mensen dingen uit?

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 08:13

Syndey

Het 'probleem' begint al doordat jij het 'klassenhulpjes' noemt (incl. de verkleining...). Je kunt het natuurlijk ook op een totaal andere manier benaderen.
Maar iig is het uitleggen van stof aan anderen, de manier van benaderen van degene aan wie je iets uitlegt, de verwoording, het evt. geduld enz, iets waar je heel veel van kunt leren. Niet alleen om 'later' leraar te willen worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2020 om 10:39

Mijn zoon

Mijn zoon is zo’n slim kind ( hb getest, dus niet zelf verzonnen) en hij zit momenteel in de klas naast een meisje bij wie het veel minder vlot gaat. Best een bijzondere combi is het eigenlijk.
Hij helpt haar en de juffen juichen dat toe. Voor zoon is het idd leerzaam om op een passende manier onder woorden te moeten brengen wat in zijn hoofd zit. Het meisje krijgt op deze manier extra hulp en zal er best wat van opsteken.
Ik heb dit ‘leren’ helpen echt nooit als iets negatiefs gezien.

Enna M.

Enna M.

30-01-2020 om 11:29

klassenhulpje

Binnen de mogelijkheden die er zijn is er heel wat te leren van het helpen van klasgenoten. Inderdaad zoals Dendy bijvoorbeeld zegt het op een voor een ander begrijpelijke manier uitleggen hoe je het sommetje aanpakt. Jouw hb kind zal dan ervaren dat hij het probleem op verschillende manieren moet aanvliegen; leert zich te verplaatsen in een ander, krijgt meer compassie voor de ander, etc.

Enna M.

Enna M.

30-01-2020 om 11:32

en veel gebruikte werkvorm

uit onderzoek is gebleken dat leerlingen makkelijker dingen van elkaar overnemen dan van de leraar. Dus voor de zwakke leerling kan het ook nog extra gunstig zijn als een sterke leerling hem helpt.

Het principe dat leerlingen elkaar uitleggen wat ze zelf (zojuist) hebben geleerd wordt best veel gebruikt in het onderwijs als werkvorm. Je bereikt er ook mee dat je zelf meer boven de stof staat als je het aan een ander moet uitleggen.

Uitleggen

Klopt. Maar altijd dezelfde kinderen die dingen die ze al lang beheersen uitleggen aan altijd dezelfden omdat er verder niks meer voor ze te doen is, is niet uitleggen als werkvorm. Dat is uitleggen uit gemakzucht. Er zijn veel dingen die je kunt aanbieden aan meer- en hoogbegaafde leerlingen en dit is er een van. Bovendien komen deze leerlingen vaak bij ons op school met volledig ontbrekende executieve vaardigheden. Dat leren ze hier niet van. Een hoogbegaafde leerling heeft net zo goed specifieke ondersteuning nodig om onderpresteren, schooluitval en psychische problemen te voorkomen. Maar omdat “mijn kind is hoogbegaafd” toch vaak wordt opgevat wordt als opschepperij is daar weinig oog voor.

Ons op school = het VO

Voor de duidelijkheid.

Tja

'Maar iig is het uitleggen van stof aan anderen, de manier van benaderen van degene aan wie je iets uitlegt, de verwoording, het evt. geduld enz, iets waar je heel veel van kunt leren.'

Dan wordt het hoog tijd dat ALLE kinderen dit in hun lespakket krijgen. En niet alleen de snelle leerlingen omdat de juf geen zin heeft om slimme kinderen verdieping te bieden en geen tijd heeft om minder snelle kinderen extra uitleg te geven. Het is geen pedagogische keuze, het is laksheid.

Plokkie

Plokkie

30-01-2020 om 14:44

Onzin

"Dan wordt het hoog tijd dat ALLE kinderen dit in hun lespakket krijgen. En niet alleen de snelle leerlingen omdat de juf geen zin heeft om slimme kinderen verdieping te bieden en geen tijd heeft om minder snelle kinderen extra uitleg te geven. Het is geen pedagogische keuze, het is laksheid."

In mijn groep laat ik ook de kinderen die het moeilijk hebben met leren dingen uitleggen. Ze worden aangewezen als expert van een bepaald onderwerp of een bepaalde som. Ze geven bijna licht van trots op zo'n moment. En ik ben niet de enige leerkracht die zo werkt. Ik ken genoeg leerkrachten die hier juist heel bewust mee bezig zijn. Ik ben geen lakse, luie leerkracht. Ik denk héél goed na over wat ik doe, voor wie ik het doe en waarom ik het doe. Dat niet iedereen onmiddellijk snapt met welke reden ik iets doe, betekent niet meteen dat het nergens op slaat. Dat is nogal makkelijk scoren.

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 16:13

Sydney

Jouw benadering is op voorhand negatief. Je uit dat ook in je bewoordingen: laks, geen tijd. Overigens is dat laatste iets waarom er nu weer gestaakt wordt....
En dat negatieve is een probleem an sich, want de toeschouwers (ouders) weten echt niet precies wát en wáárom dingen wel of niet gebeuren. Overigens zegt dat natuurlijk ook niet dat er geen lakse leerkrachten zijn. Die bestaan natuurlijk ook.

Lampje

Lampje

30-01-2020 om 17:32

Beetje realiteitszin

#68 Bieb: “Er moeten ook kinderen E scores (destijds) halen met cito tenslotte, en waarom zou dat niet jouw kind zijn. Als het kind beter kon, had het wel beter gescoord“

Oei. Mijn kind scoorde regelmatig een C of D op de Cito, maar een uitkomst in de hoogste regionen met een andere genormeerde toets. Gelukkig kreeg hij de kans dit te laten zien. Ik heb echt altijd zo’n hekel gehad aan Cito omdat die manier van vragen stellen niet bij mijn kind aansloot blijkbaar. En je loopt dan toch mooi het risico ergens terecht te komen waar je niet past dankzij rigide opvattingen over de Cito zoals die van Bieb.

Overigens is mijn ervaring dat scholen (vanuit concurrentie overwegingen?) veel beloftes maken op open dagen en websites over hoe gericht ze zijn op de ontwikkeling van elke leerling. Ik ben daar ook voor gegaan destijds. Maar als je dan een vraag stelt voor wat extra aandacht omdat de schoolontwikkeling van je kind niet als vanzelf gaat, blijkt dat vaak toch moeilijk te zijn. En niet onbegrijpelijk met alle tekorten in het onderwijs. Daarom denk ik dat het goed zou zijn als scholen eerlijk zijn over wat ze kunnen bieden en wat niet haalbaar is, zodat ouders zich ook meer realistische verwachtingen kunnen vormen. Ouders wegzetten als zeurpieten die alleen het beste willen voor hun prinsjes/prinsesjes vind ik ook altijd zo kort door de bocht.

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 18:21

Je citeert mij Lampje, maar je verwijst naar Braam

zie titel

Pirata

Pirata

30-01-2020 om 20:12

Klassenhulpje

Ja, ik was ook het klassenhulpje in de 6e klas. Ik mocht koffie zetten en de schoolmelk neerzetten etc.
En de 5e klas sommen uitleggen. Die snapten niks van mijn uitleg. Wat voelde ik me mislukt, de meester raakte zelfs geïrriteerd omdat ik geen sommen kon uitleggen. Niet leuk, ik was daar zelf een léérling en geen léraar. Maar dit was kennelijk toen de differentiatie in leerstof (rekenboeken had ik al uit).
Het was niet gunstig geweest als ik zo nog tot aan de 3e VO had moeten doormodderen.

Dees

Dees

30-01-2020 om 20:28

Tja

Precies voor een keertje een kind wat uitleggen prima maar continu ingezet worden als hulpje is niet gewenst.

Zoon vertelde laatst dan x en y standaard als laatste jaar zijn met hun werkjes dat komt omdat ze altijd met de meester werken. Zoon is zelf altijd derde zei hij en kan daardoor zijn bieb boek vaak in 2 dagen al uitlezen en dat zijn dus boeken van een bladzijde of 300.

bijzonder

Deze discussie begon over brede brugklassen en eindigt ermee dar hoogebegaafde kinderen te weinig aandacht krijgen/te weinig uitgedaagd worden. Zo verloopt vrijwel iedere discussie op OO over dit onderwerp. Dat komt waarschijnlijk ook omdat het aantal hb kinderen (met ook hb moeders) zwaar oververtegenwoordigd zijn ten opzichte van de rest van Nederland.
Ik vraag me weleens af hoe al die hb kinderen later hun draai vinden als ze aan het werk gaan en dan collega's krijgen met minder intellectuele capaciteiten (ja want ook niet hb kinderen kunnen een vwo diploma halen, universitaire studie afronden en zich kwalificeren voor tal van beroepen).
Ik word wat moedeloos van deze discussies die zo gericht zijn op alleen eigen kind en nauwelijks het grotere plaatje kunnen bezien

Lampje

Lampje

31-01-2020 om 07:42

Niet goed gekeken

Sorry Bieb! Ik citeerde idd Braam.

@Alkes: misschien dat deze mensen veel schrijven omdat ze zich veel zorgen maken vanuit de ervaringen die ze hebben. Dat doe ik wel namelijk. Ik schrijf zelden, maar dit topic gaat me aan het hart. Overigens heb ik ook een kind op het vmbo (Ik vind het vmbo-draadje ook heel fijn om te lezen, voor ieder wat wils), en mijn vragen of er wat extra aandacht voor de schoolse ontwikkeling mogelijk was, gold voor mijn beide kinderen. En dan on topic: differentiëren blijkt in volle klassen ingewikkeld te zijn, althans, dat is mijn ervaring. Ik ben bang dat schoolbesturen en directies straks roepen hoe fantastisch ze dat gaan doen met de brede brugklas; terwijl een deel dat gewoon niet kan waarmaken. Dan liever in een klas met ontwikkelingsgelijken. Gelukkig maken mijn kinderen dat niet mee, maar ik had het zorgelijk gevonden, voor zowel mijn vmbo-er als vwo-er.

Dees

Dees

31-01-2020 om 07:47

Lampje en alkes

Precies vanuit dat oogpunt is mijn reactie zo. als ze op de basisschool al niet kunnen differentiëren gaat dat op een middelbare school met alle leerniveaus in 1 klas ook niet gebeuren. En dat is nu juist het hele punt ze gaan het gedoe van de basisschool nog verder doorzetten.

bieb63

bieb63

31-01-2020 om 17:19

Toch

Doen de Dalton VO's dit all minstens 50 jaar, dus blijkbaar is daar best een modus voor te vinden en wellicht dat de andere VO's dan daar advies inwinnen.

Ach,

Mijn kinderen zaten op een po dalton. Het valt wel mee met die spontane bereidheid van klasgenoten. Zelfs als de leerkracht hen vroeg een ander te helpen, hadden sommigen het acuut te druk met vooruit werken, ook heel ‘daltons’.

Een keer ging kind met een hogerjaars duo lezen. Het kind uit een hogere groep, merkte op dat hij, ook dyslectisch, veel beter kon lezen dan mijn kind. Kinderen kunnen heel direct zijn.
Samenwerken is leerzaam. Dat is een plus voor een dalton. Maar als de leerling uitleg nodig heeft, is het aan de leerkracht om die te leveren.

Niet alle Daltons, Bieb

Nou ken ik niet veel Daltonscholen, maar onze plaatselijke Daltonschool heeft drie brugklassen, mavo, havo en vwo. Dus niet eens een 1-jarige brugklas waar alle niveau's bij elkaar zitten, laat staan 3-jarig. Dus om nou te stellen dat Daltonscholen het onderwijs aan alle niveau's gewoon even doen lijkt me niet kloppen.

skik

Enna M.

Enna M.

03-02-2020 om 15:56

eens met Alkes

#85. Kan ik me helemaal bij aansluiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.