Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies school: testen loopbaanadvies, (lening) studiefinanciering op kamers gaan..en wij ouders?

Ik heb het idee, dat steeds meer taken van ouders uit handen worden genomen en meer tussen leerlingen en mentoren worden besproken. Wij zijn tot 21 jaar( financieel) verantwoordelijk. 


Ik heb begrepen dat sommige gemeenten een toelage geven aan studenten die geen gratis beurs krijgen en voldoen aan de Wajong-criteria. Ik weet niet hoe streng dat wordt toegepast.

MMcGonagall schreef op 17-09-2021 om 11:39:

Ik heb begrepen dat sommige gemeenten een toelage geven aan studenten die geen gratis beurs krijgen en voldoen aan de Wajong-criteria. Ik weet niet hoe streng dat wordt toegepast.

Mijn ervaring is dat gemeentes juist ook heel graag verwijzen naar duo en de mogelijkheid om te lenen. En terecht. Of je het er mee eens bent of niet, het is zoon zijn eigen leven. 

MMcGonagall schreef op 17-09-2021 om 11:39:

Ik heb begrepen dat sommige gemeenten een toelage geven aan studenten die geen gratis beurs krijgen en voldoen aan de Wajong-criteria. Ik weet niet hoe streng dat wordt toegepast.

Dit dus. Het Rijk heeft al in 2019 afgesproken dat dit in alle gemeenten €300,- moet worden maar dat is nog niet in wetgeving omgezet. 

Studietoeslag voor student met medische beperking overal € 300 per maand | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl

Biebel schreef op 17-09-2021 om 11:42:

[..]

Mijn ervaring is dat gemeentes juist ook heel graag verwijzen naar duo en de mogelijkheid om te lenen. En terecht. Of je het er mee eens bent of niet, het is zoon zijn eigen leven.

Die toeslag is bedoeld voor jongeren die door een beperking belemmerd worden een bijbaan te hebben naast hun studie. Daar compenseert het dus voor. 

Jaana

Jaana

17-09-2021 om 15:26 Topicstarter

Daar heb ik wat aan Mija. We gunnen onze zoon  het beste, maar geen grote studieschuld.Ook weten we niet hoe onze zoon medisch veder gaat ontwikkelen, we hebben vertrouwen erin, maar denken tegelijkertijd ook realistisch. Jammer van sommige aannames.

Jaana schreef op 17-09-2021 om 15:26:

Daar heb ik wat aan Mija. We gunnen onze zoon het beste, maar geen grote studieschuld. Ook weten we niet hoe onze zoon medisch veder gaat ontwikkelen, we hebben vertrouwen erin, maar denken tegelijkertijd ook realistisch. Jammer van sommige aannames.

Je berichtjes zijn nogal staccato en wat verwijtend, naar school, naar degenen die hier reageren.  Misschien kun je duidelijker maken wat je van ons vraagt, waar je naar op zoek bent. Dan is het voor ons wat gemakkelijker om je te begrijpen en je te helpen. 

Jaana schreef op 17-09-2021 om 15:26:

Daar heb ik wat aan Mija. We gunnen onze zoon het beste, maar geen grote studieschuld.Ook weten we niet hoe onze zoon medisch veder gaat ontwikkelen, we hebben vertrouwen erin, maar denken tegelijkertijd ook realistisch. Jammer van sommige aannames.

Realistisch is dat je kind het zelf bepaalt. Realistisch is dat jij er niet over gaat. 

Aannames zijn niet fijn maar wel logisch als je weinig informatie geeft. Uit wat je vertelt blijkt dat je vindt dat je kind geen lening af moet sluiten en het vervelend vindt dat school daar wel informatie over geeft.
Mensen proberen je uit te leggen dat het de taak van school is om dat te doen en je kind daar zelf een keuze over maakt. Dat kun je vervelend vinden, maar school is slechts de eerste in een hele lange rij van mensen/organisaties die je kind gaan wijzen  op het bestaan van de studielening. En hoe die kan helpen om toch die studie te doen die hij misschien nu niet onderzoekt, omdat hij meent daar geen geld voor te hebben. 


Mija schreef op 17-09-2021 om 14:59:

[..]

Die toeslag is bedoeld voor jongeren die door een beperking belemmerd worden een bijbaan te hebben naast hun studie. Daar compenseert het dus voor.

Ik vind het echt een goede gedachte. Helaas baseer ik me op een andere ervaring, waar de gemeente juist heel pushend was naar het aangaan van een duo lening. Maar, dat is n=1, ik lees in jullie link dat ze dat gelukkig anders hadden moeten doen. Dat vind ik oprecht prettig om te lezen. 

Biebel schreef op 17-09-2021 om 15:44:

[..]

Ik vind het echt een goede gedachte. Helaas baseer ik me op een andere ervaring, waar de gemeente juist heel pushend was naar het aangaan van een duo lening. Maar, dat is n=1, ik lees in jullie link dat ze dat gelukkig anders hadden moeten doen. Dat vind ik oprecht prettig om te lezen.

Stom zeg, zo’n gemeente die je met een kluitje in het riet stuurt. Ik weet natuurlijk niet precies wat de criteria zijn dus ik durf ook niet te zeggen dat ze het jullie hadden moeten geven. Maar het is voor TO wellicht de moeite waard om het te proberen. Voor jullie misschien ook nog wel een keer, als kind nog steeds studeert? Eerder in dit draadje heb ik een link gepost met gegevens over de bedragen die verschillende gemeenten uitkeren. Misschien kunnen die ook tips geven bij het aanvragen ervan. 

Ik heb overigens nog geen eigen ervaring. Dit was een tip die AnneJ altijd gaf en iemand moet het nu doen hè. 

Jaana

Jaana

17-09-2021 om 16:29 Topicstarter

Aan feedback heb ik wat, aan verwijten niet.

Jaana schreef op 17-09-2021 om 16:29:

Aan feedback heb ik wat, aan verwijten niet.

Ik lees geen verwijten maar juist feedback en vragen, vertel eens wat meer. Waar wil je feedback over? Nu lijkt het net of je alleen medestanders zoekt die zeggen dat school stom is.

Jaana schreef op 17-09-2021 om 16:29:

Aan feedback heb ik wat, aan verwijten niet.

Niemand verwijt je iets? Ik weet niet waar je dat leest.

dan

dan

17-09-2021 om 18:15

het is alleen maar goed dat er vanuit school adviezen gegeven worden over studiefinanciering en dat soort dingen, het houdt niet in dat je zoon dat ook moet afsluiten, het is aan hem om te bepalen welke studie hij wil doen, waar dat mogelijk is en om verder zijn zaakjes te regelen. Jullie kunnen hem natuurlijk wel bijstaan met advies als hij erom vraagt. 

Mevrouw75 schreef op 17-09-2021 om 10:05:

[..]

Samen met je ouders naar open dagen is juist nieuwerwets, jij liep echt op de mode voor.

Nee hoor. Deed mijn moeder ook in 1988

Jaana schreef op 17-09-2021 om 16:29:

Aan feedback heb ik wat, aan verwijten niet.

Je schrijft ook een heel vaag verhaal. Dus lezers hebben geen idee wat nu concreet het probleem is.

De een gokt goed, de ander slecht 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.